Wet en evangelie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 14:57

Volgens mij zijn we op deze manier weinig constructief en zelfs zondig bezig. Dit is niet naar de regel die Jezus Zelf ons geeft in Matth. 18:15-17

Misschien kunnen we op een meer positief opbouwende manier spreken dan op een negatief kritische wijze. Alleen al de toon staat me tegen. Hoe belangrijk ik het onderwerp ook vind.
The one thing you can give and still keep is your word.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 14:59

Maarten schreef:Volgens mij zijn we op deze manier weinig constructief en zelfs zondig bezig. Dit is niet naar de regel die Jezus Zelf ons geeft in Matth. 18:15-17

Misschien kunnen we op een meer positief opbouwende manier spreken dan op een negatief kritische wijze. Alleen al de toon staat me tegen. Hoe belangrijk ik het onderwerp ook vind.
Verklaar je nader...
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 15:11

@tlantis schreef:
Maarten schreef:Volgens mij zijn we op deze manier weinig constructief en zelfs zondig bezig. Dit is niet naar de regel die Jezus Zelf ons geeft in Matth. 18:15-17

Verklaar je nader...
wat begrijp je niet dan? Het is toch duidelijk? Lees Matth 18 maar.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 15:20

Maarten schreef:
@tlantis schreef:

Verklaar je nader...
Mat 18:15-17 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta. En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Sorry, ik ben niet zo slim. Wat is je punt?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 15:34

@tlantis schreef:
Maarten schreef:
@tlantis schreef:

Verklaar je nader...
Mat 18:15-17 Maar indien uw broeder tegen u gezondigd heeft, ga heen en bestraf hem tussen u en hem alleen; indien hij u hoort, zo hebt gij uw broeder gewonnen. Maar indien hij u niet hoort, zo neem nog een of twee met u; opdat in den mond van twee of drie getuigen alle woord besta. En indien hij denzelven geen gehoor geeft; zo zeg het der gemeente; en indien hij ook der gemeente geen gehoor geeft, zo zij hij u als de heiden en de tollenaar.

Mijn punt is dat het volstrekt onbijbels is om hier op het forum een kerk of een predikant te gaan bekritiseren wanneer we dat niet eerst op de in Matth. 18 beschreven weg hebben gedaan.

Het is overigens in het algemeen schandalig om ambtsdragers in de kerk van de Heere min of meer tot schande te maken. Hoe terecht het punt ook kan zijn, iemands zonde openlijk bekend maken en bediscussieren vind ik niet in overeenstemming met de bijbelse liefde.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 15:38

Maarten schreef:
@tlantis schreef:
Maarten schreef:
@tlantis schreef:

Verklaar je nader...

Mijn punt is dat het volstrekt onbijbels is om hier op het forum een kerk of een predikant te gaan bekritiseren wanneer we dat niet eerst op de in Matth. 18 beschreven weg hebben gedaan.

Het is overigens in het algemeen schandalig om ambtsdragers in de kerk van de Heere min of meer tot schande te maken. Hoe terecht het punt ook kan zijn, iemands zonde openlijk bekend maken en bediscussieren vind ik niet in overeenstemming met de bijbelse liefde.
Dat de topicstarter beter eerst naar de predikant toe had kunnen stappen ben ik direct met je eens, dat lijkt mij de bijbelse weg.

Dag je geen ambtsdragers ten schande zou mogen maken (zoals dat hier in jouw ogen gedaan wordt) vind ik onzin. Kijk eens hoe Jezus met de ambtsdragers omging... Dan heeft niemand hier nog een woord te veel gezegd denk ik. Als een predikant het niet over Jezus heeft moet dat hard en vaak gezegd worden, want dat is een vreselijke dwaling... (nogmaals, ik was er in dit geval niet bij en kan daar ook niet zo veel over zeggen)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 15:43

