Voetbal..

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

marcel081276
Sergeant
Sergeant

Voetbal..

Berichtdoor marcel081276 » 29 jun 2004 18:43

hallo mense, ik zou graag willen weten hoe jullie over het voetbal denken. Kan je als christen wel naar zoiets gaan kijken? vroeger vond ik voetbal ook geweldig, maar nu GOD in mijn leven centraal staat denk ik er heel anders over.. en ja ik voetbal zelf ook wel eens :) maar het gaat mij meer over het e.k. en alles er om heen.

Race406
Majoor
Majoor
Contacteer:

Re: Voetbal..

Berichtdoor Race406 » 29 jun 2004 19:16

marcel081276 schreef:hallo mense, ik zou graag willen weten hoe jullie over het voetbal denken. Kan je als christen wel naar zoiets gaan kijken? vroeger vond ik voetbal ook geweldig, maar nu GOD in mijn leven centraal staat denk ik er heel anders over.. en ja ik voetbal zelf ook wel eens :) maar het gaat mij meer over het e.k. en alles er om heen.

Het ligt eraan hoe je ernaar kijkt. Ga je er helemaal in op, of kijk je uit plezier? Hoe speel je zelf een potje voetbal? Ga je dan ook helemaal op in je spel? Dan is dat ook zonde volgens mij...
Ik zelf heb er geen problemen mee. Het ligt eraan hoe je ermee omgaat.
Ik zie een poort wijd open staan... Die open poort leidt tot Gods Troon. GAAT DOOR! Laat NIETS (maar dan ook werkelijk niets of niemand!) u hinderen!

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 19:21

Ik merk vaak dat mensen het kijken naar het EK afkeuren omdat ze een hoop aan te merken hebben op de rest van de gang van zaken daar. Dat lijkt op het eerste gezicht logisch te klinken, maar toch denk ik niet dat je daar verantwoordelijk voor bent als je alleen maar kijkt.

Anders zou je bijv. ook niet meer naar koninginnedag kunnen kijken omdat de monarchie een ziek systeem is ofzo.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 jun 2004 19:39

Ik hou wel van een potje voetbal en ook wel om te kijken zoals nu met het EK.
Als het je leven niet beheerst zie ik er niet zoveel kwaad in.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 19:45

In de afgelopen twee weken heb ik door onchristelijke mensen op de radio tot twee keer toe horen beweren dat voetbal religie is. Het wordt als spiritueel ervaren. De massahysterie er omheen laat duidelijk zien dat het religieuze trekken heeft.

De bondscoach wordt afwisselend het "hosanna" en het "kruist hem" toegezongen. (werd dat dit EK niet pijnlijk duidelijk??)

Haat ook de rok die van het vlees bevlekt is (judas:23)

Ik kan het zelf in mijn geweten niet anders zien dan zonde als ik naar het voetbal ga kijken of er op enige andere manier mee bezig ben ter vermaak van mijzelf.
The one thing you can give and still keep is your word.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 19:47

Inderdaad, voor sommige mensen fungeert voetbal idd als religie. Vooral als je op de tribune zit schijnt het de meest primitieve emoties los te maken.

Of het daarom voor iedereen die ernaar kijkt zonde is, is denk ik weer een andere vraag.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 19:55

Aragorn schreef:Inderdaad, voor sommige mensen fungeert voetbal idd als religie. Vooral als je op de tribune zit schijnt het de meest primitieve emoties los te maken.

Of het daarom voor iedereen die ernaar kijkt zonde is, is denk ik weer een andere vraag.
Een vraag: is het niet ontzettend hypocriet als iemand zegt overtuigd moslim te zijn, maar wel elke zondag met genoegen in een christelijke kerk zit? Maakt zo iemand zich geloofwaardig?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 jun 2004 19:56

Aragorn schreef:Inderdaad, voor sommige mensen fungeert voetbal idd als religie. Vooral als je op de tribune zit schijnt het de meest primitieve emoties los te maken.

Idd dat denk ik ook, persoonlijk kan ik het wel met mijn geweten verenigen iemand anders weer niet, maar dat hoeven we elkaar niet op te dringen zoals mijns inziens het RD wel probeert te doen.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 jun 2004 19:57

Een vraag: is het niet ontzettend hypocriet als iemand zegt overtuigd moslim te zijn, maar wel elke zondag met genoegen in een christelijke kerk zit? Maakt zo iemand zich geloofwaardig?

Nee zoiemand is dan geen overtuigd moslim meer maar nijgt ertoe christen te worden.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 19:59

Yael schreef:

Nee zoiemand is dan geen overtuigd moslim meer maar nijgt ertoe christen te worden.
vervang nu moslim door christen en christendom door (de religie) voetbal.

de moslim neemt deel aan de rituelen en de gebruiken van de christenen en kan daarom niet tegelijk overtuigd moslim zijn.

mutatis mutandis kan de christen niet deelnemen aan de rituelen van de religie voetbal en tegelijkertijd overtuigd christen zijn.

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 jun 2004 20:01

Maarten schreef:vervang nu moslim door christen en christendom door (de religie) voetbal.

de moslim neemt deel aan de rituelen en de gebruiken van de christenen en kan daarom niet tegelijk overtuigd moslim zijn.

mutatis mutandis kan de christen niet deelnemen aan de rituelen van de religie voetbal en tegelijkertijd overtuigd christen zijn.

Ik kijk alleen voetbal voor de lol met vrienden.
Voel me in deze iig ook niet aangesproken... jij kan het niet met je geweten verenigen ik wel, om een potje voetbal te kijken.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 29 jun 2004 20:12

Yael schreef:
Voel me in deze iig ook niet aangesproken... jij kan het niet met je geweten verenigen ik wel, om een potje voetbal te kijken.
de algemene regel waarom ik dat niet doe, is dat ik niet mee wil doen aan de rituelen van andere religies. Jij deelt die regel dus niet?

Yael
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Yael » 29 jun 2004 20:40

[/quote]de algemene regel waarom ik dat niet doe, is dat ik niet mee wil doen aan de rituelen van andere religies. Jij deelt die regel dus niet?[/quote]

Voor mij is voetbal geen religie. Mensen die dat wel zo ervaren, dat moeten die mensen weten. Maar Van der Sar aanbidden omdat ie een penal tegenhield ga mij ook te ver.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 29 jun 2004 21:06

Maarten schreef:
Yael schreef:
de algemene regel waarom ik dat niet doe, is dat ik niet mee wil doen aan de rituelen van andere religies. Jij deelt die regel dus niet?
Een religie is slechts een uiterlijke weergave van je geloof, dus ik denk niet dat je hier de religie maar de afgod voetbal bedoelt. En ja ik volg het EK, en nee ik voel me niet aangesproken, omdat God nog steeds de eerste plaats in m'n leven heeft. Dus ik zie het probleem niet echt...
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 22:44

Maarten schreef:
Yael schreef:

Je chargeert het nu wel een beetje. Voetbal is in zichzelf een neutraal iets, maar door die mensen wordt het tot iets religieus' verheven, dus voor hen is het een ritueel.
Het lijkt trouwens heel erg veel op de offervlees discussie bij de Korinthiers.. :wink:

Terug naar “Archief”