Kleine Synode beëindigt ambtsbediening 41 predikanten

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 17 jun 2004 06:52

Ik weet geen één gemeente waar het goed gaat. Voor het oog, ja. Japijo je noemt Putten, het is Stenenkamer een verenigingsgebouw. Maar met ingang van a.s. zondag gaan ze kerken in kasteel 'de Vanenburg' eigendom van Jan Baan (Ger. Gem.) en het dorpshuis in Putten. Nu nog 3 diensten, in de oranjerie kunnen maar 300 mensen, moeten ze 's morgens nog 2 diensten houden. Japijo met jouw vind ik het onbegrijpelijk dat deze mensen geen gebouw van de PKN kunnen krijgen.
Al zie ik de weg die de Hersteld verbanders willen gaan niet. (zie mijn vorige posting). Wie weet een gemeente waar het echt goed gaat , de mensen blijven vriendelijk tegen elkaar enz. wie weet een gemeente?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2004 08:01

Japijo:
Wat de Ger. bond nu is weet ik eigenlijk niet. Zal straks wel opgeheven worden denk ik!

Ik begrijp niet hoe je daarbij komt. De Gereformeerde Bond is gewoon de Gereformeerde Bond. Echte Bonders blijven....

Ik citeer maar weer even:

De doelstelling van de Gereformeerde Bond wordt in artikel 4 van de statuten als volgt omschreven: 'De vereniging heeft ten doel, naar uitwijzen der Heilige Schriftuur, opgevat in overeenstemming met de drie formulieren van enigheid, laatstelijk gewijzigd op de Nationale Synode te Dordrecht in 1618-1619 gehouden, te arbeiden tot verbreiding en verdediging der Gereformeerde Waarheid in het midden van de Nederlandse Hervormde (Gereformeerde) Kerk, om mede daardoor te komen tot oprichting van de Hervormde Kerk uit haar diepe val en tot wederverkrijging van haar plaats in het midden van ons volk, haar vanouds door de Heere aangewezen, met vasthouding aan de Dordtsche Kerkorde van 1619.'

En verder:

Wanneer nochtans de verenigde kerk er komt, weten we ons geroepen op onze post te blijven en te blijven strijden voor het gereformeerde karakter van de kerk.

Bezwaarden die besluiten / besloten tot afscheiding beroepen zich graag op het gedachtengoed van de NHK. Op het gedachtengoed van de GB kunnen ze zich echter absoluut niet beroepen...

Zie verder ook: http://www.meetingpoint.org/~gb/

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Peter L
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Peter L » 17 jun 2004 08:02

waarnemer schreef:"Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in de Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen" Ef. 1:15. Wat ik hierover las wil ik dit verband toch doorgeven. Hier noemt Paulus de essentiële bestanddelen van een ware gemeente van de Masjiach, namelijk geloof in Jesjua haMasjiach en liefde tot alle heiligen. Beide zijn door God gewerkt. Treffend is dat de apostel hier geen zaken noemt die wij tegenwoordig voor totaal onmisbare bestanddelen van een christelijke gemeente houden, zoals de kerkorde, het predikambt, een kerkenraad, kerkgebouwen, liefdadigheid en zendingswerk enz. .... Op dit forum gaat het over, belijdenis, kerkorde enz. maar ik vond dit ontdekkend. 1900 jaar kerkgeschiedenis heeft bewezen dat het meestal aan deze basiselementen heeft ontbroken. Deze basiselementen ontbreken denk ik ook in grote mate in de PKN en de Herstelde Hervormden.

Mee eens, zij het dat je volgens mij ook niet helemaal zonder structuur kunt. Als ik alles wat er tot nu toe hierover is gezegd, kom ik maar tot één conclusie: het is één grote machtsstrijd. Op die manier ontaardt "Samen op weg" in "Samen de weg kwijt". De kerk is helaas verworden tot een naar menselijke en niet naar bijbelse maatstaven instituut met een machtsstructuur. Dat geldt zowel voor de PKN als de HNHK (logisch, want beide baseren hun structuren op het oude synodale concept).

