[waarom] Kain en Abel...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

apprentice
Verkenner
Verkenner

[waarom] Kain en Abel...

Berichtdoor apprentice » 29 dec 2002 15:57

Hallo,

Ik ben nog niet zo lang actief lid, maar kijk wel af en toe mee. Als 't mag probeer ik eens een serieus onderwerp.

Anyway, ik ben ondertussen 24 jaartjes oud en gelovig opgevoed. Ik "wil" echt graag geloven, bid regelmatig (laatste maanden steeds minder) om sterkte, de Heilige Geest, maar het lijkt zo ontzettend "one-way", ik merk en voel zelden iets terug. Beetje moeilijk om te typen hoe dat voelt, maar veel beter kan ik dit niet omschrijven. Mijn vraag is nu eigenlijk: herkent iemand dit en heeft iemand "tips"? Dit klinkt wel erg goedkoop en het antwoord "blijven bidden" lijkt gewoon niet te werken ofzo. :cry:

Wat voor mij bijvoorbeeld ook een vraag is, is Genesis 4, daar valt te lezen over Kain en Abel. Er staat letterlijk dat God het offer van Abel wel aanneemt en van Kain niet. Da's nou precies hoe ik me voel, als Kain. En ja, ik heb een broer, die past de rol van Abel prima denk ik (qua geloof en aanname door God zo lijkt 't). Don't get me wrong, ik peins er niet over om de gelijkenis tussen Kain/Abel en ik en m'n broer verder te realiseren. :)

Maar het gaat er dus om dat God kennelijk sommige mensen WEL en sommige mensen NIET wil aannemen? Of begrijp ik iets verkeerd? Dat strookt namelijk niet echt met de rest van het evangelie. Weet iemand hoe ik hier anders mee om kan gaan?

Bedankt alvast voor serieuze reacties!

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 29 dec 2002 17:20

Beste Apprentice, ik denk inderdaad dat je sommige dingen verkeerd invult. Eerst en vooral, God neemt iedereen aan. Wat sommige reformatorische kringen ook zeggen, maak je niet druk rond onzinnigheden als uitverkiezing en predestinatie.

Je gevoel dat het allemaal een beetje "one way" is kan ik delen. Ik heb het ook moeten overwinnen. Ik heb dat overwonnen doordat ik ben afgestapt van het orthodoxe geloof en een vrije schriftopvatting heb. Dan gaat er een wereld voor je open, je ziet dan plots dat al je twijfels ook die zijn van het volk Israël (zie de psalmen). Je mag boos zijn op God en twijfelen, dat is nu net het geloof. Maar als er één zaak belangrijk is in de Bijbel dan is het dat je mag twijfelen maar ook dat De Heer altijd bij je is. Dat is nu net het mysterie van het geloof. Geen pratende God, geen God die Almachtig is (wonderen zijn magie en behoren niet tot volwassen Christelijk geloof) maar wel een trouwe God die in alle eenvoud naast je staat. Een God die het lijden in de wereld niet kan stoppen maar de lijdende mens wel bijstaat. Een God die we leren kennen in de lijdende en zwakke medemens.

Het verhaal van Kaïn en Abel is een menselijk verhaal over personen die ook op weg gaan met God net zoals jij en ik. God heeft niet de ene broer boven de andere verkozen. Het verhaal geeft weer hoe mensen de aanwezigheid van God hebben ervaren, net zoals jij je soms verlaten voelt. Er zijn evenveel verhalen in de Bijbel waar God ook de zondaar zoekt. We moeten die verhalen niet als vaststaande feiten zien en dan maar conclusies trekken. Neen, het kan ons helpen in onze levenstocht met De Heer als onze herder. Het doet ons begrijpen hoe mensen omgaan met De Heer.
Afbeelding

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 dec 2002 19:59

God had Abel niet uitgekozen en Abel niet, als een soort van loterij. Waar zit hem dan het verschil? Kain offerde God niet vanuit zijn hart. Als jij God wel echt vanuit je hart zoekt en niet omdat je er zelf beter van denkt te worden hoef je je niet als Kain te voelen. Blijf veel bidden, blijf heel veel met God bezig, dan zal hij je zeker geven waar je om vraagt.

