Moderator: Moderafo's

sanderious schreef:Wist u/jij/je trouwens dat Willem van Oranje katholiek is gebleven? Voor de vorm ging hij naar de protestantse diensten waarschijnlijk. Zelf heeft hij ook nog missen georganiseerd.
Daarnaast was hij het oneens met de ideologie van Herman Moded en Pieter Dathenus. Van Oranje zijn politiek was zeer seculier. Zijn ideologie was gebaseerd op het omver werpen van de tyrannie van Alva en de Inquisitie. Simpelweg: de vrijheid diende hersteld te worden, zijn doel was niet om het gehele volk naar één waarheid te brengen, maar naar vrijheid van geweten. Hierbij moest het volk zelf een keuze mogen maken.
De kerk in de reformatie groeide overigens erg langzaam. het beeld rond 1600 was dat het merendeel in Nederland Katholiek was, daarna had je de Libertijnen en het kleinste gedeelte was protestant.
Volgens mij beseft niet iedereen de geschiedenis, voor mij was het in ieder geval een eye-opener.

sanderious schreef:Van Oranje zijn politiek was zeer seculier. Zijn ideologie was gebaseerd op het omver werpen van de tyrannie van Alva en de Inquisitie. Simpelweg: de vrijheid diende hersteld te worden, zijn doel was niet om het gehele volk naar één waarheid te brengen, maar naar vrijheid van geweten. Hierbij moest het volk zelf een keuze mogen maken.

Bookman schreef:Met alle respect voor je onderzoek moet ik je meedelen dat je waarschijnlijk verkeerde bronnen hebt geraadpleegt. Prins Willem van Oranje is in november 1573 openlijk overgegaan naar de Gereformeerde godsdienst. Zijn geschil met Datheen is bekend. Wanneer hij Rooms gebleven zou zijn, zou Datheen immers nooit als Gereformeerd predikant de vertrouwensheer van de Prins zijn geweest?
Ik ben benieuwd naar je bronnen. Wanneer je Emmanuël van Meteren geraadpleegt hebt dan kan ik begrijpen dat je tot deze uitspraak gekomen bent. Want dat is een Roomse geschiedschrijver. Zelfs dan kan ik het nog moeilijk geloven, want doorgaans is hij zeer bertouwbaar. Maar de overige geschiedschrijvers o.a Ypey en Dermout, en Ruys schrijven als feit dat de Prins Gereformeerd geworden is.
Mochten deze het mis hebben, en ik dus ook, dan neemt dat nog niets van het feit weg, dat de Prins een verbond had met de de Heere. En daar ook van sprak. Ja, ik weet het, hij was een zondaar. En hij had veel zonden. Juist die, hebben de genade nodig! En krijgen het ook.
Overigens een goed onderwerp!

Aragorn schreef:Inderdaad, en dat is juist zijn grote verdienste geweest! Of hij eigenlijk meer rooms dan protestants was weet ik niet (lijkt me niet, of dan moest hij wel een heel erg rebelse leek geweest zijn) maar het ging hem iig wel meer om godsdienstvrijheid dan om het neerwerpen van Rome om die plaats vervolgens door het protestantisme te laten bezetten. Ik denk zo dat wanneer de roomsen op een dergelijke manier onderdrukt zouden worden door de protestanten hij het omgekeerde gedaan zou hebben.

Boudewijn schreef:Dit forum biedt de gelegenheid om te bestuderen en te overleggen.

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 78 gasten