Refoweb en zelfkritiek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 15:11

jacob schreef:Geen idee. Hebben we eigenlijk wel tradities? :lol:

Die heeft iedereen, dus wij ook. Maar ik had het hier over de traditie van het hervormde en gereformeerde denken, niet over een traditie als hoedjes dragen ofzo. Dat zijn 2 verschillende dingen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 jul 2004 18:20

Maarten schreef:
Klaas schreef:Dat Refoweb zelf moet weten waar ze voor staat lijkt me prima, maar wat wil je met die kaders gaan doen? Wil je mensen die daar niet binnen passen weren? Wil je reacties die niet binnen dat kader passen sensureren? Of wil je b.v. alleen nieuwe topics aan een dergelijke toets onderwerpen?

Als je een dergelijk beleid gaat voeren wordt de discussie wel ontzettend beperkt. Je krijgt dan m.i. veel discussies over tittels en yota's; kijk maar naar de discussies (verschillen) tussen verschillende reformatorische kerken. Wil je je daarin verliezen of kan een opmerking 'van buitenaf' wellicht dit soort zaken een beetje relativeren?
ik denk niet dat dit veel discussies over tittels en yota's behoeft op te leveren. Het kritiek leveren op de DL is m.i. geen probleem, zolang dit maar gedaan wordt op grond van de Bijbel dat moet wel centraal staan en blijven staan.

het gaat dan om grondwaarden van het reformatorisch gedachtengoed. Zoals bijvoorbeeld dat we altijd spreken vanuit de Bijbel als het Woord van God.

Dat is dan een grondwaarde die ook evangelische christenen onderschrijven. Echt reformatorisch wordt het pas als je de 3 formulieren van enigheid tot norm gaat verheffen. En dan wordt het wel heel erg eng...
prima als evangelische christenen dat ook onderschrijven. Ik geloof overigens dat er evangelische christenen zijn die ook reformatorisch zijn, maar dat terzijde.

Er zijn ook RW-ers die de Bijbel niet erkennen als het Woord van God zelf, maar (expliciet of impliciet) als een oud boek met verhalen over en van mensen die God ervaarden. Deze mensen gaan m.i. op een godonterende manier om met de Bijbel. Dergelijke uitspraken zouden m.i. ook geweerd moeten worden.

Ook worden er soms opvattingen geventileerd waar onwetende bezoekers gemakkelijk door verleid kunnen worden. En onwetende bezoekers zijn er vele. Het is de vraag of Refoweb de verantwoordelijkheid daarvoor kan en wi ldragen. Zij geven wel een platform waar verkeerde meningen geventileerd kunnen worden. Zij moeten beseffen dat niet iedere bezoeker het verstand heeft om iedere dwaling te weerleggen.

Ik denk dat Refoweb een verantwoordelijkheid heeft in het voorkomen dat minder slimme bezoekers meegenomen worden in allerlei kunstig verdichte fabelen. Wanneer RW dit aan de andere bezoekers overlaat, schat zij haar bezoekers wel heel hoog in.

Hoeveel procent van de bezoekers van RW zou werkelijk weerbaar zijn tegen allerlei dwalingen?

Ik denk dat Refoweb zich daarop moet bezinnen.

henkie schreef:Die visie is er ook zeker wel. Die bestaat dus o.a. uit het feit dat we de verantwoording niet op ons willen (en kunnen) nemen om te bepalen wat wel en niet bijbels verantwoord is. Er is een zeer groot grijs gebied waar ik me in ieder geval niet over durf uit te spreken.
Een andere overweging is dat we de bezoekers niet af willen sluiten voor andere meningen. Als je op straat een moslim tegen komt die met je over het geloof wil praten, loop je toch ook niet door? (en er is al helemaal geen moderator die moeilijke vragen voorkomt )
Ik denk dat het goed is als je een andere mening hoort, je daartegen wapent en je eigen mening goed naar voren kan brengen.
vragen mogen gesteld worden, maar moeten ook beantwoord worden. Er moet m.i. een reformatorisch (is voor mij gelijk aan bijbels) verantwoord antwoord gegeven worden. En dat stelselmatig, altijd.
het probleem van de zogenaamde 'dwalingen' is dat er altijd twee kanten aanzitten. Beide kanten denken van elkaar dat ze dwalen.

Dat is nog geeneens zoiets als de tegenstelling tussen ref. christen en atheist, dat kan zelfs gaan om wel/geen hoedje, of een duistere theorie over twee of drie verbonden....

Als je dat soort criteria gaat aanleggen, blijf je uiteindelijk alleen over. Met het voordeel dat er eenheid is in gedachten :D

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 08 jul 2004 13:46

Beste Henk,

Zoals je wilt geen email,maar reactie op je forum;

Als ik op refoweb binnen 2 klikken op een Cu2 site ben van een of andere zwart-magisch figuur, met daarin de meest Goddeloze kreten songs en plaatje's, is het voor mij onverantwoord om mijn dochter van 12 op Refoweb te laten internetten.
Oftewel het modereren laat te wensen over.
Ik waardeer het ten zeerste dat je een christelijke site wil runnen, maar vraag je wel asjeblieft de inhoud gecontroleerd te houden.

vr gr Gerrit

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 08 jul 2004 16:41

gerrit de 2e schreef:Beste Henk,

Als ik op refoweb binnen 2 klikken op een Cu2 site ben van een of andere zwart-magisch figuur, met daarin de meest Goddeloze kreten songs en plaatje's, is het voor mij onverantwoord om mijn dochter van 12 op Refoweb te laten internetten.
Ik waardeer het ten zeerste dat je een christelijke site wil runnen, maar vraag je wel asjeblieft de inhoud gecontroleerd te houden.

vr gr Gerrit

Misschien een idee om om onderschriften met cu2's of andere links in de gaten te houden en mensen die geen geschikt onderschrift hebben een pb te sturen met de vraag dit te verwijderen.

Gebeurd dit niet dan verwijder je heel het account.

Dit moet toch wel te doen zijn?

@Gerritde2e:Ik vind je reactie wel een béétje laatdunkend overkomen aan het adres van Henkie.
Denk dat je niet goed beseft hoeveel werk het is om zo'n forum te onderhouden en in goede banen te leiden.Er is natuurlijk altijd wel wát aan te merken, maar ik heb zelf die cu2's eigenlijk nog nooit gezien, terwijl ik hier vrij vaak rondzwerf.

Ik denk dat je echt specifiek op zoek moet zijn naar een verkeerde link, wil je tóch wat vinden.
:wink:

gerrit de 2e
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor gerrit de 2e » 08 jul 2004 18:02

Hoi Mark,

Als je de ledenlijst op dat.v. aanmelding sorteert, aflopend (nieuw-eerst), kom je op de 1e 2 pagina's al een keer of 4 linken tegen(www) naar Cu2.
Ik heb netjes gevraagd aan Henk of er gemodereerd wordt op refoweb, waar ik een béétje laatdunkend antwoord kreeg, daarna dat ik via deze specifieke discussiegroep verder moest discuseren.
Bij deze.

Overigens een goede tip van je Mark!

(Henk; ik wil Mark als moderator voordragen.... :mrgreen:)

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 08 jul 2004 18:17

Volgens mij is het op Cu2 al een stuk beter dan vroeger. Dus dat wordt wel verbeterd. Verder is het niet zo dat een deel van de verantwoordelijkheid ook bij de specifieke gebruiker ligt? En wat in veel gevallen zo zal zijn bij de ouders? Gezien het aantal gebruikers op dit forum is het ondoenlijk om die dagelijks allemaal bij langs te lopen om te kijken welk onderschrift ze nu weer hebben of welke website er in het profiel wordt geplaatst. Natuurlijk wordt er wel op gelet dat er geen dingen gebeuren die niet moeten. Alleen ontbreekt door alle drukke werkzaamheden gewoon wel eens de tijd voor dit soort zaken. Ik denk dat het dan ook goed is om Markies voorstel door te voeren en de gebruiker die iets opmerkt dit zelf via een PB met de andere gebruiker te laten opnemen. Mocht dit geen resultaat hebben en de inhoud van de link is van dusdanige kwaliteit dat dit niet door de beugel kan, neem dan even contact op met een van de moderators.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 jul 2004 18:35

gerrit de 2e schreef:Ik heb netjes gevraagd aan Henk of er gemodereerd wordt op refoweb

dat gebeurt wel.... (wat ik tegen jou wil zeggen is dat je niet moet/mag dubbelposten!!!)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 jul 2004 08:24

Ik denk dat de discussie zich toespitst op de vraag wat nu wel of niet reformatorisch is en wanneer je dit opschrift mag gebruiken. Daarvoor zal er allereerst een sluitende definitie van dit woord moeten komen. Ik ben benieuwd wie deze taak op zich durft te nemen en daarna zonder schaamte kan zeggen dat hij/zij/het aan alle criteria voldoet.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 09 jul 2004 10:50

gerrit de 2e schreef:Beste Henk,

vr gr Gerrit

Hartelijk dank, Gerrit!

