Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 11:22

dank beiden

Ik heb door veel naar de kerk te gaan, met Christenen om te gaan een diep verlangen van binnen gekregen om ook te leven zoals zij het beleefde. Ik kreeg van God een verlangen in mijn hart dat God ging zoeken. Ik geloofde (met mijn verstand) in de God van de bijbel. Maar diep van binnen wist ik ook dat Hij bestond.
De basis van mijn geloof is: dat ik zeker weet dat God het beste met mij voor heeft.

je kreeg dus van God dat verlangen wat werd vervuld toen je op zoek ging

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 jun 2004 11:52

thespiritisinsideus schreef:dank beiden

Ik heb door veel naar de kerk te gaan, met Christenen om te gaan een diep verlangen van binnen gekregen om ook te leven zoals zij het beleefde. Ik kreeg van God een verlangen in mijn hart dat God ging zoeken. Ik geloofde (met mijn verstand) in de God van de bijbel. Maar diep van binnen wist ik ook dat Hij bestond.
De basis van mijn geloof is: dat ik zeker weet dat God het beste met mij voor heeft.

je kreeg dus van God dat verlangen wat werd vervuld toen je op zoek ging

geen dank hoor.

Dat verlangen zat gewoon in mij hart, (zoals jij dat verlangen ook kan hebben, waarom ben je anders op zoek naar God?) Door dat verlangen ben ik God gaan zoeken, ik wilde hem leren kennen. Ik hoorde steeds meer van God, dat Hij het allerbeste met mij voor had enz.. Dat verlangen was eigenlijk niet meer te stoppen (Hij trok mij met banden van liefde, zoals in de bijbel staat). En toen heb ik hem mogen leren kennen! hoe?
Door heel mijn leven in een vast vertrouwen te hebben overgegeven aan Hem bij wie het goed ligt. En door te vertrouwen (zonder te zien) op zijn beloftes in de bijbel mag ik nu leven voor Hem en met Hem.

(zalig zijn zij die niet gezien hebben, maar nogtans geloven)

God werkt op 1000en manieren, ik zou zeggen: luister naar wat God je te zeggen heeft in Zijn woord.

denk aan de preek van gisteren!
17 En de Geest en41) de Bruid zeggen:42) Kom! En die het hoort,43) zegge: Kom! En die dorst heeft,44) kome; en die wil,45) neme het water46) des levens om niet.47)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jun 2004 13:11

Ha, men heeft weer iemand gevonden om te bekeren.. :mrgreen: 8) Dat soort topics gaan altijd het snelst...

Misschien is het offtopic, maar ik denk dat het wel een beetje de discussie over geloven enzo raakt. Ik las pas in de Gezinsgids geloof ik een stukje waarin iemand zei: de gouden regel bij geloof is dat je niet OVER de bijbel moet nadenken, maar VANUIT de bijbel. En dan denk ik dus: tja, als het zo moet haak ik af... :?

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 13:13

en dat is dus precies het probleem. Hoe intelligent mensen ook zijn, vaak denken ze vanuit een bepaald kader, maar weinig mensen durven uit huneigen denkkader te stappen en ook eens kritisch naar dat eigen kader te kijken, dat kan ik ook zeker niet aanraden want gelukkig word je er niet van

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 15 jun 2004 13:32

Ik vraag me ook altijd af of ik nou jaloers moet zijn op mensen die in hun eigen kader kunnen blijven zitten of dat ik er medelijden mee moet hebben.. je wordt er idd niet gelukkig van dus ik neig naar het eerste.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 16:07

thespiritisinsideus schreef:en dat is dus precies het probleem. Hoe intelligent mensen ook zijn, vaak denken ze vanuit een bepaald kader, maar weinig mensen durven uit huneigen denkkader te stappen en ook eens kritisch naar dat eigen kader te kijken, dat kan ik ook zeker niet aanraden want gelukkig word je er niet van

hmm je kan me van veel beschuldigen maar niet dan ik niet "uit mijn kader" ben gestapt.

