2 geloven op 1 kussen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 16 jun 2004 10:29

Vraag ik me ook wel af.

Verder is dit inderdaad een lastig onderwerp...

Ik ken dergelijke relaties waarbij de niet-gelovige tot geloof kwam... Dat is super! Maar als dat nou eens niet gebeurt.... dan lijkt het me best moeilijk... want je kunt het allermooiste wat je hebt dan niet delen met je partner. En daarnaast, hoe doe je het later met je kinderen? Daark un je wel afspraken over maken... maar als je partner niet naar de kerk gaat... Denk ik dat ze dan heel makkelijk kunnen zeggen: Ik blijf lekker thuis... want papa of mama doet het ook.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 10:31

hijwel schreef:God bidden om wijsheid, als je samen met God belangrijke keuzes maakt kan het niet fout gaan.

Oehh ligt eraan wat je ziet als foutgaan... Stukgaan in ieder geval wel. God is niet een mooi protectieschildje waardoor opeens alles fijn en gelukkig en happy en stabiel is.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jun 2004 10:36

1) Paulus heeft het over het hebben en het verlaten van een ongelovige vrouw. Beide woorden duiden op een bestaande relatie.

2) Paulus schrijft elders anders over het aangaan van 'gemengde' relaties

In de context van Paulus werk is de vraag ook te verwachten. Paulus' prediking bracht een wezenlijke verandering teweeg in levens en relaties van mensen. De vraag rijst dan snel hoe je daar mee om moet gaan. Overigens wijst alleen het feit dat de vraag gesteld werd er al op dat gemengde relaties niet als ideaal gezien werden.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 10:39

SMO schreef:
hijwel schreef:God bidden om wijsheid, als je samen met God belangrijke keuzes maakt kan het niet fout gaan.

Oehh ligt eraan wat je ziet als foutgaan... Stukgaan in ieder geval wel. God is niet een mooi protectieschildje waardoor opeens alles fijn en gelukkig en happy en stabiel is.

klopt licht er aan wat je ziet als fout gaan.
voor mij is fout gaan iets wat God niet wou in mijn leven.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2004 10:51

Cuore di Leone schreef:een geestelijke thuisbasis kan m.i. ook bestaan uit 2 geloven, tenminste, wat betreft de christelijke stromingen. over de andere kan ik natuurlijk niets zeggen. ik ken een koppel dat bestaat uit een katholiek en protestant wederhelft, getrouwd en wel, gericht op oecumene.

Dat noem ik 1 geloof hoor ;) Mijn vader komt uit een Rooms nest, mijn moeder was een refo en ze zijn samen eerst Nederlands gereformeerd geworden, later Samen op Weg. Dat gaat prima. En nu doe ik hetzelfde: Borkdude is vrijgemaakt. Het lijkt me wel belangrijk dat je toch dezelfde kerk kiest uiteindelijk, zodat je daarin ook een twee-eenheid bent.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 14:31

hijwel schreef:de bijbel zegt hier ook wat over joepie :wink:

12 Maar den anderen zeg17) ik,18) niet de Heere:19) Indien enig broeder een ongelovige20) vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te21) wonen, dat hij ze niet verlate.
13 En een vrouw, die een ongelovige man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw,22) en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.24)

Hier is eigenlijk al antwoordt op gegeven, maar aangezien je mij aanspreekt ;-)
Tegen wie heeft Paulus het hier? Tegen mensen die een relatie(huwelijk) beginnen, of tegen mensen die al een huwelijk hebben?
Volgens mij inderdaad (klaas) tegen mensen die al getrouwd waren en waarvan de één tot geloof gekomen was en de ander dus niet.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 16 jun 2004 14:53

joepie schreef:
hijwel schreef:de bijbel zegt hier ook wat over joepie :wink:

12 Maar den anderen zeg17) ik,18) niet de Heere:19) Indien enig broeder een ongelovige20) vrouw heeft, en dezelve tevreden is bij hem te21) wonen, dat hij ze niet verlate.
13 En een vrouw, die een ongelovige man heeft, en hij tevreden is bij haar te wonen, dat zij hem niet verlate.
14 Want de ongelovige man is geheiligd door de vrouw,22) en de ongelovige vrouw is geheiligd door den man; want anders waren uw kinderen onrein, maar nu zijn zij heilig.24)

Hier is eigenlijk al antwoordt op gegeven, maar aangezien je mij aanspreekt ;-)
Tegen wie heeft Paulus het hier? Tegen mensen die een relatie(huwelijk) beginnen, of tegen mensen die al een huwelijk hebben?
Volgens mij inderdaad (klaas) tegen mensen die al getrouwd waren en waarvan de één tot geloof gekomen was en de ander dus niet.

oke kank me wel in vinden ja..

maar wat als je een half jaar verkering heb en je bent helemaal gek op elkaar? geld deze tekst dan ook?
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 14:57

'getrouwd' staat nergens
hoewel je zo wel lekker alle teksten naar eigen hand kan zetten

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 14:59

Ja?! :?
Eigenlijk zegt de Bijbel dus: niet aan beginnen.
En als je al een half jaar bij elkaar bent ben je dus al verkeerd begonnen.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jun 2004 14:59

SMO,

Kom jij eens met een betere exegese dan?

Zo is het wel lekker makkelijk schieten...

Klaas

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 15:12

Er wordt gesproken over kinderen, en die komen nadat je getrouwd bent ;-)
En het hele stuk gaat over huwelijk en echtscheiding.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jun 2004 15:17

trek geen juk aan met een ongelovige is ook zo'n woord van Paulus.
The one thing you can give and still keep is your word.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 15:21

Maarten schreef:trek geen juk aan met een ongelovige is ook zo'n woord van Paulus.

Waar?

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 15:21

Klaas schreef:SMO,

Kom jij eens met een betere exegese dan?

Zo is het wel lekker makkelijk schieten...

Klaas

exegese? woord ken ik niet
ik geef alleen antwoord op the above. vraag: geldt het ook voor relatie of alleen huwelijk.
ik zeg: er staat niet in zoveel woorden huwelijk, dus je kunt het ook als relatie opvatten. dan maak je het jezelf alleen erg makkelijk: als je zo begint, kun je zeggen njah, ik heb al een relatie, nu kan ik bij die persoon blijven, en zet je dus eigenlijk een beetje de bijbel naar je hand.

ik sprak jullie dus juist een keer niet tegen.

overigens staat er nog steeds niet 'huwelijk' en is het tegenwoordig (in welke wereld leven jullie ;)) niet vanzelfsprekend is om te trouwen voor je kinderen krijgt. samenwonen kan net zo goed. dus argument van joepie is enigszins slap.

daarnaast vind ik verkeerd begonnen te hard gesteld in ws. veel situaties.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 16 jun 2004 15:28

SMO:
exegese? woord ken ik niet

(bijbel)uitleg.

SMO:
ik zeg: er staat niet in zoveel woorden huwelijk, dus je kunt het ook als relatie opvatten. dan maak je het jezelf alleen erg makkelijk: als je zo begint, kun je zeggen njah, ik heb al een relatie, nu kan ik bij die persoon blijven, en zet je dus eigenlijk een beetje de bijbel naar je hand.

Ah, juist. Het was denk ik niet helemaal duidelijk dat je dat bedoelde.

SMO:
overigens staat er nog steeds niet 'huwelijk' en is het tegenwoordig (in welke wereld leven jullie ) niet vanzelfsprekend is om te trouwen voor je kinderen krijgt. samenwonen kan net zo goed. dus argument van joepie is enigszins slap.

Allereerst ben ik geen 'jullie' samen met Joepie. Daarnaast is het argument in de context van Paulus' cultuur denk ik wel degelijk geldig, al moet ik zeggen dat ik niet weet hoe monogaam de Grieken waren ;-)

Klaas

Terug naar “Archief”