yep de bijbel is de waarheid
groeten connie
Moderator: Moderafo's
Je moet een gedeelte niet op voorhand letterlijk of niet-letterlijk nemen. Je moet achterhalen hoe de schrijver een gedeelte bedoeld heeft en het dan ook zo interpreteren.
Maar waarom zou in een boek, waarin zo ongeveer alles symbolisch lijkt te zijn, dit niet symbolisch zijn?
Exegese is het uitleggen van de bijbel.
Profetiën zijn over het algemene uitspraken die in symbolische taal concrete gebeurtenissen aanduiden.
Jezus heeft niet letterlijk de naam Immanuël gekregen. Toch is in Hem deze profetie vervuld. Dit is echter geen letterlijke vervulling.
Klaas schreef:. Als Jezus zegt dat Hij de deur is dan ga je toch ook niet op zoek naar de klink?
Waar ik niet van gecharmeerd ben is het ongenuanceerd delen van de bijbel te bestempelen als symbolisch.
De uitspraak van broeder Schalkoort over de getallen uit openbaringen vind ik te gemakkelijk. De daaropvolgende uitspraak ongenuanceerd.
Je bedoelt de bedoelingen van de INSPIRATOR.
Je zegt wel terecht alles lijkt symbolisch te zijn
Oké de Weg is lastig, maar de Waarheid en het Leven kan wel.
Volgens welke stappen doe je dat, je doet het volgens jou anders dan ik.
Je bedoelt dat Aaron zich symbolisch uitdrukte naar de farao, de bijbel noemt Aaron immers een profeet van Mozes. Zijn de profetieen voor Abraham, Zacharias en Maria ook in symbolische taal?
Toch is deze profetie wel degelijk letterlijk vervult en wel in de tijd waarin de profetie werd uitgesproken.
Dat er in de bijbel geen melding gemaakt wordt van deze letterlijke vervulling is denk ik heel belangrijk.
Maar heb je nog een paar eigen voorbeelden van profetieen die niet letterlijk vervuld zijn al zegt GOD in de bijbel van wel.
Genesis 1 moeten we dat letterlijk of symbolisch lezen, ik hoop letterlijk.
tzou voor veel mensen geen kwaad kunnen
Hal Lindsey staat er, door dit soort letterlijke interpretaties, echter om bekend dat hij zijn interpretaties steeds moet aanpassen...
Ik heb geen stappenplan.
Veel evangelische christenen willen ons laten geloven dat dit andersom is.
Als letterlijke vervullingen beter of belangrijker zijn dan symbolische ...
Ten eerste waarom zijn duizend jaren geen duizend jaren. Ten tweede de afmetingen van het hemels Jeruzalem kunnen best correcte afmetingen zijn.
De HEERE GOD is ook heel nauwkeurig in zin afmetingen van de tabernakel.
Als ik "de getallen" van openbaringen symbolisch moet nemen, vind ik in Openbaringen voldoende uitzondering, lees bijvoorbeeld Openb. 11:3 het gaat hier over 1260 dagen, wat wel heel concreet is.
Opmerkelijk is dat 1260 dagen = 42 maanden = 3,5 jaar en net zolang als een tijd, en tijden, en een halven tijd, uit Openb. 12:14
Ik vind je ongenuanceerd Klaas als je schrijft dat als bijna alles in Openbaringen symbolisch lijkt, je vervolgens impliceert dat een willekeurig vers uit Openbaringen ook wel symbolisch zal zijn (zie je eerste reactie).
Niet alles is wat het lijkt.
Geen slecht eigenschap, je fouten kunnen toegeven, nietwaar.
Dat zouden meer mensen moeten ( ik bedoel kunnen, want jij hebt angst voor moeten ) doen.
Dus je interpreteert maar wat in de wilde weg?
Als je schrijft dat profetieën in het algemeen in symbolische taal zijn, dan zeg je dus dat het merendeel symbolisch uitgesproken zijn, weet je dat wel zeker.
Is de meerderheid niet heel concreet uitgesproken. Mijn voorbeelden zijn maar een topje van de ijsberg.
Jij was niet ongenuanceerd. Dit is toch wel heel erg generaliserend en hoeveel is veel eigenlijk? Veel is wel een populair woord bij jou.
Weet je trouwens dat de evangelische christen niet bestaat net zomin als de reformatorische christen.
Volgens mij heb je nooit goed naar verschillende evangelische broeders en zusters geluisterd,
want ook die zullen je vertellen dat er als er meerdere vervullingen zijn er eerst een letterlijke vervulling is en later een symbolische. Ook kan er eerst een gedeeltelijke vervulling zijn en later de volledige. Let maar op de profetie uit Joël 2.
Het gaat erom wat nuttig is, althans wat GOD voor nuttig vind om te weten.
Als er in Handelingen 2 vers 41 gesproken wordt over drie duizend zielen. Al die mensen hebben een naam en persoonlijkheid enzovoort enzovoort.
PS. Jammer dat je Genesis 1 niet letterlijk leest,
zou het echt zo moeilijk zijn om de schepping in zes dagen te voltooien.
