belijdenis des geloofs

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 11:52

Sorry...maar wat voor de één normaal is, is voor de ander [vanuit bijbels perpectief] niet normaal....

En wat ik las en op de wijze waarop je schreef vond ik niet echt vriendelijk en duidelijk op 'dwang' lijken; ook de discussie die eraan vooraf ging....

Dopen betekent je zondige leven afleggen [onderwater] en in de Here Jezus opstaan; dus niet dat iemand naast je staat..... :!:

Kortom: alleen de Geest en de doop door onderdompeling kunnen leiden tot Genade in Waarheid. Geen andere gekunstelde constructies die niet in Gods Woord worden gevraagd...

of denk jij er anders over?!

Josh

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jun 2004 12:35

Josh schreef:Sorry...maar wat voor de één normaal is, is voor de ander [vanuit bijbels perpectief] niet normaal....

En wat ik las en op de wijze waarop je schreef vond ik niet echt vriendelijk en duidelijk op 'dwang' lijken; ook de discussie die eraan vooraf ging....

Dopen betekent je zondige leven afleggen [onderwater] en in de Here Jezus opstaan; dus niet dat iemand naast je staat..... :!:

Kortom: alleen de Geest en de doop door onderdompeling kunnen leiden tot Genade in Waarheid. Geen andere gekunstelde constructies die niet in Gods Woord worden gevraagd...

of denk jij er anders over?!

Josh
Josh..... heel leuke *diepe zucht* Lees de post van JakobH nou eens.... het probleem is hier niet de belijdenis, maar het geloof van V. Of het nou om belijdenis gaat, of om dood is bij deze vraag niet van wezenlijk belang... het gaat om het geloof wat V mist, niet om het al dan niet doen belijdenis/ doop/ trouwen of wat voor formaliteit dan ook.... Dus als je in de topics die daarover gaan (en die zijn er genoeg) ff dit soort dingen post, kunnen we hier gewoon ontopic blijven....
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Josh

Berichtdoor Josh » 22 jun 2004 12:39

Als geloof een Geestesgave is of leiding [zonder doop]....en iemand heeft geen geloof....en kan dus ook niet belijden dat ie gelooft...zullen we dat dan zo aannemen?

Kennelijk heeft God dat zo bepaald...of heeft de persoon bewust tegen God gekozen ondanks bepaalde leiding....

Wie zijn wij om boven Gods Wil te willen gaan staan? Ik waag me daar niet aan!

Josh :!:

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 22 jun 2004 14:10

P.S., 'V', misschien komen we hard of veroordelend over, dat is niet de bedoeling, we willen je meer waarschuwen, niet dat je niet moet trouwen, maar dat hettussen jouw en god in orde moet zijn!

(magoed je mag altijd PB'en)
Afbeelding

V

Berichtdoor V » 22 jun 2004 19:43

Hallo,

Ik lees uit de reacties van de meesten van jullie, dat jullie wel inzien dat je eigenlijk bekeerd moet zijn om ja te kunnen zeggen op de belijdenis en doop vragen. Maar, wordt er dan bij gezegd, je mag het niet laten omdat je niet bekeerd bent want dan verschuil je je achter je niet bekeerd zijn. Hoezo 'verschuil' je je daar dan achter. Ik snap dit woord verschuilen niet zo goed.
Uit je reactie van Jacob bijvoorbeeld lijd ik af dat je belijdenis MOET doen ook al weet je dat je er niet eerlijk antwoord op geeft wanneer je onbekeerd bent? Dit kan toch niet.

Wat dat dopen betreft, dat klopt. Ik ben ook niet gedoopt omdat mijn ouders er van overtuigd waren dat je bekeerd moet zijn om ja te kunnen zeggen op de vragen van de kinderdoop. Ikzelf mag dan ook geen belijdenis doen, maar mijn vriend wel (en om in de kerk te kunnen trouwen moet hij dat dus).
Zelf ben ik het ook niet eens met de kinderdoop.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 22 jun 2004 20:17

V schreef:Hallo,

Ik lees uit de reacties van de meesten van jullie, dat jullie wel inzien dat je eigenlijk bekeerd moet zijn om ja te kunnen zeggen op de belijdenis en doop vragen. Maar, wordt er dan bij gezegd, je mag het niet laten omdat je niet bekeerd bent want dan verschuil je je achter je niet bekeerd zijn. Hoezo 'verschuil' je je daar dan achter. Ik snap dit woord verschuilen niet zo goed.
Uit je reactie van Jacob bijvoorbeeld lijd ik af dat je belijdenis MOET doen ook al weet je dat je er niet eerlijk antwoord op geeft wanneer je onbekeerd bent? Dit kan toch niet.

Wat dat dopen betreft, dat klopt. Ik ben ook niet gedoopt omdat mijn ouders er van overtuigd waren dat je bekeerd moet zijn om ja te kunnen zeggen op de vragen van de kinderdoop. Ikzelf mag dan ook geen belijdenis doen, maar mijn vriend wel (en om in de kerk te kunnen trouwen moet hij dat dus).
Zelf ben ik het ook niet eens met de kinderdoop.

zoek dan een kerk die wel voldoet aan jou inzichten. Het is niet mijn bedoeling je uit de GG te duwen. Helemaal niet zelfs. Maar als je totaal andere inzichten hebt als die kerk, wat zoek je er dan? Verder plaats je je op deze manier bewust buiten de gemeente. En de gemeenschap der heiligen is bij ons over het algemeen al zover te zoeken.

