Wat motiveert je naar kerk te gaan en hoe beleef je God?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 jun 2004 09:37

Het Weermannetje schreef:Wat ik ermee bedoel? Dat ik vanuit mijn historisch geloof weet dat er een eis tot bekering ligt.

oke... maar jij bent dus nog niet bekeert? hoe weet je dat zo zeker?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 09:41

trijntjejohanna schreef:
Het Weermannetje schreef:Wat ik ermee bedoel? Dat ik vanuit mijn historisch geloof weet dat er een eis tot bekering ligt.

Omdat je het wel merkt als je tot God bekeert bent. Dan ga je je leven tot Zijn wil inrichten, en doe je dingen die je eerder niet deed.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 jun 2004 09:42

wat doe je anders dan? concreet? eerder leef je niet naar zijn wil?
Laatst gewijzigd door trijntjejohanna op 08 jun 2004 09:44, 1 keer totaal gewijzigd.

Motormuis
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Motormuis » 08 jun 2004 09:44

Ik ga naar de kerk om naar preken te luisteren die me scherp houden, die m'n geloof voeden. Ook om tot eer van God te zingen.

Kortom, ik ga met veel plezier en met veel zin naar de kerk. Alleen de liturgie mag wel wat losser. Dus de muziek een grotere rol geven, alle instrumenten uit psalm 150 in de kerk zetten. En soms ook gewoon een feest maken, is volgens mij helemaal niks mis mee. Maar ja, dat is in de reformatorische kerken dus nogal een lastig punt.

Wat ik dus zoek in een kerk? Een goeie, diepgaande preek in een kerk waar het qua liturgie niet altijd perse heel strak is geregeld.
Geen commentaar

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 09:48

trijntjejohanna schreef:

Er is geen lust tot het leven naar Gods geboden.

trijntjejohanna
Generaal
Generaal

Berichtdoor trijntjejohanna » 08 jun 2004 09:50

Het Weermannetje schreef:
trijntjejohanna schreef:

Er is geen lust tot het leven naar Gods geboden.

en als je die lust dus hebt dan ben je bekeert??

sorry dit is offtopic :|

Het Weermannetje
Majoor
Majoor

Berichtdoor Het Weermannetje » 08 jun 2004 10:13

Is een kenmerk van de ware bekering.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2004 10:22

Vooroordelen blijken te kloppen...

Verder: Peter: eens.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 08 jun 2004 10:36

trijntjejohanna schreef:wat doe je anders dan? concreet? eerder leef je niet naar zijn wil?

Als je bekeerd ben ga je je tijd anders besteden. Dan trek je veel meer tijd uit voor God. Als je onbekeerd ben, dan heb je vaak niet zo'n zin onm uit de Bijbel te lezen. Als je bekeerd bent hou je er juist van om uit de Bijbel te lezen. Je laat ook bepaalde dingen waarvan je denkt dat God die misschien niet goed vindt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jun 2004 10:41

@tlantis schreef:
Het Weermannetje schreef:Historisch geloof...
Hmmmm.... gij zult niet oordelen enzo...

Volgens mij heeft Jezus (of enige apostel) het nooit gehad over een historisch geloof... hoe kom je eigenlijk bij dat woord? Uit de cathechismus ofzo? :mrgreen:

Weermannetje, ik ken dat refojargon niet, dus je zult het moeten uitleggen als je wilt dat ik het snap.

Verder: altijd dat gezeik over bekering word ik gek van! Ik vind het triest als je passief gaat zitten afwachten tot God je bekeert. Hij is al naar jou toegekomen, nu hoef jij alleen ja te zeggen en dan gaat Hij in je werken. Snap je wat ik bedoel?

Verder voor Spirit en Kurtyo: Hebben jullie geen behoefte aan contact met christenen? Of haal je dat gewoon ergens anders vandaan?
Ik heb op het moment bijvoorbeeld meer met mijn studentenvereniging dan met een of andere kerk. Later als ik groot ben wil ik wel weer actief worden in een kerk.

wh
Mineur
Mineur

Berichtdoor wh » 08 jun 2004 11:21

[Verder: altijd dat gezeik over bekering word ik gek van! Ik vind het triest als je passief gaat zitten afwachten tot God je bekeert. Hij is al naar jou toegekomen, nu hoef jij alleen ja te zeggen en dan gaat Hij in je werken. Snap je wat ik bedoel?

