Ga jij naar de Hemel?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 01 jul 2004 19:40

surfer schreef:nee, daarvoor zul je dus eerst onafhankelijk voor moeten durven denken....

Christus zegt zelf : onderzoekt de schriften, want die zijn die van Mij getuigen
doe het maar niet al te grondig, want je eindigt dan als een ongelovige... :)

Laat je sarcasme maar zitten Surfer. Misschien moet je deze discussies in andere topics voeren, waar ze on-topic zijn.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 jul 2004 19:47

parsifal schreef:
surfer schreef:nee, daarvoor zul je dus eerst onafhankelijk voor moeten durven denken....

Christus zegt zelf : onderzoekt de schriften, want die zijn die van Mij getuigen

Laat je sarcasme maar zitten Surfer. Misschien moet je deze discussies in andere topics voeren, waar ze on-topic zijn.

Nou, eigenlijk begin ik Surfer wel interessant te vinden.

Surfer, hoe je denkt weten we, maar wat drijft je nou toch ? Wat is er (met je) gebeurd dat je op dit refoweb er telkens tussen moet springen met je onorthodoxe ideeen en ouderwetse ketterijen?

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 01 jul 2004 21:06

Maja de bij schreef:... ouderwetse ketterijen
Zullen we ff op gelijke voet verder praten maja. :roll:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 jul 2004 13:11

parsifal schreef:

het is geen sarcasme, het is de realiteit. Ga de uitdaging maar eens aan met jezelf, als je durft!

Je volgt toch een wetenschappelijk opleiding? Pas deze gezonde principes maar eens toe op b.v. de betrouwbaarheid van de bijbel als bron. Ik heb in een ander topic uitgebreid voorbeelden laten zien waaruit blijkt dat je door een eerlijke text-met-text vergelijking al tot de conclusie moet komen dat de betrouwbaarheid twijfelachtig is.

En wees aub niet zo arrogant...Ik kan het niet helpen dat je alleen je eigen versie van de waarheid wilt horen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 jul 2004 13:12

Maja de Bij schreef:
parsifal schreef:

Nou, eigenlijk begin ik Surfer wel interessant te vinden.

Surfer, hoe je denkt weten we, maar wat drijft je nou toch ? Wat is er (met je) gebeurd dat je op dit refoweb er telkens tussen moet springen met je onorthodoxe ideeen en ouderwetse ketterijen?
Marja, ik geef hier in dit topic voorbeelden uit de bijbel die je heel goed zelf kan controleren. Je hoeft van mij niets aan te nemen, pak je bijbel en lees Deuteronomium 28 maar.

Het is trouwens opmerkelijk dat zo weinig christenen weten wat er echt in de bijbel staat. Geeft dat niet te denken? En die onwil om wat bij te leren?

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jul 2004 13:23

surfer schreef:Marja

Huh ? Het is Maja, hoor...

Het is trouwens opmerkelijk dat zo weinig christenen weten wat er echt in de bijbel staat.

Grijp je kans, ik wil nu alles weten...

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 jul 2004 14:14

Maja de Bij schreef:
surfer schreef:Marja

Huh ? Het is Maja, hoor...

Het is trouwens opmerkelijk dat zo weinig christenen weten wat er echt in de bijbel staat.

Grijp je kans, ik wil nu alles weten...
ik bedoel dat als je in God gelooft ook alles wil weten, en regelmatig in de Bijbel gaat studeren.

Tenminste, dat heb ik altijd gedaan. De uitdaging is nu om niet te gaan lezen door de bril van wat je altijd verteld is, inclusief alle kunstige en gecompliceerde verklaringen, maar om gewoon te lezen wat er staat.

Heb je btw al Deuteronomium 28 gelezen? 8)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 jul 2004 14:16

de meeste christenen geloven het wel....als je begrijpt wat ik bedoel.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jul 2004 14:21

surfer schreef:

Dat ga ik doen, en jij gaat nu eens uitleggen wat er "echt in de bijbel staat", OK?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 02 jul 2004 14:23

Maja de Bij schreef:
surfer schreef:

Dat ga ik doen, en jij gaat nu eens uitleggen wat er "echt in de bijbel staat", OK?
nee, dat ga ik niet doen. Dat zul je zelf uit moeten vinden door zelf te studeren.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 02 jul 2004 17:49

surfer schreef:
Maja de Bij schreef:
surfer schreef:

nee, dat ga ik niet doen. Dat zul je zelf uit moeten vinden door zelf te studeren.

