Als je buiten een kerkorde en andere opgestelde regeltjes wilt leven moet je niet lid zijn van een kerk die dat nu eenmaal heeft.
Wordt dan lid van een gemeenschap waar dat niet zo is, als dat beter met jouw manier van denken overeen komt.
Maar schop niet zo tegen die regels.
Ook God maakte regels.
De wet, en kijk maar naar het OT hoeveel regels daar niet waren voor je geheiligt was b.v.
En die wolk van getuigen? Die mogen wij ook zijn.
Niet alleen die in de Hemel zijn, maar ook wij mogen dat zijn. Of liever we moeten het zijn, zodat het avondmaal ook heilig blijft.
Kijk... en met die instelling zul je nooit dingen die niet goed gaan in de kerk kunnen veranderen... Mensen die BIJBELS ONDERBOUWDE kritiek hebben snoer je gewoon de mond door te zeggen: Ja maar het staat in onze kerkorde, en als je het daar niet mee eens met moet je maar geen lid van deze kerk zijn... Pleur dan maar lekker op en zoek iets anders... maar ga niet aan onze kerkorde zitten... wij gaan niks veranderen... Ga alsjeblieft eerst eens kijken naar wat Gods wil is... en niet wat de kerkorde zegt.
Overigens valt me ook op dat als je het avondmaalsformulier leest, je hier niets van terug kan vinden... Zowel nie tvan lid moeten zijn van een bepaalde kerk of het eerst gedaan meoten hebben van belijdenis. Ieder oprecht christen zou na het horen van dit formulier kunnen zeggen: Ok, ik mag aangaan. Maar door de kerk erbij gekomen regels hebben daar verandering in gebracht... en zeg zou niet: Tja dat was altijd al zo dus is het goed.
God maakte regels. Wij mogen dat ook doen... maar die regels wel toetsen aan de bijbel, in plaats van wat hier gebeurd... de bijbel toetsen aan de regels.
Wat je bijbeltekst betreft, dit gaat over een getuigenis, inderdaad. Ik denk dat getuigen heel goed is. Maar Paulus betrekt dit niet op het avondmaal, hij geeft nergens aan dat je pas aan het avondmaal mag na een getuigenis/belijdenis. Waar Paulus ook op doelt is niet op een formeel iets, dat Timotheus voor in de gemeente antwoord gaf op 4 vragen... Maar dat hij door woord en daad had laten merken dat hij voor God wilde gaan in zijn leven.
Op zich ben ik het wel met de regel eens dat je voor je aan het avondmaal mag moet getuigen van je geloof.... Maar een belijdenis mag je pas rond je 18e doen, terwijl je voor die tijd al wel van je geloof kan getuigen... alleen moet je nog ff een jaartje cathechesatie volgen... En dan gaat er denk ik iets mis..Want dan is zo iemand er klaar voor maar kan hij/zij nog geen belijdenis doen.. en moet wachten...
Daarnaast inderdaad wat @mic geschrijft, dat christenen uit andere kerken niet worden toegelaten. Ook dat kan ik nergens bijbels onderbouwd zien. Oprechte christenen worden door de kerkraad de toegang ontzegd, terwijl ze dat niet mogen doen. Dan kan het doel wel zijn om het avondmaal heilig te houden, maar ondertussen wordt het juist ontheiligd.