Bekering

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 jun 2004 08:20

joepie schreef:
thespiritisinsideus schreef:een vriendin van mij is heel lang op zoek geweest naar God, ze heeft veel in de bijbel gelezen en ze heeft gebeden, maar er is niks gekomen, ze heeft nog geen idee, lijkt me dus wel duidelijk dat het niet alleen uit jezelf komt, god had het blijkbaar druk, wel jammer, want nu is hij iig 1 potentieel schaapje kwijtgeraakt

Nee het is niet God die het druk had maar dat meisje!
Blijkbaar wil ze nog vast houden aan haar "oude" leven.
Net zoals de rijke jongeling die door Jezus naar huis gestuurd wordt met de woorden: gaat dan heen en verkoop alles wat je hebt en volg Mij!
Dat wil nu niet zeggen dat ze alles moet verkopen, maar alles wat je aan de wereld vast houdt, doe dat weg uit je leven en volg mij.
Dat zegt God.
En dat is niet makkelijk! Mensen die dat zeggen willen graag blijven liggen in hun oude leven. Want dat is pas makkelijk! Je hoefd geen keuze te maken tussen wat God nu wil of wat jij wil. Je kunt gewoon je leven leiden zoals je zelf denkt dat het wel goed is, je bent immers toch niet een bekeerde?
Leven als een bekeerde is niet makkelijk, dat is elke keer opnieuw struikelen en je zonden belijden. Dat is strijden tegen de zonde. Elke keer weer niet doen wat jij wil maar wat God wil!
Bekeren is letterlijk: omkeren!

Je oude leven weg doen en je nieuwe leven gaan leven. Met God!
Je trekt wel heel snel conclusies zonder dat je de persoon in kwestie kent. Er staat toch ook "nader tot God en Hij zal tot u naderen". Als het klopt wat spirit zegt (en dat lijkt me wel), heeft dit meisje absoluut geprobeerd te naderen tot God. Soms lijkt het alsof je in de knoop komt met de beloften uit de bijbel. Maar ik weet zeker dat God Zijn woord houdt, niet op ons moment, maar op Zijn moment. Wij hebben geen zicht op wat er precies is gebeurd, maar ik ben er wel zeker van dat God dezelfde God is die mij gered heeft en de beloften die Hij aan mij waar maakte ook aan haar waar zal maken.
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jun 2004 08:29

Ik weet zeker dat God niet degene is die schuld heeft aan het feit dat het meisje niet tot geloof komt!
En dat mag ik hier zeggen. Klinkt misschien hard, maar het is gewoon zo.
Hij is niet degene die een barierre vormt maar dat zijn we zelf.
Want zeggen dat God op het moment zeker druk heeft vind ik dus niet kunnen, alsof het dus bij Hem ligt. Het meisje was zo goed die wilde wel, heeft flink haar best gedaan, lag echt niet aan haar dat ze niet gaat geloven, nee het lag duidelijk aan God in dit geval.
NIET DUS!

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 jun 2004 08:53

joepie schreef:Ik weet zeker dat God niet degene is die schuld heeft aan het feit dat het meisje niet tot geloof komt!
En dat mag ik hier zeggen. Klinkt misschien hard, maar het is gewoon zo.
Hij is niet degene die een barierre vormt maar dat zijn we zelf.
Want zeggen dat God op het moment zeker druk heeft vind ik dus niet kunnen, alsof het dus bij Hem ligt. Het meisje was zo goed die wilde wel, heeft flink haar best gedaan, lag echt niet aan haar dat ze niet gaat geloven, nee het lag duidelijk aan God in dit geval.
NIET DUS!
Chill out... die conclusie trek jij nu... Het gaat erom dat God niet altijd makkelijk te volgen is (Zijn wegen zijn ondoorgrondbaar enzo). Er zijn talloze voorbeelden in de bijbel waar God op zich laat wachten of een barriere opwerpt. Meestal om vertrouwen te winnen, maar altijd met een goede reden. Dat zou hier ook het geval kunnen zijn. Dan heeft God nog steeds geen schuld, dan kiest Hij gewoon de beste weg.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 15 jun 2004 08:59

hmz gaan we weer...
Mijn oma zei ook altijd: zo simpel kan het niet zijn. Maar het is zo simpel dat een kind het kan begrijpen. En zo ingewikkeld dat een professor het ook nog niet snapt. Dat is het mooie van het geloof :)