Ben jij dan ook niet een beetje inconsequent, GOD mag wel de SCHEPPER zijn, maar niet in zes dagen?
Ik denk maar als het spotje van VROM: De mens zegt ik ben klein, GOD zegt: "Ik ben zonder begin en eind!"
Dat zou anders best welk het geval kunnen zijn.Ik ben volgens mij niet inconsequent. God mag van mij van alles, wie ben ik om Hem te beperken? Ik geloof alleen niet dat die zes dagen de informatie is die Gen 1 ons wil geven
Het hele boek Openbaring barst van de symboliek. Draken, beesten, hoeren, het Lam, allemaal symbolen. Waarom zouden we dan, als we een getal tegenkomen dit wel direct letterlijk moeten nemen. Dat is gezien de context toch niet logisch?
God gaf aan Mozes instructies voor de bouw van de tabernakel. Nogal logisch dus dat de maten concrete afmetingen zijn. Overigens kan elke bijbeluitlegger je de symboliek van deze getallen uitleggen. De hele tabernakel kun je in feite zien als één groot symbool.
Een jaar heeft 365 dagen
Het beest, dat ik al eerder als voorbeeld aanhaalde, moeten we symbolisch zien. Ook z'n hoornen of z'n hoofden moeten we symbolisch zien. Het aantal moeten we echter wel weer letterlijk nemen.
Je kunt beter voorkomen dat je fouten maakt.
Als je schrijft dat profetieën in het algemeen in symbolische taal zijn, dan zeg je dus dat het merendeel symbolisch uitgesproken zijn, weet je dat wel zeker.
Heel zeker.
Volgens mij heb je dat mis. En ik kan het weten; ik was er zelf bij...
de evangelische lectuur
Blijkbaar wordt dan toch de letterlijke vervulling boven de geestelijke geplaatst.
Juist, en juist bij een letterlijke interpretatie loop je kans dat over het hoofd te zien.
Verslaggeving is wat anders dan profetie.
Uitdrukkelijk wordt steeds de wisseling van dag vermeld, alle zes dagen van het scheppingswerk. Dus het is ietsje kortzichtig om de indeling van de schepping in dagen meteen maar symbolisch te noemen.
Ik hoop dat het goed met je gaat en dat je je evangelische broeders en zusters (voorop genomen dat je Christus kent als je verlosser en zaligmaker) wilt aanvaarden en misschien zou je ook wat van hen kunnen leren, net zo goed als ze van jouw wat kunnen leren.
Hoe zit het met het getal zeven uit de dromen van de Farao, die van de koeien en de schoven, weet je. Of neem de getallen uit de dromen van Jozef. Ook symbolisch, omdat de er symbolische beelden gebruikt worden
.Maar de tabernakel is er wel echt geweest en zijn de maten dus echt letterlijk te nemen
Natuurlijk kun je er symboliek in ontdekken, maarwat als een van de getallen iets anders zou zijn, blijft de symboliek dan overeind?
Bedenk trouwens wel dat wij de beschikking hebben over kennis die men in die tijd niet had en zouden de Israelieten gedacht hebben, "wat een mooi symbool staat hier", en zo ja, wisten ze dan waar de tabernakel symbool voor staat.
Weet je wel sinds wanneer. Een maand had dertig dagen in de tijd van Johannes.
Als de mens dat kon dan was het sterven Christus overbodig geweest, maar de bijbel leert wat anders over de mens, deze is geneigt tot het maken van fouten. Als iedereen zijn fouten zou toegeven en om vergeving zou vragen, dat zou het een stuk prettiger zijn op deze aarde.
Ik zie vast nog wel eens jouw turflijst.
Wil je zeggen dat in de artikelen alle prfetieen genoemd staan? Sorry, maar dit zijn ze lang niet allemaal.
Het kijken naar een letterlijke interpretatie word juist vervolgt door het kijken naar verdere symboliek. Jij bent een stuk eenzijdiger, doordat je alleen maar naar symboliek wilt zoeken, wat trouwens veel makkelijker is.
Het boek Openbaringen is zowel verslaggeving als profetie!
Klaas wie zegt dat ik mij slechts beperk tot het letterlijke en niet verder zou schatgraven.
de bijbel is de waarheid
everlastingman schreef:de bijbel is de waarheid
Dit hoor ik meerdere personen zeggen, maar ik vraag me af moest je dat zinnetje van de dominee op cathechesatie leren of meen je het echt. Oftewel vertel mij nu eens overtuigend waarom de bijbel waarheid is?
(P.S. Geen heidelbergse cathechismus a.u.b. eigen woorden gebruiken)
everlastingman schreef:Dit hoor ik meerdere personen zeggen, maar ik vraag me af moest je dat zinnetje van de dominee op cathechesatie leren of meen je het echt. Oftewel vertel mij nu eens overtuigend waarom de bijbel waarheid is?
(P.S. Geen heidelbergse cathechismus a.u.b. eigen woorden gebruiken)
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten