maar dat zit em toch niet in de beker ofzoKlaas schreef:Maar de beker moet geen harten aanraken, de prediking wel
Als de viering van het Avondmaal niet gericht is op het hart wat is dan de bedoeling?
Klaas
Moderator: Moderafo's
Snorbaarder schreef:Pas was het bij ons avondmaal. Wat mij opviel was het zegenen van de beker. Ineens kwam het mij vreemd voor dat de beker gezegend word. Dat lijkt bijna een soort van bijgeloof, of zie ik dat verkeerd?
De drinkbeker der dankzegging, dien wij dankzeggende zegenen, is die niet een gemeenschap des bloeds van Christus? Het brood, dat wij breken, is dat niet een gemeenschap des lichaams van Christus?
Wordt je door het drinken van bloed dus op de 1 of andere manier verbonden met de ziel van de betreffende persoon of dier? Mogen we daarom wel 'bloed' drinken tijdens het avondmaal (verbonden met Yeshua) maar niet met een ander schepsel?
Klaas schreef:Wordt je door het drinken van bloed dus op de 1 of andere manier verbonden met de ziel van de betreffende persoon of dier? Mogen we daarom wel 'bloed' drinken tijdens het avondmaal (verbonden met Yeshua) maar niet met een ander schepsel?
Die kant zat ik ook op te denken. Het drinken van bloed wordt gezien als het deel hebben / krijgen aan de geest van die persoon / dier.
Overigens vind ik het een beetje overtrokken om het verbod op het nuttigen van bloed tegenover het drinken van de wijn tijdens het avondmaal te zetten. Het drinken van de wijn is een symbolische handeling. Het gaat niet om het drinken van bloed maar om het drinken van wijn. De wijn symboliseert het bloed van Jezus Christus. Zoals we de wijn lichamelijk tot ons nemen is ook Jezus' lijden en sterven ons ten deel gevallen.
Klaas
dus de symboliek heeft in dit verband geen waarde? Want het komt even niet uitKlaas schreef:Wordt je door het drinken van bloed dus op de 1 of andere manier verbonden met de ziel van de betreffende persoon of dier? Mogen we daarom wel 'bloed' drinken tijdens het avondmaal (verbonden met Yeshua) maar niet met een ander schepsel?
Die kant zat ik ook op te denken. Het drinken van bloed wordt gezien als het deel hebben / krijgen aan de geest van die persoon / dier.
Overigens vind ik het een beetje overtrokken om het verbod op het nuttigen van bloed tegenover het drinken van de wijn tijdens het avondmaal te zetten. Het drinken van de wijn is een symbolische handeling. Het gaat niet om het drinken van bloed maar om het drinken van wijn. De wijn symboliseert het bloed van Jezus Christus. Zoals we de wijn lichamelijk tot ons nemen is ook Jezus' lijden en sterven ons ten deel gevallen.
Klaas
dus de symboliek heeft in dit verband geen waarde?
Want het komt even niet uit
Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel” (Lev. 17:11, NBG `51).
ben benieuwd.Klaas schreef:Surfer:dus de symboliek heeft in dit verband geen waarde?
Ik zeg toch juist dat de waarde in de symboliek zit? Of reageer je nu op een ander bericht?
Surfer:Want het komt even niet uit
Ik hoop dat je inziet dat ik dat balletje met het grootste gemak terug kan kaatsen?
Klaas
deze tekst roept bij mij meteen weer de vraag op hoe het in hemelsnaam mogelijk kan zijn dat het offeren van een ander wezen (een dier) de zonden van een mens kan verzoenen. In het NT was er dan tenminste nog sprake van een vrijwillig offer (hoewel ik nooit heb kunnen inzien dat het dan wel enige zin zou kunnen hebben), maar in het OT had het dier er niets over te zeggen.Klaas schreef:Ik lees net precies het volgende:Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel” (Lev. 17:11, NBG `51).
Er is dus wel degelijk een verband tussen het eten van bloed en het Avondmaal (al ligt dat verband volgens mij niet in de tegenstelling)
Klaas
surfer schreef:deze tekst roept bij mij meteen weer de vraag op hoe het in hemelsnaam mogelijk kan zijn dat het offeren van een ander wezen (een dier) de zonden van een mens kan verzoenen. En dan was het in het NT tenminste nog een vrijwillig offer, maar in het OT had het dier er niets over te zeggen.Klaas schreef:Ik lees net precies het volgende:Want de ziel van het vlees is in het bloed en Ik heb het u op het altaar gegeven om verzoening over uw zielen te doen, want het bloed bewerkt verzoening door middel van de ziel” (Lev. 17:11, NBG `51).
Er is dus wel degelijk een verband tussen het eten van bloed en het Avondmaal (al ligt dat verband volgens mij niet in de tegenstelling)
Klaas
Lieve mensen, dat is toch gewoon ronduit primitief.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten