Willem van Oranje en de reformatie...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Willem van Oranje en de reformatie...

Berichtdoor sanderious » 28 jun 2004 00:37

Wist u/jij/je trouwens dat Willem van Oranje katholiek is gebleven? Voor de vorm ging hij naar de protestantse diensten waarschijnlijk. Zelf heeft hij ook nog missen georganiseerd.

Daarnaast was hij het oneens met de ideologie van Herman Moded en Pieter Dathenus. Van Oranje zijn politiek was zeer seculier. Zijn ideologie was gebaseerd op het omver werpen van de tyrannie van Alva en de Inquisitie. Simpelweg: de vrijheid diende hersteld te worden, zijn doel was niet om het gehele volk naar één waarheid te brengen, maar naar vrijheid van geweten. Hierbij moest het volk zelf een keuze mogen maken.

De kerk in de reformatie groeide overigens erg langzaam. het beeld rond 1600 was dat het merendeel in Nederland Katholiek was, daarna had je de Libertijnen en het kleinste gedeelte was protestant.

Volgens mij beseft niet iedereen de geschiedenis, voor mij was het in ieder geval een eye-opener.
Te audire no possum. Musa sapientum fixa est in aure.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Re: Willem van Oranje en de reformatie...

Berichtdoor Bookman » 28 jun 2004 01:18

sanderious schreef:Wist u/jij/je trouwens dat Willem van Oranje katholiek is gebleven? Voor de vorm ging hij naar de protestantse diensten waarschijnlijk. Zelf heeft hij ook nog missen georganiseerd.

Daarnaast was hij het oneens met de ideologie van Herman Moded en Pieter Dathenus. Van Oranje zijn politiek was zeer seculier. Zijn ideologie was gebaseerd op het omver werpen van de tyrannie van Alva en de Inquisitie. Simpelweg: de vrijheid diende hersteld te worden, zijn doel was niet om het gehele volk naar één waarheid te brengen, maar naar vrijheid van geweten. Hierbij moest het volk zelf een keuze mogen maken.

De kerk in de reformatie groeide overigens erg langzaam. het beeld rond 1600 was dat het merendeel in Nederland Katholiek was, daarna had je de Libertijnen en het kleinste gedeelte was protestant.

Volgens mij beseft niet iedereen de geschiedenis, voor mij was het in ieder geval een eye-opener.

Met alle respect voor je onderzoek moet ik je meedelen dat je waarschijnlijk verkeerde bronnen hebt geraadpleegt. Prins Willem van Oranje is in november 1573 openlijk overgegaan naar de Gereformeerde godsdienst. Zijn geschil met Datheen is bekend. Wanneer hij Rooms gebleven zou zijn, zou Datheen immers nooit als Gereformeerd predikant de vertrouwensheer van de Prins zijn geweest?
Ik ben benieuwd naar je bronnen. Wanneer je Emmanuël van Meteren geraadpleegt hebt dan kan ik begrijpen dat je tot deze uitspraak gekomen bent. Want dat is een Roomse geschiedschrijver. Zelfs dan kan ik het nog moeilijk geloven, want doorgaans is hij zeer bertouwbaar. Maar de overige geschiedschrijvers o.a Ypey en Dermout, en Ruys schrijven als feit dat de Prins Gereformeerd geworden is.
Mochten deze het mis hebben, en ik dus ook, dan neemt dat nog niets van het feit weg, dat de Prins een verbond had met de de Heere. En daar ook van sprak. Ja, ik weet het, hij was een zondaar. En hij had veel zonden. Juist die, hebben de genade nodig! En krijgen het ook.
Overigens een goed onderwerp!
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 jun 2004 07:11

Een "Grapje" van Rome,

De "oprechte" kerstening van Zuida Afrika in de recente eeuwen achter onsliggend, kreeg door de RKK Staat nog een "wrange" bijsmaak. Jezuite Priesters zochten contact met "Medicijnmannen" om Satan op te roepen en de Reformatie dwars te zitten en het werk van de Kerk van Rome te bevorderen.
Momenteel ben ik bezig met een studie naar die feiten, en kan er nog niet alles over prijsgeven. Een bijzondere mand, de Paus!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 07:38

Een "grapje" van de gereformeerden in de 18e eeuw:

De protestantse eigenaren van de plantages in de West wilden op de dag des Heren niet als broeders, gelijkwaardig aan elkaar, met hun negerslaven in de kerk zitten. Daarom hebben deze eigenaren Rooms-Katholieke priesters naar de West gehaald om de negers aldaar Rooms-Katholiek "op te voeden" en van de Rooms-Katholieke leer te voorzien, zodat die niet naar protestantse kerken konden gaan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 28 jun 2004 07:54

sanderious schreef:Van Oranje zijn politiek was zeer seculier. Zijn ideologie was gebaseerd op het omver werpen van de tyrannie van Alva en de Inquisitie. Simpelweg: de vrijheid diende hersteld te worden, zijn doel was niet om het gehele volk naar één waarheid te brengen, maar naar vrijheid van geweten. Hierbij moest het volk zelf een keuze mogen maken.

