avondmaal

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 05 jun 2004 09:10

Owkee ga ik nog een keer lastig doen.
Als in dat formulier van het avondmaal een tekst zo misbruikt word, als mensen daar nog niet eens een tekst in zijn verband konden lezen, hoe betrouwbaar is de rest van dat formulier dan en laat staan van alle andere formulieren???
He died for me, I life for Him!

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 05 jun 2004 14:28

mirjamvandorp schreef:Owkee ga ik nog een keer lastig doen.
Als in dat formulier van het avondmaal een tekst zo misbruikt word, als mensen daar nog niet eens een tekst in zijn verband konden lezen, hoe betrouwbaar is de rest van dat formulier dan en laat staan van alle andere formulieren???
daarom hebben ze dus ooit de sola scriptura uitgevonden. Helaas wordt tegenwoordig dit soort formulieren daar ook te gerekend.... :roll:
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 08 jun 2004 20:26

In het klassieke avondmaalsformulier wordt een geloofsleven verwoord dat ik heel sterk herken in mn eigen leven: het oude leven afgelegd, het nieuwe leven aangedaan, maar nog wel iedere dag zwaar strijdend tegen allerlei zonden. Het avondmaal is voor mij dan juist een teken dat Jezus ook voor mij gestorven is en dat ik mag weten dat al mijn zonden in Hem verzoend zijn! Bovendien weet ik dat Hij mij wil helpen bij deze strijd en weet ik ook dat ik al mijn zorgen bij Zijn genadetroon kan neerleggen!

Zoveel misbruik staat er nu ook weer niet in het formulier hoor. Er staat bijvoorbeeld nergens in het formulier dat kinderen geen deel mogen hebben aan het avondmaal en ook niet dat je per sé belijdenis gedaan moet hebben. Als je het op een bepaalde manier leest, zou je het er wel uit kunnen lezen, maar het staat er niet! Kerken kunnen natuurlijk wel hun eigen regels stellen...

De tekst "Daarentegen die dit getuigenis in hun harten niet gevoelen, die eten en drinken zichzelf een oordeel" klopt idd niet helemaal met de context van 1 Kor 11. Maar als je even nadenkt, kun je je voorstellen dat wanneer iemand niet in Christus gelooft, dat het Avondmaal hem/haar dan ook niets zegt. Hij/zij mag m.i. dan geen deel hebben aan deze gemeenschap der heiligen.

Het probleem met het formulier is m.i. vooral dat het oud-Nederlands is, waardoor bepaalde dingen verkeerd begrepen kunnen worden. De lijst met zonden is ook niet echt up-to-date, maar de meeste refo's weten tegenwoordig toch wel wat wel en niet kan. Men is al bezig met een hertaling, geloof ik.

Wel zie ik dat er in sommige kerkgenootschappen heel veel nadruk gelegd op bepaalde gedeeltes uit het formulier. (ellendekennis, het moeten hebben van een persoonlijk bekeringsverhaal, etc.) Vaak zie je dat daar een bepaalde drempel wordt geschapen om aan te gaan en dat mensen alleen aangaan 'op de toppen van hun geloofsleven'. Heel jammer vind ik dat, want zo wordt er een onnodig hoge 'sociale druk' gecreëerd waardoor mensen niet durven aangaan. Daarmee missen ze iets heel wezenlijks. Lees die lange befaamde 'nochtans, desniettegenstaande, overmits...'-zin uit het formulier maar eens! Daar staat heel duidelijk dat het avondmaal ook is voor mensen die niet volkomen zeker zijn van hun geloof. Dus juist voor twijfelaars! (Wat iedereen op z'n tijd weleens doet) Avondmaal is bedoeld tot versterking van je geloofsband met God en ook de versterking van de band met je eigen gemeente. Praten jullie daar trouwens weleens over na, hoe je het avondmaal persoonlijk beleefd hebt?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 08 jun 2004 21:30

Avondmaal is herdenken dat Jezus voor je zonden stierf. Als je dat gelooft mag je meedoen. Daarnaast roept Paulus in de bijbel op tot zelfbeproeving... Helaas bepaalt de kerkraad wie wel en niet aan het avondmaal mag.

Op basis van de bijbel stel ik vast:

1. Iedereen die gelooft dat Jezus voor je zonden is gestorven mag aan het avondmaal, ongeacht of je belijdenis hebt gedaan of niet. Het gaat er om dat je gelooft in Jezus offer voor jou... en ja, dat kan je ook voor je 18e geloven.

2. De kerkraad mag geen mensen afhouden op basis van of ze belijdenis hebben gedaan of niet, of je lid ebnt van een bepaalde kerk of niet... maar alleen als uit je leven blijkt dat je niet naar Zijn wil wil leven. Als de kerkraad dat niet weet mogen ze niet iemand afhouden, maar ligt de verantwoordelijkheid bij de persoon zelf.

