@mic schreef:sorry, maar ik ben het helemaal met klaas eens. Ik kan begrijpen dat als je er persoonlijk mee betrokken bent dat het een stuk moeilijker ligt. Maar rechterlijk gezien doen ze niets gemeens laat staan onwettelijks. De gebouwen zijn voor zover ik weet gewoon van de NH geweest, als die ze in algemeenheid besluit over te doen aan de PKN is dat hun goed recht. Overigens vind ik zo'n opmerking van "de echte god staat dat niet toe" nogal cru, net alsof die mensen niet hun best doen om Gods wil te zoeken.
En dàt vind ik nu ook zo jammer: dat het probleem nu ontaardt in een juridisch steekspel. En wat zegt Paulus over het recht zoeken bij ongelovigen?
Durft iemand uwer, wanneer hij iets heeft met een ander, recht zoeken bij de onrechtvaardigen en niet bij de heiligen? (1 Cor. 6:1)Het juridische aspect zou m.i. niet de doorslag moeten geven. Maar goed, de HNHK heeft een 'verklaring voor recht' gevraagd, dus het gaat toch die kant op. We zien wel, wat de rechter ervan zegt. Maar het is beschamend, dat christenen er onderling niet uitkomen en dat een (waarschijnlijk) ongelovige rechter de christenen moet vertellen wat recht is...
Het SOW proces beoogde de eenheid onder christenen. Maar eenheid kun je toch niet bereiken door met meerderheid van stem een beslissing te nemen en dan de minderheid te forceren? Ik zie eerlijk gezegd ook niet in, waarom eenheid betekent, dat je één kerkorganisatie moet hebben. Echte eenheid zit in het hart.
@mic schreef:(sterker nog dat is juist het pijnlijke, 2 partijen zoeken de wil van God, maar 1 heeft gelijk (lijkt mij, maar Gods wegen zijn hoger :wink:)).
Of ze hebben geen van beide gelijk... Maar gaat het om gelijk? Het verdrietige is, dat de PKN er niet over wil praten. Waarom zo hardnekkig vasthouden aan een kerkgebouw, terwijl de gemeenteleden helemaal niet bij de PKN willen horen. Als ze inderdaad die kerk opgeven, wat dan? Moeten ze dan in de plaatselijke sporthal samenkomen? En dan staat er een kerk leeg, misschien wel met een bordje er op: "De enige echte PKN"...