@tlantis schreef:Dag je geen ambtsdragers ten schande zou mogen maken (zoals dat hier in jouw ogen gedaan wordt) vind ik onzin. Kijk eens hoe Jezus met de ambtsdragers omging... Dan heeft niemand hier nog een woord te veel gezegd denk ik. Als een predikant het niet over Jezus heeft moet dat hard en vaak gezegd worden, want dat is een vreselijke dwaling... (nogmaals, ik was er in dit geval niet bij en kan daar ook niet zo veel over zeggen)
het grote verschil is dat Jezus de harten kent. Dat het de kerk van Jezus zelf is. Hij heeft het recht om dit te zeggen. Wij niet. Wij hebben het Woord en moeten alles toetsen aan het Woord en als wij iets horen wat er niet mee in overeenstemming is moeten we dat de prediker bekend maken. Het gediscussieer in deze topic kan ik in ieder geval op geen enkele wijze in overeenstemming brengen met de liefde tot de naast in het algemeen en de prediker in het bijzonder. Het gaat dan vooral om de toon die gehanteerd wordt, en niet zozeer het onderwerp.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 16 jun 2004 15:51

Maarten schreef:
@tlantis schreef:Dag je geen ambtsdragers ten schande zou mogen maken (zoals dat hier in jouw ogen gedaan wordt) vind ik onzin. Kijk eens hoe Jezus met de ambtsdragers omging... Dan heeft niemand hier nog een woord te veel gezegd denk ik. Als een predikant het niet over Jezus heeft moet dat hard en vaak gezegd worden, want dat is een vreselijke dwaling... (nogmaals, ik was er in dit geval niet bij en kan daar ook niet zo veel over zeggen)
het grote verschil is dat Jezus de harten kent. Dat het de kerk van Jezus zelf is. Hij heeft het recht om dit te zeggen. Wij niet. Wij hebben het Woord en moeten alles toetsen aan het Woord en als wij iets horen wat er niet mee in overeenstemming is moeten we dat de prediker bekend maken. Het gediscussieer in deze topic kan ik in ieder geval op geen enkele wijze in overeenstemming brengen met de liefde tot de naast in het algemeen en de prediker in het bijzonder. Het gaat dan vooral om de toon die gehanteerd wordt, en niet zozeer het onderwerp.
Het onderwerp is wel vreselijk belangrijk en dat maakt de lading dus erg zwaar. Verder sprak je Jesaja ook al eens zo over de kerkelijke leiding, maar goed jouw reactie zal ongetwijfeld zijn dat het om een door God ingegeven profetie ging (en dat was natuurlijk ook zo). Ik weet niet of we net zo mogen reageren als Jezus... ik geloof in ieder geval niet dat we een predikant niet openbaar mogen corrigeren. Als het om de plaats van Jezus in de predeking is bijbels gezien zeer veel verantwoord.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 16 jun 2004 15:54

Maarten schreef:

Dat is een duidelijk teken dat je de mensen meer liefhebt dan het Woord Gods. Christus noemde Pertus: "Satanas", dat was niet zachtzinnig.
Of een predikant is een dienstknecht van Christus en verkondigt het Woord in Zijn Naam.
Of een predikant is een dienstknecht van de duivel en verkondigt die Naam niet. En dat is te bestraffen. Nix geen gespaar van mensen die menen dominee te moeten zijn. Hun roeping hoor je aan de prediking.
Jezus noemde de farizeeën adderengebroedsels. Jij zou het erg vinden voor dat adderengebroedsel, maar niet voor Jezus. :cry:
Het is heel simpel. Als ik op mijn werk niet functioneer dan krijg ik kritiek, zeer terecht. Als een predikant zijn taak verzaakt, of verziekt, dan moet daar iets mee gedaan worden. En dat is zeer terecht. Het gaat om Gods eer, en niet om de eer van de mensen, hoewel ik vaak twijfel aan de intentie van predikanten. Maar wie ben ik???
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 16:33

Bookman schreef:Dat is een duidelijk teken dat je de mensen meer liefhebt dan het Woord Gods. Christus noemde Pertus: "Satanas", dat was niet zachtzinnig.
Of een predikant is een dienstknecht van Christus en verkondigt het Woord in Zijn Naam.
Of een predikant is een dienstknecht van de duivel en verkondigt die Naam niet. En dat is te bestraffen.
In eerste instantie onder vier ogen. Verder mag je nooit uit het oog verliezen dat ook kinderen van God en m.i. zelfs geroepen predikanten kunnen dwalen, daarmee zijn ze geen dienstknechten van de duivel. Ik waardeer je radicaliteit, maar hiermee ga je veel te ver. Hoewel Jezus Petrus scherp aansprak verwierp Hij hem toch niet als een geroepen dienaar, om je eigen voorbeeld maar eens te gebruiken.