ik ben van alles al geweest. Van een pure atheist tot een extreem godsdienstige. Het heeft me zoals je zelf al hebt aangegeven geen vreugde gebracht.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 16:09

maar probeer dan nu eens uit je kader te stappen en je te verplaatsen in t kader van mijn ondertussen beruchte vriendin: kan je van haar verwachtenn datz e zich overgeeft aan iets waar ze niks van merkt of voelt en waar ze alleen een boek van gelezen heeft

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 16:45

thespiritisinsideus schreef:maar probeer dan nu eens uit je kader te stappen en je te verplaatsen in t kader van mijn ondertussen beruchte vriendin: kan je van haar verwachtenn datz e zich overgeeft aan iets waar ze niks van merkt of voelt en waar ze alleen een boek van gelezen heeft

Ik denk dat het verschrikkelijk is wat je vriendin mee maakt. Maar toch is er iets mis, of het is God tijd nog niet.

Ik ken de situatie van je vriendin nog maar ten dele. Waarom zou ze zoeken als ze niets miste, vraag ik met af. Blijkbaar is ze toch nog ergens naar op zoek?

ik vind het moeilijk om een pasklaar advies te geven. Maar deze kan nooit kwaad.

Genesis 32:26 En Hij zeide: Laat Mij gaan, want de dageraad is opgegaan. Maar hij zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent.
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 15 jun 2004 23:16

Dat iemand ergens naar op zoek is wil nog niet zeggen dat er een antwoord te vinden is, of zelfs maar bestaat.
Naar mijn inschatting zijn de meeste gelovigen van mening dat ze gegronde redenen hebben om in hun opvattingen te geloven, en zijn er slechts weinigen die van mening zijn dat hun opvattingen ten diepste volkomen uit de lucht zijn komen vallen. De oproep 'je moet het gewoon gelóven', uit een of ander oud boek waarvan er dertien in een dozijn gaan is bekend, maar ik betwijfel of er veel gelovigen zijn (of zelfs maar één) die uitsluitend op basis van een oproep uit zo'n soort boek geloven.
Dus:
"kan je van haar verwachtenn datz e zich overgeeft aan iets waar ze niks van merkt of voelt en waar ze alleen een boek van gelezen heeft"
Nee, natuurlijk niet. Dat zou de dwaasheid ten top zijn. Haar houding is de enige houding die, op basis van de beschikbare informatie, te rechtvaardigen is.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"
Confucius

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 23:22

thanks

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 00:10

jacobH schreef:
thespiritisinsideus schreef:maar probeer dan nu eens uit je kader te stappen en je te verplaatsen in t kader van mijn ondertussen beruchte vriendin: kan je van haar verwachtenn datz e zich overgeeft aan iets waar ze niks van merkt of voelt en waar ze alleen een boek van gelezen heeft

Ik denk dat het verschrikkelijk is wat je vriendin mee maakt. Maar toch is er iets mis, of het is God tijd nog niet.

Ik ken de situatie van je vriendin nog maar ten dele. Waarom zou ze zoeken als ze niets miste, vraag ik met af. Blijkbaar is ze toch nog ergens naar op zoek?

ik vind het moeilijk om een pasklaar advies te geven. Maar deze kan nooit kwaad.

Genesis 32:26 En Hij zeide: Laat Mij gaan, want de dageraad is opgegaan. Maar hij zeide: Ik zal U niet laten gaan, tenzij dat Gij mij zegent.

Maar toch.. het is wel ERG makkelijk om te zeggen: blijkbaar is het Gods tijd nog niet.

