hoe machtig is God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 17:22

Frost schreef:Op basis van het feit dat het kindje dood gaat. Of bijvoorbeeld het lijk van een misbruikt meisje, dat zo nu en dan ergens aangetroffen wordt. Je kunt voorstellen dat zo iemand nu wellicht beter af is omdat hij/zij nu in de hemel is, maar meer dan een suggestie is dat niet. Bovendien zou dat impliceren dat het beter is om alle medemensen zo veel en zo zwaar mogelijk te laten lijden, omdat God nu eenmaal gedwongen is om de totaalbalans positief te laten uitslaan en dus een voor een beter hiernamaals moet zorgen naarmate er meer geleden is. Dus: allemaal solliciteren voor concentratiekampbewaker, omwille van het Grote Goed?

(Iemand die de macht heeft ernstig leed te voorkomen met minder inspanning dan een vingerknip, maar dat weigert, noem ik niet heilig. Ik noem zo iemand, heel eufemistisch, slecht. Maar dat was mijn punt niet.)

tuurlijk, ik begrijp je. Ik geloof ook niet in een God die wil dat er kinderen worden vermoord, ik geloof ook niet in een God die wil dat het hier op de aarde een rotzooi is.

Maar jij kunt op basis van wat in de bijbel staat geschreven over God, God niet verwijten dat Hij wil dat het hier zo'n zooitje is. Wij Christenen weten zeker dat God deze aarde goed gemaakt heeft, en het beste met ons allemaal voor heeft. (of niet?)

mischien kan/wil je niet geloven in een God die het zo'n rotzooi op aarde laat terwijl Hij er wel wat aan kan doen.
Maar mischien kan/wil je wel geloven in een satan die er een zooitje van maakt (door ons heen) en geloven in een God die in zijn woord zegt dat Hij Goed is, en dat er geen kwaat in hem te vinden is.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 17:28

surfer schreef:in de hemel wordt niet meer gezondigd. Hoezo? Is er dan geen vrije wil meer?

Waarom denken mensen dat ze na hun dood ineens volmaakt zullen zijn?

Wees realistisch: als je er tijdens je aardse leven er niets van bakt (naar christelijke maatstaven), dan zal dat niet ineens veranderen als je naar de hemel gaat (even aangenomen dat deze bestaat).

in de hemel is onze vijand niet meer! hier op aarde wel. (de duivel)

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 jul 2004 17:32

hijwel schreef:
surfer schreef:in de hemel wordt niet meer gezondigd. Hoezo? Is er dan geen vrije wil meer?

Wees realistisch: als je er tijdens je aardse leven er niets van bakt (naar christelijke maatstaven), dan zal dat niet ineens veranderen als je naar de hemel gaat (even aangenomen dat deze bestaat).

volgens het boek Job komt de duivel toch wel regelmatig op de koffie, hoor... :wink:

Dus alles komt door de 'duivel'?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 17:39

surfer schreef:
hijwel schreef:

volgens het boek Job komt de duivel toch wel regelmatig op de koffie, hoor... :wink:

hier op aarde wel ja.. maar als je hier op de aarde in de hemel leeft bij God en met God heb je geen last van de duivel. dan kan je hem overwinnen zoals Jezus hem heeft onverwonnen.

In de hemel is geen duivel meer, die heerst nog op aarde en als de aarde er niet meer is heerst Hij in de hel.

maare je mag mij natuurlijk wijzen op Gods eigen woorden in de bijbel :wink: waar staat dat de duivel nog in de hemel op bezoek kan komen om daar mensen te verlijden?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 jul 2004 17:52

hijwel schreef:
surfer schreef:
hijwel schreef:

hier op aarde wel ja.. maar als je hier op de aarde in de hemel leeft bij God en met God heb je geen last van de duivel. dan kan je hem overwinnen zoals Jezus hem heeft onverwonnen.

In de hemel is geen duivel meer, die heerst nog op aarde en als de aarde er niet meer is heerst Hij in de hel.

maare je mag mij natuurlijk wijzen op Gods eigen woorden in de bijbel :wink: waar staat dat de duivel nog in de hemel op bezoek kan komen om daar mensen te verlijden?
nou, hij 'verleidt' zelfs God tot een wedstrijdje, om eens te kijken hoelang Job zijn geloof volhoudt...

Lees maar in Job 1.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 18:25

surfer schreef:nou, hij 'verleidt' zelfs God tot een wedstrijdje, om eens te kijken hoelang Job zijn geloof volhoudt...

Lees maar in Job 1.

ik denk het dat het moeilijk is om job 1 in 1 keer te begrijpen.. Maar ik heb gebeden tot God om wijsheid.

ik las dit stukje er boven.
6 Er was nu een dag, als de kinderen Gods18) kwamen,19) om zich voor den HEERE te stellen, dat de satan20) ook in het midden van hen kwam.

de Satan is hier op aarde in het midden van ons. Ook van de gelovigen terwijl ze hier op aarde bij de Heere zijn. De duivel daagde God hier in ons midden uit, en daarmee daagde hij ons uit. (want jezus leeft in ons)Weet je hoe dat komt dat jij God vreest? omdat je alle rijkdom hier op aarde hebt, en je gelukkig bent.

12 En de HEERE zeide tot den satan: Zie, al wat hij heeft, zij in uw hand;31) alleen aan hem32) strek uw hand niet uit. En de satan ging uit van het aangezicht des HEEREN.

God zij (door ons) tot satan: "zie alles wat ik heb is in uw handen(duivels handen)".

de duivel gaat denk ik daarna zijn gang met job.. Hoe precies weet ik niet ga ik me nog in verdiepen denk ik.

maar waarom denk je dat de duivel ook in de hemel is?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 jul 2004 18:34

lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 18:37

surfer schreef:lijkt mij de meest voor de hand liggende verklaring.

? wat? dat de duivel ook in de hemel is?

zo ja, waarom?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 01 jul 2004 18:43

God woont in de hemel, kinderen Gods (engelen?) wonen in de hemel, en de satan kwam van de aarde om die te doortrekken en te doorwandelen.

--> hoogstwaarschijnlijk speelde deze geschiedenis zich af in de hemel.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 01 jul 2004 19:33

surfer schreef:God woont in de hemel, kinderen Gods (engelen?) wonen in de hemel, en de satan kwam van de aarde om die te doortrekken en te doorwandelen.

ja. ik denk eerlijk gezegt dat het ook waar is..
wie weet wat er zich in de hemel alemaal afspeeld.

ik ga me hier nog eens in verdiepen, want ik vindt het heel intresant de strijd tussen God en de duivel.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 05 jul 2004 22:32

Door het eten van de boom is de mens een stapje 'hoger' komen te staan. Naast kennis van het goede, heeft de mens nu ook kennis van het kwaad. We hebben het zelf gewild. We zijn (ook nu) niet verplicht om kennis te nemen van alle 'ellende' op de wereld. Dat we het toch doen is onze eigen verantwoordelijkheid. Wat niet weet, wat niet deert. Wie wijsheid vermeerderd, vermeerderd smart.

Hoe 'machtig' is een mens? Markus 11
23 Want voorwaar zeg Ik u, dat, zo wie tot dezen berg zal zeggen: Word opgeheven en in de zee geworpen; en niet zal twijfelen in zijn hart, maar zal geloven hetgeen hij zegt, geschieden zal, het zal hem geworden, zo wat hij zegt.
24 Daarom zeg Ik u: Alle dingen, die gij biddende begeert, gelooft, dat gij ze ontvangen zult, en zij zullen u geworden.
25 En wanneer gij staat om te bidden, vergeeft, indien gij iets hebt tegen iemand; opdat ook uw Vader, Die in de hemelen is, ulieden uw misdaden vergeve.
26 Maar indien gij niet vergeeft, zo zal uw Vader, Die in de hemelen is, ook uw misdaden niet vergeven.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jul 2004 22:57

Toriso schreef:Door het eten van de boom is de mens een stapje 'hoger' komen te staan. Naast kennis van het goede, heeft de mens nu ook kennis van het kwaad. We hebben het zelf gewild. We zijn (ook nu) niet verplicht om kennis te nemen van alle 'ellende' op de wereld. Dat we het toch doen is onze eigen verantwoordelijkheid. Wat niet weet, wat niet deert. Wie wijsheid vermeerderd, vermeerderd smart.

Interssant punt! De duivel had dus deels wel gelijk...

dingo

Berichtdoor dingo » 05 jul 2004 23:13

surfer schreef:God woont in de hemel, kinderen Gods (engelen?) wonen in de hemel, en de satan kwam van de aarde om die te doortrekken en te doorwandelen.

Hoogstwaarschijnlijk wel, alleen toen Jezus alle zonden op zich nam en de dood overwon en terugkeerde naar de hemel werd de duivel eruit en op de aarde gegooid. En mocht en kon hij niet meer terugkomen om de kinderen God's te beschuldigen want die schuld bestaat niet meer door het offer van Jezus.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 06 jul 2004 17:17

Aragorn schreef:Interssant punt! De duivel had dus deels wel gelijk...

Zekers...
Hij loog alleen over het niet sterven.
..

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 08 jul 2004 18:31

De duivel merkte dat hij macht kon uitoefenen over Eva.
Ze verzon er ter plekke bij dat ze die Boom ook niet mocht aanraken en daar had de Heere het niet over gehad............
De duivel hoorde dat en dacht dat is mijn kans. Ze weten toch niet meer hoe het precies was. En toen gebeurde het...............
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Terug naar “Archief”