Verder heb je geen enkel recht om onbekeerd te zijn. Dat zou meer je besef moeten zijn. Blijkbaar neem je het slechts als conclusie. En dat heb ik je verweten. Anders niets.

ik heb nergens gezegd dat je belijdenis moet doen. Maar je verhaal is tegenstrijdig. Wel willen trouwen voor Godsaangezicht en Hem verwerpen door geen belijdenis te doen. Ik raad je aan johannes 6 eens geheel te lezen. Geef dan maar persoonlijk antwoord op de vraag. Wilt gij lieden ook niet weg gaan? Het antwoord op die vraag is belijdenis doen.

Kies dan heden wie gij dienen zult.

Het is niet God Zijn schuld dat Hij jou niet heeft bekeerd. Dat zou je misschien wel willen. Maar dat jij geen belijdenis kan doen is ten diepste jouw fout. En als dat je nou eens op je knien bracht......

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

V

Berichtdoor V » 23 jun 2004 07:06

Jacob,

Nee, je hebt inderdaad geen enkel recht om onbekeerd te zijn. Maar moet je het daarom goedkeuren om ja te zeggen op vragen die alleen een bekeerd mens met ja kan beantwoorden.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 23 jun 2004 08:48

Als je nou eens al je onbekeerdheid, ongeloof, niet-uitverkoren en niet-gedoopt zijn oppakt en er mee naar het kruis van de Heere Jezus gaat ?
Als er ergens een goede plek is om het oordeel over je leven te laten gaan, dan is het daar. Kom je om, dan kom je om. Maar alleen door het kruis van Christus kan de genade tegen het oordeel roemen. En daarom moet je daar zijn!
Zo kun je ook niet verder, toch? Waag het maar eens, zou ik zeggen...

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 23 jun 2004 12:11

Wie zijn wij om boven Gods Wil te willen gaan staan? Ik waag me daar niet aan!

Wie ben jij om in Zijn plaats te oordelen? Waag je daar dan ook niet aan.

Ik ben niet door onderdompeling gedoopt. Kom ik er nu niet?

Denk je nou echt dat een symbolisch ruitueel kan leiden tot Genade in Waarheid? Gelukkig kijkt God anders dan jij...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 23 jun 2004 12:36

V schreef:Jacob,

Nee, je hebt inderdaad geen enkel recht om onbekeerd te zijn. Maar moet je het daarom goedkeuren om ja te zeggen op vragen die alleen een bekeerd mens met ja kan beantwoorden.
Je draait rond de hete brij. Waarom ben je niet bekeerd?
Afbeelding

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 15:26

heb je Johannes 6 gelezen?
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 25 jun 2004 00:27

weetje wat nu het geheim is. Ook een bekeerd iemand kan hier geen ja antwoord op geven. Het is een vergissing om dat te denken. Iemand die aan zijn/haar zonde is ontdekt weet dat namelijk als geen ander, dat hij/zij falen zal. (maar nu juist het bloed van Christus wast alle schuld weg.)

Doe het dan als een hulploze. Hij zal helpen. Maar probeer het niet zonder Hem. Het zal je opbreken, echtwaar.

Petrus kon in Johannes 6 ook niet zeggen dat hij een bekeerde man was. Een ding wist hij wel heel goed. Dat hij niet meer van God afwilde. Kies dan maar. Maar doe pas belijdenis als je weet dat je zonder God niet kan leven.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 jun 2004 12:00

jacobH schreef:weetje wat nu het geheim is. Ook een bekeerd iemand kan hier geen ja antwoord op geven. Het is een vergissing om dat te denken. Iemand die aan zijn/haar zonde is ontdekt weet dat namelijk als geen ander, dat hij/zij falen zal. (maar nu juist het bloed van Christus wast alle schuld weg.)

Een bekeerd iemand kan hier wèl 'ja' opzeggen met behulp van de Heilige Geest. Hij/zij die het roer uit handen geeft weet dat je juist dàn bergen kunt verzetten.

Maar doe pas belijdenis als je weet dat je zonder God niet kan leven.

Mee eens; niet kan en ook niet wil. Dat heeft te maken met erkenning van je zondige leven en de wil om dat te veranderen en het besef dat het jezelf niet lukt.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 25 jun 2004 14:23

Cathy schreef:
jacobH schreef:weetje wat nu het geheim is. Ook een bekeerd iemand kan hier geen ja antwoord op geven. Het is een vergissing om dat te denken. Iemand die aan zijn/haar zonde is ontdekt weet dat namelijk als geen ander, dat hij/zij falen zal. (maar nu juist het bloed van Christus wast alle schuld weg.)

Een bekeerd iemand kan hier wèl 'ja' opzeggen met behulp van de Heilige Geest. Hij/zij die het roer uit handen geeft weet dat je juist dàn bergen kunt verzetten.

Maar doe pas belijdenis als je weet dat je zonder God niet kan leven.

Mee eens; niet kan en ook niet wil. Dat heeft te maken met erkenning van je zondige leven en de wil om dat te veranderen en het besef dat het jezelf niet lukt.

begrijp je werkelijk niet wat ik bedoel?

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 25 jun 2004 17:13

jacobH schreef:begrijp je werkelijk niet wat ik bedoel?

Natuurlijk wel :) ,
maar imo belicht je het te eenzijdig. We leven nà Pinksteren, waarom spreken we zo weinig over de kracht van de Heilige Geest?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Terug naar “Archief”