Nu is er een partij die zegt: de bezwaarden wisten vanaf het begin waar ze aan toe waren, dus moeten ze nu niet zeuren.
De andere partij zegt: het wordt ons opgedrongen.

Het probleem met het van meet af aan 'weten waar ze aan toe zijn', is dat dat natuurlijk buiten hun instemming door anderen over hen is beslist. De meerderheid regeert over de minderheid. Het kan juridisch allemaal kloppen; het kan passen in de kerkorde, maar dat zegt mij meer over die kerkorde, dan over de rechtvaardigheid van het geheel.

Ik vind het jammer dat beide partijen zo star zijn. Waarom maken PKN en HNHK niet gewoon een overeenkomst, waarbij alle kerkelijke goederen van gemeenten die in meerderheid HNHK willen zijn sam-sam verdelen? Dus de HNHK koopt de helft van die goederen en krijgt de rest. Het probleem is niet wie heeft er gelijk, daar krijg je alleen verharde standpunten en uitingen van die standpunten van. Zie de discussie tussen Klaas en Japijo. Het lijkt mij dat het Nieuw Testamentische gebod van de liefde ons inderdaad een andere weg wijst. Paulus schrijft in 1 Cor. 6, dat het misschien wel beter is om onrecht te lijden, dan recht te zoeken bij ongelovigen.
Ik vind het zeer verdrietig en de kerk (of dat nu PKN, HNHK, of welke dan ook is) onwaardig, dat christenen zo tegenover elkaar staan. Dan kun je beter onrecht lijden. :(
The Lord is the Potter, not Harry!!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2004 08:16

Peter,

Ik ben het grotendeels met je eens. Een paar opmerkingen.

Peter:
Het probleem met het van meet af aan 'weten waar ze aan toe zijn', is dat dat natuurlijk buiten hun instemming door anderen over hen is beslist. De meerderheid regeert over de minderheid. Het kan juridisch allemaal kloppen; het kan passen in de kerkorde, maar dat zegt mij meer over die kerkorde, dan over de rechtvaardigheid van het geheel.

Helemaal buiten hun instemming kun je het niet noemen. Hoewel het voor de meesten van ons voltooid verleden tijd is is de laatste NHK kerkorde van redelijke recente datum (1951). Er is toentertijd veel te doen geweest om deze kerkorde en ook toen waren er vele bezwaarden. De bezwaarden die tot voor kort in de NHK zaten hebber er toen echter bewust voor gekozen om te blijven en de kerkorde te onderschrijven. Ik kan me voorstellen dat je, wanneer je van na die datun bent, je dat weinig zegt. Daarmee doe je de aard en samenstelling van de kerk echter geen recht.

Het probleem is niet wie heeft er gelijk, daar krijg je alleen verharde standpunten en uitingen van die standpunten van. Zie de discussie tussen Klaas en Japijo. Het lijkt mij dat het Nieuw Testamentische gebod van de liefde ons inderdaad een andere weg wijst. Paulus schrijft in 1 Cor. 6, dat het misschien wel beter is om onrecht te lijden, dan recht te zoeken bij ongelovigen.

Ik hoop dat je ook gezien hebt dat dat precies de weg is waar ik ook op gewezen heb. ;-)

Klaas

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jun 2004 13:19

Peter L schreef:
waarnemer schreef:"Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in de Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen" Ef. 1:15. Wat ik hierover las wil ik dit verband toch doorgeven. Hier noemt Paulus de essentiële bestanddelen van een ware gemeente van de Masjiach, namelijk geloof in Jesjua haMasjiach en liefde tot alle heiligen. Beide zijn door God gewerkt. Treffend is dat de apostel hier geen zaken noemt die wij tegenwoordig voor totaal onmisbare bestanddelen van een christelijke gemeente houden, zoals de kerkorde, het predikambt, een kerkenraad, kerkgebouwen, liefdadigheid en zendingswerk enz. .... Op dit forum gaat het over, belijdenis, kerkorde enz. maar ik vond dit ontdekkend. 1900 jaar kerkgeschiedenis heeft bewezen dat het meestal aan deze basiselementen heeft ontbroken. Deze basiselementen ontbreken denk ik ook in grote mate in de PKN en de Herstelde Hervormden.

Mee eens, zij het dat je volgens mij ook niet helemaal zonder structuur kunt. Als ik alles wat er tot nu toe hierover is gezegd, kom ik maar tot één conclusie: het is één grote machtsstrijd. Op die manier ontaardt "Samen op weg" in "Samen de weg kwijt". De kerk is helaas verworden tot een naar menselijke en niet naar bijbelse maatstaven instituut met een machtsstructuur. Dat geldt zowel voor de PKN als de HNHK (logisch, want beide baseren hun structuren op het oude synodale concept).

Nu is er een partij die zegt: de bezwaarden wisten vanaf het begin waar ze aan toe waren, dus moeten ze nu niet zeuren.
De andere partij zegt: het wordt ons opgedrongen.

Ik vind het jammer dat beide partijen zo star zijn. Waarom maken PKN en HNHK niet gewoon een overeenkomst, waarbij alle kerkelijke goederen van gemeenten die in meerderheid HNHK willen zijn sam-sam verdelen? Dus de HNHK koopt de helft van die goederen en krijgt de rest. Het probleem is niet wie heeft er gelijk, daar krijg je alleen verharde standpunten en uitingen van die standpunten van. Zie de discussie tussen Klaas en Japijo. Het lijkt mij dat het Nieuw Testamentische gebod van de liefde ons inderdaad een andere weg wijst. Paulus schrijft in 1 Cor. 6, dat het misschien wel beter is om onrecht te lijden, dan recht te zoeken bij ongelovigen.
Ik vind het zeer verdrietig en de kerk (of dat nu PKN, HNHK, of welke dan ook is) onwaardig, dat christenen zo tegenover elkaar staan. Dan kun je beter onrecht lijden. :(

Ik ben het van harte met je verhaal eens, Peter L.
Daar ben ik ook op uit, om alles rechtvaardig te verdelen. Niemand die dan nog om de kerk lacht. Wat is nu het missionere elan van een kerk waar ze elkaar proberen uit te moorden. Daar wil toch niemand bijhoren.
Maar misschien is het wel beter dat ze alles afpakken. Het is goed voor een christen om vervolgd te worden. Des te meer zal je dan naar Christus gaan. Dan is alle ruzie voorbij, en dan wens ik ze ontzettend veel geluk met al die goederen. Heeeeel veeel geluk en Gods zegen daarover!
Het feit dat de discussie tussen Klaas en mij op een ruzie begon uit te lopen, heb ik op deze tijdig niet meer gereageerd. Ik ben het totaal niet met hem eens, hij onderbouwt zijn stukken alsof de PKN op alles recht heeft. Zo hoeft het voor mij niet meer. Als een eerlijke rechtvaardige discussie niet meer kan stop ik er gewoon mee. Er blijft nog maar één weg open, en dat is te vluchten naar Christus. Hij ziet me aan in liefde. Hij verplicht mij niets mee te nemen. Je moet zelfs alles achterlaten. Als die Christus de baas wordt in je leven, laat je het wel om zo te vechten in de kerk tegen je medemens. Dan wordt je zelf ook rechtvaardig en gun je een ander veel meer dan je ooit had kunnen denken!!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 jun 2004 13:32

japijo schreef:Als die Christus de baas wordt in je leven, laat je het wel om zo te vechten in de kerk tegen je medemens. Dan wordt je zelf ook rechtvaardig en gun je een ander veel meer dan je ooit had kunnen denken!!
Waarom zit je dan zo te zeuren over dat je alles "afgejat wordt"?

Zou volgens die gedachtengang de NHKHV niet gewoon moeten zeggen: "hier, en neem de enige gebouwen en pastorien die nog wel van ons zelf zijn ook maar!" in plaats van naar de rechter te stappen om alles terug te eisen?
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2004 13:39

Het feit dat de discussie tussen Klaas en mij op een ruzie begon uit te lopen, heb ik op deze tijdig niet meer gereageerd. Ik ben het totaal niet met hem eens, hij onderbouwt zijn stukken alsof de PKN op alles recht heeft. Zo hoeft het voor mij niet meer. Als een eerlijke rechtvaardige discussie niet meer kan stop ik er gewoon mee.

Dus ik krijg als dank nog even de zwarte Piet toegespeeld?

Ik snap niet dat het niet mogelijk is om op een gewone manier over dit soort zaken te discussiëren. Als we het hebben over de vraag wie er recht heeft op de gebouwen is dat toch een objectief te beantwoorden of in ieder geval te bespreken vraag? Ik mag domweg niet zeggen dat ik bv van mening ben dat de KPN recht heeft op de kerkgebouwen. Zelfs niet als ik daar aan toevoegen dat de KPN m.i. genade voor recht moet laten gaan. Als iemand het op dit soort punten het met jou oneens is dan vat je dit direct op als een persoonlijke aanval en begin je onaardig te doen. Jammer.

Het is wel uiterst makkelijk om dan vervolgens de schuld bij de ander te leggen...

Klaas

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jun 2004 13:48

Klaas schreef:
Het feit dat de discussie tussen Klaas en mij op een ruzie begon uit te lopen, heb ik op deze tijdig niet meer gereageerd. Ik ben het totaal niet met hem eens, hij onderbouwt zijn stukken alsof de PKN op alles recht heeft. Zo hoeft het voor mij niet meer. Als een eerlijke rechtvaardige discussie niet meer kan stop ik er gewoon mee.

Dus ik krijg als dank nog even de zwarte Piet toegespeeld?

Ik snap niet dat het niet mogelijk is om op een gewone manier over dit soort zaken te discussiëren. Als we het hebben over de vraag wie er recht heeft op de gebouwen is dat toch een objectief te beantwoorden of in ieder geval te bespreken vraag? Ik mag domweg niet zeggen dat ik bv van mening ben dat de KPN recht heeft op de kerkgebouwen. Zelfs niet als ik daar aan toevoegen dat de KPN m.i. genade voor recht moet laten gaan. Als iemand het op dit soort punten het met jou oneens is dan vat je dit direct op als een persoonlijke aanval en begin je onaardig te doen. Jammer.

Het is wel uiterst makkelijk om dan vervolgens de schuld bij de ander te leggen...

Klaas

Ik leg de schuld niet alleen bij jouw neer. Ik ben evengoed schuldig. Ik had de discussie gewoon niet met jouw moeten beginnen maar je vroeg erom. Het blijft een welles/nietes discussie,waarin jij op een gegeven moment heel dom keihard begint door te drijven dat alle goederen van de PKN zijn. Als je zover doorgaat heeft het gewoon geen zin om te discussieren, want iedere dooie hond kan zien dat het onzin is dat de PKN recht heeft op alle bezittingen.
Ik word doodmoe van dit gezeik, en dan geef ik aan dat we in principe om de vrede maar alles af moeten staan. Dan kunnen we verder gaan om ons geloof te belijden in Christus Jezus. Het probleem ontstaat dan echter dat we het niet meer kunnen doen omdat we geen kerkgebouwen meer hebben. En dan is de PKN blij. Hun doel bereikt. God ook blij. Wat heeft die een goeie kerk hier op de aarde. Ongeloofelijk!!!!

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jun 2004 13:53

@tlantis schreef:
japijo schreef:Als die Christus de baas wordt in je leven, laat je het wel om zo te vechten in de kerk tegen je medemens. Dan wordt je zelf ook rechtvaardig en gun je een ander veel meer dan je ooit had kunnen denken!!

Zou volgens die gedachtengang de NHKHV niet gewoon moeten zeggen: "hier, en neem de enige gebouwen en pastorien die nog wel van ons zelf zijn ook maar!" in plaats van naar de rechter te stappen om alles terug te eisen?

