hij had sex met z'n ex

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meboy

Berichtdoor meboy » 23 jun 2004 20:06

volgens mij zit het zo;

de beste plek voor seksualiteit is het huwelijk (vastigheid, zorg en liefde etc.) Seks hebben buiten het huwelijk is het beleven van een privilege buiten de beste plaats.

Ben je getrouwd door seks? nee, je hebt iets gedeeld waarvoor je eigenlijk getrouwd had moeten zijn.

God zegt tegen de overspelende vrouw dat ze 5 mannen heeft gehad. Dit kan betekenen dat ze de 1e verlaten heeft voor de 2e etc. maar is het logisch dat ze met de 6e man geen seks heeft gehad aangezien Jezus zei dat dat haar man niet was? De 6e man is eigenlijk voor mij het bewijs dat Jezus niet doelt op seks.... want met de 6e man zegt hij eigenlijk; met hem heb je seks terwijl je niet getrouwd bent: want de man die je nu hebt is je man niet.

We weten ook dat God in de hemel niet gaat beoordelen wie met wie getrouwd is; dat is voor God helemaal geen issue: denk aan het voorbeeld waarmee de sudduceën Jezus probeerden te vangen.

De kinderen dezer eeuw trouwen, en worden ten huwelijk uitgegeven;
Maar die waardig zullen geacht zijn die eeuw te verwerven en de opstanding uit de doden, zullen noch trouwen, noch ten huwelijk uitgegeven worden.

Vaak wordt de term "en zij zullen tot één vlees zijn" gezien als teken dat je getrouwd bent na seks. Dat is volgens mij een misverstand;

vrouw aanhangen = huwelijk
één vlees zijn = seks

en niet andersom; seks hebben is één worden van lichaam (zo mooi verwoordt) Het resultaat van seks is ook 1 vlees; letterlijk en figuurlijk.. het "ineengestrengeld" zijn of een kind krijgen.

Man en vrouw zijn een eenheid na het huwelijk, niet één hetzelfde lichaam; dan zou je namelijk moeten concluderen dat als 1 van de 2 bekeerd is ze allebei bekeerd zijn.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 23 jun 2004 20:09

Ik krijg het gevoel dat er 1 zonde is die heel erg is. Maar volgens mij ziet de Heere alle zonden als erg. Wij, mensen, zien gradaties in zonden, maar volgens mij is bij de Heere alles even erg, behalve de zonde tegen de Heilige Geest. Ik heb altijd veel moeite om iemand te veroordelen die een zonde heeft begaan tegen het zevende gebod. Net of er niets anders is wat erg is. En we weten het allemaal zo goed. Maar de Heere Jezus stuurde de vrouw die overspel gedaan had ook naar huis met de woorden: en zondig niet meer. Laten wij de splinter bij de ander laten zitten en de balk bij onszelf eerst uithalen. Hier werd om hulp gevraagd en niet om veroordeling.
Bij de Heere is altijd vergeving als wij er echt om vragen, en Hij vraagt dan wel van ons dat wij strijden tegen de zonde, maar soms vallen wij weer in zonde. Gelukkig weet hij van "wat maaksel wij zijn, zwak van moed en klein van krachten, stof van jongsaf geweest" (Psalm 103:7). Dit is niet gemakkelijk bedoeld, maar de praktijk wijst het uit, dat het vaak zo moeilijk is om vol te houden in het strijden. Alleen biddend is het vol te houden, maar vaak nog zwaar.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 20:49

Beste mensen,

Ik begrijp nu dat ik word verweten een oordeler te zijn. Dat heb ik het minst niet willen zijn. Helemaal niet zelfs. Volgens mij heb ik aangeven dat ook ik een zondaar bent. En me niet in het minst willen verheffen boven iemand.

Ik heb geprobeerd een antwoord te geven wat gefundeerd is op de bijbel.

Als het zo is overgekomen dat ik de vraagsteller hebt veroordeeld vind ik dat spijtig. en bied ik, zover dat ook zo, is mijn excuses daarvoor aan.

maar ik vraag ook een beetje begrip voor mijn redenatie, helaas gaat bijna niemand daar erg inhoudelijk op in.

Er is geen zonde zo groot, dat die niet vergeven kan worden. Maar als mijn gedachten gang klopt, zou het volharden zijn in zonde. En de bijbel wijst dat af. (dat heb ik eerder al aangeven waarom)

Nu, ik weet niet heel zeker of het trouwen met een ander een leven in zonde inhoudt. Ik zal dit nader moeten onderzoeken. Als ik de antwoorden van mevr Hoek van Kooten leest is zij het met Solus eens. Ik denk dat zij er heel wat meer over heeft nagedacht dan ik en wil me tot zover aansluiten bij haar mening.