Links naar sites van CU2 worden in principe verwijderd. Dit staat ook in de veel gestelde vragen: http://forum.refoweb.nl/faq.php#41

Er zijn er al tientallen verwijderd maar het kan zijn dat er een aantal over het hoofd zijn gezien en/of later toegevoegd. Het forum is nou eenmaal dynamisch en 24 uur per dag controle is niet mogelijk.

Maar goed, laten we het positief benaderen. We blijven op dit soort dingen letten en waar nodig wat extra. Daarbij wil ik ook een beroep doen op de gebruikers. Een pb naar een van de moderators scheelt veel werk. Ik ga er overigens van uit dat het modereren in de toekomst alleen maar makkelijker wordt. In de nieuwe forumversie komt onder ieder bericht een knop waarmee je moderators kunt inlichten over een foute post.

Henk; ik wil Mark als moderator voordragen.... :mrgreen: )

Ja, het is een kanjer heh ;-)

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 12:02

Als ik het goed begrijp wil Solus mij weghebben omdat ik geen refo ben. Zal ik uitleggen waarom ik hier ben gekomen? Ik wil graag weten wat mijn broers en zussen in Christus beweegt. Waarom zij bijvoorbeeld rokken en hoeden dragen. Dat was de reden. Nu ben ik blij dat ik hier terecht kan als ik vragen heb over geloofszaken, waar ik zelf niet zo snel uitkom. Mijn ervaring is dat hier veel mensen zitten met veel bijbelkennis en ervaring. Daar kan ik veel van leren.

Verlang jij er ook niet naar om andere mensen te vertellen over hoe je gelooft? Ikke wel... en ik verlang naar eenheid onder christenen, zoals Jezus vraagt in de bijbel. Hier op refoweb zien we al een stukje van de hemel: christenen die samen 'leven'. Fantastisch toch!

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 09 jul 2004 12:09

nee... toch?

solus wil een heerschende sfeer hier die van reformatorische geest is. jij en ik mogen hier anders zijn, zolang we maar onderdrukt worden. :mrgreen:
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 09 jul 2004 13:02

*proest*
/me lacht heel hard (en dat doe ik niet vaak als ik alleen achter mijn compie zit)

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 09 jul 2004 17:28

Zonder af te doen aan de oprechtheid van hun opmerkingen, zou ik de critici willen verzoeken om tijdens de pauze van een reformatorische scholengemeenschap een rondje schoolplein te doen. Het zou best eens kunnen dat ze daarna besluiten hun kinderen er niet (meer) naar toe te sturen.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 10 jul 2004 20:23

Omega schreef:Zonder af te doen aan de oprechtheid van hun opmerkingen, zou ik de critici willen verzoeken om tijdens de pauze van een reformatorische scholengemeenschap een rondje schoolplein te doen. Het zou best eens kunnen dat ze daarna besluiten hun kinderen er niet (meer) naar toe te sturen.

:mrgreen: :mrgreen: Ik kan me wel iets bij je opmerking voorstellen... :wink:
Alhoewel... ik moet zeggen dat van de zes jaar die ik op een refoschool heb doorgebracht, (vooral) de laatste drie jaar toch heel erg positief waren, dus het valt ook nog wel een beetje mee.... :D
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 10 jul 2004 20:45

Ik heb niet de behoefte om met modder te gaan gooien maar ik kom net de volgende post tegen die ik niet helemaal kan rijmen met de kritiek.

Solus schreef:Er zijn zat fundamentalistische moslims die allerlei doelen opblazen: het zou daarom ook wel eens in het brein van een fundamentele christen op kunnen komen. Natuurlijk is dat niet goed; maar als je het doodzwijgt zoals parsifal wil, dan gaan zulk soort gedachten ondergronds voortwoekeren. Daarom moet het open en bloot hier besproken worden. Laten we elkaar niet zo eng censureren zoals parsifal wil.

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?p=139554#139554

Terug naar “Archief”