Samenwonen zonder sex?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Samenwonen zonder sex?

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 08:48

Hoi,

Ik kom hier eigenlijk heel weinig, ooit ingelogd, maar vrijwel niet meegedaan :( , maar nu wil ik toch wel graag jullie opinie over het volgende.

Mijn vriend en ik gaan over 5 maanden trouwen maar we wonen eigenlijk al helemaal samen. Wel heb ik nog een 'onderkomen', maar daar kom ik bijna nooit meer dus kan je spreken over samenwonen.

Wij willen heel graag in de kerk trouwen (lees; de zegen van God over ons huwelijk vragen) en na wat gesprekken met de kerkenraad van onze gemeente is uiteraard gebleken (dat wisten we al) dat ze dit niet zonder meer kunnen aanvaarden. Ze hebben ons gevraagd of wij weer apart willen wonen tot we trouwen over 5 maanden.

Op zich vinden we dit geen probleem, sterker nog, wij voelen ook wel dat God dit eigenlijk ook van ons vraagt. Kortom ons geweten spreekt en we willen weer 'rein' gaan leven.

Alleen willen wij wel graag bij elkaar blijven wonen, uit praktisch oogpunt en natuurlijk ook om de gezelligheid. Wij willen afspreken om eerlijk tegen over elkaar en God te gaan leven en geen sex meer te hebben tot ons huwelijk. Ik denk dat wij dit op deze manier tegen over God kunnen verantwoorden.

Hoe denken jullie hierover? Ik vraag me aan de ene kant af, wat wil de kerk? Dat we apart gaan wonen (om maar geen sex meer te hebben), maar belangrijker nog wat wil God? Denken jullie dat er zegen op rust als wij eerlijk tegen over hem beloven rein te leven tot ons huwelijk, maar wel samen in 1 huis? Wij zijn ervan overtuigd dit te doen en te houden.

Het zit m toch niet in het wonen samen?

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 09 jul 2004 09:45

Ik denk dat de afkeuring om samen te wonen voortvloeit uit het idee dat je dan sex zult hebben of iig dat verleiding wel heel groot is.
Op zich moet samenwonen zonder sex volgens mij kunnen.
Maar:
- is de verleiding echt niet te groot? Kan ik niet over oordelen, maar is wel relevant voor jullie om bij stil te staan en te bespreken.
- als jullie vor de kerk willen trouwen, is de kerkeraad een factor om rekening mee te houden. aar kun je niet om heen. Hoe wiil je hen vertuigen?
- hoe groot zijn de financiele en praktische problemen als jullie tijdelijk apart wonen? Als die enigszins overbrugbaar zijn, zou ik weer apart gaan wonen. Zo lang is 5 maanden niet en een gezonde afstand nemen lijkt me best een goede voorbereiding op je huwelijk. Zeker aangezien jullie (voor zover ik uit je bericht begrijp) toch al duidelijk te ver gegaan zijn in jullie verkering.

Ik hoop dat je iets hebt aan dit antwoord.

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 10:11

Marjo,
dankje voor je antwoord!

Weet je wat het nou is? Wij willen wel heel graag samen zijn dus het komt er op neer dat (of ik nou wel of niet bij hem slaap) dat ik uit mijn werk toch naar hem toega, samen eet en samen de avond doorbreng, we willen gewoon te graag bij elkaar zijn.

Dus dan denk ik: wat maakt het nou uit of ik alleen maar s' avonds wegga en ergens anders slaap of dat ik gewoon bij hem blijf en we niet meer als 'getrouwd stel' leven.

Dat we dat kunnen, en willen, daar ben ik van overtuigd.

Snap je dat dilemma een beetje ? Het is eigenlijk struisvogeltjespolitiek om te zeggen dat ik dan maar ergens anders ga slapen. Het gaat toch om onze persoonlijke keuze of we rein willen leven samen?! Of zie ik dat nou helemaal fout?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 jul 2004 10:18

Ik snap je heel goed annerieke, toch denk ik dat je 's avonds gewoon naar huis moet gaan. Je moet tenslotte de kat geen spek om zijn nek binden.
Juist doordat je bij elkaar blijft slapen maakt dat het verlangen weer meer en maken jullie het elkaar denk moeilijker om geen sex met elkaar te hebben dan dat jullie allebei in jullie eigen huis slapen!!
Logisch dat jullie de avond samen willen doorbrengen, ik ga zelf ook over 3.5 maand trouwen en wil dat ook dolgraag, dus tot daar begrijp ik je!!

