Ik denk dat je er ook niet uitkomt. Ondanks dat dat heel simpel klinkt. Ik houdt er niet zo van om alles precies uit te kristaliseren, maar anderen weer wel en ik wil mij daar niet boven verheffen. Als het om zulke dingen gaat houdt ik me aande belijdenis die zegt dat we eerst een vrije wil hadden (in het paradijs) staat dat in de bijbel, volgens mij is dat een redelijk betrouwbare conclusie van ons mensen. Als wij een vrije wil hadden, en God er behagen in had dat wij een vrije wil hadden dan is de val verklaarbaar. God echter heeft van die val, waar wij vrijwillig voor gekozen hebben zo'n verdriet dat Hij zijn zoon gezonden heeft.
Kijk je kunt het ook makkelijk oplossen en zeggen God is niet goed, God is geen liefde, dan ben je overal vanaf. Maarten 't Hart schrijft toch zoiest dergelijks in zijn boek over Bethesda? Daarom zij hij toch ook: Jezus leed om God met de wereld te verzoenen? ('t is alweer tijdje geleden dat ik het gelezen heb vandaar) Mede omdat ik liever niet in zijn (de genoemde Maarten)schoenen kom te staan houdt ik me altijd een beetje op de achtergrond met deze vragen bezig.