Verder zou ik het prettig vinden als je je oordeel over mij wat bijbelser inkleedt.

Nix geen gespaar van mensen die menen dominee te moeten zijn. Hun roeping hoor je aan de prediking.
Gelukkig hoef ik predikanten niet te beoordelen op hun roeping. Ik behoef hen te beoordelen op het woord dat zij brengen. En als zij iets brengen wat niet in overeenstemming is met de gezonde leer dan dien ik hen daar eerst onder vier ogen over aan te spreken.

Jezus noemde de farizeeën adderengebroedsels. Jij zou het erg vinden voor dat adderengebroedsel, maar niet voor Jezus. :cry:
het een sluit het ander niet uit.

Het is heel simpel. Als ik op mijn werk niet functioneer dan krijg ik kritiek, zeer terecht. Als een predikant zijn taak verzaakt, of verziekt, dan moet daar iets mee gedaan worden. En dat is zeer terecht. Het gaat om Gods eer, en niet om de eer van de mensen, hoewel ik vaak twijfel aan de intentie van predikanten. Maar wie ben ik???
misschien moet je die laatste vraag volgende keer aan het begin van je post zetten, dan doe ik dat ook.

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 16 jun 2004 17:20

Een vertegenwoordiger roemt de producten van zijn baas. Als hij dat niet doet is hij een slechte vertegenwoordiger en moet hij ander werk zoeken.
Als een predikant meent geroepen te zijn, en die Ene Naam niet predikt, dan kan hij niet gezonden zijn. Petrus en Johannes roemenwel anders als ze zeggen: "Want wij kunnen niet nalaten te spreken over hetgene wij gezien en gehoord hebben".
Dus als er dan niet over Christus gesproken wordt dan kunnen ze niet van God gezonden zijn. Hij zendt Zijn knechten om Christus te verkondigen. Dus hoef ik idd niet te oordelen over wel of niet geroepen. Het is of Christus of de duivel. En wat Petrus betreft, die werd niet bestraft omdat hij Christus niet predikte, maar omdat hij nog geen nut zag in het lijden van Christus. Besef jij niet dat de duivel het heerlijk vind dat de mensen uren worden beziggehouden met de leer van hel en verdoemenis? Daar is namelijk nog nooit iemand bekeert van geworden. Wel van de schrik des Heeren......
Dus, goed luisteren naar je dominee, met hetgene wat hij zegt wordt zijn roeping al dan niet bevestigd.
En dat onder vier ogen? Wel eens een kerkelijk geschil gehad????
Nee dus. Veelal zijn ze niet bereikbaar. En als je schrijft hoor je nix terug.
Onaantastbaar. Maar jij schijnt betere ervaringen te hebben. Tsjonge ze bestaan nog............... :wink:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

columbus
Majoor
Majoor

Berichtdoor columbus » 16 jun 2004 22:44

natuurlijk moet Christus gepredikt worden. toch kan voor de één die bewuste preek heel leerzaam en nuttig zijn geweest en dat de ander met een leeg gevoel naar huis terugkeerde.
Alleen daar kan liefde leven, alleen daar is het leven goed, waar pa stil en ongedwongen, de aardappels schilt en de afwas doet.

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 17 jun 2004 08:26

Ik ben naar de predikant geweest. Hij had geen behoefte om met mij te spreken. Ik kon terug komen wanneer ik als oprecht berouwvolle zondaar "het" niet meer zou weten.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 17 jun 2004 08:37

Kaw schreef:Ik ben naar de predikant geweest. Hij had geen behoefte om met mij te spreken. Ik kon terug komen wanneer ik als oprecht berouwvolle zondaar "het" niet meer zou weten.
:cry: Was dat letterlijk wat hij je vertelde?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 17 jun 2004 09:46

Kaw schreef:
Ik ben naar de predikant geweest. Hij had geen behoefte om met mij te spreken. Ik kon terug komen wanneer ik als oprecht berouwvolle zondaar "het" niet meer zou weten.

Hoe herkenbaar. Dan zijn ze niet thuis. Wel als je gaat vertellen dat hun prediknig je zo bijzonder gesticht heeft. :cry:

Terug naar “Archief”