Inderdaad, en dat is juist zijn grote verdienste geweest! Of hij eigenlijk meer rooms dan protestants was weet ik niet (lijkt me niet, of dan moest hij wel een heel erg rebelse leek geweest zijn) maar het ging hem iig wel meer om godsdienstvrijheid dan om het neerwerpen van Rome om die plaats vervolgens door het protestantisme te laten bezetten. Ik denk zo dat wanneer de roomsen op een dergelijke manier onderdrukt zouden worden door de protestanten hij het omgekeerde gedaan zou hebben.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 28 jun 2004 08:17

of Willem van Oranje rooms of gereformeerd was....één ding weet ik wel, hij hield van het 'rijke roomse leven' :)
zijn banketten waren berucht en beroemd, had altijd een aantal topkoks bij hem, ook op het slagveld.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 jun 2004 10:32

Beste Optimatus,

U schreef:
Een "Grapje" van de gereformeerden,

Een "grapje" van de gereformeerden in de 18e eeuw:

@@De protestantse eigenaren van de plantages in de West wilden op de dag des Heren niet als broeders, gelijkwaardig aan elkaar, met hun negerslaven in de kerk zitten. Daarom hebben deze eigenaren Rooms-Katholieke priesters naar de West gehaald om de negers aldaar Rooms-Katholiek "op te voeden" en van de Rooms-Katholieke leer te voorzien, zodat die niet naar protestantse kerken konden gaan.@@

@@De "oprechte" kerstening van Zuida Afrika in de recente eeuwen achter onsliggend, kreeg door de RKK Staat nog een "wrange" bijsmaak. Jezuite Priesters zochten contact met "Medicijnmannen" om Satan op te roepen en de Reformatie dwars te zitten en het werk van de Kerk van Rome te bevorderen.
Momenteel ben ik bezig met een studie naar die feiten, en kan er nog niet alles over prijsgeven. Een bijzondere man, de Paus!@@

Inderdaad Optimatus; het ene, sluit het andere niet uit. Wie het gezag van een Mens, of andere geboden leert en onderhoudt, leeft (volgens de heilige Schrift) nog steeds in zonden. Ook al zegt hij of zij Jezus (waarlijk) te volgen.

Jezus legt dat zo voortreffelijk uit, aan de Joden die menen Hem werkelijk na te volgen, zelfs aangaande de Sabbat, en toch:

Johannes 8

31 Jezus zei tegen de Joden die in Hem geloofden: [color=darkred]"Als u zich houdt aan wat Ik zeg, bent u werkelijk mijn discipelen.
32 Dan zult u de waarheid kennen en door de waarheid bevrijd worden."
33 "Wij zijn nooit slaven geweest", zeiden zij. "Wij stammen af van Abraham. Hoe kunt u dan zeggen dat wij bevrijd moeten worden?"
34 "Vergis u niet", antwoordde Jezus. "Ieder die zondigt, is een slaaf van de zonde".35 Een slaaf heeft geen enkel recht, maar een zoon heeft alle rechten.

36 Als u door de Zoon van God wordt bevrijd, zult u werkelijk vrij zijn.

37 Ik weet heel goed dat u van Abraham afstamt. Toch probeert u Mij te doden, omdat mijn boodschap niet tot uw hart doordringt.38 Ik vertel wat Ik bij mijn Vader gezien heb en u doet wat u van uw vader hebt gehoord."

39 "Abraham is onze vader", zeiden zij. "Als u kinderen van Abraham bent", antwoordde Jezus, "volg dan zijn goede voorbeeld.40 Maar in plaats daarvan probeert u Mij te doden. Ik heb u nog wel de waarheid verteld, die Ik van God gehoord heb. Zoiets zou Abraham nooit doen.[/color]

Als we de kern dus in vers 39 leggen, dan ervaren we dit:

@@39 "Abraham is onze vader", zeiden zij. "Als u kinderen van Abraham bent", antwoordde Jezus, "volg dan zijn goede voorbeeld.@@

Als we dus de zondag eren als de "Dag des heren" . dan volgen we ook de "wet van de wetgever" (zondagswet- de Bisschop van Rome= wetgever)), dus is dan ook "de Geest" er naar.

