Hoeden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rosekapje
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor rosekapje » 05 jul 2004 19:33

Motormuis schreef:
Enne, over die hoedjes? Ga je naar een kerk waar hoedjes worden gedragen, zet dan in vredesnaam een hoed op. Provoceren is voor kleine geesten :!: :!: :!:

Hmm, dat heb ik laatst ook gedaan, ik ben absoluut niet gewend om een hoed (of welk ander hoofdbedeksel ook) op te hebben als ik naar de kerk ga. Maar laatst was ik met Columbus mee naar de kerk en daar dragen dus wel alle vrouwelijke leden hoofdbedekking. Ik moet zeggen dat ik me met hoofdebedekking niet erg prettig voelde, maar zonder had ik me waarschijnlijk nog veel minder prettig gevoeld.
Wees sterk en moedig. Sidder niet en wordt niet verschrikt. want de Here, uw God, is met u, overal waar u gaat (Jozua 1:9)

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 jul 2004 19:42

AikonGirl schreef:
Motormuis schreef:Als jij weet dat:
1) jij naar bijv. een GG of GGiN waar hoedjes verplicht zijn
2) iedereen daar een hoedje op heeft
3) jij mensen ergert als je dat niet doet

dan vind ik het triest als je zo weinig adaptief vermogen hebt door gewoon die hoed op te zetten. Kom op man, dan ben je pas echt sterk.

Als ik weet dat
A) een hoedje mij niet verandert,
B) het geloof van andere niet minder wordt door mijn hoedloze nabijheid,
C) het voor God het niet uitmaakt; hoed of geen hoed,

dan vind ik het onnodig dat ik een hoed moet dragen ondanks dat mensen zich daaraan kunnen ergeren.
En ja, dan ben ik maar triest vanuit jouw oogpunt, maar ik ben dan tenminste wel mezelf. :)

Lees 1 Kor 8 maar eens
b.v. vers 13 Daarom, indien de spijs mijn broeder ergert,
zo zal ik in eeuwigheid geen vlees eten, opdat
ik mijn broeder niet ergere.

Duidelijk lijkt mij heb ik geen nieuwe vertaling voor nodig.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 jul 2004 20:45

wh schreef:Lees 1 Kor 8 maar eens

Ik erger me eraan, dat zei verlangen dat ik dat draag.
Dus zij mogen dat niet verlangen, want jah, anders ergeren ze mij en dat mag niet he.

Zo kun je wel alles draaien zodat het je goed uitkomt.. ;)

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 05 jul 2004 20:47

AikonGirl schreef:
wh schreef:Lees 1 Kor 8 maar eens

Ik erger me eraan, dat zei verlangen dat ik dat draag.
Dus zij mogen dat niet verlangen, want jah, anders ergeren ze mij en dat mag niet he.

Zo kun je wel alles draaien zodat het je goed uitkomt.. ;)

Als jij je ergert dat ze een hoed op hebben en je bent niet van plan er 1 op te doen ga dan maar naar een kerk waar het geen gewoonte is hoef je
je eigen ook niet te ergeren.

AikonGirl
Majoor
Majoor

Berichtdoor AikonGirl » 05 jul 2004 20:52

wh schreef:Als jij je ergert dat ze een hoed op hebben en je bent niet van plan er 1 op te doen ga dan maar naar een kerk waar het geen gewoonte is hoef je
je eigen ook niet te ergeren.

Even goed duidelijk maken dat ik me er niet aan erger! Het was alleen even een voorbeeld, om te laten blijken dat je zulke teksten altijd kunt interpreteren zoals jij het wilt.

En ik ga al inderdaad naar een andere kerk, waar dat geen gewoonte is.
Dus geen problemen hoor.. :)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 21:08

wh schreef:Als jij je ergert dat ze een hoed op hebben en je bent niet van plan er 1 op te doen ga dan maar naar een kerk waar het geen gewoonte is hoef je je eigen ook niet te ergeren.

