hel

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 05 jul 2004 13:07

ik heb stukken ervan gelezen en ben ook niet onder de indruk.
of mensen tot bekering komen door dit boek te lezen weet ik niet, je word immers niet bekeerd omdat je bang bent om naar de hel te gaan. dus wat het nut ervan is voor je geestelijk leven.... :? maar wie weet heeft een ander wel wat aan dat boek.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 05 jul 2004 13:54

Aragorn schreef:Ah oke. :) Staat er trouwens ook helemaal geen ander woord voor spijt in de hel in de bijbel? De rijke man (die van Lazarus) had volgens mij best wel spijt, nl.

Sorry, ik ben wel vaker in de war met oudvaders en de bijbel :shock: Ik neem weer veel te snel aan de gebruikelijke termen in bevindelijke kringen bijbels zijn onderbouwd . Volgens mij staat het woord "wroeging'' wel in de catechismis.
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

jacob
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor jacob » 05 jul 2004 14:06

Harold schreef:
Aragorn schreef:Ah oke. :) Staat er trouwens ook helemaal geen ander woord voor spijt in de hel in de bijbel? De rijke man (die van Lazarus) had volgens mij best wel spijt, nl.

Sorry, ik ben wel vaker in de war met oudvaders en de bijbel :shock: Ik neem weer veel te snel aan de gebruikelijke termen in bevindelijke kringen bijbels zijn onderbouwd . Volgens mij staat het woord "wroeging'' wel in de catechismis.

De de catechismis is toch geen bijbel? of zie ik het nu verkeert :?

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 05 jul 2004 14:10

columbus schreef:ik heb stukken ervan gelezen en ben ook niet onder de indruk.
of mensen tot bekering komen door dit boek te lezen weet ik niet, je word immers niet bekeerd omdat je bang bent om naar de hel te gaan. dus wat het nut ervan is voor je geestelijk leven.... :? maar wie weet heeft een ander wel wat aan dat boek.

Jona waarschuwde de mensen voor het oordeel en ze kwamen tot bezinning.

Dankbaar zijn voor wat voor ellendige staat je verlost bent.

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 05 jul 2004 14:13

jacob schreef:
Harold schreef:

De de catechismis is toch geen bijbel? of zie ik het nu verkeert :?

Nee klopt, daarom noem ik het terloops, volgens velen is de catechismus gebasseerd op de bijbel.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 14:32

Harold schreef:

Nouja, als het in de catechismus staat moet Bookman er alsnog mee akkoord gaan, dus dat maakt dan weinig uit.. :wink:

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 05 jul 2004 14:59

Ik wind me erg op over dit soort sensatie-kolder. Daarbij, typisch Amerikaans, komt het boek toevallig ook uit Amerika?

Ik heb sowieso niets met boekjes over de Bijbel e.d. Dus ook de catechismus vind ik niet geweldig en de Dordse Leerregels al helemaal niet.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 jul 2004 16:44

Aragorn schreef:
Harold schreef:

Nouja, als het in de catechismus staat moet Bookman er alsnog mee akkoord gaan, dus dat maakt dan weinig uit.. :wink:

En wederom moet ik jullie teleurstellen. Noch de H.C, noch de D.L, noch de Ned. GB, hebben het woord 'wroeging' in zich. Toch handog zo'n conco van de belijdenisgeschriften.... :wink:
Waarom zou het er moeten staan?We hebben nu toch de tijd om ons te bekeren. Dus het slaat toch nergens op om daar mee te wachten totdat een mens in de hel ligt?
De rijke man vraagt alleen om verlossing, ik lees geen berouw. Geen enkel woord. Bekeer u nu. Dan is wroeging in de verdoemenis helemaal niet van toepassing. Vreselijk om eeuwig tegen God te moeten strijden.
Zonder wroeging...........
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 16:46

Ja duh. En jij denkt dat die rijke man geen wroeging had? Hij zal er heus wel fiks van gebaald hebben dattie zich niet wat meer met Mozes en de profeten beziggehouden had...

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 jul 2004 16:51

Aragorn schreef:Ja duh. En jij denkt dat die rijke man geen wroeging had? Hij zal er heus wel fiks van gebaald hebben dattie zich niet wat meer met Mozes en de profeten beziggehouden had...

Alleen zeer zwaar rechtse predikanten doen aan die inlegkunde van hij zal wel en hij zal wel niet. Wat hij wel of niet doet weet ik niet, behalve dan hetgeen in de Schrift staat. Dus voor mijn part krijste hij, stampvoette hij, het zal best, maar het staat niet in de Schrift. Althans in de SV niet............ :mrgreen:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 06 jul 2004 00:45

Als ik voorzichtig mag reageren: Dit boek lijkt wel erg op het middeleeuwse denken over de hel. Beetje onzin...

De hel wordt ook vernietigend, dunkt mij dat er voor de mensen die niets met God willen er de Buitenste duisternis is, oftewel: het niets... de God verlatenheid, daar is totaal niets.

Overigens wat hebben mensen die niet met God van doen willen hebben te zoeken in de Hemel?
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jul 2004 11:15

Ik heb gereageerd op de site en heb bericht terug ontvangen: ga ik zo lezen... ben benieuwd...