Nou, een beetje flauw antwoord, maar nu weet ik wel wat mij te doen staat. Mag ik je in ieder geval oprecht danken voor je zinvolle bijdrage aan deze boeiende discussie?
En wat mij betreft, tot na de vakantie!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 02 jul 2004 18:27

surfer schreef:
parsifal schreef:

het is geen sarcasme, het is de realiteit. Ga de uitdaging maar eens aan met jezelf, als je durft!

Je volgt toch een wetenschappelijk opleiding? Pas deze gezonde principes maar eens toe op b.v. de betrouwbaarheid van de bijbel als bron. Ik heb in een ander topic uitgebreid voorbeelden laten zien waaruit blijkt dat je door een eerlijke text-met-text vergelijking al tot de conclusie moet komen dat de betrouwbaarheid twijfelachtig is.

En wees aub niet zo arrogant...Ik kan het niet helpen dat je alleen je eigen versie van de waarheid wilt horen.

Eerst on topic, Ik zie hier een aantal mogelijkheden, de eerste is inderdaad de voortgaande openbaring. Dit lijkt me vreemd omdat de mensen toch met het oordeel te maken krijgen.

Een tweede mogelijkheid is de mogelijkheid die je onderandere bij Dante tegenkomt, waarbij de scheiding in het dodenrijk pas valt bij de dood van Christus. Dit geeft problemen met de gelijkenis van rijke man en Lazarus, maar het is sowieso de vraag of we uit deze gelijkenis conclusies mogen trekken over de toestand nu van de doden. Op grond waarvan het oordeel daar plaats vind is niet direct duidelijk. Gezien de beroemde tekst uit de eerste brief van Petrus waar de geesten in de gevangenis iets gepredikt wordt.

Inderdaad zou het oordeel ook kunnen plaatsvinden bij de wederkomst, maar dat geeft geen antwoord op het probleem van Surfer.

Wat betreft een wetenschappelijke achtergrond, die heb ik inderdaad, maar ik stel de Bijbel boven mijn eigen inzicht. De status van de Bijbel is hier geen discussie over mogelijk. (Dit gaat niet tegen het verstand in, maar het volgt ook niet uit de rede) Ik wil best discussieren over sommige zaken en ik ben ook best bereid mijn mening op te geven voor een betere (al kost dat vaak wel moeite, daarin heb je gelijk), maar dan moet het wel gaan om een mening die binnen de grond aannamen past. Waarbij de Bijbel als Gods Woord als fundament dient.

Mvg,

Parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Harold
Mineur
Mineur

Berichtdoor Harold » 02 jul 2004 22:43

Heden zijt gij met mij in het paradijs
When I was young, I thought, old age is something happened for other people.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 05 jul 2004 17:58

maar ik stel de Bijbel boven mijn eigen inzicht. De status van de Bijbel is hier geen discussie over mogelijk.
daarmee ben je niet fair tegenover jezelf. Als er opties bij voorbaat uitgesloten worden, kun je nooit geen echte keuze maken.

De enige manier waarop we goede beslissingen kunnen nemen is via ons verstand. Bij de christelijke religie wordt eerst van je verwacht dat je een groot aantal dogma's zonder serieuze toetsing accepteert, en dan pas je verstand gaat gebruiken, binnen die setting.

Maar op dat moment ben je al te laat, en zul je de waarheid niet meer kunnen achterhalen. Je hebt al teveel opgegeven, met het accepteren van die dogma's.

Weer ontopic.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 05 jul 2004 18:59

surfer schreef:
maar ik stel de Bijbel boven mijn eigen inzicht. De status van de Bijbel is hier geen discussie over mogelijk.
daarmee ben je niet fair tegenover jezelf. Als er opties bij voorbaat uitgesloten worden, kun je nooit geen echte keuze maken.

De enige manier waarop we goede beslissingen kunnen nemen is via ons verstand. Bij de christelijke religie wordt eerst van je verwacht dat je een groot aantal dogma's zonder serieuze toetsing accepteert, en dan pas je verstand gaat gebruiken, binnen die setting.

Maar op dat moment ben je al te laat, en zul je de waarheid niet meer kunnen achterhalen. Je hebt al teveel opgegeven, met het accepteren van die dogma's.

surfer voor ons als Christenen is de enige optie op goede beslissingen te nemen in afhankelijkheid van Hem. Niet vertrouwen op jezelf, je verstand maar puur op Jezus (die alle dingen doet medewerken ten goede)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”