<Floris> schreef:Ik heb de indruk dat in deze discussie twee opvattingen over wat er met de 'ware' bedoelt wordt, door elkaar lopen en voortdurend voor verwarring zorgen.
1. De ware is die ene bijna volmaakt bij je past.
2. De ware is degene die God voor jou bestemd heeft.
Mijn opvatting lijkt ongetwijfeld het meeste op de eerste.
Ach, ik weet eigenlijk niet of de ware altijd enorm goed aansluit. Ik kan me heel goed voorstellen dat er ook best spannende dingen kunnen zijn. Dat kan zelfs heel uitdagend zijn!
De ware is voor mij degene van wie ik in zeer bijzondere mate houd. Iemand die me bijzonder lief is. Iemand waarvan ik zeker een week helemaal kapot en gebroken ben als die persoon verdwijnt uit mijn bereik, zodat ik me wel ziek kan melden voor mijn werk. (Daarna is het verdriet er natuurlijk ook nog, maar is het binnen werkbare proporties getreden.) Iemand naar wie ik blijf terug verlangen. Een gemis, wat zich niet laat oplossen met: "Ach, er komen wel weer snel anderen in zicht." (Want die anderen zijn misschien wel aantrekkelijk en aardig, maar niet zó lief en bijzonder als die ene.)
De ware is denk ik ook iemand, die je het liefst aan al je kennissen zou willen laten zien, als je die hebt.
henk77 schreef:de ware bestaat gewoon niet want niemand en niets is volmaakt
Dat is de ware ook niet.
Ik kan me zelfs voorstellen dat volmaakt uitermate saai is.
De ware kenmerkt zich volgens mij niet door volmaakte passendheid. (Of heb ik m'n creativiteit en leervermogen voor niks of zo?) De ware kenmerkt zich doordat ik in zeer bijzondere mate van haar houd. Zie mijn beschrijving boven.
En ik kan je vertellen dat ik zulke personen maar héél zelden tegenkom. Maar dat is daaraan natuurlijk inherent.
Anny schreef:<Floris> schreef:2. De ware is degene die God voor jou bestemd heeft.
Die ware bestaat wel. Iemand wordt de ware als je met hem/haar trouwt. Daarna is en blijft het een kwestie van hard werken aan je relatie.
Met een dergelijke definitie kan ik dus helemaal niks. Wat zou ik me daarbij moeten voorstellen?
Bovendien geeft de uitleg van Anny - en die heeft joepie zo ook al eens verwoord, typisch vrouwelijk wellicht? - mij het gevoel van: de ware kan je ware noemen als je *** er maar in past.
surfer schreef:ik begrijp niet waarom christenen denken dat de ware niet bestaat.
Is dat zo?
Ik ben absoluut christen, maar geloof zeker wel dat de ware bestaat!
Of misschien moet ik zeggen: een ware. Want ik denk niet dat er maar één ware bestaat op 6 miljard mensen. Ach, dat laatste boeit ook eigenlijk niet, en is muggenzifterij van mij.
surfer schreef:ik ben het met je eens, boekenlezer. Jouw bijdragen in dit topic zijn erg relevant.
Dank je wel!