Bid en je zal gegeven worden, zoekt en je zult vinden!

NieuweReformator
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor NieuweReformator » 29 dec 2002 20:33

Hoi Beste Apprentice,

Ook ik ben en wordt vrij streng calvinistisch opgevoed. Ik had hetzelfde gevoel als jij hebt. Het gevoel dat God je helemaal niet hoort. Dat God zelfs dan misschien wel helemaal niet bestaat. Nu ben ik, en dat mag ik met zekerheid zeggen, iemand die zeker weet dat God mij liefheeft. Bij mijzelf is dat gekomen doordat ik in aanraking kwam met evangelische christenen die het geloof veel minder vanuit de traditie zien en veel meer vanuit de NU levende Heer Jezus Christus.

Maar goed, even terugkomend op je vraag: Zou God sommige mensen verstoten en andere weer aannemen. Dan zit je bij de uitverkiezingsleer. Op dat gebied heeft het christendom een grote fout gemaakt: het uitleggen. Dit is niet uit te leggen. Het is iets van God. "Mijn gedachten zijn hoger dan jullie gedachten" zegt God. God is niet voor niets God. God is wel duidelijkheid over onze verantwoordelijkheid. De boodschap is duidelijk: Laat Jezus Christus binnen in je hart. Ik wil je een stukje uit een inleiding bij een Engelse Bijbel meegeven (hopelijk kun je een beetje Engels):

6 STeps to knowing God

Jesus did much more than live his life to show us a better way. He did something we could never do. Jesus died in order to save us from eternal spiritual death. How does this apply to you? Read this 6 simple truths and some very important words from the Bible to find out.

STEP 1
God loves you and wants to have a relationship with you.
"For God so loved the world that he gave his only Son, so that everyone who believes in him will not perish but have eternal life" John 3:16

STEP 2
You will never satisfy God's perfect standards.
"For all have sinned; all fall short of God's glorious standard." Romans 3:23

STEP 3
Jesus did something you could never do.
"But God showed his great love for us by sending Christ to die for us while we were still sinners." Romans 5:8

STEP 4
The only way to God is through Jesus.
"Jesus told him, "I am the way, the truth and the life. No one can come to the Father except through me" John 14:6

STEP 5
Jesus is knocking at the door of your heart.
"Look! Here I stand at the door and knock. If you hear me calling and open the door, I will come in, and we will share a meal as friends." Revelation 3:20

STEP 6
You need to personally recieve Jesus Christ into your life.
"For if you confess with your mouth that Jesus is Lord and believe in your heart that God raised him from the dead, you will be saved." Romans 10:9

HOW TO ACCEPT JESUS IN YOUR LIFE
Jesus has already done what you cannot do for yourself. He died on a cross as a sacrifice for your sins. All you have to do is recieve this gift of eternal life . Do you want to receive what Jesus did for you? Then talk to Jesus with this simple prayer:

"Lord Jesus, thank you for dying on the cross for my sins. I want to know you personally and live forever with you. I'm tired of running my own life. Please come into my heart. I ask you to take over. I receive you as the Lord and Saviour of my life. Thank you for forgiving me of my sins. From this day forward, make me the kind of person you want me to be. Help me to do what you would do for the rest of my life. I can't wait to spend eternity with you. Thank You, Jesus"

If you just prayed that prayer and received Jesus in your heart, congratulations! Welcome to the family of God! Do you want to know where Jesus is right now? That's right, in you! Now that you know God personally, you need to get to know him better. Here are a few suggestions that have worked for millions of new believers just like you.
First, begin reading the Bible on a regular basis. Start with the NEw Testament. Develop a regular habit of reading God's word. Remember, this is how God talks to you personally!
Second, start talking to God by praying (you don't need fancy words) If you talk to God every day, you will be amazed of the results.
Third, find a local chruch where the Bible is taught. Tell the pastor yiu are a new Christian and that you want to grow in your faith. Be Bold-that's important!
You now have the ultimate life advantage. You know God in the real way - he's in your heart. Share this incredible love with others, and in everything you do, always ask the question, What Would Jesus Do? God will give you the right answer.