Als Satan de gene is die Gods geboden, door mensen, laat misbruiken dan is ook de "zweem" er naar. Hun gedrag is dan evident daarin.
Alleen Jezus weet werkelijk wat de achtergrond is, van wat er in ons hart leeft.
Als wij dus de geboden en wet van de Heiland naast ons neerleggen en "werelds" handelen, zoals onze postings leren, dan gebeurt het volgende:

[/color]40 Maar in plaats daarvan probeert u Mij te doden. Ik heb u nog wel de waarheid verteld, die Ik van God gehoord heb. Zoiets zou Abraham nooit doen.[/color]

Wij kruisigen en "doden" de Heiland, door de (valse) Geest.

gegroet

gegroet

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 10:42

Kun jij nou nooit eens iets kort en bondig opschrijven in plaats van allerhande lappen tekst neer te pletteren?! :x

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 28 jun 2004 11:23

Bookman schreef:Met alle respect voor je onderzoek moet ik je meedelen dat je waarschijnlijk verkeerde bronnen hebt geraadpleegt. Prins Willem van Oranje is in november 1573 openlijk overgegaan naar de Gereformeerde godsdienst. Zijn geschil met Datheen is bekend. Wanneer hij Rooms gebleven zou zijn, zou Datheen immers nooit als Gereformeerd predikant de vertrouwensheer van de Prins zijn geweest?
Ik ben benieuwd naar je bronnen. Wanneer je Emmanuël van Meteren geraadpleegt hebt dan kan ik begrijpen dat je tot deze uitspraak gekomen bent. Want dat is een Roomse geschiedschrijver. Zelfs dan kan ik het nog moeilijk geloven, want doorgaans is hij zeer bertouwbaar. Maar de overige geschiedschrijvers o.a Ypey en Dermout, en Ruys schrijven als feit dat de Prins Gereformeerd geworden is.
Mochten deze het mis hebben, en ik dus ook, dan neemt dat nog niets van het feit weg, dat de Prins een verbond had met de de Heere. En daar ook van sprak. Ja, ik weet het, hij was een zondaar. En hij had veel zonden. Juist die, hebben de genade nodig! En krijgen het ook.
Overigens een goed onderwerp!

Beste Bookman, mijn bron is het boek van Jonathan Israel: The Rise and Fall of the Dutch Republic. Uitgegeven bij Oxford University Press en gezien als het standaard werk. Daarnaast het boek van J. Briels omtrend de immigratie van Zuid naar Noord.

De prins is zeker gereformeerd geworden, echter hij heeft tot 1583 gestreden voor Godsdienstvrijheid [toen zag hij dat het een onhoudbare zaak was geworden]. Dat betekende de mogelijkheid voor het vrijelijk belijden van geloof door zowel protestanten als katholieken. Het ziet er naar uit dat hij dit uit politieke redenen deed. Hij kon namelijk ieders steun gebruiken in zijn strijd tegen Spanje.

Met dit laatste twijfel ik zeer aan de positie van Datheen die jij schetst aangezien deze alle katholieken de vrijheid juist wilde ontnemen...

Wat betreft de schrijver van Meteren: Wordt aan hem getwijfeld omdat hij iets schrijft wat niet in ons straatje past? Het beeld alom van regenten, notabelen en edelen is dat ze heimelijk trouw bleven aan het Katholieke geloof.

sanderious
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor sanderious » 28 jun 2004 11:25

Aragorn schreef:Inderdaad, en dat is juist zijn grote verdienste geweest! Of hij eigenlijk meer rooms dan protestants was weet ik niet (lijkt me niet, of dan moest hij wel een heel erg rebelse leek geweest zijn) maar het ging hem iig wel meer om godsdienstvrijheid dan om het neerwerpen van Rome om die plaats vervolgens door het protestantisme te laten bezetten. Ik denk zo dat wanneer de roomsen op een dergelijke manier onderdrukt zouden worden door de protestanten hij het omgekeerde gedaan zou hebben.

Hij heeft zelfs met de Lutheranen geheuld ;)

OVerigens met het laatste denk ik dat je gelijk hebt.

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 jun 2004 11:36

De Waarheid doet altijd pijn, beste Optimatus.