Practisch: Stel een formulier op waarin staat dat je gelooft dat Jezus voor je zonden stierf. Als iemand aan het avondmal wil kan hij/zij aan het avondmaal deelnemen. Of laat iemand het gewoon even door de microfoon zeggen...
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 08 jun 2004 22:42

catechismus van Calvijn schreef:Avondmaal - het rechte gebruik
Vr 357. Wat is echter het recte en wettige gebruik van dit sacrement?
Antw.: Zoals Paulus het bepaalt: dat ieder mens zichzelf beproeft, voordat hij toetreedt.

Vr. 358. Wat moet hij bij deze beproeving onderzoken?
Antw.: Of hij een waar lid van Christus is.
Afbeelding

@mic: amic.filternet.nl

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 09:54

Ik stem in met een drievoudig gezongen amen ;)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.

mirjamvandorp
Mineur
Mineur

Berichtdoor mirjamvandorp » 09 jun 2004 10:02

Oke ik ben het hier helemaal mee eens, maar ik geloof echt niet dat iedereen op dit forum dat vind, want waarom zijn we anders in reformatorische kerken zo druk met wie er aan het avondmaal gaat, wie niet. Belang van al die formulieren. Of het allemaal wel kan of die en die wel waarachtig bekeerd is. In mijn kerk zie ik dit tenminste gebeuren.
Ik zou echt graag van mensen willen horen waar ze dit vandaan halen. Ik bedoel dit niet vijandig maar ik wil het begrijpen waarom mensen dit vinden.
He died for me, I life for Him!

thespiritisinsideus

Berichtdoor thespiritisinsideus » 09 jun 2004 11:10

ja, naar die verklaring zoek ik ook al een heel tijdje ja

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jun 2004 11:35

God is een God van orde, en daarom zijn daar afspraken over gemaakt.
En dat is eerst belijdenis doen voor God en Zijn gemeente.
Zodat ze ook als een wolk van getuigen om je heen kunnen staan en je er op kunnen wijzen als je een andere weg wilt gaan dan je eerst beloofd heb dat je God je geloof beleden hebt! En dat die getuigen je kunnen aanmoedigen, om de wegloop te lopen.

En volgens de kerkorde artikel 60/61 is dat dus een afspraak.

Het zou makkelijk zijn als je alleen hoefde te zeggen dat je een kind van God bent en geloofd dat Hij voor je gestorven is. Maar wie is die Hij dan?
Wat heeft Hij gedaan op welke manier? Wie is de God van de Bijbel?
En wat geloof je dan precies? Ik denk dat het wel belangrijk is om dat te weten. Ook al blijf je je hele leven leren. En dat je dat best eerst mag belijden tegenover God en zijn gemeente is alleen maar mooi.
En het is dan zo dat je dus toegang vraagt tot het Heilig Avondmaal.
Laten we dat vooral niet vergeten dat het een Heilig avondmaal is, wat zuiver gehouden hoort te worden.
Want je kan je tenslotte wel een oordeel eten en drinken.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 09 jun 2004 12:39

Die afspraken heeft God niet gemaakt.

Die afspraken heeft de kerk erbij verzonnen.

Je zegt dat zelf ook al door de kerkorde erbij te halen... Ik had liever gezien dat je de bijbel ernaast had gelegd. Als God die afspraken echt gemaakt zou hebben... kom dan met een bijbelse onderbouwing en ga niet met een kerkorde zwaaien.

Met die wolk van getuigen, worden niet de gemeenteleden bedoeld... Hiermee worden de mensen genoemd die in Hebreeen 11 worden genoemd... En die zijn getuigen van je levenswandel, en dat is uiteindelijk ook je belijdenis... niet ja zeggen... maar naar Gods wil leven. En die getuigen moedigen me mijn hele leven al aan... neit vanaf mijn ja-woord pas.

Wie Hij is... en wat Hij voor me deed... wist ik ook eerder al wel hoor. Alleen moest ik eerst de cathechesatie netjes afmaken voor ik belijdenis kon doen. En dat klopt volgens mij niet. Je vraagt geen toegang aan eht avondmaal... de kerkraad zou je niet moeten uitnodigen... Jezus nodigt je uit als je tegen Hem zegt: U bent mijn Verlosser.

Juist door mensen die dit vast geloven maar nog geen belijdenis hebben gedaan of in een andere kerk zitten te weigeren hou je het avondmaal niet zuiver, menselijke regeltjes dwarsbomen Gods bedoeling van deze maaltijd. Want als je in Jezus offer voor jou zonden gelooft en daar naar leeft kun je je geen oordeel eten en drinken...

