hij had sex met z'n ex

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 29 jun 2004 17:31

Maarten schreef:
Marnix schreef:Joepie, of trouwen als je je verlangen niet meer kan beheersen? Zie je ook veel in christelijke kringen, dat ze maar vroeg gaan trouwen :)
en daar is per definitie iets mis mee?

niks mis mee

Het is beter te trouwen dan te branden.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 29 jun 2004 17:52

jacobH schreef:Het grote probleem in onze maatschapij is dat we de lust verwarren met liefde. Liefde heeft altijd de ander op het oog. Zoals het zo mooi in de bijbel staat. (4 ¶ De liefde is lankmoedig, zij is goedertieren; de liefde is niet afgunstig; de liefde handelt niet lichtvaardiglijk, zij is niet opgeblazen;
5 Zij handelt niet ongeschiktelijk, zij zoekt zichzelve niet, zij wordt niet verbitterd, zij denkt geen kwaad;
6 Zij verblijdt zich niet in de ongerechtigheid, maar zij verblijdt zich in de waarheid;
7 Zij bedekt alle dingen, zij gelooft alle dingen, zij hoopt alle dingen, zij verdraagt alle dingen.
)

ik wil vooral wijzen op het zesde vers. Ze verblijdt zich niet in ongerechtigheid. Hoe kan dan liefde in ongerechtigheid bestaan. Ik kan dit met de grootst mogelijke mogelijkheid niet rijmen.

Ik snap wel dat het moeilijk is, maar praat het niet goed. Het is en blijft zonde. En het bestaat ten ene male niet uit liefde. Goed niet de WARE liefde. Zoals Christus zijn Kerk lief heeft. Want daar is ons huwelijksleven/verkering toch een afspiegeling van?

Kortom ik kan het geen liefde noemen. Ik noem het lust. En lust in deze zin heeft zichzelf op het oog. integenstelling tot de liefde. Die zoekt zichzelf niet. Daarom, houdt elkaar rein voor God. Wat kan je elkaar meer bieden?

met vr gr

JacobH

Ik zie het onderscheid tussen lust en liefde wel, als twee onderscheiden zaken. Maar dat wil niet zeggen dat ze zich niet naast elkaar kunnen bestaan of dat het een het ander kan voortbrengen.

Lust is niet altijd liefde en liefde is niet altijd lust. Maar misschien moeten we dan eerst lust maar eens gaan definieren. :wink:

Ik denk dat overweldigende liefde zo sterk kan zijn dat je verlangen om dit ultiem te uiten op een moment groter kan zijn dan je verlangen om rein te blijven voor elkaar enzo. Daarmee praat ik het ook niet goed, maar ik wil ook niet ontkennen dat het om liefde gaat.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 29 jun 2004 17:57

OMdat ik nu zie dat ik een stuk terug beschuldigd werd van Roomse biecht-uitspratken, wil ik toch nog ff reageren.

Rein blijven voor het huwelijk is zeker een grote zegen, iets waar we naar moeten streven, en wat ook kan met Gods kracht.
Ik denk ook dat het zonde is wanneer je het toch voor het huwelijk seks hebt, omdat seks gegeven is voor man en vrouw. (zo interpreteer ik het uit de bijbel)

Maar het is wel een vergeefelijke zonde. En je doet me nogal pijn, JacobH, als je gelijk suggereert dat ik van mening bent dat je gewoon kan zondigen, vergeving vragen en het is okee. Ik geloof dat God een vergevend God is, maar ik geloof niet dat je God lief kan hebben en ondertussen zonden doet ''omdat Hij het toch wel vergeeft'' Als je God lief hebt, probeer je juist van de zonden weg te vluvhten.

Daarom denk ik dat je, als je toch seks hebt gehad, wat zonden was, je trouwt niet met elkaar omdat je niet meer van elkaar houdt, of hij/zij is weggegaan, dat je dan opnieuw mag beginnen met een andere man of vrouw.
En als je dan wel seks bewaard voor het huwelijk, ga je dus als paar wel rein het huwelijk in. Ookal heb je het eerder met iemand anders gedaan.

En wat is rein? Gaan wij niet allemaal onrein het huwelijk in? Als je, door alleen al een vrouw/man te begeren, overspel hebt gepleegd moeten wij naar ik denk allemaal erkennen dat we niet rein meer zijn, en even schuldig als de vriend van Arina .

En verder ben ik het bijzonder met Arargon eens. ''Lust'' is niet fout, het is wel fout als er aleen lust is en geen liefde.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 29 jun 2004 18:35

Gezien het feit dat dit topic nu behoorlijk veel begint te lijken op een ander topic namelijk: Sex voor het huwelijk?? Mag dat??

http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=5230

Is besloten het centraal te houden. Dit topic wordt daarom gesloten.

Terug naar “Archief”