Tuurlijk alleen ja zeggen, en als iemand een andere overtuiging heeft is dit natuurlijk gezeik.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 08 jun 2004 11:24

Lalage schreef:Verder voor Spirit en Kurtyo: Hebben jullie geen behoefte aan contact met christenen? Of haal je dat gewoon ergens anders vandaan?
Ik heb op het moment bijvoorbeeld meer met mijn studentenvereniging dan met een of andere kerk. Later als ik groot ben wil ik wel weer actief worden in een kerk.

Voor mezelf gesproken: nee. Ik heb contact met christenen. Enkele vrienden zijn christen. Maar het komt er op neer dat ik een hekel heb aan veel dingen binnen de kerk...

Stacie

Berichtdoor Stacie » 08 jun 2004 11:30

Je maakt het jezelf wel erg moeilijk denk ik, als je steeds terugvalt op je bekering. Als je kan concluderen dat je nog niet bekeerd bent, moet je wel heel depressief zijn, althans dat denk ik.
Want als je morgen onder een auto zou komen, zou je dan naar de hel gaan, dat staat ten minste in de bijbel.

Ik heb ook wel eens geen zin om bijbel te lezen, maar betekent dat dan dat ik niet bekeerd ben... Ik weet het niet.
Wat ik wel weet is dat God niet wil dat ik verloren ga, en dat Jezus gestorven is voor iedereen die belijd dat hij zondaar is en vergeving wil.

Maar waarom ga je nog naar de kerk dan? Alle mooie verhalen over God aanhoren, en dan wachten totdat je bekeerd wordt?

God weet toch alles van je, waarom zeg je dan niet tegen Hem dat je alles van Hem verwacht, en je er zelf niet uitkomt?

We willen toch behouden blijven? Waarom probeer je er dan niet aan te werken? Jezus heeft het echte lijden al voor je gedaan, dus Hij is het die al jou fouten betaald heeft. Op Hem kun je terugvallen.

lees maar in Hebreeen 2:13

OMDAT HIJ ZELF BEPROEVINGEN HEEFT ONDERGAAN, KAN HIJ ALLEN DIE BEPROEFD WORDEN, HELPEN.

Wij zijn de beproefden, wij worden beproefd door de duivel, dmv twijfels, vragen, ongeloof etc!!!

Dat is het mooie van ons geloof, dat Jezus zich verlaagd heeft tot ons, ook al was hij zonder zonde, hij weet hoe wij ons kunnen voelen, wat pijn is en verdriet!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 08 jun 2004 11:32

wh schreef:[Verder: altijd dat gezeik over bekering word ik gek van! Ik vind het triest als je passief gaat zitten afwachten tot God je bekeert. Hij is al naar jou toegekomen, nu hoef jij alleen ja te zeggen en dan gaat Hij in je werken. Snap je wat ik bedoel?]

Tuurlijk alleen ja zeggen, en als iemand een andere overtuiging heeft is dit natuurlijk gezeik.

Nou zo wil ik niet overkomen. Maar ik vind het zo passief als je maar afwacht tot er iets bijzonders gebeurt ofzo. Ik weet ook niet wat mensen zich daarbij precies voorstellen, maar ik denk dat God Zijn werk al gedaan heeft en dat je alleen zelf nog dat moet accepteren. Misschien snap ik gewoon niet wat mensen met bekering bedoelen, leg het me dan maar nog een keertje uit *zucht*

Mapleleaf
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Mapleleaf » 08 jun 2004 16:01

Lalage schreef:
wh schreef:[Verder: altijd dat gezeik over bekering word ik gek van! Ik vind het triest als je passief gaat zitten afwachten tot God je bekeert. Hij is al naar jou toegekomen, nu hoef jij alleen ja te zeggen en dan gaat Hij in je werken. Snap je wat ik bedoel?]

Nou zo wil ik niet overkomen. Maar ik vind het zo passief als je maar afwacht tot er iets bijzonders gebeurt ofzo. Ik weet ook niet wat mensen zich daarbij precies voorstellen, maar ik denk dat God Zijn werk al gedaan heeft en dat je alleen zelf nog dat moet accepteren. Misschien snap ik gewoon niet wat mensen met bekering bedoelen, leg het me dan maar nog een keertje uit *zucht*

Ik zou zeggen lees de heidelbergse catechismus eens. Die leert ons precies wat bekering inhoud.

Terug naar “Archief”