Maar ik denk wel dat ik je het advies mag geven om gewoon allebei in je eigen huis je gaan slapen en vergeving aan God te vragen en ook of Hij jullie de krachten wil geven om het vol te houden deze 5 maanden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2004 10:29

Tja, hoe lang heb je het nu al volgehouden om regelmatig bij elkaar te zijn, bij elkaar te slapen etc. zonder sex te hebben? Gezien het feit dat je gaat trouwen in dit vast wel meer dan 5 maanden geweest. Dan moet, gezien het feit dat je schrijft er helemaal achter te staan, die 5 volgende maanden ook geen probleem zijn toch? 's Avonds naar huis gaan is soms ook nog es heel onpractisch :)

Oh en nog 1 tip: Drink niet teveel 's avonds ;)

Ikke21 schreef:Maar ik denk wel dat ik je het advies mag geven om gewoon allebei in je eigen huis je gaan slapen en vergeving aan God te vragen en ook of Hij jullie de krachten wil geven om het vol te houden deze 5 maanden.

Hoezo om vergeving vragen? Omdat je samen in een 2-persoons-bed hebt geslapen? Zolang het slapen is snap ik niet waar je dan vergeving voor moet vragen op dat punt.

Wat de kerk wil is dat je geen sex hebt... omdat ze dat niet kunnen controleren gaan ze voor de veilige optie... niet samenwonen... maar als je hen net zo stellig kunt vertellen dat je hebt afgesproken en samen God hebt beloofd (misschien goed om dat ook echt letterlijk te doen) om ook pas voor God te trouwen op het moment dat je voor de gemeente en de kerk bent getrouwd keuren ze het heel misschien wel goed.

Heel veel succes! En bedenk dat jullie een heel mooi huwelijkscadeau voor elkaar in petto hebben!

Gods zegen (en natuurlijk ook voor je aanstaande man)!

Marnix
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 09 jul 2004 10:32

Marnix als ik het goed begreep van Annerieke hebben ze al regelmatig sex gehad, misschien heb ik het mis hoor, lees het eerste stukje maar eens na!! Daarom dus vergeving vragen.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 09 jul 2004 10:39

Interessante vraag, die niet zo heel makkelijk te beantwoorden is. Er spelen allerlei voors en tegens door m'n hoofd als ik erover nadenk. Veel daarvan zijn hierboven al genoemd.

Mij lijkt het echter heel lastig als je na een periode "als man en vrouw geleefd te hebben", weer rein te gaan leven (zoals je zegt). Je weet goed hoe het is om sex te hebben en hoe mooi dat is. Daarom zal het heel lastig zijn denk ik om vijf maanden met elkaar door te brengen, zonder weer sex met elkaar te hebben. Ik moet eerlijk toegeven, dat hier ook een stukje projectie in zit. Ik zou het zelf namelijk erg lastig vinden, dat weet ik zeker. Hoewel je je stellig kunt voornemen geen sex te hebben, kan er in een bijzonder moment weer van alles mis gaan. Bijv. lekker aan de wijn gezeten enzo....Dus ik zou in ieder geval die tip van Marnix in m'n achterhoofd houden.

Dus ja, ik heb geen antwoord. Wie heeft er wel een antwoord op deze lastige vragen....? Is allemaal niet zo eenvoudig?

Het belangrijkste is dat jullie het tegenover God kunnen verantwoorden. Omgeving en kerkenraad vind ik zelf minder relevant, maar goed, ook daar heb je praktisch gezien mee te maken.

God bless ya!!!!
Geen commentaar

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 10:40

marnix, wij hebben inderdaad niet alleen naast elkaar liggen slapen. Maar het klinkt misschien gek, ik geloof er zooo in dat we dit kunnen omdat we het echt willen. Ons voor elkaar bewaren tot de trouwdag, inderdaad, als kadootje. Ondanks dat we al weten hoe 'het' is. Voor God is er altijd een weg terug en zo voelt het ook. Mijn geweten spreekt.... Ik zeg niet dat het altijd makkelijk zal zijn, maar we zijn ervan overtuigd dat dit ons juist nog meer samenbrengt- en bindt en we belijden natuurlijk ook - juist - voor God onze zonden op dit gebied. En blijven bidden om kracht lijkt me niet verkeerd ;).

Annerieke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Annerieke » 09 jul 2004 10:44

Dank je motormuis, ik vind in principe ook dat het een zaak tussen ons en God is, maar toch de kerkenraad heeft ons gevraagd weer apart te gaan wonen. Maar weet je: dat apart wonen vind ik veel en veel moeilijker dat geen sex hebben samen. We bidden en lezen 's avonds samen in bed en dat wil ik ook niet missen. Ik zou me echt 'uit elkaar gerukt' voelen als ik weer apart zou moeten gaan wonen. En het geeft juist veel meer kracht, spirit en vooral een goed gevoel tegenover God (met Zijn hulp) als we niet meer vrijen.

En ja, dat heeft consequenties: elkaar maar beter niet meer bloot zien, niet samen onder de douche en niet te veel wijntjes :) . Waar een wil is, is toch een weg?