Zo doen we dat: Weg met de dissidenten! :roll:

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 06 jul 2004 10:15

AikonGirl schreef:
Motormuis schreef:Als jij weet dat:
1) jij naar bijv. een GG of GGiN waar hoedjes verplicht zijn
2) iedereen daar een hoedje op heeft
3) jij mensen ergert als je dat niet doet

dan vind ik het triest als je zo weinig adaptief vermogen hebt door gewoon die hoed op te zetten. Kom op man, dan ben je pas echt sterk.

Als ik weet dat
A) een hoedje mij niet verandert,
B) het geloof van andere niet minder wordt door mijn hoedloze nabijheid,
C) het voor God het niet uitmaakt; hoed of geen hoed,

dan vind ik het onnodig dat ik een hoed moet dragen ondanks dat mensen zich daaraan kunnen ergeren.
En ja, dan ben ik maar triest vanuit jouw oogpunt, maar ik ben dan tenminste wel mezelf. :)

Vind jou niet triest hoor :wink:

Snap alleen weinig van mensen die daar zo'n probleem van willen maken. Het is het toch niet waard? Vind het vooral triest dat mensen het elkaar zo moeilijk kunnen maken, naar beide kanten toe.....

Maar ja, misschien wil ik wel een hemel op aarde.... :shock:

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 jul 2004 10:25

Aragorn schreef:
wh schreef:Als jij je ergert dat ze een hoed op hebben en je bent niet van plan er 1 op te doen ga dan maar naar een kerk waar het geen gewoonte is hoef je je eigen ook niet te ergeren.

Zo doen we dat: Weg met de dissidenten! :roll:

Als iemand HET WOORD wil horen, dan heeft zei er echt geen moeite
mee om een hoed op te doen.
En ja natuurlijk zijn er regels in een kerk waar je je aan moet houden.
En ik denk dat deze een hoed op in de kerk echt wel Bijbels onderbouwt
kan worden.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2004 10:27

Het komt inderdaad van 2 kanten... Je zou wel een hoedje op kunnen doen onder het motto: Geen aanstoot geven... Maar het stuk in de bijbel hierover gaat over dat je geen aanstoot moet geven aan mensen die (nog) heel zwak in hun geloof staan... Dat lijkt me iets anders dan geen aanstoot geven aan mensen die van jongs af aan geloven en wel zouden weten wat goed is en wat niet... Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen die geen hoedje op hebben door deze mensen vaak uitgebreid aangestaard worden... en vaak niet serieus worden genomen... dat veroordelende.... op zoiets achterlijks... Ze zouden beter moeten weten.

Wat dat betreft kan ik me Akons reactie goed voorstellen... Want ligt het probleem bij haar.... of bij de anderen?
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 06 jul 2004 11:11

Marnix schreef:Het komt inderdaad van 2 kanten... Je zou wel een hoedje op kunnen doen onder het motto: Geen aanstoot geven... Maar het stuk in de bijbel hierover gaat over dat je geen aanstoot moet geven aan mensen die (nog) heel zwak in hun geloof staan... Dat lijkt me iets anders dan geen aanstoot geven aan mensen die van jongs af aan geloven en wel zouden weten wat goed is en wat niet... Daarom vind ik het ook zo jammer dat mensen die geen hoedje op hebben door deze mensen vaak uitgebreid aangestaard worden... en vaak niet serieus worden genomen... dat veroordelende.... op zoiets achterlijks... Ze zouden beter moeten weten.

Wat dat betreft kan ik me Akons reactie goed voorstellen... Want ligt het probleem bij haar.... of bij de anderen?

Hier heb je wel gelijk in. Mensen kunnen ongelooflijk navelstaren en het hoedjesgebod boven het liefdegebod plaatsen. Slaat inderdaad helemaal nergens op als mensen als wereldvreemde zielen iemand aan gaan zitten staren als diegene geen hoedje op heeft. Dat gaat ook helemaal nergens over en vind ik even triest.

Maar er zijn mensen die het bijbels totaal onverantwoord vinden zonder hoedje in de kerk te zitten. Daar kun je wellicht voldoende op afdingen (vind dat zelf erg lastig), maar goed, moet je dan vervolgens gaan provoceren en het vertikken je aan te passen?

Ik zit zelf in een GerGem die er absoluut niet moeilijk over doet als er vrouwen komen zonder hoed (de koster komt je niet met een hoedje achter na rennen :mrgreen:)

Toen ik met mijn vriendin (ex nu....) daar naar de kerk ging, heb ik haar helemaal vrijgelaten hoe ze gekleed ging. Zij ging altijd in een broek naar de kerk, prima ga maar lekker mee. Dan vind ik het vervolgens wel erg tof als ze de volgende keer al een rok aantrekt. Wellicht niet eens zo zeer vanuit een principieel oogpunt, als wel dat ik het een mooie eigenschap vindt als mensen zich aan kunnen passen.

En kom nou niet aanzetten met: ik kan dan mezelf niet zijn. Kom op zeg, dat heeft er helemaal niks mee te maken. Je kunt nog steeds je eigen mening hebben en je eigen standpunten hebben en een sterk karakter hebben, maar toch je kunnen aanpassen. Dat is pas echt een sterk punt.

Dus, wordt geen kameleon en ga je exact gedragen zoals een ieder dat van jou wenst. Maar hele kleine "offers" kunnen het leven hier op aarde wel bijzonder veraangenamen.

Ik heb gezegd :mrgreen:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 06 jul 2004 13:12

Wijs gesproken.

Wel vraag ik me af of het altijd zo gaat... een vriendin van me kreeg verkering met een jongen uit een reformatorisch kerk (in de Betuwe, dat verklaart misschien een hoop)

De eerste keer deed ze ook een broek aan... maar dat ze de volgende keer toch maar een rok aantrok was niet als offer, om die mensen een plezier te doen... maar om die starende, verwijtende en afkeurende blikken niet weer te hoeven krijgen.
Laatst gewijzigd door Marnix op 09 jul 2004 10:40, 1 keer totaal gewijzigd.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 06 jul 2004 13:17

Marnix schreef:Wij gesproken.

Wel vraag ik me af of het altijd zo gaat... een vriendin van me kreeg verkering met een jongen uit een reformatorisch kerk (in de Betuwe, dat verklaart misschien een hoop)

De eerste keer deed ze ook een broek aan... maar dat ze de volgende keer toch maar een rok aantrok was niet als offer, om die mensen een plezier te doen... maar om die starende, verwijtende en afkeurende blikken niet weer te hoeven krijgen.

Tsja, volgens mij had ik daar al van gezegd dat ik dat ook niks vind.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 06 jul 2004 16:48

Marnix schreef:Wij gesproken.

Moet die vriend van haar is slimmer zijn. En die mensen in die kerk
hadden niet naar haar moeten kijken met verwijtende
blikken, maar naar haar vriend die had kunnen weten hoe daar over
het dragen van een broek gedacht word.

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jul 2004 06:47

Er was eens een predikant die op vakantie naar engeland ging en daar voor ging in een kerk. Zijn vrouw ging mee en ontdekte bij aankomst in de kerk dat de vrouwen een hoed op hadden. Zij had niets. Ze dacht even na, liep naar de keuken en haalde daar een theedoek die ze om knoopte.
Ze paste zich aan. Maar ook weer niet helemaal ;-)

Dat zou in mijn geval ook het enige zijn wat ik op zou kunnen doen.
Want ik heb geen hoed en zou er ook niet een gaan aanschaffen als ik eens naar een kerk zou moeten waar hoeden gedragen werden.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 07 jul 2004 13:30

joepie schreef: Want ik heb geen hoed en zou er ook niet een gaan aanschaffen als ik eens naar een kerk zou moeten waar hoeden gedragen werden.

Heel stoer :x
Geen commentaar

Terug naar “Archief”