Meant to be -> bestaat de ware?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jun 2004 20:11

Maarten schreef:hoe langer ik erover nadenk hoe meer ik deze vraag eigenlijk een oneigenlijk vraag vind. Bestaat de ware?
...
Ik denk dat we beter kunnen stoppen met serieus discussieren over deze vraag. Het ligt denk ik buiten ons kenvermogen.

Daar zit inderdaad wel wat in.
Ik denk inderdaad dat het vragen zijn waar je ook weer niet al te lang over na moet denken. Het is handiger om gewoon praktisch in het leven te staan, en om te gaan met de mensen in je sociale omgevingen. Gewoon alles nemen zoals het is, en niet lopen mijmeren of er wellicht een ware tussen te bespeuren valt, en aan welke waslijst van kenmerken die zou voldoen.

Verder kan ik me voorstellen, dat er in de afgelopen discussie nog iets een rol speelde. Wij bekijken het vanuit de mannelijke beleving, maar joepie vanuit de vrouwelijke beleving/perspectief. Dikke kans dat die twee enorm verschillen. En dan heb ik het nog niet eens over allerlei persoonlijke verschillen...

Maar ja, toch wel leuk om er eens over te discussieren/van gedachten te wisselen. :wink:

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 03 jun 2004 20:25

Aragorn schreef:Boekenlezer, het beste kun je EN een motor kopen EN een vriendin.. 8)

Leuke combinatie.. :)

Onee, je zei trouwen, nouja boeie.

Ja, maar ik weet niet of ik dat allebei kan betalen.
Tenminste... in mijn huidige toestand kan ik als volgt denken: "Wil ik de nieuwe Suzuki GSX-R 750 opsparen? 't Is toch wel een gave motor!! Ja, laat ik dat maar doen."
Maar of dat nog lukt met een vrouw erbij? Waarbij je ook niet gek moet opkijken als er een stel kinderen komen...?

Maar een vrouw kan misschien wel een cordaat middel zijn tegen het maken van wheelies (als ze achterop zit). :mrgreen: Dat schijnt namelijk heel slecht te zijn voor je voorwiel, maar wel verslavend gaaf.
Ik kan hierin niet uit ervaring spreken, want ik heb wel motor gereden, maar nooit wheelies gemaakt.

<Floris>
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor <Floris> » 03 jun 2004 20:50

Ik heb de indruk dat in deze discussie twee opvattingen over wat er met de 'ware' bedoelt wordt, door elkaar lopen en voortdurend voor verwarring zorgen.

1. De ware is die ene bijna volmaakt bij je past.
2. De ware is degene die God voor jou bestemd heeft.

Ik denk dat deze twee dingen op zich niets met elkaar te maken hebben.

Ik denk sowieso niet dat er maar één persoon zou zijn die meer dan miljoenen anderen bij jou zou passen. Ik denk dat er meerderen zijn. Vergeet ook niet dat er genoeg mensen zijn die na het verlies van een eerste echtgenoot voor een tweede keer gelukkig getrouwd zijn.

Ik denk verder dat degene die God voor je bestemd heeft, helemaal niet iemand hoeft te zijn die bij je past. Ook als je te laat tot de ontdekking komt dat je met de 'verkeerde' getrouwd bent, zul je moeten erkennen dat God je bijelkaar gebracht heeft (al blijft het je eigen stomme fout om met de verkeerde te trouwen). Hij zal er dan vast een bedoeling mee hebben om je deze moeilijke weg te laten gaan.

Maar dat neemt natuurlijk niet weg, dat het mogelijk is dat God iemand voor jou bestemd heeft die zo goed bij de past, dat je het gevoel hebt dat die inderdaad speciaal voor jou gemaakt is. Als jou dat geluk treft, mag je dat als een wonder van God aannemen.

henk77

Berichtdoor henk77 » 03 jun 2004 21:27

Joepie: wil je het niet snappen of snap je het niet.
idd als je trouwd dan trouw je op dat moment met de ware,maar dat wil niet zeggen dat het altijd zo is. en wat is de ware? de ware bestaat gewoon niet want niemand en niets is volmaakt. dus het kan gewoon simpelweg niet.

Gast123

Berichtdoor Gast123 » 03 jun 2004 22:55

Floris schreef:

Die ware bestaat niet en de prins op het witte paard ben ik al helemaal niet tegengekomen.

Die ware bestaat wel. Iemand wordt de ware als je met hem/haar trouwt. Daarna is en blijft het een kwestie van hard werken aan je relatie.

Mensen trouwen misschien wel te makkelijk ja. Maar ik heb meer moeite met het gemak waarmee sommige mensen scheiden. Ik zie zo vaak dat mensen die goed met elkaar omgaan toch gaan scheiden. Dan denk ik: kom op, vecht ervoor. Dat kan als je nog in gesprek bent.