Nogmaals, het is niet mijn bedoeling geweest iemand te kwetsen.

met vr gr

JacobH
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Adriana
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Adriana » 23 jun 2004 20:55

jacobH schreef:Beste mensen,

Ik begrijp nu dat ik word verweten een oordeler te zijn. Dat heb ik het minst niet willen zijn. Helemaal niet zelfs. Volgens mij heb ik aangeven dat ook ik een zondaar bent. En me niet in het minst willen verheffen boven iemand.

Als het zo is overgekomen dat ik de vraagsteller hebt veroordeeld vind ik dat spijtig. en bied ik, zover dat ook zo, is mijn excuses daarvoor aan.

maar ik vraag ook een beetje begrip voor mijn redenatie, helaas gaat bijna niemand daar erg inhoudelijk op in.

Er is geen zonde zo groot, dat die niet vergeven kan worden. Maar als mijn gedachten gang klopt, zou het volharden zijn in zonde. En de bijbel wijst dat af. (dat heb ik eerder al aangeven waarom)

Nu, ik weet niet heel zeker of het trouwen met een ander een leven in zonde inhoudt. Ik zal dit nader moeten onderzoeken. Als ik de antwoorden van mevr Hoek van Kooten leest is zij het met Solus eens. Ik denk dat zij er heel wat meer over heeft nagedacht dan ik en wil me tot zover aansluiten bij haar mening.

met vr gr

JacobH

Je toont wel karakter om zo in het openbaar je excuses aan te bieden!
Je zegt dat jij denkt dat het een volharden is in de zonde. Dit kun je niet hard maken, want dat kan ik er niet uit opmaken, maar dat is dus verschil van mening.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2004 21:17

Adriana schreef:Ik krijg het gevoel dat er 1 zonde is die heel erg is.

Inderdaad, en daar erger ik me ook geregeld aan. Overigens denk ik wel dat er gradaties in zonde zijn, maar dan staat deze zonde mi. niet bijzonder hoog. Hij is tenslotte uit liefde begaan en je naaste doe je er geen kwaad mee.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 23 jun 2004 21:21

Adriana schreef:
jacobH schreef:Beste mensen,

met vr gr

JacobH

Je toont wel karakter om zo in het openbaar je excuses aan te bieden!
Je zegt dat jij denkt dat het een volharden is in de zonde. Dit kun je niet hard maken, want dat kan ik er niet uit opmaken, maar dat is dus verschil van mening.

klopt,

ik kan het niet hard maken. Ik zou niet weten waarom dat karakter zou zijn. Ik had beter moeten nadenken voordat ik aan deze discussie begon.

Ik heb het nogmaals zo bedoeld.

als iemand na zo'n gebeurtenis schuldig zou zijn om dat meisje tot vrouw te nemen, zal elke andere beslissing tegen Gods gebod in gaan. Maar nu kan ik niet bewijzen dat dat ook daadwerkelijk zo was. Ik begrijp dat als dat niet waar is, al mijn vervolg conclusies niet kloppen.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 23 jun 2004 21:40

JacobH is oke. :) Voortaan is het misschien verstandig om eerst wat te brainstormen mit einander voor drastische stellingen te posten.. :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 23 jun 2004 22:32

Ik heb het boekje al een eerder genoemd: De Bijbel open over vrijen.
Ik zou aanraden om dat als stel te gaan lezen. Daarin wordt heel uitgebreidt ingegaan op o.a. het probleem van niet meer maagd zijn.
Ik kan hier wel wat teksten neerzetten daaruit, maar dan moet dat wel tot morgen wachten. Is prachtig zoals hij het beschrijft.
En ik weet zeker dat als jullie het samen gelezen hebben dat je God kunt danken dat jullie elkaar gevonden hebben en weer als maagd samen verder kunnen gaan.

Want dat kan! Je kunt in Christus je maagdelijkheid weer terug krijgen!
De Here belooft ons opnieuw wit te maken, maagdelijk wit! B.v. in Jes 1:18 ..Al waren je zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; als waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte wol.
Wat een belofte! Die belofte geldt voor alle soorten zonden die we eerlijk belijden. Maar die spreekt nog sterker voor wie juist door seksuele ervaringen zich vuil voelt. De Here noemt mensen die Hij redt van hun zonden opnieuw "maagd".
[/i]

Voda

Berichtdoor Voda » 24 jun 2004 01:11

Lieve mensen, ik heb de topic nog niet helemaal gelezen, maar ik vind b.v. de reactie van Joepie hier goed bruikbaar.