Wat te zeggen over de alliantie tussen de USA en Rome, om een oorlog in Vietnam, Europa of Irak te rechtvaardigen! Over het bondgenootschap van de twee Beesten uit Openbaringen gesproken.

De "vredige" kerk van Rome:

Openbaring 13

6 En hij deed zijn muil open en braakte de grofste beledigingen uit tegen God, tegen Zijn naam, tegen Zijn tempel en tegen allen die in de hemel woonden.
7 Het beest mocht oorlog voeren tegen het volk van God en het overwinnen. Hij kreeg macht over alle landen en volken.
8 Alle mensen op aarde zullen hem aanbidden, behalve de mensen die al sinds het ontstaan van de wereld vermeld worden in het levensboek, het boek van het Lam, dat geslacht is.

1e voorbeeld van het 1e Beest (Rome)

President Ngo Dunh Diem of South Vietnam was a practicing Catholic who ruled South Vietnam with an iron fist. He was a genuine believer in the evils of communism and the uniqueness of the Catholic Church. He had originally been "planted" into the presidency by Cardinal Spellman and Pope Pius XII. He transformed the presidency into a virtual Catholic dictatorship, ruthlessly crushing his religious and political opponents. Buddhist monks committed suicide by fire, burning themselves alive in protest against his religious persecutions. His discriminatory persecution of non-Catholics, particularly Buddhists, caused the disruption of the government and mass desertions in the army. This eventually led to U.S. military intervention in South Vietnam.

2e voorbeeld van het Beest van Rome

John Foster Dulles was Secretary of State under President Eisenhower. Generally considered the most powerful and controversial Secretary of State in U.S. history. A deeply committed anti-Communist, he willingly joined Pope Pius XII and Cardinal Spellman in promoting the Cold War. He placed great faith in treaties and established several NATO type pacts with pro-American Asian nations. He enjoyed the complete confidence of President Eisenhower and went beyond the normal duties of the State Department and originated foreign policy on his own. Normally this was strictly the function of the Presidency. He relished brinkmanship, three times steering the U.S. to the very brink of a preemptive atomic strike against Russia.

Heeft de Heilamd een koude oorlog gepromoted? of zei de Heiland zelchts dat Zijn RIjk niet door geweld of oorlog zal ontstaan?

3e voorbeeld van hetgeen het 1e Beest bewerkstelligd, als "christelijke wereldleider"

Secret Deal Between the Pope and the Communists of North Vietnam.

The Vatican Prepares for a United Marxist Vietnam.

The pope and Ho Chi Minh - Relenting of Vatican hostility toward North Vietnam - Pope John XXIII consecrates a united Vietnam to the Virgin Mary - Disapproval of the pope's dedication - Reaction of Cardinal Spellman and the Catholic lobby of the U.S. - The Vatican takes the first steps for the abandonment of the U.S. in Vietnam - Catholic mass exodus of emigrants from the North - Political implications - Ho Chi Minh outfoxes the pope

4e Verwijzing, die de trouwe Christen noopt om de zondag af te zweren en de oproepen van d eHeiland in Openbaringen na te volgen:

Disintegration of the Vietnam-U.S. Partnership in Vietnam.

Calamitous significance of the Pope John-Ho Chi Minh secret agreement - Their use of religion to attain political objectives The Virgin Mary to the help of a united Marxist Vietnam - The pattern of religious political exploitation - U.S. military escalation and the pope's "wind of change" - Secret cooperation between the Vatican and Vietnamese Marxism - The Catholic Church withdraws from the war in Vietnam - Adverse effects of the Vatican Moscow alliance on the war in Vietnam - The end of an American nightmare.

Is dat nu niet bondig, zo'n verwijzing?

http://www.reformation.org/chapter4.html
http://www.reformation.org/chapter7.html
http://www.reformation.org/vietnam.html ... ter15.html
http://www.reformation.org/chapter13.html

Misschien dat de Heilige Geest aan uw verstand nu eens duidelijk kan maken wat het 1e Beest nu werkelijk voorstelt en het 2e Beest de USA voortdurend misbruikt voor oorlogszuchtige en politieke schuiverij op het Wereldse toneel, van haar Valse Evangelie.
Overigens, deze sites staan los van hetgeen ikzelf publiceer, voor de goede orde.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 28 jun 2004 11:52

Met alle respect, maar de lappen tekst zijn bijzonder weinig zeggen. Nogmaals, "In der Beschränkung zeigt sich der Meister"...

Jouw "ik heb de waarheid in pacht en wie het niet met mij eens is zal branden en met zijn tanden knarsen en wenen"-mentaliteit staat elke zinnnige discussie over welk onderwerp dan ook totaal in de weg.