Dit is misschien erg basic maar ik zou zeggen lees het aandachtig en doe het ook. Het komt wellicht wat Amerikaans over maar daarom niet minder waar. Dit heeft mij, en met mij vele anderen, erg geholpen. De eerste reactie zei dat wonderen niet bij een volwassen geloof horen...Ik weet van genoeg genezingswonderen in DEZE tijd die in de naam van Jezus Christus hebben plaatsgevonden. Hang het geloofm niet op aan de traditie waar je uit komt maar sta voor jezelf eerlijk tegenover de Bijbel

NieuweReformator

henkie
Beheerder

Re: [waarom] Kain en Abel...

Berichtdoor henkie » 30 dec 2002 02:33

apprentice schreef:Ik "wil" echt graag geloven,(...), maar het lijkt zo ontzettend "one-way", ik merk en voel zelden iets terug(...)Mijn vraag is nu eigenlijk: herkent iemand dit en heeft iemand "tips"?

hoi apprentice,

ik wil beginnen met te zeggen dat ik dit herken. God lijkt soms ver weg.
Ik vind het persoonlijk erg fijn om te weten dat de bijbel (m.n. de psalmen) hier bol van staan. Ook geloofshelden als David hadden hier last van. (De opmerking van Morse dat hij van het orthodoxe geloof af moest stappen, voordat hij dit zag, raakt dus kant nog wal)

In de vragenrubriek van refoweb werd trouwens nog niet zo lang geleden dit onderwerp behandeld: waarom helpt mijn gebed niet?
Dit kan o.a. zijn doordat er iets tussen ons en God in de weg staat (bijvoorbeeld een verslaving) of omdat God ons op de proef wil stellen (hoe 'graag' willen we wat we vragen) of omdat God denkt dat het beter is dat we iets niet krijgen (dit is bij het vragen om bekering natuurlijk niet van toepassing)

Jouw uitleg (met een vraagteken :-) ) van het verhaal van Kain en Abel lijkt me niet juist. Maar laten we bij dit onderwerp de uitverkiezing even buiten beschouwing laten. daar zijn al 2 onderwerpen over.
http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=810

Als deze one-way situatie je bevalt zou ik naar Morse luisteren. ;-)
Zijn god is immers machteloos, eenvoudig en (doof)stom. Maar dat kun je volgens Morse natuurlijk geheel zelf invullen/aanpassen/verwijderen :x

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 30 dec 2002 08:15

Als deze one-way situatie je bevalt zou ik naar Morse luisteren.
Zijn god is immers machteloos, eenvoudig en (doof)stom. Maar dat kun je volgens Morse natuurlijk geheel zelf invullen/aanpassen/verwijderen

Inderdaad, ik ben afgestapt van een ALmachtige God. Ik kan me niet vinden in het mensbeeld van de orthodoxe reformatie. Hier wordt de mens volledig weggecijferd, ik vind dat een ernstige dwaling. Dit leidt tot een doemchristendom, bidden/bidden en nog eens bidden en dan maar hopen dat ik uitverkozen ben. Elke zondag in de kerk horen hoe slecht en verdoemd ik maar ben???? Neen bedankt, daar schiet niemand iets mee op. Uiteraard is er kwaad in de mens maar om dit nu zo eenzijdig uit te vergroten... Een Christen staat in de wereld en probeert de mens Jezus na te volgen. Inderdaad, een doe Christendom. Onze taak is eerst en vooral het koninkrijk Gods hier en nu op aarde vorm te geven. Gebruik God niet als excuustruus om je hier op aarde lekker te voelen in je eigen Godsdienstige subcultuur en daar je groot gelijk te beleven. Treedt naar buiten, orthodox Christen of niet, Katholiek of Protestant, en probeer iets van de liefde Gods over te brengen naar je medemensen los van je eigen groot (dogmatisch) gelijk.
Afbeelding

