Zegenen van beker tijdens avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jul 2004 14:09

ben benieuwd.

Ik zou kunnen veronderstellen dat een dergelijk (vermeende) tegenstelling jou wel erg goed uitkomt in je queeste. De suggestie van een tegenstelling wordt door jou met beide handen aangegrepen als 'bewijs'.

Of iets in die geest ;-)

deze tekst roept bij mij meteen weer de vraag op hoe het in hemelsnaam mogelijk kan zijn dat het offeren van een ander wezen (een dier) de zonden van een mens kan verzoenen.

Legitieme vraag maar ondertussen wel erg off-topic...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 jul 2004 14:19

Klaas schreef:
ben benieuwd.

Ik [b]zou kunnen veronderstellen dat een dergelijk (vermeende) tegenstelling jou wel erg goed uitkomt in je queeste. De suggestie van een tegenstelling wordt door jou met beide handen aangegrepen als 'bewijs'.

Of iets in die geest ;-)[/b]
dat zou je kunnen veronderstellen, maar de tekst die jij net produceert maakt de tegenstelling wat mij betreft al wat minder scherp. Ik zal daar eens even over denken.
Laatst gewijzigd door surfer op 02 jul 2004 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 jul 2004 14:20

over de andere vraag open ik wel een nieuwe topic, hoort hier idd niet thuis.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 02 jul 2004 14:29

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 13:14

Sam,

Nog even terugkomend op de Sedermaaltijd. Is het ook niet zo dat de wijn tijdens deze maaltijd bij voorkeur rode wijn is omdat deze verwijst naar het bloed aan de deurposten?

Als dat zo is hebben de Joden zelf dit gebruik iig niet gezien als in strijd met het verbod op het drinken van bloed.

Klaas

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 jul 2004 14:09

Dat is een hele goeie. Interessant.
..

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 jul 2004 17:06

Klaas,
Klaas schreef:Sam,

Nog even terugkomend op de Sedermaaltijd. Is het ook niet zo dat de wijn tijdens deze maaltijd bij voorkeur rode wijn is omdat deze verwijst naar het bloed aan de deurposten?

Als dat zo is hebben de Joden zelf dit gebruik iig niet gezien als in strijd met het verbod op het drinken van bloed.

Klaas

Ik heb heel wat rabbijnse tradities gelezen, maar hier nog nooit van gehoord. Als je dan toch een halachisch verantwoorde link wil hebben wat betreft bloed en wijn; 2 maal lezen we in de Schrift van DAM-ENAV - [wijn-]druivenbloed (Gen.49:11; Deut.32:14).

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 05 jul 2004 17:27

Hier wat bronnen.

De wijn is een symbool voor het bloed van het lam dat op de deurposten werd gestreken en waaraan de verderver voorbij ging. De eerstgeborene werd in dit huis niet gedood.
bron1

De zoete rode wijn die op 14 Nisan tijdens de sedermaaltijd gedronken wordt, is een herinnering aan het bloed van het lam, dat gestreken moest worden aan de deurposten in Egypte, opdat de engel des doods aan de huizen van de Israëlieten zou voorbijgaan.
bron2
..

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 jul 2004 17:44

het is mi wel zo, hoe minder de wijn symbolisch bloed is, des te zwakker de tegenstelling maar ook des te zwakker de symboliek.

dus er zal toch een keuze gemaakt moeten worden. Of de wijn is sterk symbolisch verbonden met bloed (en daar treedt een conflict op met het verbod op het drinken van bloed) of de wijn is zwak symbolisch verbonden met bloed (zwak conflict, zwakke symboliek). In dat laatste geval vervalt de betekenis eigenlijk geheel.

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 05 jul 2004 17:52

Invincible schreef:Hier wat bronnen.

De wijn is een symbool voor het bloed van het lam dat op de deurposten werd gestreken en waaraan de verderver voorbij ging. De eerstgeborene werd in dit huis niet gedood.
bron1

De zoete rode wijn die op 14 Nisan tijdens de sedermaaltijd gedronken wordt, is een herinnering aan het bloed van het lam, dat gestreken moest worden aan de deurposten in Egypte, opdat de engel des doods aan de huizen van de Israëlieten zou voorbijgaan.
bron2

Beste Invincible,

Dit zijn beredeneringen vanuit messiaanse hoek, wat betreft het bloed, en hebben geen duidelijke ondersteuning binnen de Joodse traditie en T'NaCh. Het is terugredeneren vanuit het Nieuwe Testament en zonder het N.T. komt men hier dus niet op uit.

Sam
"Heer, zult U in deze tijd aan Israel het Koninkrijk wederoprichten?" (Hand.1:6)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 05 jul 2004 22:17

Surfer:
het is mi wel zo, hoe minder de wijn symbolisch bloed is, des te zwakker de tegenstelling maar ook des te zwakker de symboliek.

Ik begrijp wat je bedoelt maar ik denk dat je niet helemaal goed onderscheidt waar het om gaat. De wijn staat bij het Avondmaal ongetwijfeld symbool voor het bloed van Christus. Het drinken van de wijn staat echter niet symbool voor het drinken van een beker bloed. Als dat het geval zou zijn zou er inderdaad iets vreemds aan de hand zijn. Je drinkt niet echt bloed maar doet wel alsof...

Dit is echter niet de betekenis van het symbool. Het drinken van de wijn is als geheel symbool voor het deelhebben aan het bloed van Christus (waarbij je het bloed dan weer als symbool voor het verzoeningswerk kunt zien). Zoals je één bent met de gedronken wijn ben je één met het bloed van Christus. Je moet dus niet in deelaspecten denken maar in het geheel van de symboliek. Als je dat niet doet doe je geen recht aan de symboliek en kom je tot vreemde constructies.

Taytelbaum:
Dit zijn beredeneringen vanuit messiaanse hoek

Dat soort interpretaties zaten ook in mijn hoofd. Maar goed dat ik het even gevraagd heb ;-)

Wat ik me nog wel afvraag: wordt het bloed aan de deurposten dan nergens door gesymboliseerd? Er is zoveel symboliek in de de Sedermaaltijd dat ik me dat eigenlijk niet voor kan stellen.

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 21 aug 2004 22:45

@mic schreef:Maar de beker moet geen harten aanraken, de prediking wel :wink:

Volgens mij gaat het Woord des Heren toch voor de prediking hoor.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Terug naar “Archief”