Heel fijn dat je ook reageert.
In de eerste plaats viel me op dat je in je reactie aan God voorbij ging.
In de tweede plaats zou ik me eerst eens verdiepen in de rechtsgang van de bezwaarden. Je reactie over de rechtszaak klopt nl van geen kant. De bezwaarden stappen naar de rechter, niet om alles terug te eisen maar om aan te vragen of ze gewoon mogen blijven kerken in hun eigen kerken. Dat de kerkelijke goederen naar rechtvaardigheid en eerlijkheid verdeeld worden. Dus niet om alles af te eisen, maar gewoon in een weg van gebed te vragen of ze de kerkdiensten mogen voortzetten in hun eigen kerkgebouwen, die van generatie op generatie opgebouwd en bekostigd zijn. Snap je?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 jun 2004 13:55

Ik leg de schuld niet alleen bij jouw neer

Gelukkig.

Ik had de discussie gewoon niet met jouw moeten beginnen maar je vroeg erom.

Probleem is dat jij de discussie domweg niet aangaat. Zo schrijf je dat een dooie hond kan zien dat de PKN geen recht heeft op de gebouwen. Ik echter nog niet 1 argument gezien waaruit zou blijken dat dat zo is.

Ik wordt niet gauw pissig, maar als jij gaat beweren dat er met mij niet te discusiëren is terwijl je zelf degene bent die verzuimt argumenten aan te dragen en je beledigend uitlaat dan begin ik dat stadium wel te bereiken.

Klaas

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jun 2004 14:01

Klaas schreef:
Ik leg de schuld niet alleen bij jouw neer

Gelukkig.

Ik had de discussie gewoon niet met jouw moeten beginnen maar je vroeg erom.

Probleem is dat jij de discussie domweg niet aangaat. Zo schrijf je dat een dooie hond kan zien dat de PKN geen recht heeft op de gebouwen. Ik echter nog niet 1 argument gezien waaruit zou blijken dat dat zo is.

Ik wordt niet gauw pissig, maar als jij gaat beweren dat er met mij niet te discusiëren is terwijl je zelf degene bent die verzuimt argumenten aan te dragen en je beledigend uitlaat dan begin ik dat stadium wel te bereiken.

Klaas

Jonge!
Ik heb enkele pagina's terug op dit forum een heel verhaal getikt. Ik kreeg daar reacties van jou op die gewoon niet kloppen en nergens op sloegen. Ik heb daar weer op gereageerd. Kwam er weer een reactie waar ik gewoon niets mee kan, waarin de discussie gewoon doodliep omdat je niet met argumenten terugkwam, maar met simpelweg een dom verhaal, sorry ik kan er niet meer van maken. Dan reageer ik idd niet meer.
En als jij idd vindt dat de PKN recht heeft op alle gebouwen discussier ik gewoon niet meer met jou. Dat vindt ik zo'n domme gedachte. Als zelfs de pers, die over het algemeen niet kerkelijk is er op reageert van, Kan dat nog in deze moderne tijd? Gebeurt dat echt nog?
Dan twijfel ik idd aan je niveau.

Sorry voor dit verhaal, maar ik hoop dat het wel duidelijk is zo!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 17 jun 2004 14:15

En als jij idd vindt dat de PKN recht heeft op alle gebouwen discussier ik gewoon niet meer met jou. Dat vindt ik zo'n domme gedachte.
Nee, dit verhoogt het niveau van de discussie aanzienlijk. Dit is wel een hele goede reden waarom de gebouwen niet van de PKN zijn :?

Mag ik je er misschien even op wijzen dat klaas nèrgens beweert dat datgene wat de PKN doet goed is, maar dat hij wel de indruk heeft dat de PKN rechterlijk gezien in z'n recht staat. Omdat jij echter hier en daar beweert iedereen kan zien dat de PKN rechterlijk ook de gebouwen niet zomaar mag claimen, vraagt hij eenvoudigweg hoe je dat kan zien, of waaraan.

