omgaan met onchristelijken??

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2004 13:48

Dat je dus aan een IEDER goed moet doen, dus niet alleen je geloofsgenoten, maar dat je ze ook niet moet overslaan die geloofsgenoten.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 13:50

joepie schreef:Dat je dus aan een IEDER goed moet doen, dus niet alleen je geloofsgenoten, maar dat je ze ook niet moet overslaan die geloofsgenoten.

Ja, maar het ging hier toch niet perse om goed doen, maar om omgaan met?

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2004 13:51

Hoe wil je goed doen aan een ieder als je niet met ze omgaan?

jaop

Berichtdoor jaop » 01 jul 2004 13:51

uit het feit dat je goed moet doen in het bijzonder aan het geloofsgenoten, komt na de veronderstelling dat je de gelegenheid hebt om dat ook te doen aan niet geloofsgenoten, en dus dat je er al mee omgaat

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2004 13:54

Dus je kunt gewoon met ongelovige mensen omgaan. Is zelfs een opdracht om een lichtend licht te zijn. Zodat de ongelovige jaloers wordt en geprikkeld om meer te willen weten van Jezus Christus.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 13:54

joepie schreef:Hoe wil je goed doen aan een ieder als je niet met ze omgaan?

Ja, nee, oke, vroeg me even af wat je punt was. Duidelijk nu, geloof ik. :)

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 14:20

joepie schreef:Dus je kunt gewoon met ongelovige mensen omgaan. Is zelfs een opdracht om een lichtend licht te zijn. Zodat de ongelovige jaloers wordt en geprikkeld om meer te willen weten van Jezus Christus.

Je punt is me redelijk duidelijk. Wat ik me wel afvraag: moet het perce altijd maar het doel zijn om die mensen in aanraking te brengen met Jezus? En is dat wel verstandig om daar altijd maar weer mee aan te komen zetten?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 14:31

Als je er ´altijd maar weer mee aan komt zetten´ lijkt me dat niet zo verstandig.. :roll: Maar als je met iemand omgaat komt het allicht eens ter sprake dat je in Jezus gelooft, dat je daarom je leven iets anders inricht dan je meeste medemensen, etc. En dat kan erg interessante gesprekken opleveren.

joepie

Berichtdoor joepie » 01 jul 2004 14:40

Sterker nog, het hoefd zelfs helemaal niet ter sprake te komen.....
Als je een lichtend licht bent dan BEN je dat, dan straal je dat uit.
Een lamp spreekt ook niet........maar toch geeft die licht.
Zo kun je door er te zijn voor je naaste, een voorbeeld zijn.
Zo schept de Geest heus wel de gelegenheid om wel eens in gesprek te komen. Maar laat je licht maar gewoon stralen, komt de rest vanzelf.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 01 jul 2004 14:46

Interessant. Ik heb het zelf niet vaak zo ervaren.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 16:36

joepie schreef:Sterker nog, het hoefd zelfs helemaal niet ter sprake te komen.....
Zo schept de Geest heus wel de gelegenheid om wel eens in gesprek te komen. Maar laat je licht maar gewoon stralen, komt de rest vanzelf.

Overigens moet ik zeggen dat mijn interessante gesprekken niet zozeer gingen over hoe cool Jezus wel niet is, maar over hoe onbegrijpelijk deze wereld met iedereen die er weer z'n eigen betekenis aangeeft. En dan specifiek natuurlijk het christelijke wereldbeeld, maar ik weet niet wat de evangeliserende waarde ervan is..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2004 18:56

Aragorn schreef:
joepie schreef:Sterker nog, het hoefd zelfs helemaal niet ter sprake te komen.....

Overigens moet ik zeggen dat mijn interessante gesprekken niet zozeer gingen over hoe cool Jezus wel niet is, maar over hoe onbegrijpelijk deze wereld met iedereen die er weer z'n eigen betekenis aangeeft. En dan specifiek natuurlijk het christelijke wereldbeeld, maar ik weet niet wat de evangeliserende waarde ervan is..

Tja... ik maak weleens de fout dat ik op andere kerken ga zeiken ofzo. Maar het is best weleens gebeurd dat ik spontaan een goed gesprek met iemand had over geloof. Of gewoon tussendoor. Iedereen weet het wel van mij. Ik zou 't alleen iets meer willen doen...

bloempie
Majoor
Majoor

Berichtdoor bloempie » 01 jul 2004 18:59

Aragorn schreef:Overigens moet ik zeggen dat mijn interessante gesprekken niet zozeer gingen over hoe cool Jezus wel niet is, maar over hoe onbegrijpelijk deze wereld met iedereen die er weer z'n eigen betekenis aangeeft. En dan specifiek natuurlijk het christelijke wereldbeeld, maar ik weet niet wat de evangeliserende waarde ervan is..

De waarde van zo'n gesprek hoeven wij niet in te schatten. Dat doet God wel voor ons.
Thomas 19-06-2007
Sarah 30-04-2009

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 01 jul 2004 19:00

bloempie19 schreef:
Aragorn schreef:Overigens moet ik zeggen dat mijn interessante gesprekken niet zozeer gingen over hoe cool Jezus wel niet is, maar over hoe onbegrijpelijk deze wereld met iedereen die er weer z'n eigen betekenis aangeeft. En dan specifiek natuurlijk het christelijke wereldbeeld, maar ik weet niet wat de evangeliserende waarde ervan is..

De waarde van zo'n gesprek hoeven wij niet in te schatten. Dat doet God wel voor ons.

Dat vind ik wel heel makkelijk gezegd. Je mag zelf ook best wat moeite doen hoor.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 01 jul 2004 22:03

bloempie19 schreef:

Nou, ik bedoelde vooral dat ik in zo´n gesprek niet echt ´reclame´ maak voor het christelijk geloof, maar het meer heb over hoe het in elkaar zit en waarom je het wel of niet zou geloven (waar ik zelf ook nog niet helemaal uit ben). Dan sta je wel op gelijk niveau met je gesprekspartner (die meestal ook moet erkennen dat alles te groot is om te snappen en zich ook verwondert om het circus dat wij mensheid noemen), maar je draagt niet echt uit waarom het geloof iets toevoegd aan je leven ofzo.

Wat natuurlijk ook erg lastig is als je dat zelf lang niet altijd zo ervaart.. :)

Terug naar “Archief”