avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 jun 2004 16:04

Het lijkt erop dat jij de kerkorde belangrijker vindt dan wat de bijbel er toevallig van zegt joepie.. ookal vindt je de onderbouwing van marnix dan niet voldoende, ik vraag me af wat je zou zeggen als je daar geen speld meer tussen kon krijgen.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 15 jun 2004 11:36

Als dat zo is dan houden zij zich niet aan de kerkorde en dat zou ik nu juist helemaal niet goed vinden.
Ik vind het nog steeds niet goed onderbouwd. Voor mij is het nog steeds duidelijk dat er geen open avondmaal hoort te zijn.
Hopelijk blijft dat ook zo!

Precies.... de kerkorde.. daar moet je je aan houden... die zegt het dus het zal wel zo zijn... De bijbel zegt er wat anders over maar ja... je kunt moeilijk tegen je kerkorde ingaan he.

Het avondmaal zou open moeten staan voor alle oprechte christenen... en die zitten niet alleen in de Gereformeerde Gemeente...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jun 2004 12:36

Aragorn schreef:Het lijkt erop dat jij de kerkorde belangrijker vindt dan wat de bijbel er toevallig van zegt joepie.. ookal vindt je de onderbouwing van marnix dan niet voldoende, ik vraag me af wat je zou zeggen als je daar geen speld meer tussen kon krijgen.

Dan zou ik zeggen laat maar zien dan, die speld!
En breng het maar naar de synode. Daarna zal ik mijn oordeel erover laten gaan. Of ik het al dan niet er mee eens ben.
En een argument dat het anders moet heb ik hier nog niet gelezen.

En ja, die kerkorde, daar zetten wij als kerken nu eenmaal onze handtekening onder. En dat doe je alleen als het er mee eens bent, en zo niet dan zul je weer de juiste weg moeten bewandelen om het anders te krijgen. Of je gaat naar een kerk zonder een orde, kan ook.
Ben je gelijk van het gezeur af. Maar het is nu eenmaal zo dat als je ergens lid van wordt je je aan de regels dient te houden.
Wat voor "club" dan ook.

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 15 jun 2004 18:57

kHeb geen zin in belijdenis doen (iedere vrijdagavond rond de tafel gaan zitten, om alleen maar "ja" te zeggen na een dik half jaar) dus mag ik niet in eigen gemeente aan het avondmaal. En door al die voorwaarden gaat de tafel mij steeds minder aantrekken.

kHeb wel pas geleden meegedaan in een evangelische gemeente waar de drempel iets lager ligt, en dat beviel buitengewoon :) Op dat moment waren we echt 1 met zn allen. Heerlijk.
Jammer dat het in mn eigen gemeente niet op deze (bijbelse) manier kan.
..

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 15 jun 2004 19:04

invicincible zegt:

Code: Selecteer alles

kHeb geen zin in belijdenis doen

dat vind ik een behoorlijk individualistische redenatie. je kunt een zijn heel belangrijk vinden, en je eigen mening hebben over kerkorde (die heb ik ook) maar als ik een argument slecht vind is het wel 'geen zin'. dat is zo subjectief.
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Invincible
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Invincible » 15 jun 2004 20:51

Maar het is nu eenmaal zo.
..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jun 2004 21:32

* Ketter meldt zich *

Ik heb inmiddels ook al 2 maal buiten de gemeente waar ik momenteel (nog) dooplid ben aan het avondmaal deelgenomen, en het duidelijk als een zegen ervaren.

De kerken in Nederland zijn naar mijn mening veel te veel ge-institutionaliseerd, en door het systeemdenken worden ze ontzettend ontoegankelijk... jammer.

Ik heb verhalen gehoord van mensen die gewoon tijdens een bijbelkring avondmaal gingen vieren, dan denk ik: zo doe je dat :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Hein
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Hein » 15 jun 2004 21:42

Ik verwacht van jou Gershwin, toch meer staving in je verhaal
De HEERE zegt: Grimmigheid is bij mij niet! jesaja 27:1

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 15 jun 2004 21:48

Aha. Dat wordt lastig, want ik heb sterk de indruk dat de Bijbel gewoon absoluut geen staving vraagt om aan het avondmaal deel te nemen behalve een persoonlijk geloof. Maar als je toelicht wat je precies wilt horen, dan ga ik er natuurlijk graag op in.

M.b.t. ge-institutionaliseerd zijn valt nog heel veel te zeggen, maar dan wordt het wel erg off-topic.

Wat het laatste betreft: dat verhaal komt uit een naburige stad, niet uit Leiden. Heb het ook maar van horen zeggen.

Goodbye.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2004 10:23

Precies :)

En ja, die kerkorde, daar zetten wij als kerken nu eenmaal onze handtekening onder. En dat doe je alleen als het er mee eens bent, en zo niet dan zul je weer de juiste weg moeten bewandelen om het anders te krijgen. Of je gaat naar een kerk zonder een orde, kan ook.
Ben je gelijk van het gezeur af. Maar het is nu eenmaal zo dat als je ergens lid van wordt je je aan de regels dient te houden.
Wat voor "club" dan ook.

Klopt... maar zeggen: Onze regels zijn perfect.... dus veranderen we niks.... is heel gevaarlijk. Daarmee kun je heel makkelijk in een staat komen dat je ook niet meer scherp bent en luistert naar opbouwende kritiek en zo... want alles is nou eenmaal helemaal goed. Daar moet je als kerk echt voor oppassen.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2004 10:55

Het doet mij nog steeds pijn om avondmaal in de vrijgemaakte kerk mee te maken, hoe ongastvrij... *au*

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 14:35

Marnix schreef:Precies :)

Wat voor "club" dan ook.

Klopt... maar zeggen: Onze regels zijn perfect.... dus veranderen we niks.... is heel gevaarlijk. Daarmee kun je heel makkelijk in een staat komen dat je ook niet meer scherp bent en luistert naar opbouwende kritiek en zo... want alles is nou eenmaal helemaal goed. Daar moet je als kerk echt voor oppassen.

Heb niet gezegd dat ze perfect zijn ;-)
Maar ze zijn er nu eenmaal en dan is het aan jou of een ander om ze eventueel anders te krijgen. En zolang dat niet zo is zul je je der aan moeten houden. Daarbij is de vraag of het nu echt wel zo verkeerd is zoals het nu gaat.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2004 15:24

Je moet je niet afvragen of het "niet zo verkeerd gaat".. je moet altijd open staan voor verbeteringen... en niet zeggen: Tja dit zijn de regels... en het is misschien beter maar het kan niet volgens de regels... je mag toch als kerk je eigen gemaakte regels wel aanpassen als dat beter is? :)

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 15:29

Marnix schreef:Je moet je niet afvragen of het "niet zo verkeerd gaat".. je moet altijd open staan voor verbeteringen... en niet zeggen: Tja dit zijn de regels... en het is misschien beter maar het kan niet volgens de regels... je mag toch als kerk je eigen gemaakte regels wel aanpassen als dat beter is? :)

Je kunt beter zeggen: Als jij denkt dat het beter is. Dat wil nog niet zeggen dat het ook zo is.
En je kunt ze inderdaad aanpassen, zoals ik al eerder heb geschreven, volgens de gebruikelijke weg.
Ik moet zeggen dat ik je daarbij veel succes wens ;-)

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 16 jun 2004 16:52

Ja. Dat lukt niet. Daarom gaat ook een groot aantal jongeren ervandoor. Met al te strenge regels vraag je om kerkverlating, toch?

Goodbye.

Terug naar “Archief”