Marnix schreef:Het komt inderdaad van 2 kanten... Je zou wel een hoedje op kunnen doen onder het motto: Geen aanstoot geven... Maar het stuk in de bijbel hierover gaat over dat je geen aanstoot moet geven aan mensen die (nog) heel zwak in hun geloof staan... Dat lijkt me iets anders dan geen aanstoot geven aan mensen die van jongs af aan geloven en wel zouden weten wat goed is en wat niet... Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen die geen hoedje op hebben door deze mensen vaak uitgebreid aangestaard worden... en vaak niet serieus worden genomen... dat veroordelende.... op zoiets achterlijks... Ze zouden beter moeten weten.
Wat dat betreft kan ik me Akons reactie goed voorstellen... Want ligt het probleem bij haar.... of bij de anderen?
Hier heb je wel gelijk in. Mensen kunnen ongelooflijk navelstaren en het hoedjesgebod boven het liefdegebod plaatsen. Slaat inderdaad helemaal nergens op als mensen als wereldvreemde zielen iemand aan gaan zitten staren als diegene geen hoedje op heeft. Dat gaat ook helemaal nergens over en vind ik even triest.
Maar er zijn mensen die het bijbels totaal onverantwoord vinden zonder hoedje in de kerk te zitten. Daar kun je wellicht voldoende op afdingen (vind dat zelf erg lastig), maar goed, moet je dan vervolgens gaan provoceren en het vertikken je aan te passen?
Ik zit zelf in een GerGem die er absoluut niet moeilijk over doet als er vrouwen komen zonder hoed (de koster komt je niet met een hoedje achter na rennen

)
Toen ik met mijn vriendin (ex nu....) daar naar de kerk ging, heb ik haar helemaal vrijgelaten hoe ze gekleed ging. Zij ging altijd in een broek naar de kerk, prima ga maar lekker mee. Dan vind ik het vervolgens wel erg tof als ze de volgende keer al een rok aantrekt. Wellicht niet eens zo zeer vanuit een principieel oogpunt, als wel dat ik het een mooie eigenschap vindt als mensen zich aan kunnen passen.
En kom nou niet aanzetten met: ik kan dan mezelf niet zijn. Kom op zeg, dat heeft er helemaal niks mee te maken. Je kunt nog steeds je eigen mening hebben en je eigen standpunten hebben en een sterk karakter hebben, maar toch je kunnen aanpassen. Dat is pas echt een sterk punt.
Dus, wordt geen kameleon en ga je exact gedragen zoals een ieder dat van jou wenst. Maar hele kleine "offers" kunnen het leven hier op aarde wel bijzonder veraangenamen.
Ik heb gezegd