Hoe gastvrij is uw gemeente?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Hoe gastvrij is uw gemeente?

Berichtdoor Bookman » 30 jun 2004 18:27

In het topic 'hagepreken' kwam het al naar voren. Nu ben ik benieuwd hoe gastvrij uw gemeente zich gedraagt. Helaas moet ik constateren dat hoe 'zwaarder' een gemeente is, hoe minder gastrvij.....
Uitzonderingen daargelaten.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

wh
Mineur
Mineur

Re: Hoe gastvrij is uw gemeente?

Berichtdoor wh » 30 jun 2004 19:08

Bookman schreef:In het topic 'hagepreken' kwam het al naar voren. Nu ben ik benieuwd hoe gastvrij uw gemeente zich gedraagt. Helaas moet ik constateren dat hoe 'zwaarder' een gemeente is, hoe minder gastrvij.....
Uitzonderingen daargelaten.

Ach ja, als het maar niet het belangrijkste is gastvrij zijn maar het is natuurlijk ook per gebied enorm verschillend Brabanders zijn nou eenmaal
gastvrijer dan Groningers uitzonderingen daargelaten vanzelfsprekend en
zonder iedereen in een hokje te stoppen.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 30 jun 2004 19:14

Wanneer vindt jij een gemeente gastvrij?

Heeft dat ook weer te maken met hoe open de gemeente leden zijn?

ik vindt de gemeente leden van mijn gemeente intens achterbaks (niet allemaal hoor). Totaal gesloten, je komt er als buitenstaande heel moeilijk in. Mijn ouders hebben soms nog moeite om echt contact te krijgen met de gemeenten. En ik idem.

Opzich kan er bij ons best wel wat veranderen als het gaat om gastvrijheid in de gemeente.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 30 jun 2004 22:33

Hoe gastvrij je bent, hangt niet (alleen) af van de 'zwaarte' van je gemeente, ook van de grootte.

In een kleine gemeente zie je een gast veel sneller staan, terwijl je in een grote gemeente een nieuw iemand minder snel zult aanspreken. Niet alleen omdat je dan eerder geneigd bent te denken "Oh, een ander spreekt 'm wel aan", maar ook omdat je je medegemeenteleden minder goed kent, en daarom niet altijd weet of die iemand nou nieuw is of niet. Want zeg nou zelf, "kom je voor het eerst hier kijken?" is een rare openingszin aan iemand die al een paar jaar lid is...

Wat het verband tussen zwaarte en mate van gastvrijheid betreft trouwens: de eerste keer dat ik in de Hervormde kerk bij mij in de stad kwam, knoopte degene die naast me zat in de kerk na afloop van de dienst meteen een gezellig praatje met me aan. In de evangelische kerk waar ik een paar weken later heen ging, voelde ik me daarentegen behoorlijk genegeerd. Ofwel: zwaarte zegt ook niet alles.
TheEdge leest voor 't eerst de bijbel van kaft tot kaft.

Tussenstand: Ester 1 (19/08/05)

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 30 jun 2004 23:26

Het ligt denk ik ook heel erg aan de mensen die er zitten ja.

Ik herinner me dat het bij ons in de ogg (ja, daar heb ik ook nog gezeten) een keer een vrouw met een broek naar binnen wilde. Een vrouwtje wilde haar toen tegenhouden, waarop een andere man uit de gemeente en de koster ingrepen, haar de mond snoerden en diegene alsnog hartelijk welkom heetten.

Spyg
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Spyg » 01 jul 2004 08:03

Volgens mij is het bijzonder gastevrije gemeente want iedereen mag komen ongeacht alles zolang je gedraag zoals een christen het betaamd
ALs het leven zo voorspelbaar is waarom geloof jij dan niet of is dat te makkelijk

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 jul 2004 08:09

Ik denk wel dat onze gemeente aardig gastvrij is.
Er komen regelmatig mensen uit het asielzoekerscentrum bij ons in de kerk, deze mensen worden perfect opgevangen.
Er zijn mensen die de preek vertalen in het engels voor als er mensen zijn die geen nederlands verstaan, er zijn bijbels die altijd klaar liggen voor als gasten geen bijbel bij zich hebben.
Ja ik denk wel dat er veel word gedaan voor gasten.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2004 08:16

Ikke21 schreef:Ik denk wel dat onze gemeente aardig gastvrij is.
Er komen regelmatig mensen uit het asielzoekerscentrum bij ons in de kerk, deze mensen worden perfect opgevangen.
Er zijn mensen die de preek vertalen in het engels voor als er mensen zijn die geen nederlands verstaan, er zijn bijbels die altijd klaar liggen voor als gasten geen bijbel bij zich hebben.
Ja ik denk wel dat er veel word gedaan voor gasten.

dat is bij ons ook zo.

Maar wat doen jullie als er op een zondagochtend een gezin in de kerk komt of een echtpaar of iemand alleen die je niet kent?

1. Stap je op die perso(o)(n)en af?
2. Ach iemand anders maakt wel een praatje met ze
3. "Welkom mensen, komt u ook een kopje koffie/thee drinken in de hal van de kerk?"
4. Bent u hier op vakantie? of bent u nieuw hier in de gemeente, heeft u zin om even koffie te komen drinken bij ons thuis?

(niet persoonlijk naar jouw toe hoor ikke21) Dit geldt ook voor de anderen.
Hoe doen jullie dat?

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 jul 2004 08:19

Voor de kerk doen wij dat eigenlijk niet, de koster staat voorin en hij is er voor om voor de kerkdienst de mensen op te vangen.
(koffie en thee wordt er bij ons in de kerk niet geschonken).
Na de dienst zijn er wel heel veel mensen die gesprekken met gasten aanknopen en ja de ene keer zijn wij het en de andere keer zijn het weer andere mensen, dat is niet hoe het uitkomt, je gaat tenslotte ook niet met heel de gemeente om een aantal gasten staan.
En als voor de dienst mensen zoekend staan te kijken is er ook altijd wel een gemeentelid die daar op afstapt (als de koster toevallig met andere gasten bezig is)!

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 01 jul 2004 09:04

Ikke21 schreef:En als voor de dienst mensen zoekend staan te kijken is er ook altijd wel een gemeentelid die daar op afstapt (als de koster toevallig met andere gasten bezig is)!

Niet om jouw gemeente aan te vallen hoor, zo te zien is er voldoende wil bij jullie om met nieuwelingen te praten, maar kerken waar nieuwelingen alleen aan de koster worden overgelaten, vind ik altijd een beetje karig.

Het is mij ook wel een paar keer overkomen, dat ik in een kerk kwam en dacht: "Sjonge, WIL jij nou graag met ons praten, of doe je dat alleen maar omdat het je plicht is?"

Bij mij in de kerk worden gasten - volgens mij - ook goed aangesproken. Na afloop bij het koffiedrinken is het behoorlijk druk, en blijft het merendeel van de leden nog even napraten, koffie drinken, boeken bekijken op de boekentafel etcetera. Dan is er alle gelegenheid om in gesprek te raken. Je staat niet zo makkelijk in je eentje, want er komt altijd wel iemand op je af.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 01 jul 2004 09:10

Ik begrijp je, maar het is niet zo dat de koster het alleen doet omdat het moet.
De koster en zijn vrouwen zetten zich voor gasten voor 500% in en tuurlijk wordt er ook heus wel eens een praatje gemaakt voor de dienst.
Er staan altijd genoeg jongeren voor de kerk en die kletsen al snel met iemand.

Onze koster doet het dus niet omdat het moet, maar omdat hij van mensen houdt en graag alles voor ze wil doen, ja onze koster is echt een schat :lol: !!

marjo
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor marjo » 01 jul 2004 10:06

Ik wil al een tijdlaneg een niets zwaardere kerk bezoeken, maar iets houdt mij tegen. Ik ben bang dat ik bij een gereformeerde gemeente of soortgelijke kerk snel uit de toon val en dan meteen met de nek zal worden aangekeken. Het heeft wel met de zwaarte van de kerk te maken ja; een evangelische dienst zou ik zonder schroom bezoeken.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 01 jul 2004 10:21

Er zit denk ik ook een andere kant aan het verhaal.
Soms wordt het van alle kanten aangesproken worden, als niet fijn ervaren. Wel eens meegemaakt dat mensen het beklemmend vonden als ze gelijk overal op de koffie genodigd werden.
Sommigen kijken nu eenmaal graag even de kat uit de boom, voor ze zich "geven" in de gemeente.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 01 jul 2004 11:50

marjo schreef:Ik wil al een tijdlaneg een niets zwaardere kerk bezoeken, maar iets houdt mij tegen. Ik ben bang dat ik bij een gereformeerde gemeente of soortgelijke kerk snel uit de toon val en dan meteen met de nek zal worden aangekeken. Het heeft wel met de zwaarte van de kerk te maken ja; een evangelische dienst zou ik zonder schroom bezoeken.

Dat is niet helemaal waar.

Ik vindt het wel een beetje raar dat je in eens zegt: "en dan meteen met de nek worden aangekeken?". Dat heeft totaal niets met de zwaarte van de kerk te maken.

In zowel behoudende gemeentens als in minder behoudende gemeentens kom je gastvrijheid tegen.

Het is soms plaats/streek gebonden. In een gedeelte van het land zijn de mensen weer wat openener, vrijer en gastvrij.

Het heeft echt wel (soms) te maken in welke streek je woont.

TheEdge
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor TheEdge » 01 jul 2004 12:58

Maja de Bij schreef:Er zit denk ik ook een andere kant aan het verhaal.
Soms wordt het van alle kanten aangesproken worden, als niet fijn ervaren. Wel eens meegemaakt dat mensen het beklemmend vonden als ze gelijk overal op de koffie genodigd werden.
Sommigen kijken nu eenmaal graag even de kat uit de boom, voor ze zich "geven" in de gemeente.

:lol:
Ik kan me er wat bij voorstellen.
Vriendschap laat zich niet afdwingen.

Maar een gezellig, ongedwongen praatje kan geen kwaad, toch?

Terug naar “Archief”