waarnemer schreef:"Daarom ook ik, gehoord hebbende het geloof in de Heere Jezus, dat onder u is, en de liefde tot al de heiligen" Ef. 1:15. Wat ik hierover las wil ik dit verband toch doorgeven. Hier noemt Paulus de essentiële bestanddelen van een ware gemeente van de Masjiach, namelijk geloof in Jesjua haMasjiach en liefde tot alle heiligen. Beide zijn door God gewerkt. Treffend is dat de apostel hier geen zaken noemt die wij tegenwoordig voor totaal onmisbare bestanddelen van een christelijke gemeente houden, zoals de kerkorde, het predikambt, een kerkenraad, kerkgebouwen, liefdadigheid en zendingswerk enz. .... Op dit forum gaat het over, belijdenis, kerkorde enz. maar ik vond dit ontdekkend. 1900 jaar kerkgeschiedenis heeft bewezen dat het meestal aan deze basiselementen heeft ontbroken. Deze basiselementen ontbreken denk ik ook in grote mate in de PKN en de Herstelde Hervormden.
Mee eens, zij het dat je volgens mij ook niet helemaal zonder structuur kunt. Als ik alles wat er tot nu toe hierover is gezegd, kom ik maar tot één conclusie: het is één grote machtsstrijd. Op die manier ontaardt "Samen op weg" in "Samen de weg kwijt". De kerk is helaas verworden tot een naar menselijke en niet naar bijbelse maatstaven instituut met een machtsstructuur. Dat geldt zowel voor de PKN als de HNHK (logisch, want beide baseren hun structuren op het oude synodale concept).
Nu is er een partij die zegt: de bezwaarden wisten vanaf het begin waar ze aan toe waren, dus moeten ze nu niet zeuren.
De andere partij zegt: het wordt ons opgedrongen.
Het probleem met het van meet af aan 'weten waar ze aan toe zijn', is dat dat natuurlijk buiten hun instemming door anderen over hen is beslist. De meerderheid regeert over de minderheid. Het kan juridisch allemaal kloppen; het kan passen in de kerkorde, maar dat zegt mij meer over die kerkorde, dan over de rechtvaardigheid van het geheel.
Ik vind het jammer dat beide partijen zo star zijn. Waarom maken PKN en HNHK niet gewoon een overeenkomst, waarbij alle kerkelijke goederen van gemeenten die in meerderheid HNHK willen zijn sam-sam verdelen? Dus de HNHK koopt de helft van die goederen en krijgt de rest. Het probleem is niet wie heeft er gelijk, daar krijg je alleen verharde standpunten en uitingen van die standpunten van. Zie de discussie tussen Klaas en Japijo. Het lijkt mij dat het Nieuw Testamentische gebod van de liefde ons inderdaad een andere weg wijst. Paulus schrijft in 1 Cor. 6, dat het misschien wel beter is om onrecht te lijden, dan recht te zoeken bij ongelovigen.
Ik vind het zeer verdrietig en de kerk (of dat nu PKN, HNHK, of welke dan ook is) onwaardig, dat christenen zo tegenover elkaar staan. Dan kun je beter onrecht lijden.