Ga alsjeblieft pas scheiden als je er alles aan hebt gedaan, zeker als er kinderen in het spel zijn. Het is uit allerlei onderzoek gebleken dat het zo belangrijk is voor kinderen om beide ouders bij zich te hebben, zelfs als er geweld in het spel is. Kun je je haast niet voorstellen maar lees maar eens een paar boeken van mensen wier ouders zijn gescheiden: de levenslange pijn.

Overspel kan absoluut niet, las ik bij Aragorn dacht ik.
Soms is een relatie zoveel waard dat je zelfs dat kunt vergeven. Niet klakkeloos maar wel door met elkaar in gesprek te gaan. Daarmee keur ik overspel niet goed maar zelf zou ik m'n (niet altijd even goede) huwelijk niet al te snel op willen geven.

't is een heel verhaal geworden maar ik wou het graag even kwijt.
Groetjes van Anny

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 23:41

Ik ben het voor het grootste gedeelte met <Floris> eens, dat is inderdaad een belangrijk onderscheid en die dingen liepen hier door elkaar.

Anny schreef:Overspel kan absoluut niet, las ik bij Aragorn dacht ik.
Soms is een relatie zoveel waard dat je zelfs dat kunt vergeven. Niet klakkeloos maar wel door met elkaar in gesprek te gaan. Daarmee keur ik overspel niet goed maar zelf zou ik m'n (niet altijd even goede) huwelijk niet al te snel op willen geven.

Ook hier ben ik het mee eens. Ik bedoelde te zeggen dat overspel niet goed te praten is. Ook vanuit het perspectief (wat jij ook noemt) dat je relatie zoveel waard is dat je die niet op moet geven omdat je een 'betere' tegenkomt.
Dus overspel is zeker niet goed, maar ik vind wel dat er in beginsel ruimte voor vergeving moet zijn.
Ik krijg een beetje de kriebels van mensen die zo abrupt zeggen: als de ander vreemd gaat is het absoluut over. Dan moet ik altijd denken aan
"wie zonder zonde is.." :wink:

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 18:55

ik begrijp niet waarom christenen denken dat de ware niet bestaat. Volgens mij kan dat niet. Ikzelf heb het het altijd geloofd toen ik nog geloofde (zie oude postings: bestaat de ware?). Waarom? Omdat volgens de bijbel God alle dingen in je leven bestuurd als een vader (gij gaat vele musjes te boven; zelfs de haren op uw hoofd zijn geteld). In dat geval is het niet voor te stellen dat je zelf veel moeite zult moeten doen om een vrouw of man te zoeken, behalve de normale sociale contacten. Gezien de grote invloed van een relatie op je leven.

Dat vertrouwen in God's voorzieningheid ligt volgens mij in één lijn met de rest van het geloof.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 18:57

Boekenlezer schreef:
Anny schreef:Toen ik mijn huidige man leerde kennen was ik totaal niet verliefd op hem. Dat werd ik pas na ca 2 jaar...

Héél herkenbaar, héél herkenbaar...! Volgens mij komt dit heel erg vaak voor. Ik heb onderhand echt al tig verhalen gehoord die zo gingen. Eerst is de man verliefd, maar de vrouw niet. Later wordt ze het op hem, en er ontstaat een huwelijk. ('t Zal uiteraard niet altijd zo gaan, maar ik kan me voorstellen dat het wel vaak zo werkt.) Ik hanteer het onderhand al als een regel waar ik rekening mee houd!
Bovendien kan ik dit ook nog eens bijzonder goed plaatsen binnen wat een man ooit eens tegen mij zei: "In het opzicht van '(niet) vallen voor' zijn vrouwen véél sterker dan mannen. Mannen zijn véél sneller verliefd dan vrouwen. In geestelijk opzicht geldt: vrouwen kunnen je maken en breken. Verder denkt een man bij relaties vooral in voordelen, terwijl een vrouw meer de nadelen bekijkt."
Het verklaart wellicht ook waardoor ik zo bar weinig bereikte bij meisjes waarmee ik maar vrij kort te maken had, maar waar ik in die korte tijd meer voor ging voelen. ( :cry: )
ik ben het met je eens, boekenlezer. Jouw bijdragen in dit topic zijn erg relevant.

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 04 jun 2004 19:20

<Floris> schreef:Ik heb de indruk dat in deze discussie twee opvattingen over wat er met de 'ware' bedoelt wordt, door elkaar lopen en voortdurend voor verwarring zorgen.

Mijn opvatting lijkt ongetwijfeld het meeste op de eerste.
Ach, ik weet eigenlijk niet of de ware altijd enorm goed aansluit. Ik kan me heel goed voorstellen dat er ook best spannende dingen kunnen zijn. Dat kan zelfs heel uitdagend zijn!
De ware is voor mij degene van wie ik in zeer bijzondere mate houd. Iemand die me bijzonder lief is. Iemand waarvan ik zeker een week helemaal kapot en gebroken ben als die persoon verdwijnt uit mijn bereik, zodat ik me wel ziek kan melden voor mijn werk. (Daarna is het verdriet er natuurlijk ook nog, maar is het binnen werkbare proporties getreden.) Iemand naar wie ik blijf terug verlangen. Een gemis, wat zich niet laat oplossen met: "Ach, er komen wel weer snel anderen in zicht." (Want die anderen zijn misschien wel aantrekkelijk en aardig, maar niet zó lief en bijzonder als die ene.)
De ware is denk ik ook iemand, die je het liefst aan al je kennissen zou willen laten zien, als je die hebt.

