Samenwonen, waarom niet?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 16 jun 2004 07:09

Pivo schreef:
Aragorn schreef:
Gershwin schreef:
Aragorn schreef:Maar ligt het ook niet heel erg aan wat je er samen van maakt? En bestaat DE ware, of zijn er meer potentiele waren?

Meerdere, als je het mij vraagt. Je hebt elke keer weer de keuze: blijft zij de ware of niet?

Precies, dat denk ik ook.

Kom het hier:topic over de ware ook maar even vertellen. :wink:

Wie de ware voor jou is, is afhankelijk van waar je leeft op deze wereld en wie je tegenkomt. Ik denk echter wel dat God er voor zorgd dat jij jou ware tegenkomt

pivo, dan moet je hier niet iets over de ware gaan plaatsen, maar gaan naar het topicwat aragorn aangeeft en daar het bericht plaatsen....
dit gaat over samenwonen.....
nu dus graag weeer ON_TOPIC!!

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 09:15

joepie schreef:Als ik kijk naar de verkering van mijn dochter die twee keer een jongen had waarvan ze dacht dat het de ware was, maar waar toch wel telkens het struikelblok was dat ze niet samen baden en uit de Bijbel lazen voor ze gingen slapen. Dus ze hadden niet samen een fundering gelegd die het ook zou kunnen houden.
Ik heb denk ik weleens eerder aangegeven de tekst: psalm 127:1 Als de HERE het huis niet bouwt, tevergeefs zwoegen de bouwlieden daaraan; als de HERE de stad niet bewaart, tevergeefs waakt de wachter.

En daar geloof ik in.

Ik ben het wonderwaar ten dele met je eens. Verschil is alleen dat ik niet denk dat God alleen achter relaties tussen gelovige mensen staat.

Samenwonen: ik ben er niet tegen. Vraag me wel af waarom ik in zo'n geval niet gewoon zou trouwen. Voor mij zou de vastigheid dezelfde zijn, omdat ik veel waarde hecht aan samenwoon- en samenbeddeel-verbanden. Dan is trouwen des te leuker, kunnen spreken over 'man' ipv vriend alleen al ;) Wat betreft God, ik denk niet dat je op basis van het geloof kunt zeggen: je mag niet samenwonen. Denk dat je erg weinig je-mag-niet-dingen kunt stellen op basis van geloof, dat het vaak veroordelend en narrowminded is om dat wel te doen. Veel van wat God zegt, zegt hij uit liefde voor zijn volk, ons, uit bescherming, zorg, is raad, advies. Veroordeelt God ons wanneer we andere keuzen maken? Of is Hij misschien diep verdrietig en doet het hem pijn, wanneer wij denken dat hij woedend is en ons niet meer voor zijn oog kan verdragen? Iets als samenwonen kan op zoveel manieren, los, vast, eeuwig, voor de lol, dat kun je niet met 1 maat meten. Ook in verkeerde keuzes (trouwen met naar later blijkt tiran(ne), bvb) geeft Hij, mist we vragen, juist die hulp die nodig is om door te gaan. We maken God, naar mijn mening, vaak te klein, om Hem in onze mooie hokjes te kunnen passen (dogma's, leer, tijd, plaats, manier van werken, karakter, manier van doen). Mensen kun je met hun redelijk gecompliceerde karakters en trekjes al niet in hun geheel een hokje passen, laat staan God. Dat is het meest onheilige dat je met een heilig God kunt doen.

I'm so bored of little gods
While standing on the edge of
something large

While standing here, so close to You
We could be consumed
What a glorious day

I give up, I lay down
Rest my face upon this ground
Lift my eyes to Your sky
Rid my heart of all I hide

So sweet this surrender

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2004 10:46

Maar SMO (tof je dat je hier meeblaat trouwens...)
Als God je adviezen geeft, waarom volg je die dan niet op? Hij weet toch wat het beste voor je is. Even afgezien van hoe je de bijbel moet interpreteren bedoel ik dat.

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 11:36

zkur. maar er staat niets over samenwonen in de bijbel. samenwonen kan om verschillende redenen handig zijn (geld, wil, enz).

mijn collega hier is 35 jaar bij haar vriend. bevriende stellen (getrouwde dus) zijn zonder uitzondering uit elkaar. wat is dan de meerwaarde van trouwen bij die stellen? als je niet wilt trouwen, dan woon je toch lekker samen... mijnz inzienz

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 15:19

SMO schreef:zkur. maar er staat niets over samenwonen in de bijbel. samenwonen kan om verschillende redenen handig zijn (geld, wil, enz).

mijn collega hier is 35 jaar bij haar vriend. bevriende stellen (getrouwde dus) zijn zonder uitzondering uit elkaar. wat is dan de meerwaarde van trouwen bij die stellen? als je niet wilt trouwen, dan woon je toch lekker samen... mijnz inzienz

Hopelijk is de meerwaarde van trouwen voor ons dat we het huwelijk in de naam van God beginnen!
En voor God EN zijn gemeente elkaar trouw beloven!