Dat mensen hun hele leven aan een gebouw betaald hebben wat ze nu 'afgepakt' wordt, is zeker ernstig, en iets waar rekening mee gehouden moet worden. Maar is géén justitieel maar emotioneel/ sociaal argument. En daar was Klaas vraag niet naar. Dat de PKN rekening moet houden met dat soort dingen roept hij namelijk al 5 pagina's.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 jun 2004 14:16

japijo schreef:
@tlantis schreef:

In de tweede plaats zou ik me eerst eens verdiepen in de rechtsgang van de bezwaarden. Je reactie over de rechtszaak klopt nl van geen kant. De bezwaarden stappen naar de rechter, niet om alles terug te eisen maar om aan te vragen of ze gewoon mogen blijven kerken in hun eigen kerken. Dat de kerkelijke goederen naar rechtvaardigheid en eerlijkheid verdeeld worden. Dus niet om alles af te eisen, maar gewoon in een weg van gebed te vragen of ze de kerkdiensten mogen voortzetten in hun eigen kerkgebouwen, die van generatie op generatie opgebouwd en bekostigd zijn. Snap je?
:lol: :lol: :lol: Jij bent echt een persiflage op jezelf he? :lol: :lol: :lol:
Kom op, trekt het je niet zo aan. Al dat zwaar overdreven, geiriteerde, gestook. Als je echt geloofd dat Christus je nederig heeft gemaakt, laat dat dan zien in plaats van het alleen maar te roepen. Ik heb het uberhaupt niet op mensen die zielig lopen te doen, maar als je daarbij nog eens vrome praat uit gaat slaan... Lees gewoon eens (eerlijk) al je posts in dit topic terug en geef dan nog eens commentaar...

shalom
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jun 2004 14:19

@mic schreef:
En als jij idd vindt dat de PKN recht heeft op alle gebouwen discussier ik gewoon niet meer met jou. Dat vindt ik zo'n domme gedachte.
Nee, dit verhoogt het niveau van de discussie aanzienlijk. Dit is wel een hele goede reden waarom de gebouwen niet van de PKN zijn :?

Mag ik je er misschien even op wijzen dat klaas nèrgens beweert dat datgene wat de PKN doet goed is, maar dat hij wel de indruk heeft dat de PKN rechterlijk gezien in z'n recht staat. Omdat jij echter hier en daar beweert iedereen kan zien dat de PKN rechterlijk ook de gebouwen niet zomaar mag claimen, vraagt hij eenvoudigweg hoe je dat kan zien, of waaraan.

Dat mensen hun hele leven aan een gebouw betaald hebben wat ze nu 'afgepakt' wordt, is zeker ernstig, en iets waar rekening mee gehouden moet worden. Maar is géén justitieel maar emotioneel/ sociaal argument. En daar was Klaas vraag niet naar. Dat de PKN rekening moet houden met dat soort dingen roept hij namelijk al 5 pagina's.

Nou, dat laatste kan ik nergens terugvinden. Hij geeft ook aan dat hij het er mee eens is dat het eerlijk en rechtvaardig verdeeld moet worden, maar even verderop spreekt hij dat weer tegen. Snap je het dan nog?

De PKN heeft met een heel slim juridisch rapport, genaamd "om de eenheid en de heelheid van de kerk" alle goederen proberen af te pakken.
Bijv. Een gemeente waar 90% van de kerk niet meegaat de PKN in. Waar de kerkelijke gemeente zelf de goederen opgebouwd heeft, zou de PKN dat toekomen?
De PKN zegt zelf, de goederen zijn van de plaatselijke gemeente. Hoe kunnen ze het dan afpakken?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 17 jun 2004 14:21

@tlantis schreef:
japijo schreef:
@tlantis schreef:

:lol: :lol: :lol: Jij bent echt een persiflage op jezelf he? :lol: :lol: :lol:
Kom op, trekt het je niet zo aan. Al dat zwaar overdreven, geiriteerde, gestook. Als je echt geloofd dat Christus je nederig heeft gemaakt, laat dat dan zien in plaats van het alleen maar te roepen. Ik heb het uberhaupt niet op mensen die zielig lopen te doen, maar als je daarbij nog eens vrome praat uit gaat slaan... Lees gewoon eens (eerlijk) al je posts in dit topic terug en geef dan nog eens commentaar...

shalom

Blijkbaar heb je mijn reactie ddoorgelezen zonder er een reactie op te geven. Toch trek je het je aan, want je vind het vroom gepraat. Er knaagt dus toch iets aan je :wink:

Terug naar “Archief”