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 06 jul 2004 13:26

Mijn bericht:
Hallo,
ik heb me vreselijk geergerd aan deze woorden. Ik heb ontzettend het idee dat dit een prachtig staaltje reli-horror is met als doel mensen te beangstigen. Heerlijk commercieel gelul. Sorry, ik kan me hier zo verschrikkelijk over opwinden. Ik hoop dat u gaat inzien dat dit soort boeken echt een schande zijn voor de mensheid. Ze zijn echt schandalig en indoctrinerend. Alsof het gaat om Jezus die hier even een boek aan de Bijbel toevoegt. Terwijl het alleen maar gaat om sensatie gericht schrijfwerk, in een 'religieus' jasje gestopt. En er is iets waar u geen rekening mee heeft gehouden: niet alle christenen zijn dom. En ook ik niet (ben denk ik geen christen, maar wel zo opgevoed).
mvg

Wat ik te horen kreeg:
Beste Coert,

Allereerst bedankt voor jou eerlijk reactie. Ik kan mij jou ergenis en tegenstand tegen het boek wel begrijpen omdat het zo heftig is. Toch spreekt het boek van Mary Baxter de bijbel nergens tegen. Als je bv. in het nieuwe testament leest wat Jezus allemaal over de hel zegt en welke mensen er allemaal komen is dat ook niet mis. Je zou je dan gemakkelijk ook aan de bijbel kunnen ergeren. Maar weet je Coert, als je Jezus niet allereerst in jou leven vraagt voor vergeving van al jou zonden (fouten/opstand tegen God) en een nieuw hart ontvangt van God door Zijn Heilige Geest, dan versta je dit alles niet en laat je je lijden door jou eigen mening en of meningen van andere mensen. Het gaat er niet om wat jij er van vind Coert, maar wat is de waarheid en wat zegt de bijbel? Stel jij hebt gelijk en dat boek over de hel is allemaal maar onzin en bedacht en Jezus die over de hel spreekt is ook een leugenaar, dan zijn wij allebei na onze dood even ver. Allebei dood (nergens meer) of allebei in een prachtige hiernamaals.(omdat jij gelooft dat iedereen in de hemel is)Maar stel nu dat het boek van Mary Baxter wel allemaal waar is en de bijbel ook en je blijft een ongelovige omdat jij je niet tot Jezus wilt bekeren dan zal die vergissing na jou dood voor altijd en eeuwig fataal zijn. Maar Coert, het is niet Gods wil hoor dat jij verloren gaat. Jezus is ook voor al jou zonden aan het kruis gestorven. Maar het blijft een feit dat God jou met een vrije wil geschapen heeft. God is liefde en Hij zal jou niet dwingen om je tot Hem te bekeren. Het is jou vrije keuze want liefde dwingt niet...

Groetjes,

Wat vinden jullie hiervan?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jul 2004 13:31

Maar het blijft een feit dat God jou met een vrije wil geschapen heeft. God is liefde en Hij zal jou niet dwingen om je tot Hem te bekeren. Het is jou vrije keuze want liefde dwingt niet...

Jezus houdt zoveel van je, dat hij alles opgegeven heeft en voor je gestorven is.

Als je het bovenstaande niet gelooft, zul je voor altijd branden in de hel.

Valt jullie hier niet iets vreemds op?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jul 2004 13:32

Ik vind het om te beginnen best een positieve reactie. :)

Maar, vervolgens vind ik ook dat hij nergens op slaat, zoals ik hieronder ga uitleggen:

Toch spreekt het boek van Mary Baxter de bijbel nergens tegen. Als je bv. in het nieuwe testament leest wat Jezus allemaal over de hel zegt en welke mensen er allemaal komen is dat ook niet mis. Je zou je dan gemakkelijk ook aan de bijbel kunnen ergeren.

Fijn dat het de bijbel niet tegenspreekt, maar ik kan zoveel schrijven dat de bijbel niet tegenspreekt, zonder dat het gelijkwaardig is aan de boodschap van de bijbel.

Maar weet je Coert, als je Jezus niet allereerst in jou leven vraagt voor vergeving van al jou zonden (fouten/opstand tegen God) en een nieuw hart ontvangt van God door Zijn Heilige Geest, dan versta je dit alles niet en laat je je lijden door jou eigen mening en of meningen van andere mensen.

Erg funny. :D Je moet eerst in de hele bijbel geloven en Gods Geest ontvangen hebben voor je het boek op waarde kunt schatten. Maar het boek is juist bedoeld om op de een of andere manier te evangeliseren toch? So you miss the point, wat moeten mensen die al geloven hiermee? Leuk om te weten, maar het gaat hen toch niet aan.

Het gaat er niet om wat jij er van vind Coert, maar wat is de waarheid en wat zegt de bijbel? Stel jij hebt gelijk en dat boek over de hel is allemaal maar onzin en bedacht en Jezus die over de hel spreekt is ook een leugenaar, dan zijn wij allebei na onze dood even ver.

Dit vind ik kwalijk. Hier wordt de waarheid van dit boek gelijkgesteld aan de waarheid van de bijbel, oftewel: als je dit boek niet aanvaardt ontken je daarmee ook de bijbel.

Terug naar “Archief”