Markie schreef:De kracht van je geloof is om het overeind te houden in tegenslagen zoals nu nu de Pkn een feit is.Om dan toch niet mee te gaan maar de oude waarheid vast te houden, zoals ie al eeuwen verteld wordt.
Niet door maar met alle winden mee te waaien.
Ik weet goed waar ik het over heb als ik het over de Pkn heb.Wees maar niet bang.Dat je de waarheid opvat als dom sarcasme is voor mij een teken dat het een schot in de roos was.
De waarheid doet pijn, maar mag daarom nog wel verteld worden.
Ik zie de PKN als een logisch gevolg, daar GKN en NHK sowieso niet vanelkaar verschilden qua leer. Dat de ELK erbij gekomen is, is juist de sterkte van deze kerk: een begin van een katholiek-protestantse kerk.
Als de synode van de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk niet de gewenste meerderheid had behaald, mee te gaan, was ik per direct uitgetreden. De optie toe te treden tot de Gereformeerde Kerken in Nederland of de Oud-Katholieke (=Anglicaanse) Kerk waren dan zeer reëel.
Dat er bezwaarden zijn, is hun zaak. Nogmaals, ik respecteer hun keuze, ik hoop dat ze de consequenties aanvaarden van die keuze en ik zie geen reden om me daar heel druk over te maken. Van mij had niemand hoeven op te stappen.
Nu onze Protestantse Kerk in Nederland is opgericht, merk ik he-le-maal niets vreemds of onwaars of onbijbels of wat dan ook in "mijn" gemeente, behoudens de naam van de gemeente. Eenieder heeft de zelfde vrijheid die in de toenmalige Nederlandse Hervormde Kerk ook al aanwezig was, getuige de hoeveelheid modaliteiten.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.