In het christendom gaat het om een relatie (dat is het verschil met andere geloven!!) en die komt van twee kanten: God en de mens werken er allebei aan mee. Dus bij bekering roept God en de mens antwoordt. That's it.

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 09:19

Lalage schreef:hmz gaan we weer...
Mijn oma zei ook altijd: zo simpel kan het niet zijn. Maar het is zo simpel dat een kind het kan begrijpen. En zo ingewikkeld dat een professor het ook nog niet snapt. Dat is het mooie van het geloof :)

In het christendom gaat het om een relatie (dat is het verschil met andere geloven!!) en die komt van twee kanten: God en de mens werken er allebei aan mee. Dus bij bekering roept God en de mens antwoordt. That's it.

waaruit kan jij aantonen dat een mens mee werkt aan zijn zaligheid. Heb jij ook een beetje mee geleden met Christus? Of was het was Christus deed aan het kruis niet voldoende?

En hoe zit het dan met geneigd tot alle kwaad?

Er is namelijk niemand die God zoekt, allen zijn afgeweken. (staat in mijn bijbel)
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jun 2004 09:31

In mijn Bijbel staat dit:
Mat 6,33
Maar zoekt eerst Zijn Koninkrijk en Zijn gerechtigheid en dit alles zal u bovendien geschonken worden.

Mat 7,7
Bidt en u zal gegeven worden; zoekt en gij zult vinden; klopt en u zal opengedaan worden.

61. Mat 7,8
Want een ieder, die bidt, ontvangt, en wie zoekt, vindt, en wie klopt, hem zal opengedaan worden.

Joh 5,44
Hoe kunt gij tot geloof komen, gij, die eer van elkander behoeft en de eer, die van de enige God komt, niet zoekt?

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor @tlantis » 15 jun 2004 09:33

jacobH schreef:
Lalage schreef:hmz gaan we weer...

waaruit kan jij aantonen dat een mens mee werkt aan zijn zaligheid. Heb jij ook een beetje mee geleden met Christus? Of was het was Christus deed aan het kruis niet voldoende?

En hoe zit het dan met geneigd tot alle kwaad?

Er is namelijk niemand die God zoekt, allen zijn afgeweken. (staat in mijn bijbel)
Ja, staat ook in mijn bijbel. Er staat ook niemand is rechtvaardig, toch spreekt de bijbel over "de rechtvaardigen", er staat ook niemand is "verstandig", toch spreekt de bijbel ook over "de verstandigen". Natuurlijk bedoeld Paulus hier "niemand zoekt God op eigen kracht. (net als dat niemand op eigen kracht rechtvaardig of verstandig is) Het is dus duidelijk dat het een wisselwerking is. Wij moeten God wel zoeken, verstandig zijn en rechtvaardig worden... alleen dat moeten we wel krijgen... Moeten we daar dan doods op gaan zitten wachten?... Tuurlijk niet... er staat niet voor niets 144 keer "bekeert u" in de bijbel...

Inderdaad zoals Lalage al zei: een kind kan het begrijpen en voor een professor kan het te ingewikkeld zijn :D

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 09:38

leuk en aardig joepie, ik zal het doorgeven, maar hoe kan je in godsnaam van iemand verwachten die heus wel haar best doet, maar ent als ik weinig opheeft met kerken e.d., dat die alles opgeeft vor iets waar ze alleen over gelezen heeft en niks van ervaren heeft, natuurlijk doe je dat niet. god had haar best een handje kunnen helpen, maar ja, drukke tijden