Citeer jij maar met vreugde verder, ga vooral zo door. Het gaat fan-tas-tisch (je zo Youp van 't Hek als caberetier kunnen opvolgen).

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 28 jun 2004 13:24

Beste Optimatus,

U moet eens inhoudelijk op mijn Bijbelse onderwerpen en aantekeningen ingaan, in plaats ze te bekritiseren vanuit werelds oogpunt. Helaas heb ik u nog nergens de Heiland als middelpunt van uw gezag (als Praeses van de Christelijke Sociale Alliantie) of andere zichtspunten van hetgeen ik vanuit het Evangelie aanreik in het licht van de huidge wereldse situatie, centraal gesteld gezien..

Uw kennis van profetie en de sitiatie in de wereld, zoals Jezus die aangeeft als profetie voor hen die "zien en horen" willen naar "wat de Geest hen te zeggen heeft", heeft nog weinig aan de openbaarheid doen toe komen. Uw titel zegt mij niets evenmin uw Status. De Heer keek ook niet naar de wereldse Status van Nikodemus, maar naar zijn verstand, dat op die wereldse wet (Schriftuurlijk) was afgestemd.

Hij was een geo-politiek religieuze Schriftgeleerde, zoals ook de RKK opereert. Op de vergane glorie van een afgeschaft Verbond (OT).

Als u meent dat u kunt evangeliseren op een afgedankt Verbond, zoals de RKK de wereld leert, en Satan doordat afgedankte verbond, de mensen moet misleiden door hen menselijke geboden op te leggen, dan bedriegen we onszelf alleen maar en laten we ons een flink oor aannaaien.

Als u mijn visie of Bijbelse begrippen als iets persoonlijk ziet, dan heeft u van uw Heiland en de opdracht die Hij gaf, niets maar dan ook niets begrepen.

Dat alleen al geeft de positie aan die uw zich wenst te bekleden, om gezien en opgemerkt te worden. Mij interessert het geen zier wat u denkt van "mijn visie". Ik geef notabene de fundamenten aan waarop ik "zie" en "hoor" en zelfs daarin, de Bijbelse weergaven, zijn voor u nog -steeds- geen reden om een onderscheidelijk vermogen te weerspiegenlen, van wat vals en juist is, in het licht van de Bijbel.

En dat is jammer. Mensen die mijn postings tegen het licht houden, door gebed en (Bijbel-)studie, die oprecht kritisch zijn t.a.v. de feiten die ik plaats, zullen ervaren wat juist is, door de heilige Geest.

Weet u, ons geloof, hebben we niet van onz zelf. Dus, we hoeven niet te roemen, niet over de zelfbedachte rustdag, de zondag. Niet over het feit of we wel of geen relatie hebben met onze Heiland. Door Zijn Geest kunnen we alleen het Hemelse Koninkrijk beerven. Door Satans Geest een ander Rijk.

Een ieder moet maar weten wie en wat hij of zij na wil volgen. Ik zie wel wie "verloren" zijn gegaan of juist het Koninkrijk willen binnengaan.
Dit forum biedt de gelegenheid om te bestuderen en te overleggen.

Voor prietpraat ben ik niet in de wieg gelegd. Mijn persoonlijke ervaring met de Heiland, door de Heilige Geest dwingen mij datgene te vertellen dat de Heiland -aan- ons Openbaart en dat Hij van e Vader heeft gehoord. Niets anders en niets minder. Alleen door toepassing van dat, en geen geveinsd geloof, ben ik van mening dat de Heilige Geest door anderen kan werken.

Gegroet

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 jun 2004 13:57

Boudewijn schreef:Dit forum biedt de gelegenheid om te bestuderen en te overleggen.

Beste Boudewijn,

Ik heb dus maar even de sites www.reformation.org die je aanhaalt opgezocht. Misschien komt het omdat Engels m'n moedertaal niet is, maar eerlijk gezegd snap ik er werkelijk helemaal niets van. Er is geen touw aan vast te knopen... :cry:
Maak het eens concreet : wat is er aan de hand met ons volk, onze kerk en ons vaderland, wat doen we verkeerd :?:

Enneh...een goede preek is een korte preek :D

Rudolf Meuser
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Rudolf Meuser » 28 jun 2004 14:03

De geschiedenis wordt altijd vervalst
LEES! LEES! LEES!LEES!LEES!LEES!

http://www.karpis.com/bossenbroek

Terug naar “Archief”