Surfer:
het is mi wel zo, hoe minder de wijn symbolisch bloed is, des te zwakker de tegenstelling maar ook des te zwakker de symboliek.
Ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat je niet helemaal goed onderscheidt waar het om gaat. De wijn staat bij het Avondmaal ongetwijfeld symbool voor het bloed van Christus. Het drinken van de wijn staat echter niet symbool voor het drinken van een beker bloed. Als dat het geval zou zijn zou er inderdaad iets vreemds aan de hand zijn. Je drinkt niet echt bloed maar doet wel alsof...
Dit is echter niet de betekenis van het symbool. Het drinken van de wijn is
als geheel symbool voor het deelhebben aan het bloed van Christus (waarbij je het bloed dan weer als symbool voor het verzoeningswerk kunt zien). Zoals je één bent met de gedronken wijn ben je één met het bloed van Christus. Je moet dus niet in deelaspecten denken maar in het geheel van de symboliek. Als je dat niet doet doe je geen recht aan de symboliek en kom je tot vreemde constructies.
Taytelbaum:
Dit zijn beredeneringen vanuit messiaanse hoek
Dat soort interpretaties zaten ook in mijn hoofd. Maar goed dat ik het even gevraagd heb
Wat ik me nog wel afvraag: wordt het bloed aan de deurposten dan nergens door gesymboliseerd? Er is zoveel symboliek in de de Sedermaaltijd dat ik me dat eigenlijk niet voor kan stellen.
Klaas