Petertje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Petertje » 09 jun 2004 13:25

Vele van de wetten en regels zijn (op)gemaakt door vechtende voor hun gelijk mannetjes door de eeuwen heen. De Formulieren zijn geschreven als (tegen)reactie op de afscheiding van de RK Kerk (of Reformatie). Dus mensenwerk.
Misschien is het tijd voor de volgende Reformatie, want zijn we niet erg ver afgedwaald mbt tot het avondmaal? M.i. mag je aangaan om Zijn lijden en opstanding te herdenken als je mag weten dat je een kind van God bent. Zonder belijdenis etc.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 09 jun 2004 13:29

Petertje schreef:Misschien is het tijd voor de volgende Reformatie, want zijn we niet erg ver afgedwaald mbt tot het avondmaal?

Hm, wordt je dan zelf ook weer niet zo'n voor je gelijk vechtend mannetje met nieuwe belijdenisgeschriften enzo..? :wink:

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jun 2004 13:42

Marnix schreef:Die afspraken heeft God niet gemaakt.

Die afspraken heeft de kerk erbij verzonnen.

Je zegt dat zelf ook al door de kerkorde erbij te halen... Ik had liever gezien dat je de bijbel ernaast had gelegd. Als God die afspraken echt gemaakt zou hebben... kom dan met een bijbelse onderbouwing en ga niet met een kerkorde zwaaien.

Met die wolk van getuigen, worden niet de gemeenteleden bedoeld... Hiermee worden de mensen genoemd die in Hebreeen 11 worden genoemd... En die zijn getuigen van je levenswandel, en dat is uiteindelijk ook je belijdenis... niet ja zeggen... maar naar Gods wil leven. En die getuigen moedigen me mijn hele leven al aan... neit vanaf mijn ja-woord pas.

Wie Hij is... en wat Hij voor me deed... wist ik ook eerder al wel hoor. Alleen moest ik eerst de cathechesatie netjes afmaken voor ik belijdenis kon doen. En dat klopt volgens mij niet. Je vraagt geen toegang aan eht avondmaal... de kerkraad zou je niet moeten uitnodigen... Jezus nodigt je uit als je tegen Hem zegt: U bent mijn Verlosser.

Juist door mensen die dit vast geloven maar nog geen belijdenis hebben gedaan of in een andere kerk zitten te weigeren hou je het avondmaal niet zuiver, menselijke regeltjes dwarsbomen Gods bedoeling van deze maaltijd. Want als je in Jezus offer voor jou zonden gelooft en daar naar leeft kun je je geen oordeel eten en drinken...

Als je buiten een kerkorde en andere opgestelde regeltjes wilt leven moet je niet lid zijn van een kerk die dat nu eenmaal heeft.
Wordt dan lid van een gemeenschap waar dat niet zo is, als dat beter met jouw manier van denken overeen komt.
Maar schop niet zo tegen die regels.
Ook God maakte regels.
De wet, en kijk maar naar het OT hoeveel regels daar niet waren voor je geheiligt was b.v.
En die wolk van getuigen? Die mogen wij ook zijn.
Niet alleen die in de Hemel zijn, maar ook wij mogen dat zijn. Of liever we moeten het zijn, zodat het avondmaal ook heilig blijft.

joepie

Berichtdoor joepie » 09 jun 2004 13:50

Ook in de tijd van de Bijbel werd er belijdenis van het gelof afgelegd.
1 Tim. 6:12: 12
Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven, waartoe gij geroepen zijt en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen.

Daarbij dien je je te onderwerpen aan je voorgangers: Hebr. 13:4
17 Gehoorzaamt uw voorgangers en onderwerpt u (aan hen), want zij zijn het, die waken over uw zielen, daar zij rekenschap zullen moeten afleggen. Laten zij het met vreugde kunnen doen en niet al zuchtende, want dat zou u geen nut doen.

caesar
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor caesar » 09 jun 2004 14:06

Ook in de tijd van de Bijbel werd er belijdenis van het gelof afgelegd.
1 Tim. 6:12: 12
Strijd de goede strijd des geloofs, grijp het eeuwige leven, waartoe gij geroepen zijt en de goede belijdenis afgelegd hebt voor vele getuigen.

Nee, dit schreef Paulus aan Timotheus. Het gaat hier om het geven van een getuigenis (Timotheus gaf immers leiding in de gemeente van Efeze)

Positieve kritiek hebben, kan altijd. Het formulier is m.i. idd aan vernieuwing toe, maar op het moment dat je dat gaat doen, krijg je de grootste ruzie en heb je al bijna weer een nieuwe kerkscheuring. Of dan krijg je dat alle kerkgenootschapjes weer hun eigen versie van het nieuwe formulier maken en daarmee groeien we nog verder uit elkaar...

Veranderingen doorvoeren is niet zo makkelijk als het op het eerste gezicht lijkt... Maar in de traditie blijven hangen is soms ook niet goed.

Terug naar “Archief”