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 09 jul 2004 11:08

Annerieke schreef:Dank je motormuis, ik vind in principe ook dat het een zaak tussen ons en God is, maar toch de kerkenraad heeft ons gevraagd weer apart te gaan wonen. Maar weet je: dat apart wonen vind ik veel en veel moeilijker dat geen sex hebben samen. We bidden en lezen 's avonds samen in bed en dat wil ik ook niet missen. Ik zou me echt 'uit elkaar gerukt' voelen als ik weer apart zou moeten gaan wonen. En het geeft juist veel meer kracht, spirit en vooral een goed gevoel tegenover God (met Zijn hulp) als we niet meer vrijen.

En ja, dat heeft consequenties: elkaar maar beter niet meer bloot zien, niet samen onder de douche en niet te veel wijntjes :) . Waar een wil is, is toch een weg?

Is idd moeilijk dan ja, samen bijbellezen in bed is natuurlijk ook geweldig. Je kunt veel mooie dingen in bed doen he... :mrgreen:

Grapje... :wink:

"Waar een wil is, is een weg". Daar heb je gelijk in, maar het is echt lastig hoor. Je hebt God in ieder geval keihard nodig dan om er tegen te knokken.

Maar als je intenties zuiver zijn, geloof ik ook dat God dit wil zegenen.
Geen commentaar

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jul 2004 11:21

Hehe oke, ik begreep het even verkeerd, sorry.

Tja misschien is het in dat geval dan inderdaad wel goed om, om te laten zien dat je het ook echt meent, en om niet in de verleiding te komen om weer met elkaar naar bed te gaan (want de drempel is toch lager, omdat dat al regelmatig is gebeurd)... Maar doe het dan inderdaad omdat je zelf een schuldgevoel hebt (op basis van de bijbel en niet van wat mensen zeggen)

Zelf vraag ik me wel af of het dan nodig is... Voor God ben je dan denk ik toch al wel getrouwd... en zie ik eigenlijk helemaal geen reden om er nu weer mee te stoppen. Ik heb zelf zoiets van: Of er niet aan beginnen... of de gevolgen ervan accepteren, namelijk dat je toch al samen 1 vlees bent om het maar bijbels te zeggen. Ik zou in zo'n geval God om vergeving vragen dat je er niet mee hebt kunnen wachten... Maar zou er dan niet mee stoppen omdat het als je toch samen 1 vlees bent vervoglens geen zonde meer is... je bent immers voor God getrouwd...

Dat wil overigens niet zeggen dat het geen goed idee is om er mee te stoppen... maar ik zou dat dan niet doen omdat het fout zou zijn om weer sex te hebben, dat denk ik namelijk niet, wel heb je voor God de verantwoordelijkheid van man en vrouw dan voor elkaar, dat is wel de consequentie. Maar in de bijbel is het heel gewoon om als teken van berouw te vasten... Dat kan door een aantal dagen niet te eten bijvoorbeeld... Maar dat kan bijvoorbeeld ook door 5 maanden geen sex meer te hebben en zo God te laten merken dat je er echt spijt van hebt dat je de fout in bent gegaan op dit punt.

Nogmaals zijn zegen en natuurlijk ook voor je wederhelft :D
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 11:44

Dat vasten spreekt me wel aan Marnix. Maar Annerieke: jullie moeten er samen met God uitkomen. Ik denk dat het heel moeilijk is om samen in een bed te slapen en geen sex te hebben, als je dat al een hele tijd wel gewend bent. Kan je niet in een aparte kamer gaan slapen ofzo?

Waarom willen jullie eigenlijk nu ineens geen sex meer, terwijl je eerder ervoor hebt gekozen om 't wel te doen? Als het per ongeluk ging, kan het makkelijk weer per ongeluk gebeuren.

Je kunt natuurlijk ook stoppen met pil/condooms, dan laat je het wel uit je hoofd om met elkaar naar bed te gaan... of nie? ;)

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 11:51

soms moet je ergens wat voor over hebben. als een offer. en ik denk, dat het echt uit elkaar wonen, daar best aan bij kan dragen.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 11:54

Cuore di Leone schreef:soms moet je ergens wat voor over hebben. als een offer. en ik denk, dat het echt uit elkaar wonen, daar best aan bij kan dragen.

Dat denk ik ook wel. Maar als ik naar mezelf kijk: ik ben ook vaak bij mijn vriend in het weekend en hij soms bij mij. Wonen we dan ook samen of zie je dat weer anders?

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 12:04

euh... waarom zou ik het antwoord daarop moeten weten? ik bedoel, je kunt het aannemelijk maken dat het logeren is, maar ook dat het samenwonen is. jij weet veel beter hoe dat voelt dan ik :wink:
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Terug naar “Archief”