Welke preken worden er bij u gelezen in de leesdiensten?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jul 2004 15:12

of naar kampen motermuis :wink:
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 05 jul 2004 18:12

hijwel schreef:of naar kampen motermuis :wink:

?????

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 jul 2004 18:14

Motormuis schreef:

?????

Daar hadden ze een of andere ds C. Harinck afgelopen zondag. :wink:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 jul 2004 21:35

wh schreef:
Motormuis schreef:

?????

Jij moet eens onderzoek gaan doen naar wat Ds Harinck eigenlijk leert. Hij is een van de weinige die de leer die de Gereformeerde Gemeenten vroeger hadden en voor gestreden hebben, nog uitdraagt.
En de rest is rustende op stinkende Mallaniaanse hersenspinsels. En omdat Harinck niet roept van OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Menseeeeeeeeeeeeeee, mocht tut nog maaaaaaaaaaaaaaaaar eeeens een weinigje komme staan te hubeure, dajjut in de hebbelijkheid mag komme te ervare.....................vul maar in
Daarom wordt hij verbannen naar de Chr. Ger. En dat is oneerlijk.
Als ik zou zeggen dat ik Mondria en Hogchem en heel het andere zware spul rijp vind voor de Oud Ger Gem, dan heb je er wat van, en dan bega ik hoogstwaarschijnlijk een doodzonde. Nou je mag ze allemaal hebben. Laat ze maar waar ze zijn. En geef ons maar een zuivere prediking.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

SDG
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor SDG » 06 jul 2004 07:11

Hee Bookman! Wij zaten zondag onder de prediking van een van die weinige predikanten zoals jij en ik die graag horen. En wat denk je: hij waarschuwde voor kritiek op de prediking en op de dominee. Dat was best wel confronterend. Zo'n opmerking zet je wel even aan het denken, juist omdat die afkomstig is van een predikant die wij graag horen.
~~Soli Deo Gloria~~

karel1
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor karel1 » 06 jul 2004 07:28

SDG schreef:Hee Bookman! Wij zaten zondag onder de prediking van een van die weinige predikanten zoals jij en ik die graag horen. En wat denk je: hij waarschuwde voor kritiek op de prediking en op de dominee. Dat was best wel confronterend. Zo'n opmerking zet je wel even aan het denken, juist omdat die afkomstig is van een predikant die wij graag horen.

Dat doen ze in dehoop dat hun collega's dat ook doen.
Echter, die vallen hun collega's op de kansel af.
Fijn hè, kerkje spelen...

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 jul 2004 09:48

Bookman schreef:
wh schreef:
Motormuis schreef:

?????

Jij moet eens onderzoek gaan doen naar wat Ds Harinck eigenlijk leert. Hij is een van de weinige die de leer die de Gereformeerde Gemeenten vroeger hadden en voor gestreden hebben, nog uitdraagt.
En de rest is rustende op stinkende Mallaniaanse hersenspinsels. En omdat Harinck niet roept van OOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Menseeeeeeeeeeeeeee, mocht tut nog maaaaaaaaaaaaaaaaar eeeens een weinigje komme staan te hubeure, dajjut in de hebbelijkheid mag komme te ervare.....................vul maar in
Daarom wordt hij verbannen naar de Chr. Ger. En dat is oneerlijk.
Als ik zou zeggen dat ik Mondria en Hogchem en heel het andere zware spul rijp vind voor de Oud Ger Gem, dan heb je er wat van, en dan bega ik hoogstwaarschijnlijk een doodzonde. Nou je mag ze allemaal hebben. Laat ze maar waar ze zijn. En geef ons maar een zuivere prediking.

Bookman volgens mij was het iets anders.
Jij schrijft dat er geen meer worden `gemaakt`zoals ds. C.Harinck
als er dan geen zulke meer zijn in de Ger Gem denk ik dat je ze nog
wel vind in de Chr Ger.

Ik verban helemaal niemand :!:
Hij is al jaren Ger Gem dominee wie ben ik dan om hem te verbannen.

Maar je moet je niet te snel op je tenen getrapt voelen, is helemaal
nergens voor nodig, dan hoef je ook niet zo over andere
geroepen predikanten te schrijven. :wink:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 06 jul 2004 09:53

wh schreef:
Motormuis schreef:

?????

Harinck rulezzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz :mrgreen: :mrgreen:

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 06 jul 2004 12:03

SDG schreef:Hee Bookman! Wij zaten zondag onder de prediking van een van die weinige predikanten zoals jij en ik die graag horen. En wat denk je: hij waarschuwde voor kritiek op de prediking en op de dominee. Dat was best wel confronterend. Zo'n opmerking zet je wel even aan het denken, juist omdat die afkomstig is van een predikant die wij graag horen.

Wat deed Jezus eigenlijk met dwaalleraars???
Liet hij het toe of gaf Hij kritiek. Prees Hij ze of bestrafte Hij ze?
Als ik op mijn werk niet functioneer dan krijg ik kritiek. Als je op de kansel niet functioneert, dan verdien je ook kritiek. Hetgeen ze naar voren brengen gaat notabene over de zaligheid van zielen en dat voor een eeuwigheid! Ik durf gerust te zeggen dat we in dezen niet scherp genoeg kunnen zijn. Deze dingen hoeven wij niet met liefde te bedekken. Predikanten die Jezus niet noemen moeten achter de vuinisauto gaan lopen. En zijn geen geroepen knechten van God.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 06 jul 2004 12:15

Bookman schreef:

Als ik op mijn werk niet functioneer dan krijg ik kritiek. Als je op de kansel niet functioneert, dan verdien je ook kritiek. Hetgeen ze naar voren brengen gaat notabene over de zaligheid van zielen en dat voor een eeuwigheid! Ik durf gerust te zeggen dat we in dezen niet scherp genoeg kunnen zijn. Deze dingen hoeven wij niet met liefde te bedekken. Predikanten die Jezus niet noemen moeten achter de vuinisauto gaan lopen. En zijn geen geroepen knechten van God.

Bookman, ik begrijp jou best wel een beetje (volgens mij :wink: ). Ik zat afgelopen zondag ook onder een preek, die vooral over mensen ging (hoe MENSEN bekeerd moeten worden, hoe MENSEN kunnen dwalen, hoe MENSEN de tafel des Heeren kunnen ontheiligen, en noem maar op, jij kunt er ook nog wel een aantal verzinnen). Christus werd ook weinig genoemd.

Echter, ik zat gisteren op een verjaardagsfeest en we hadden het nog over de preek. Dan hoor ik mensen praten die het helemaal geweldig vinden. "De dominee was erg nodigend", "fijne preek", etc. etc.
Die mensen hebben er dus echt wat aan en wie ben ik dan om te zeggen dat die dominees geen knechten van God kunnen zijn? Ze hebben alleen een heeeeeel andere stijl van preken, een stijl die mij (en jou denk ik) absoluut niet aanspreekt en waar ik me beroerd onder voel.

Met uitspraken als "die moeten achter de vuilniswagen", dat is kort door de bocht. Dat is hetzelfde als rechtse Gergemmers zeggen dat ds. H. Paul beter "tandarts had kunnen blijven". Ook zo'n zielige uitdrukking waar ik helemaal van ga steigeren.

Dus kijk uit, hiermee ga je echt oorlog krijgen als je zo blijft roepen. Dan kun je zeker een scheiding verwachten. En zitten we daarop te wachten?

Nogmaals, ik begrijp jouw punt wel en ik vind het ook erg als Christus niet wordt gepreekt. Ik word namelijk altijd heel beroerd van preken die over bekeringsgeschiedenissen gaan en ik vind het heerlijk om naar preken te luisteren die over Christus gaan. Maar ik geloof dat ook dominees kunnen dwalen, zowel ter linker als ter rechterzijde.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 13:15

Bookman, gegronde kritiek is iets anders dan iemand zomaar de grond in boren en zijn spreektrant belachelijk maken. Ik begrijp het zeker en zeg niet dat ik er nooit aan meedoe, maar als je er over nadenkt is het niet zo fair.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 jul 2004 16:42

Bookman schreef:

Bookman denk je echt dat ds C. Harinck 1 van de weinige is die het
Woord recht snijd binnen de Ger Gem?????

Claire
Mineur
Mineur

Berichtdoor Claire » 06 jul 2004 16:56

Ik hoop van niet! Ik ben bang dat we dan een beetje op de navolgelingen van Ds Pauwe gaan lijken. (Niets tegen deze mensen)maar ben het niet eens met hun leer! Geloof jij dat de rest van de predikanten in de ger gem dan wolven in schaapskleren zijn?
O laten wij hier niet over oordelen wat goed is en niet! God alleen!

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 06 jul 2004 17:28

Claire schreef:Ik hoop van niet! Ik ben bang dat we dan een beetje op de navolgelingen van Ds Pauwe gaan lijken. (Niets tegen deze mensen)maar ben het niet eens met hun leer! Geloof jij dat de rest van de predikanten in de ger gem dan wolven in schaapskleren zijn?
O laten wij hier niet over oordelen wat goed is en niet! God alleen!

Het is allemaal heel lief bedoeld naar de predikanten toe, maar we moeten Gods eer op het oog hebben. En dat moet gezegd kunnen worden. Maar predikanten kunnen veelal geen kritiek meer verdragen. Gelijk krijg je dan te horen dat je tegen de gezalfden Gods spreekt.
Dan durf ik te zeggen, als iemand meent een gezalfde Gods te zijn dan zal dat zeker gehoord worden. Want dan vloeit hun mond steeds over van Gods eer! En bij velen hoor ik een eindeloos gezever over menselijke bekeringsregeltjes en niets over Christus. En daarbij komt waarom veroordelen we met het grootste gemak predikanten van PKN en Ger. vrijgemaakt, en de Paus, maar kom niet aan onze domineetjes.
Als het waar is dat wij daar niet over mogen oordelen. Dan mogen we onze excuses wel eens gaan aanbieden aan de vele andere kerken en geloofsgroepen. Want die mogen wel verketterd worden. Trouwens ik ben belijdend lid van de GG en heb recht van spreken. Als leden hebben we immers nauw op te letten of er geen dwalingen verkondigd worden?
Of is dat ook al niet meer zo?

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 jul 2004 18:04

wh schreef:
Bookman schreef:

Bookman denk je echt dat ds C. Harinck 1 van de weinige is die het
Woord recht snijd binnen de Ger Gem?????

Bookman ik heb geen antwoord op mijn vraag.

Terug naar “Archief”