En waarom ze zou zoeken? Lijkt me logisch, zou jij 16 jaren van religieuze opvoeding (waar uberhaupt rationeel gezien weinig zinnige uitspraken over te doen zijn, zowel ten voordele als ten nadele) zomaar aan de kant kunnen zetten? Hooguit kun je van geloof veranderen en dan atheist worden, maar dan ben je twijfelend atheist en verandert er in principe niets. There's an insect in you ear / if you scratch it won't disappear... (Stukje van songtekst van U2 waar ik bij dit soort kwesties altijd aan moet denken.. :wink: )

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 10:37

Frost schreef:De oproep 'je moet het gewoon gelóven', uit een of ander oud boek waarvan er dertien in een dozijn gaan is bekend, maar ik betwijfel of er veel gelovigen zijn (of zelfs maar één) die uitsluitend op basis van een oproep uit zo'n soort boek geloven.
Dus:
"kan je van haar verwachtenn datz e zich overgeeft aan iets waar ze niks van merkt of voelt en waar ze alleen een boek van gelezen heeft"
Nee, natuurlijk niet. Dat zou de dwaasheid ten top zijn. Haar houding is de enige houding die, op basis van de beschikbare informatie, te rechtvaardigen is.

praat eens met gelovige mensen, en vraag hun er na of ze spijt hebben dat ze zich over hebben gegeven aan God. En of ze het mooi zijn gaan vinden. Of vraag eens, of ze terug zouden willen.

Ik weet 100% zeker dat er niet een is die zegt "ja ik zou maar graag terug willen". Ik geef toe het is niet makkelijk om volkomen te vertrouwen op iemand anders, maar this geweldig mooi! God zegt: "zalig zijn zij die niet gezien hebben, maar toch gelooft hebben"
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 16 jun 2004 10:59

Frost schreef:Dat iemand ergens naar op zoek is wil nog niet zeggen dat er een antwoord te vinden is, of zelfs maar bestaat.
Naar mijn inschatting zijn de meeste gelovigen van mening dat ze gegronde redenen hebben om in hun opvattingen te geloven, en zijn er slechts weinigen die van mening zijn dat hun opvattingen ten diepste volkomen uit de lucht zijn komen vallen. De oproep 'je moet het gewoon gelóven', uit een of ander oud boek waarvan er dertien in een dozijn gaan is bekend, maar ik betwijfel of er veel gelovigen zijn (of zelfs maar één) die uitsluitend op basis van een oproep uit zo'n soort boek geloven.
Dus:
Wat wijs bij God is, is dwaasheid bij de wereld.
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

Frost
Mineur
Mineur

Berichtdoor Frost » 16 jun 2004 20:31

hijwel schreef:praat eens met gelovige mensen, en vraag hun er na of ze spijt hebben dat ze zich over hebben gegeven aan God. En of ze het mooi zijn gaan vinden. Of vraag eens, of ze terug zouden willen.

Ik weet 100% zeker dat er niet een is die zegt "ja ik zou maar graag terug willen".

Dat klopt, ik heb met genoeg gelovigen gepraat. Maar dat iemand zich prettig voelt bij zijn opvattingen of bij de keuzes die hij gemaakt heeft wil niet zeggen dat die keuzes juist waren, of dat hij minder tevreden geweest zou zijn als hij andere keuzes gemaakt zou hebben. Bovendien is geloof niet een keuze, maar een conclusie. Mensen kiezen niet of ze wel of niet in het bestaan van smurfen of van God geloven.

Ik geef toe het is niet makkelijk om volkomen te vertrouwen op iemand anders, maar this geweldig mooi!

Fijn voor jou, maar velen zouden zich constant een struisvogel voelen omdat ze beseffen dat hun vertrouwen misplaatst zou kunnen zijn. Volkomen vertrouwen op een ander vereist allereerst een volkomen vertrouwen op de onfeilbaarheid van het eigen inschattingsvermogen.
"To know that you know what you know, and to know that you don't know what you do not know, that is knowledge"

Confucius

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 16 jun 2004 21:42

en daarmee gepaard de inschatting dat je dus volkomen op die ander kan vertrouwen

Terug naar “Archief”