WIE zichzelf ook maar een beeetje kent die weet dat hij/zij aan alle geboden van God schuldig staat. Aan het gebod dat hìer aan de orde komt EN aan de àndere 9 geboden. Staat er IEmand bij stil dat je dergelijke zonde doet als je b.v. teveel drank drinkt ? Maakt er iemand een punt van als je een verkeerde post op je belastingformulier hebt ingevuld ? Licht er iemand van wakker als een kerkmens jaar-in-jaar-uit onbewogen en onbekeerd de diensten over zich heeen laat komen ?

Misschien vinden jullie dat ik appels en peren vergelijk. Maar ik vind van niet : er IS gewoon geen enkele reden om de zonden van dìt gebod specialer te maken als de zonden mbt andere geboden. En ik ben er van overtùigd dat de duivel het fijn vind als wij ons altijd verdiepen in het UITmeten van andersmans zonden met name zoals hier aan de orde. Want dat is toch zoo lekker : FLINK wijzen naar de zonde van anderen zodat a. jij buiten schot blijft en b. er genoeg commotie is om maar NIET toe te komen aan de opdracht die tot ons ALLEMAAL komt namelijk :

BEKEERT U !!!

Het lijkt er veel op dat theologie een doel op zich wordt en GEEN middel om God beter te leren kennen. En als ik niet UITkijk doe ik daar zelf even hard aan mee omdat ik EN mens ben, EN op een bepaalde manier ben gevormd. Waar het op AAN komt in ons leven is dat : ALLES dat wat NIET uit het geloof is, zonde is. Als je dàt beseft denk je misschien minder in gradaties. Zonde = zonde !

Arina ik vind het heel dapper van je dat je dit naar voren brengt ! Ik heb de indruk dat je er goed mee omgaat. Het probleem waar je vriend tegenaan loopt heeft denk ik heel erg met schuldGEVOEL te maken. Het RUST op hem en drukt hem naar beneden. Ik denk dat hij het (dooor die oorzaak) moeilijk vind om (helemaal)van zichzelf te houden. Door die gebeurtenis is zijn zelfbeeld nu beschadigd. En daar kun je iets aan gaan doen. Want er is naast het gebod wat aan de orde kwam NOG een gebod:

Hebt Uw naaste lief.......GELIJK Uzelf !!

Vriend : Dat tweede stuk duidt erop dat jejezelf mag en ook moet liefhebben op een christelijke manier. Want als je jezelf niet lief kunt hebben op een christelijke manier, dan kun je ook niet ONbaadzuchtig je naaste liefhebben. Je mag jezelf gaan accepteren zoals je bent : met je gaven, je beperkingen, je uiterlijk, je innerlijk, je geschiedenis, je geslacht, je lichaamsbouw, je beroep etc etc. Als de Heere jou je zonden vergeeft en je VRIJ maakt dan hoef jij niet langer die bovenmenselijke last te dragen : dat deed Hij namelijk voor jòu...

Ik heb in mijn eigen leven veel gehad aan het boekje "Leen mij je ogen" van Walter Trobisch, wat zeer verhelderend is voor mensen met een laag zelfbeeld. Als je het wilt lezen : je moet een beetje zoeken want het wordt niet meer gedrukt. Zonodig kan ik je er nog wel aan 1 helpen.

Voda

joepie

Berichtdoor joepie » 24 jun 2004 07:37

meboy schreef:Man en vrouw zijn een eenheid na het huwelijk, niet één hetzelfde lichaam; dan zou je namelijk moeten concluderen dat als 1 van de 2 bekeerd is ze allebei bekeerd zijn.

Volgens mij staat dat dus zo in de Bijbel: 1 Kor 7,14

Want de ongelovige man is geheiligd in zijn vrouw en de ongelovige vrouw is geheiligd in de broeder. Anders zouden immers uw kinderen onrein zijn, doch nu zijn zij heilig.

En als één van de twee sterft heb ik al vele malen gehoord dat je half over blijft. Dus er is wel degelijk een éénheid.

DeeKaa
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor DeeKaa » 24 jun 2004 09:57

Aragorn schreef:

Inderdaad, en daar erger ik me ook geregeld aan. Overigens denk ik wel dat er gradaties in zonde zijn, maar dan staat deze zonde mi. niet bijzonder hoog. Hij is tenslotte uit liefde begaan en je naaste doe je er geen kwaad mee.
Ik meen toch echt van niet. Althans, niet naar een menselijk stelsel. Er word in de bijbel enkel aangehaald dat de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is. Alle andere zonden niet. En ik heb tot nu toe nog nergens kunnen lezen dat de 1ne zonde erger is als de andere. Ik denk ook niet dat je het zo moet zien maar dat je alle zonden even erg vind en dat je er elke keer weer even hard van baal, of het voor je gevoel nou klein of groot is.
Bedshaped

joepie

Berichtdoor joepie » 24 jun 2004 10:26

Aragorn schreef:

Ik denk juist wel dat je je naaste EN jezelf er kwaad mee doet.
Kijk maar wat hij er nu voor moeite mee heeft. Alleen dat is al een bewijs dat het niet goed is.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jun 2004 10:49

DeeKaa schreef:
Aragorn schreef:

Ik meen toch echt van niet. Althans, niet naar een menselijk stelsel. Er word in de bijbel enkel aangehaald dat de zonde tegen de Heilige Geest onvergeeflijk is. Alle andere zonden niet. En ik heb tot nu toe nog nergens kunnen lezen dat de 1ne zonde erger is als de andere. Ik denk ook niet dat je het zo moet zien maar dat je alle zonden even erg vind en dat je er elke keer weer even hard van baal, of het voor je gevoel nou klein of groot is.

Nou, laat ik het dan zo stellen: in principe is natuurlijk elke zonde een overtreding van de wet en wie de wet overtreed, of dat nu zwaar of licht is, wordt gestraft met de eeuwige dood (mits zijn zonden vergeven zijn natuurlijk). In die zin zijn er inderdaad geen gradaties.

Maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat het een niet erger is dan het ander. Wie zou de stelling durven verdedigen dat het even erg is als je een 12jarig meisje verkracht en vermoord en als je op zondag gaat werken? Bovendien zegt God zelf dat het Tyrus en Sidon verdraaglijker zal zijn in de dag des oordeels, wat er volgens mij op wijst dat er niet alleen gradatie in zonde is, maar ook gradatie in straf.

joepie schreef:Ik denk juist wel dat je je naaste EN jezelf er kwaad mee doet.
Kijk maar wat hij er nu voor moeite mee heeft. Alleen dat is al een bewijs dat het niet goed is.

Door deze samenloop van omstandigheden heeft het inderdaad vervelende gevolgen, zoals we hier konden zien. Maar de daad inzichzelf is goed en mooi, alleen jammer dat het in de verkeerde context was.
En ik heb ook niet willen beweren dat het goed is, maar dat er honderden ergere dingen zijn, terwijl hier vaak zo de nadruk op gelegd wordt.

Een stel dat seks voor het huwelijk heeft gehad moet in sommige kerken openbare belijdenis afleggen, terwijl ik nog nooit notoire belastingontduikers voorin heb zien staan om hetzelfde te doen. En dat vind ik erg krom en dat is denk ik ook wat Adriana wilde zeggen: het lijkt wel alsof die ene zonde het ergst is van allemaal.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 24 jun 2004 10:52

Hm, had het stuk van Voda nog niet goed gelezen, maar hier ben ik het dus wel mee eens:

Voda schreef:Misschien vinden jullie dat ik appels en peren vergelijk. Maar ik vind van niet : er IS gewoon geen enkele reden om de zonden van dìt gebod specialer te maken als de zonden mbt andere geboden. En ik ben er van overtùigd dat de duivel het fijn vind als wij ons altijd verdiepen in het UITmeten van andersmans zonden met name zoals hier aan de orde.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 24 jun 2004 10:53

joepie schreef:
Aragorn schreef:

Ik denk juist wel dat je je naaste EN jezelf er kwaad mee doet.

of er nu een zonde uit liefde (als dat al mogelijk zou zijn) wordt gedaan, of uit blinde haat. Het is en blijft zonden. en dus vervloekt voor God.

Ik begrijp niet goed waar ineens de discussie vandaan komt dat we deze zonde als zwaarder zouden bestempelen dan andere. Ik krijg een beetje het gevoel dat ik dat zou hebben gedaan volgens jullie. Maar volgens mij hebben jullie daar geen reden voor.
Het is overigens nogal off topic.

Ik mag toch wel hopen dat we dit toch als zonde zullen blijven zien Aragon. En ik hoop helemaal dat we geen voorschot nemen op Gods genade (1 ¶ Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?)

1 Thessalonica 4:3/5 Want dit is de wil van God, uw heiligmaking: dat gij u onthoudt van de hoererij;
Dat een iegelijk van u wete zijn vat te bezitten in heiligmaking en eer;
Niet in kwade beweging der begeerlijkheid, gelijk als de heidenen, die God niet kennen.

kant bij vers 4

8 ) zijn

Dat is, Zijn lichaam, hetwelk naar een Hebreeuwse wijze van spreken alzo genaamd wordt, omdat het een werktuig der ziel is.

9) ere

Dat is, eerbaarheid. Want niets onteert het lichaam des mensen meer dan onkuisheid. Zie 1 Cor. 6:16, enz.

Terug naar “Archief”