henk77 schreef:de ware bestaat gewoon niet want niemand en niets is volmaakt

Dat is de ware ook niet.
Ik kan me zelfs voorstellen dat volmaakt uitermate saai is.
De ware kenmerkt zich volgens mij niet door volmaakte passendheid. (Of heb ik m'n creativiteit en leervermogen voor niks of zo?) De ware kenmerkt zich doordat ik in zeer bijzondere mate van haar houd. Zie mijn beschrijving boven.
En ik kan je vertellen dat ik zulke personen maar héél zelden tegenkom. Maar dat is daaraan natuurlijk inherent.

Anny schreef:
<Floris> schreef:2. De ware is degene die God voor jou bestemd heeft.

Die ware bestaat wel. Iemand wordt de ware als je met hem/haar trouwt. Daarna is en blijft het een kwestie van hard werken aan je relatie.

Met een dergelijke definitie kan ik dus helemaal niks. Wat zou ik me daarbij moeten voorstellen?
Bovendien geeft de uitleg van Anny - en die heeft joepie zo ook al eens verwoord, typisch vrouwelijk wellicht? - mij het gevoel van: de ware kan je ware noemen als je *** er maar in past.

surfer schreef:ik begrijp niet waarom christenen denken dat de ware niet bestaat.

Is dat zo?
Ik ben absoluut christen, maar geloof zeker wel dat de ware bestaat!
Of misschien moet ik zeggen: een ware. Want ik denk niet dat er maar één ware bestaat op 6 miljard mensen. Ach, dat laatste boeit ook eigenlijk niet, en is muggenzifterij van mij.

surfer schreef:ik ben het met je eens, boekenlezer. Jouw bijdragen in dit topic zijn erg relevant.

Dank je wel! :wink:

kwekkie
Verkenner
Verkenner

tuurlijk, why not????????

Berichtdoor kwekkie » 04 jun 2004 19:59

Tuurlijk bestaat de ware!!!!! :oops: :oops: :oops: niet zo wanhopig, er bestaat zon raar gezegde op ieder potje past een deksel haha dus..........
voor iedereen, de raarste, de gekste, de achtelijkste, de stomste!!!!!!!!!!! :) :) :) :) :)!

liefs kwekkie

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jun 2004 00:10

Surfer, ik begrijp je probleem niet. Christendom impliceert toch niet automatisch dat God alles voorbestemd heeft en dat je daar zelf niets aan kunt/hoeft te doen?

henk77

Berichtdoor henk77 » 06 jun 2004 18:22

in hoeverre bekijk je dat het "de ware" is
ik begrijp de punten wel hoor,maar alleen ben ik er zelf nog niet overuit wat het precies inhouden moeten kan.dus ik blijf toch nog bij mn standpunt dat "de ware"niet bestaat. jah 1 en dat is "de ware God"
maar in de liefde noemen ze het dat de ware het is wie in de liefde en het omgaan het meest bij jou past.en je kunt het nooit altijd eens zijn met zn 2en over de dingen in het leven.
ik vind dus dat ieder voorzich zelf moet bepalen wat hij/zij voor zich de ware(jakob) vind

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jun 2004 20:18

henk77 schreef:in hoeverre bekijk je dat het "de ware" is
ik begrijp de punten wel hoor,maar alleen ben ik er zelf nog niet overuit wat het precies inhouden moeten kan.dus ik blijf toch nog bij mn standpunt dat "de ware"niet bestaat. jah 1 en dat is "de ware God"
maar in de liefde noemen ze het dat de ware het is wie in de liefde en het omgaan het meest bij jou past.en je kunt het nooit altijd eens zijn met zn 2en over de dingen in het leven.
ik vind dus dat ieder voorzich zelf moet bepalen wat hij/zij voor zich de ware(jakob) vind

*eens*

Alleen vind ik het eigenlijk niet zo belangrijk om het altijd eens te zijn. Iemand waar ik het altijd mee eens ben is eerder niet dan wel de ware voor mij denk ik.. :wink:

Pivo
Luitenant
Luitenant

Re: tuurlijk, why not????????

Berichtdoor Pivo » 28 jun 2004 08:16

kwekkie schreef:Tuurlijk bestaat de ware!!!!! :oops: :oops: :oops: niet zo wanhopig, er bestaat zon raar gezegde op ieder potje past een deksel haha dus..........
voor iedereen, de raarste, de gekste, de achtelijkste, de stomste!!!!!!!!!!! :) :) :) :) :)!

liefs kwekkie

Er is nog hoop voor hopelozen

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 28 jun 2004 16:19

Is dat zo?
Ik ben absoluut christen, maar geloof zeker wel dat de ware bestaat!
dan ben je tenminste consistent.

Terug naar “Archief”