joepie

Berichtdoor joepie » 30 dec 2002 08:57

God heeft buiten de psalmen ook andere boeken gegeven in de Bijbel waar je in kunt lezen. Het valt mij op dat reformatorische kringen erg veel uit de psalmen halen maar het nieuwe testament haast niet aan de orde komt.
Alsof dat het 1 en het al is.
Er staat zoveel te lezen in het nieuwe testament en misschien moet je daar mee beginnen. Wil je iets van God begrijpen dat zul je de brief die Hij aan jou geschreven heeft moeten lezen.
En dan niet alleen de psalmen maar helemaal.
Ook het nieuwe testament.
Want alleen met bidden kom je er niet.
Als je van iemand houd zeg je ook niet dat je er wel komt door alleen maar af en toe met die persoon te chatten. Dan zal ik wel van die ander gaan houden. Nee je zult wel degelijk naar die persoon toe moeten en omgang met hem/haar moeten hebben wil de liefde groeien.
Zo is het ook in je relatie met God.
Wil je van hem gaan houden zul je ook zijn brieven moeten lezen.
De Bijbel is niet voor niets voor ons geschreven als leesbare brieven vanuit de hemel.
En ik ben het met marnix eens over het offer van Kain.
Het was kain zelf die God verwierp en daardoor nam God zijn offer niet aan.

Dus eigenlijk is het niet zo moeilijk: Bid en lees. En dan natuurlijk meer dan de psalmen. Begin maar eens in het nieuwe testament te lezen van Zijn onuitsprekelijke liefde voor jou. Hij kwam bij ons , heel gewoon.
De Zoon van God als mensen zoon. Hij droeg de straf voor jou.
Als je daarvan leest wordt je stil, en ga je misschien iets begrijpen van Zijn liefde voor jou.

En of je dat nu voelt? Ik weet niet wat je dan zou moeten voelen. Soms voel je wat en soms niet.
Ook hier op aarde voelen we niet altijd de liefde die we hebben voor een ander. Tenminste ik niet. Ik houd van mijn Man en Kinderen. Maar of ik dat nu altijd voel??
Nee ik weet gewoon dat het zo is.
En zo is het ook met de liefde die je tot God hebt.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 dec 2002 10:57

Inderdaad, ik ben afgestapt van een ALmachtige God. Ik kan me niet vinden in het mensbeeld van de orthodoxe reformatie. Hier wordt de mens volledig weggecijferd, ik vind dat een ernstige dwaling. Dit leidt tot een doemchristendom, bidden/bidden en nog eens bidden en dan maar hopen dat ik uitverkozen ben. Elke zondag in de kerk horen hoe slecht en verdoemd ik maar ben???? Neen bedankt, daar schiet niemand iets mee op.
Maar daar hoef je God's almacht niet voor op te geven, Morse! Hiermee gooi je het kind met het badwater weg.
Het mensbeeld van de orthodoxe reformatie klopt inderdaad niet en is een ernstige dwaling. Je kunt dat makkelijk zien aan het feit dat de hele verlossingstheologie juist om de mens draait.

