Heilig Avondmaal voor ambtsdragers?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 21 dec 2002 16:32

En vergeet ook niet dat er in de Bijbel staat:
Sommigen prediken ook wel Christus door nijd en twist, maar sommigen ook door goedwilligheid. Genen verkondigen wel Christus uit twisting, niet zuiver, menende aan mijn banden verdrukking toe te brengen. Doch dezen uit liefde, omdat zij weten, dat ik tot verantwoording van het Evangelie gezet ben. Wat dan? Nochtans wordt Christus op allerlei wijze, hetzij onder een deksel, hetzij in der waarheid, verkondigd; en daarin verblijd ik mij, ja, ik zal mij ook verblijden. Want ik weet, dat dit mij ter zaligheid gedijen zal. (Filippensen 1:15-18)

Kanttekening 53 zegt hierbij:
53) daarin verblijd
Namelijk niet alleen dat Christus in der waarheid gepredikt wordt, maar ook dat Hij door deze anderen, hoewel met geen oprecht gemoed, immers gepredikt en Zijn leer tot zaligheid der mensen door hen alzo verbreid wordt.

Verder moeten de voorbeelden van Judas, Bileam ons genoeg zijn.

Maar ik zal nog een paar aanhalen hoe mensen anderen in het geloof konden versterken, hoewel ze zelf er nog vreemd van waren:
"Pendleton versterkte Sanders in de dagen van Queen Mary, om vast te houden aan de waarheid die hij gepreekt had en om die met zijn bloed te bezegelen, en later wordt hij zelf afvallig.
Scultetus vertelt ons van een zekere Johannes Speiserus, een vermaard prediker uit Augsburg in Duitsland in het jaar 1523, die het Evangelie zo krachtig preekte dat verschillende straatprostituees bekeerd werden en goede christenen werden, en toch werd hij zelf later rooms en kwam ellendig aan zijn eind. Dus de kandelaar kan helder branden om anderen in hun werk bij te lichten en later toch stinkend uitgaan." (Matthew Mead, "de Bijna Christen ontdekt").

Verder moeten wij goed beseffen dat iemand verstandelijk zeer goed thuis kan zijn in de Bijbel en zo anderen kan versterken door het Woord van God te vertellen. Want uiteindelijk doet het Woord geen kracht omdat degene die het Woord vertelt bekeerd is, maar omdat het Woord zelf een tweesnijdend scherp zwaard is dat nooit ledig zal wederkeren tot de Heere, maar dat het (het Woord) doet wat Hem behaagt. Dat het dus een reuke des doods ten dode is of een reuke des levens ten leven.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 23 dec 2002 08:37

Ja, het KAN wel.
Maar dat wil absoluut niet zeggen dat we dat moeten toelaten binnen de kerk als we het zouden weten!

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 23 dec 2002 14:22

Onbekeerde mensen kunnen door de Heere gebruikt worden tot heil van een ander, maar we moeten niet bewust de verkeerde mannen in het ambt zetten. Verder heb ik nog een puntje: het grote gebed van een bekeerde dominee en ouderling is mij wel eens tot zegen geweest, maar als ik het erg dode gebed van een onbekeerde ouderling hoort dan snacht ik naar door God geroepen ouderlingen.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 23 dec 2002 15:16

Corne van 't Hof schreef:Onbekeerde mensen kunnen door de Heere gebruikt worden tot heil van een ander, maar we moeten niet bewust de verkeerde mannen in het ambt zetten. Verder heb ik nog een puntje: het grote gebed van een bekeerde dominee en ouderling is mij wel eens tot zegen geweest, maar als ik het erg dode gebed van een onbekeerde ouderling hoort dan snacht ik naar door God geroepen ouderlingen.

Ehm...hoe doe je dat...van elke ouderling weten of hij bekeerd is of niet bekeerd, geroepen en niet geroepen?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 23 dec 2002 22:54

Ehm...hoe doe je dat...van elke ouderling weten of hij bekeerd is of niet bekeerd, geroepen en niet geroepen?

HAndelingen 1: 26a
En zij wierpen hun loten; en het lot viel op MAtthias,

Lees ook de rest van handelingen 1 goed door. Als men dicht bij God leeft dan kan men denk ik op dat gebied veel meer bereiken. Is zo'n lot nou een absolute garantie voor het binnenhalen van een bekeerd iemand? Jezus koos ook Judas. Dus niet noodzakelijk... wel ben je dan zeker dat het past in Gods plan. Maar goed op wel meer gebieden lijkt de tegenwoordige kerk te degenereren.
Credo ergo sum

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 23 dec 2002 23:40

Over de diakenen staat in 1 Tim 3:9
'Houdende de verborgenheid des geloofs in een rein geweten.'

Blijkbaar moet er toch echt sprake zijn van geloof...

Bij het werpen van het lot in Hand. 1 wordt er niet over geloof gesproken. In Hand.4:3 staat echter:
Ziet dan om, broeders, naar zeven mannen uit u, die goede getuigenis hebben, vol des Heiligen Geestes en der wijsheid, welke wij mogen stellen over deze nodige zaak.

