Beste Aragorn.
Optimatus is de naam
Errare humanum est.
Mag ik je eerst even vertellen dat ik van geeneen kerk lid ben, zelfs vrijwel nooit ga.
Vreemd, waarom hamer je dan zo op de PKN?
Verder zeg je dat Willem van Oranje voor vrijheid van godsdienst was.Was de katholieke kerk dat ook?Ik haalde aan over martelaren ook...
(misschien niet gelezen)
Ik heb dat juist wel gelezen. Dat Willem van Oranje voor vrijheid van godsdienst was, betekent niet dat de toenmalige Eccl. Cath. Sancta dat ook was. Willem van Oranje was één van de eersten die vrijheid van godsdienst naastreefde. Dat is toch een goed gegeven, lijkt mij.
Enne, die beeldenstormen trouwens?Nu je het over vrijheid van godsdienst hebt....
Niet elke protestant was even verlicht. Los daarvan, ik vind het buitengewoon jammer dat ze de kerken zo hebben verbouwd.
Waarde Aragorn, je verklaart hier dat in de roomse leer Maria níet de belangrijkste persoon is..Heb je enig idee van wat de katholieke leer in houdt?
Zou mezelf toch is wat beter gaan verdiepen in die leer, alvorens zulke uitspraken te doen
Er gaat ook binnen de Rooms-Katholieke Kerk niemand boven de Vader, de Zoon en de H. Geest. Maria is heel belangrijk, maar komt op "plaats twee".
Ik zeg niet dat ík de ware leer aanhang, want ik geloof wel bepaalde dingen, maar voel me daarbij niet aangetrokken door bepaalde kerkgenootschappen of i.d.
Nee, maar je zeikt wel andere kerkgenootschappen af. Is dat zinnig?
Btw, ga jij naar een kerk waarvan je denkt dat het niet de juiste is?
Wat ik niet doe is personen als Paulus in twijfel trekken, die door God gebruikt zijn om Zijn woord op papier te zetten.
Ik heb niet het idee dat er een geïnstitutioneerde kerk is die hele waarheid in pacht heeft nee. Maar ik heb een kerk gevonden waarin ik mij uitermate thuis voel: de PKN (en, daarnaast, ook de Oud-Katholieke Kerk).
Dan kun je wel met kletsverhalen komen als zou het door vertalers verkeerd vertaald zijn, maar hetgene wat opnieuw vertaald is en beter in jou straatje past zou wel opeens goed zijn?Merkwaardig..
Wat nou kletsverhalen? Die vertalers hadden van alles en nog wat kunnen gebruiken om hun eigen ideeën op de voorgrond te plaatsen. De vulgata stond ook vol fouten. En wie zegt dat andere dan de geëikte wegen niet toevalligerwijs wel juist zouden kunnen zijn?
Vergeet niet dat de toenmalige vertalers niet de wetenschappelijke kennis van de grondtalen hadden die de huidige vertalers wel hebben. Verder hadden zij allerminst de huidige kennis van de toenmalige context.
Ik neem wat in de bijbel staat idd kritiekloos over ja.Jij niet dan?Wat heeft jou geloof dan te betekenen voor jou, als je op de bijbel, dus de wortel van je geloof, al kritiek hebt?
Jehovah's Getuigen doen dat ook, terwijl zij ook niet over een perfect vertaalde Bijbel beschikken. Ik neem inderdaad niet kritiekloos aan wat er in de Bijbel staat. Door je eigen fundamenten af en toe eens kritisch te bekijken kun je het versterken.
Een stukje terug werd mij verweten dat ik blijkbaar in de toekomst kon kijken omdat ik dingen suggereerde.
Waar valt nu mijn oog op?:
Markie schreef:
Wist je dat Katholieken die christenen vermoorden, volgens de Katholieke leer géén moordenaars zijn?En dat dat nooit door de paus is herroepen?
Dat zal best, dat komt dan nog wel. De paus herroept de laatste tijd al een groot aantal dingen. Overigens, hebben de protestanten in Nederland zich al verontschuldigt voor de heksenverbrandingen die onder hun bewind zijn geweest? En hebben wij de katholieken hun kerken al teruggegeven? Nee.
Ten tijde van de godsdiensttwisten zijn door beide partijen gruweldaden gepleegd. Ik vind het nogal arrogant te melden dat alleen de Rooms-Katholieken fout waren.
Wie zonder zonde is...
Beetje rare uitspraak lijkt me..
Dan noem je het een idiote gedachte dat ik beweer dat de katholieke leer geen christelijke leer is.
Ik betwijfel of je wel begrijpt wat ík onder christelijke leer versta.
Christenvervolging, vast welles over gehoord?Door wie werd die o.a. begaan?
Volgens jou dus door andere christenen.Volgens mij door Katholieken(lees rooms katholieken) dus dezelfde katholieke kerk zoals die nu nog bestaat.
Als ik mij niet vergis, zijn het de vroege (katholieke) Christenen geweest die in het Colosseum belandden. Verder zijn er wat fanatieke (katholieke) Spanjaarden geweest die de neiging hadden alles wat protestants was, met vuur te verbranden. De katholieke bevolking in Duitsland is op misdadige wijze vervolgd door de Zweede troepen in de Dertigjarige Oorlog (1618-1648).
Ik vind het overigens vrij stupide om de huidige Rooms-Katholieke Kerk het kwalijk te nemen wat haar leiders eeuwen geleden hebben misdaan. Ik neem de huidige Duitsers toch ook niet kwalijk dat hun opa's allerhande massamoorden hebben gepleegd?
Haha, over muren van mijn kerk hoef ik dus niet heen te kijken want er is geeneen kerk van "mij" en ik ben nergens belijdend- of dooplid.
Ga me daar dus iig niet van beschuldigen
Nee, maar je vertoont een vorm van "ik heb de waarheid in pacht en jij lekker niet-gedrag" dat mij stoort.
Ik heb ook idd nergens gezegd dat ik denk lid te zijn van een ware kerk.
Het komt een beetje over alsof je jezelf gepikeerd voelt door mijn visie op de pkn.
Jouw visie op de PKN komt op mij over als "Het is niet mijn visie dus fout". Verder zie boven.
Ik ben btw al in veel kerken geweest, zelfs in katholieke.Heb katholieken in mijn familie ook, dus voel me niet gehinderd door kerkmuren ofzo ook.
Alleen wil ik mijn visie en mening geven op bepaalde dingen en gebeurtenissen.
Aragorn schreef:Want jij hebt niet het ware geloof in pacht noch ben je lid van de ware kerk.
Maarre, hoe weet jij trouwens wél dat ik het ware geloof níet in pacht heb?
Ik zeg zelf ook niet dat ik het heb, maar jij dus wél.
Verklaar je nader, want jij weet dus blijkbaar wél wat het ware geloof is.
Daar ben ik ook naar op zoek.[/quote]
Het ware geloof houdt -volgens mij, maar da's slechts mijn visie- in dat je de God liefhebt boven alles en je naaste als jezelf. En allerhande verordeningen van Paulus maken dat moeilijker dan nodig.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.