Geen pratende God, geen God die Almachtig is (wonderen zijn magie en behoren niet tot volwassen Christelijk geloof) maar wel een trouwe God die in alle eenvoud naast je staat. Een God die het lijden in de wereld niet kan stoppen maar de lijdende mens wel bijstaat. Een God die we leren kennen in de lijdende en zwakke medemens.
oei, hier ga je volgens mij scheef, Morse. Het geloof is nl ook magie :)
God kan het lijden wel degelijk stoppen, maar Hij verkiest het blijkbaar om het niet te doen. Maar in deze dingen kun je niet anderen beoordelen. Wat er in mijn eigen leven aan lijden is geweest, zou ik achteraf niet hebben willen missen. Ik denk dat er zonder lijden geen geestelijke ontwikkeling is. De meeste mensen ontwikkelen zich alleen via 'the hard way'.

Henkie, als je vindt dat Morse ongelijk heeft, dan is dit zeker niet de manier om dat aan te tonen.
Laatst gewijzigd door surfer op 30 dec 2002 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 30 dec 2002 11:11

Anyway, ik ben ondertussen 24 jaartjes oud en gelovig opgevoed. Ik "wil" echt graag geloven, bid regelmatig (laatste maanden steeds minder) om sterkte, de Heilige Geest, maar het lijkt zo ontzettend "one-way", ik merk en voel zelden iets terug. Beetje moeilijk om te typen hoe dat voelt, maar veel beter kan ik dit niet omschrijven. Mijn vraag is nu eigenlijk: herkent iemand dit en heeft iemand "tips"? Dit klinkt wel erg goedkoop en het antwoord "blijven bidden" lijkt gewoon niet te werken ofzo.
Bidden alleen is inderdaad niet voldoende. Het is belangrijk om dingen waar te gaan maken in je leven. Als je het zelf niet doet, moet je ook niet verwachten dat God het doet. Zo simpel is het, denk ik.
De Heilige Geest is de Geest van waarheid. Dus als je Zijn kracht wil voelen, werk er dan aan dat je leven waar is. Concreet betekend dit dat je altijd (altijd!) de waarheid zoekt en doet. Ook of juist als het moeite kost. Van Christus wordt ook gezegd dat hij de Waarheid is. Het nastreven van waarheid zal ongetwijfeld leiden tot meer zegen in je leven.

wilke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor wilke » 30 dec 2002 11:24

apprentice,

ik heb niet zo veel meer toe te voegen, van o.a. Marnix, henkie en Joepie krijg je al zinvolle antwoorden.

Ik ervaar dat eenrichtingsverkeer ook wel, maar let wel op dat er dan iets tussen de Heere en ons in staat. (onze zonden die we nog koesteren, ons ongeloof, noem maar op).
We moeten blijven bidden en bijbel lezen.

Inspector,

Jouw leven moet nog helemaal op de kop. Gelukkig is het nog genadetijd.
Zoek de Heere en leef. Maar dan wel een almachtige God die hogere gedachten heeft en onze Schepper is.
Hij is jouw geen verantwoording schuldig over Zijn handelen.
Hij heeft je wel lief, maar wil wel ge-eerd worden naar Zijn woord.
Een hoop werk aan de winkel!

Elsa
Mineur
Mineur

Berichtdoor Elsa » 10 jan 2003 11:35

Inspector Morse schreef:Ik heb dat overwonnen doordat ik ben afgestapt van het orthodoxe geloof en een vrije schriftopvatting heb. Dan gaat er een wereld voor je open, je ziet dan plots dat al je twijfels ook die zijn van het volk Israël (zie de psalmen). Je mag boos zijn op God en twijfelen, dat is nu net het geloof. Maar als er één zaak belangrijk is in de Bijbel dan is het dat je mag twijfelen maar ook dat De Heer altijd bij je is. Dat is nu net het mysterie van het geloof. Geen pratende God, geen God die Almachtig is (wonderen zijn magie en behoren niet tot volwassen Christelijk geloof) maar wel een trouwe God die in alle eenvoud naast je staat. Een God die het lijden in de wereld niet kan stoppen maar de lijdende mens wel bijstaat. Een God die we leren kennen in de lijdende en zwakke medemens.