Cuore di Leone
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Cuore di Leone » 15 jun 2004 09:46

er zijn natuurlijk speciale gevallen, zoals ons aller liefste spirit, met wie ik toch enig vorm van kerk-beleving ervaar, niet door samen in een gebouw te zijn, wel door samen dingen te doen (hiphop bands uitlachen oa :roll: ). ook al ervaren zij God niet zoals ik dat wel heb, somehow i have this feeling of being one body.
the tape's runnin | i push the button to send | upon each other we all depend | message end

joepie

Berichtdoor joepie » 15 jun 2004 10:04

thespiritisinsideus schreef:leuk en aardig joepie, ik zal het doorgeven, maar hoe kan je in godsnaam van iemand verwachten die heus wel haar best doet, maar ent als ik weinig opheeft met kerken e.d., dat die alles opgeeft vor iets waar ze alleen over gelezen heeft en niks van ervaren heeft, natuurlijk doe je dat niet. god had haar best een handje kunnen helpen, maar ja, drukke tijden

Kijk en dat is niet waar!
Ze wil dus duidelijk niet!
Net zoals die rijke jongeling, dan moet je niet God de schuld geven maar die bij jezelf zoeken.
En Hij heeft geholpen, alleeen wil ze dat niet zien en aanvaarden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:07

natuurlijk wil ze wel, zi wil dolgraag geloven, ze heeft het gevoel dat er iets is, intuitief, heeft daar geen reden voor dus gaat ze op zoek. Ze verdiept zich in het christendom en ziet daar wel wat in, ze leest de bijbel, bidt, vraagt enz. het zou wel compleet achterlijk zijn als ze zich compleet er helemaal in gooit als ze niet eens weet wat t allemaal precies is, ze heeft oprecht gebeden om een teken of hulp, maar dit niet gekregen terwijl ze er wel open voor stond

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:09

thespiritisinsideus schreef:natuurlijk wil ze wel, zi wil dolgraag geloven, ze heeft het gevoel dat er iets is, intuitief, heeft daar geen reden voor dus gaat ze op zoek. Ze verdiept zich in het christendom en ziet daar wel wat in, ze leest de bijbel, bidt, vraagt enz. het zou wel compleet achterlijk zijn als ze zich compleet er helemaal in gooit als ze niet eens weet wat t allemaal precies is, ze heeft oprecht gebeden om een teken of hulp, maar dit niet gekregen terwijl ze er wel open voor stond

brrrrr
Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons lief heeft gehad, en Zijn Zoon gezonden heeft tot een verzoening voor onze zonden.

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 15 jun 2004 10:11

zoals in: hu wat eng
of zoals in: he wat koud

in geval 1: verklaar je nader, al weet ik denk ik wel wat er komt
in geval 2: blijf ontopic en kleed je aan (of ga je straks fietsen :mrgreen:)

jacobH
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor jacobH » 15 jun 2004 10:14

thespiritisinsideus schreef:zoals in: hu wat eng
of zoals in: he wat koud

in geval 1: verklaar je nader, al weet ik denk ik wel wat er komt
in geval 2: blijf ontopic en kleed je aan (of ga je straks fietsen :mrgreen:)

als het al weet hoeft het niet heej.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 15 jun 2004 10:15

thespiritisinsideus schreef:natuurlijk wil ze wel, zi wil dolgraag geloven, ze heeft het gevoel dat er iets is, intuitief, heeft daar geen reden voor dus gaat ze op zoek. Ze verdiept zich in het christendom en ziet daar wel wat in, ze leest de bijbel, bidt, vraagt enz. het zou wel compleet achterlijk zijn als ze zich compleet er helemaal in gooit als ze niet eens weet wat t allemaal precies is, ze heeft oprecht gebeden om een teken of hulp, maar dit niet gekregen terwijl ze er wel open voor stond

dat dik gedrukte stukje is absoluut niet waar! Er is niks veiliger dan jezelf helemaal overgeven aan God. En waarom zou dat achterlijk zijn?
Weet je wat gevaarlijk is: doorleven zonder God.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Terug naar “Archief”