En misschien staat het niet letterlijk : gij zult niet samenwonen, maar er staat wel letterlijk: Gij zult niet echtbreken. En dat kun je alleen als je getrouwd(dus in de echt verbonden) bent.
Daarbij staan er wel meer dingen niet letterlijk maar kun je wel veel opmaken uit de Bijbel en de geschiedenis.

SMO

Berichtdoor SMO » 16 jun 2004 15:26

uhuh. je kunt ook te graag dingen willen vinden in bijbel en geschiedenis.

als samenwonen toch trouwen in Gods ogen is, dan woon je toch lekker samen? dan ben je dus in zijn ogen getrouwd. en zolang je niets opbreekt en met een ander gaat, is er geen sprake van welke veronderstelde echtscheiding dan ook.

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 15:32

SMO schreef:uhuh. je kunt ook te graag dingen willen vinden in bijbel en geschiedenis.

als samenwonen toch trouwen in Gods ogen is, dan woon je toch lekker samen? dan ben je dus in zijn ogen getrouwd. en zolang je niets opbreekt en met een ander gaat, is er geen sprake van welke veronderstelde echtscheiding dan ook.

Ik zeg juist dat er staat: Gij zult niet ECHT breken, en om dat niet te doen moet je wel in de echt verbonden zijn. Lijkt me.
Dat ben je niet als je ongetrouwd samen woont.

En je kunt natuurlijk ook de Bijbel proberen naar je wereldse hand te zetten om maar onder Gods regels uit te komen.
Maar ook dat is niet zoals het hoort.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 17:24

joepie schreef:En je kunt natuurlijk ook de Bijbel proberen naar je wereldse hand te zetten om maar onder Gods regels uit te komen.

Gevaarlijke vooronderstelling die net te vaak geuit wordt richting 'andersdenkenden'.

Je kunt natuurlijk ook de Bijbel proberen naar je fanatiek-religieuze hand te zetten om maar onder gezond nadenken uit te komen. Maar ook dat is niet zoals het hoort. :)

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 18:28

Aragorn schreef:
joepie schreef:En je kunt natuurlijk ook de Bijbel proberen naar je wereldse hand te zetten om maar onder Gods regels uit te komen.

Gevaarlijke vooronderstelling die net te vaak geuit wordt richting 'andersdenkenden'.

Je kunt natuurlijk ook de Bijbel proberen naar je fanatiek-religieuze hand te zetten om maar onder gezond nadenken uit te komen. Maar ook dat is niet zoals het hoort. :)

Wanneer ben je te fanatiek religieus?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 18:45

Pff, is wel weer een heel andere discussie, maar dat zou een dooddoener zijn.

Ehm, als je regels gelijk waardeerd als de hoofdprincipes ofzo..?

joepie

Berichtdoor joepie » 16 jun 2004 19:15

Aragorn schreef:Pff, is wel weer een heel andere discussie, maar dat zou een dooddoener zijn.

Andere topic ;-)

Rnn
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Rnn » 16 jun 2004 19:40

Respect schreef:Kijk als je het ´niet doet´voor het huwlijk vind ik dat samenwonen wel kan, je leert elkaar dan veel beter kennen. grtzz

Oke, mee eens. Maar.. ik kan me heel goed voorstellen dat 't niet altijd makkelijk zal zijn om samen te wonen terwijl je 'het niet wilt doen' voor je huwelijk! (om even in jouw terminologie te blijven :wink: ) We zijn per slot van rekening allemaal mensen...?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 16 jun 2004 22:19

joepie schreef:
Aragorn schreef:Pff, is wel weer een heel andere discussie, maar dat zou een dooddoener zijn.

Andere topic ;-)

Neenee, dat is flauw he, ik doe tenminste nog een poging om het te beantwoorden en je vroeg er zelf naar.. :wink:

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jun 2004 22:59

Ik wil wel graag een zegen van God over mijn relatie, jammer eigenlijk dat dat pas kan als je gaat trouwen ;) Hmz, hieruit blijkt dat ik gewoon graag wil trouwen...

joepie

Berichtdoor joepie » 17 jun 2004 06:07

Lalage schreef:Ik wil wel graag een zegen van God over mijn relatie, jammer eigenlijk dat dat pas kan als je gaat trouwen ;) Hmz, hieruit blijkt dat ik gewoon graag wil trouwen...

Je kunt God altijd een zegen vragen over je relatie, maar om een zegen over je Huwelijk te krijgen moet je inderdaad eerst trouwen ;-)

Terug naar “Archief”