Nog één stapje, Inspector Morse, dan ben je net zo ver als Prof. Kuitert. :roll:
Verschrikkelijk! :o Uiteindelijk houdt je geen GOD meer over, maar een GEDACHTE!
Woorden zijn de struikelstenen voor iedere toenadering.
- Louis Paul Boon

Quasar

Berichtdoor Quasar » 11 jan 2003 20:09

apprentice schreef:Anyway, ik ben ondertussen 24 jaartjes oud en gelovig opgevoed. Ik "wil" echt graag geloven,

hoe kan je nou willen geloven. Dat kan ik me niet voorstellen. Als je niet in god geloofd neem je dus aan dat het een sprookje is, en wie wil er nou een sprookje geloven. En als je niet denkt dat het een sprookje dan geloof je toch eigelijk al

Gerda
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Gerda » 28 feb 2003 18:37

Morse,
Hoe kom je erbij dat God niet almachtig is?! Hoe komt het woord 'almachtig' dan in de Bijbel?!

Maranatha
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Maranatha » 01 mar 2003 10:43

Genisis 4:3-5
3 Na verloop van tijd nu bracht Kain van de vruchten der aarde aan de HERE een offer;
4 ook Abel bracht er een van de eerstelingen zijner schapen, van hun vet; en de HERE sloeg acht op Abel en zijn offer,
5 maar op Kain en zijn offer sloeg Hij geen acht. Toen werd Kain zeer toornig en zijn gelaat betrok.

Ziehier het stuk.
2 broers aan het offeren. De ene van de vruchten der aarde en de andere een van de eerstelingen zijner schapen.

Het hebreeuwse woord wat met eerstelingen is vertaald betekent letterlijk eerstgeboorterecht (voordeel als je de online bijbel tot je beschikking hebt, kun je direct uit de grondtekst vertalen). Het is dus niet een van de eerstelingen, maar het schaap dat als eerste is geboren(zie hoe misleidend de vertaling soms kunnen zijn).

Abel gaf dus het zijn eerst geboren schaap ten offer (waar treffen we dat meer aan, juist Jezus). Dat is het verschil met Kain. Kain gaf een deel van zijn oogst wat hij kon missen. Abel gaf daarentegen dat wat hem het meest dierbaarst was het eerst geboren schaap.

Wat betreft het weinige gevoel. Focus niet alleen op je gevoel. Dacht je toen Paulus en Silas in de gevangenis zaten dat zij op hun gevoel konden geloven? Nee zij geloofden op hun verstand, en dat gaf hun kracht om God te loven en te prijzen. Als reactie daarop kwam het gevoel terug en verleende hen dubbel zoveel kracht.
Mijn advies laat je niet kisten door de duivel, die je wilt laten geloven dat je alleen kunt geloven op je gevoel. Dat is niet waar. Geloven doe je zowel met je gevoel als met je verstand.

Hier nog een aantal tekstplaatsen om over na te denken:

Romeinen 7:25
Gode zij dank door Jezus Christus , onze Here! Derhalve ben ik zelf met mijn verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.

1 Corinthe 14:15
Hoe staat het dan? Ik zal bidden met mijn geest, maar ook bidden met mijn verstand; ik zal lofzingen met mijn geest, maar ook lofzingen met mijn verstand.

1 Petrus 1:13 Omgordt dus de lendenen van uw verstand, weest nuchter, en vestigt uw hoop volkomen op de genade, die u gebracht wordt door de openbaring van Jezus Christus.
Deuteronomium 6:4
Hoor, Israel: de HERE is onze God; de HERE is een!

essiebessie

Berichtdoor essiebessie » 01 mar 2003 12:09

even ter verduidelijking:
God kijkt de mens niet aan maar zijn hart. Abel had een gerechtvaardigd hart en Kain niet. Daarom werd Kains offer niet aangenomen.
(en bij mij in de bijbel staat gewoon eerstgeborenen hoor GBS)

Terug naar “Archief”