Vol zijn van de Heilige Geest is dus blijkbar een voorwaarde om een ambt te bekleden. Kan iemand die vol is van de Heilige Geest afblijven van het avondmaal?

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 24 dec 2002 16:10

1. Blijkbaar gebruikt God ook onbekeerden om Zijn evangelie te verkondingen.
2. God wil van ons dat we omzien naar bekeerde ouderlingen
3. In sommige gemeenten zijn er zo weinig die van zichzelf durven zeggen bekeerd te zijn, dat de kerkeraad genoodzaakt is om een ouderling te kiezen die niet aan het Avondmaal gaat. Nood breekt wet.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 25 dec 2002 18:55

Wilko: 1. Blijkbaar gebruikt God ook onbekeerden om Zijn evangelie te verkondingen.

Dat mag duidelijk zijn. Hij gebruikt er zelfs ezels voor...

Wilko : 2. God wil van ons dat we omzien naar bekeerde ouderlingen

Laten we dat dan ook maar doen.

Wilko: 3. In sommige gemeenten zijn er zo weinig die van zichzelf durven zeggen bekeerd te zijn, dat de kerkeraad genoodzaakt is om een ouderling te kiezen die niet aan het Avondmaal gaat. Nood breekt wet.

Ah, nou wordt het interessant. Misschien moet je het in zo'n geval wel met minder ouderlingen doen. Als vol zijn van de HG een voorwaarde is dan kun je dat toch niet zomaar opzij schuiven? Wie geeft jou (of een kerkenraad) het recht om Gods aanwijzingen inzake het kiezen van ambtsdragers in de wind te slaan?

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 dec 2002 12:44

Ik denk dat er een verschil ligt in het er theoretisch naar kijken en het practisch naar kijken.

Iedereen is het wel met de 2e samenvattingszin van Wilko eens.
Daaruit volgt dan helaas wel eens dat ook 3 gebezigd wordt.
Wat nu: 3 ouderlingen, 1 vertrekt. Werkdruk voor de bestaande ouderlingen verhogen (met ongeveer 50%) of een derde erbij nemen?

Theroretisch zou je kunnen zeggen: duidelijk, geen erbij.
Ik kan me voorstellen dat men uit nood in de praktijk anders kiest.
Laat het duidelijk zijn: het mag geen voorkeur hebben!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 26 dec 2002 13:40

Als we dan toch uitzonderingen gaan maken op de regels, hoe zit het in zo'n geval dan met vrouwen?

Stel dat je wel een vrouw kunt vinden die aan de criteria voldoet, zou dat dan niet een betere keuze zijn?

Klaas

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 dec 2002 20:13

Klaas schreef:Als we dan toch uitzonderingen gaan maken op de regels, hoe zit het in zo'n geval dan met vrouwen?

Stel dat je wel een vrouw kunt vinden die aan de criteria voldoet, zou dat dan niet een betere keuze zijn?

Klaas

Daar ga ik eens over nadenken.
Ik vrees dat ik het geen goede overweging vind ;-)

elis000
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor elis000 » 26 dec 2002 20:57

hallo jongens, ik ga me er even mee bemoeien. in de eerste plaats denk ik dat de kerkenraad gewoon oudelingen moet kiezen en of hij bekeerd is kunnen wij niet weten. Een ambtsdrager hoort wel een kind van God te zijn dus eigenlijk hoort een ouderling ook aan het avondmaal te gaan. (dat was het onderwerp toch?)

En vrouwen horen geen ouderling of dominee te zijn. als er niks anders opzit en als je niemand anders voor ouderling hebt moet de kerk zich afvragen of de prediking daar wel goed zit als er in die kerk geen mannen zijn die in de dienst van de Heere willen staan, toch?

groetjes :roll:

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 27 dec 2002 14:19

Elis000:
en als je niemand anders voor ouderling hebt moet de kerk zich afvragen of de prediking daar wel goed zit als er in die kerk geen mannen zijn die in de dienst van de Heere willen staan, toch?

Helemaal gelijk. Als je geen kandidaat-ambtsdragers meer kunt vinden die vol zijn van Gods geest of die aab het avondmaal gaan, moet de kerkenraad zich eens goed afvragen of er niet iets grondig mis is....

Klaas

Corne van 't Hof
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corne van 't Hof » 27 dec 2002 15:48

Hoe kan je weten of een ambtsdrager bekeerd is? Je hoort het aan zijn gebed, hij gaat niet aan het avondmaal en tijdens het huisbezoek blijkt dat hij geen verstand van geestelijk zaken heeft (de natuurlijke mens begrijpt niet de dingen die des geestes zijn)

Een bekeerde vrouw in het ambt is net zo onbijbels dan een onbekeerde man in het ambt. Je kan niet zeggen dat het een meer onbijbelser is dan het ander.
Laatst gewijzigd door Corne van 't Hof op 09 jan 2003 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 27 dec 2002 17:09

Een bekeerde vrouw in het ambt is net zo onbijbels dan een onbekeerde man in het ambt. Je kan niet zeggen dat het een meer onbijbelser is dan het ander.
maar wat als de mannen het af laten weten? Denk aan het voorbeeld van Deborah! Soms moeten er uitzonderingen gemaakt worden, blijkbaar...

Terug naar “Archief”