Marnix schreef:Die afspraken heeft God niet gemaakt.
Die afspraken heeft de kerk erbij verzonnen.
Je zegt dat zelf ook al door de kerkorde erbij te halen... Ik had liever gezien dat je de bijbel ernaast had gelegd. Als God die afspraken echt gemaakt zou hebben... kom dan met een bijbelse onderbouwing en ga niet met een kerkorde zwaaien.
Met die wolk van getuigen, worden niet de gemeenteleden bedoeld... Hiermee worden de mensen genoemd die in Hebreeen 11 worden genoemd... En die zijn getuigen van je levenswandel, en dat is uiteindelijk ook je belijdenis... niet ja zeggen... maar naar Gods wil leven. En die getuigen moedigen me mijn hele leven al aan... neit vanaf mijn ja-woord pas.
Wie Hij is... en wat Hij voor me deed... wist ik ook eerder al wel hoor. Alleen moest ik eerst de cathechesatie netjes afmaken voor ik belijdenis kon doen. En dat klopt volgens mij niet. Je vraagt geen toegang aan eht avondmaal... de kerkraad zou je niet moeten uitnodigen... Jezus nodigt je uit als je tegen Hem zegt: U bent mijn Verlosser.
Juist door mensen die dit vast geloven maar nog geen belijdenis hebben gedaan of in een andere kerk zitten te weigeren hou je het avondmaal niet zuiver, menselijke regeltjes dwarsbomen Gods bedoeling van deze maaltijd. Want als je in Jezus offer voor jou zonden gelooft en daar naar leeft kun je je geen oordeel eten en drinken...
Als je buiten een kerkorde en andere opgestelde regeltjes wilt leven moet je niet lid zijn van een kerk die dat nu eenmaal heeft.
Wordt dan lid van een gemeenschap waar dat niet zo is, als dat beter met jouw manier van denken overeen komt.
Maar schop niet zo tegen die regels.
Ook God maakte regels.
De wet, en kijk maar naar het OT hoeveel regels daar niet waren voor je geheiligt was b.v.
En die wolk van getuigen? Die mogen wij ook zijn.
Niet alleen die in de Hemel zijn, maar ook wij mogen dat zijn. Of liever we moeten het zijn, zodat het avondmaal ook heilig blijft.