De PKN - Een maand later

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

De PKN - Een maand later

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 15:54

Goed, gezien de hoeveelheid berichten over de PKN in alle mogelijke fora dan toch even dit topic.

Is er in de nieuwe Protestantse Kerk in Nederland iets in jullie geloofsbeleving veranderd ten opzichte van de situatie in de Nederlandse Hervormde Kerk?

Ben je er uitgestapt?

Was je blij dat er eindelijk een knoop werd doorgehakt middels de fusie?

Zie je voordelen of alleen nadelen aan de PKN?

En zo zijn er nog wel wat vragen... Barst allen los.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 16:16

Op dit gebied ben ik al bekend voor jou.

Ik vind het persoonlijk ontzettend jammer dat er gefusseerd is. Had liever een hele hervormde kerk gehad.
Door deze fusie kon ik persoonlijk niet meegaan en zijn we opgegaan in de HNHK.

Ik hoop echter dat God ondanks al deze strijd in Zijn kerk blijft werken, ook in de PKN.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 16:30

japijo schreef:Ik hoop echter dat God ondanks al deze strijd in Zijn kerk blijft werken, ook in de PKN.

En had God jou niet nodig in de PKN?
(zomaar ff een vraag hoor? bedoel er niks veroordelends mee.)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 16:40

hijwel schreef:
japijo schreef:Ik hoop echter dat God ondanks al deze strijd in Zijn kerk blijft werken, ook in de PKN.

Ik denk dat God mij liever niet gezien had in de PKN.
bedoel er niks veroordelends mee.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 17:00

japijo schreef:
hijwel schreef:

ow oke, heb je daar ook om gebeden of je keuze juist mocht zijn of zo.
Ik ben wel benieuwt hoe je de keuze heb gemaakt.

Vooral omdat ik verschillende dominees ken die echt God kennen en ook biddend een keuze hebben gemaakt. Zou God de ene de keuze werken om mee te gaan, en de andere de keuze werken om niet mee te gaan?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jun 2004 17:29

japijo schreef:
hijwel schreef:

Ik denk dat je dan al eerder uit de hervormde kerk had moeten stappen.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 17:37

Lalage schreef:
japijo schreef:
hijwel schreef:

Ik denk dat je dan al eerder uit de hervormde kerk had moeten stappen.

Nee. We konden altijd blijven omdat de Bijbel niet tegengesproken werd. Nu het homohuwelijk gerechtvaardigd is, er zelfs een Goddelijke zegen over uitgesproken wordt in de kerk, terwijl de Bijbel zegt dat het een gruwel in Gods ogen is, is het voor mij persoonlijk onmogelijk om te blijven.

Hijwel, Het is een gewetenszaak. Daar heb ik idd veel voor gebeden, en velen met mij. God liet door Zijn woord zien dat het voor mij onmogelijk is mee te gaan in die nieuwe kerk.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 17:44

japijo schreef:Hijwel, Het is een gewetenszaak. Daar heb ik idd veel voor gebeden, en velen met mij. God liet door Zijn woord zien dat het voor mij onmogelijk is mee te gaan in die nieuwe kerk.

hoe laat God jou zien dat je niet mee mocht gaan?
Omdat ik ook dominees heb gehoord die juist wel mee moesten gaan van God.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 17:52

hijwel schreef:
japijo schreef:Hijwel, Het is een gewetenszaak. Daar heb ik idd veel voor gebeden, en velen met mij. God liet door Zijn woord zien dat het voor mij onmogelijk is mee te gaan in die nieuwe kerk.

hoe laat God jou zien dat je niet mee mocht gaan?
Omdat ik ook dominees heb gehoord die juist wel mee moesten gaan van God.

Dat bedoel ik! Het is een gewetenszaak. De een zegt aan de hand van die en die bijbeltekst heeft God me laten zien dat ik meemoest. De ander ik heb een gezicht van God gezien dat ik wel meemoet. De ander zegt precies het tegenovergestelde. Al zou je niets van God horen, is de Bijbel er wat mij betreft nog duidelijk genoeg over. Ik vind dat God in Zijn eer wordt aangetast. Daar wil ik nooit, nooit en nooit aan meewerken. Dat is mijn persoonlijke mening die NIET veranderd. Ik zou tegen mijn geweten ingaan als ik toch mee zou gaan.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 18:04

japijo schreef:Dat bedoel ik! Het is een gewetenszaak. De een zegt aan de hand van die en die bijbeltekst heeft God me laten zien dat ik meemoest. De ander ik heb een gezicht van God gezien dat ik wel meemoet. De ander zegt precies het tegenovergestelde. Al zou je niets van God horen, is de Bijbel er wat mij betreft nog duidelijk genoeg over. Ik vind dat God in Zijn eer wordt aangetast. Daar wil ik nooit, nooit en nooit aan meewerken. Dat is mijn persoonlijke mening die NIET veranderd. Ik zou tegen mijn geweten ingaan als ik toch mee zou gaan.

10 Maar ik bid u,22) broeders, door den Naam23) van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt24), en dat onder u geen scheuringen zijn,25) maar dat gij samengevoegd zijt in een zelfden zin, en in27) een zelfde gevoelen.

je geweten moet gevormt worden door God. het geweten van iedereen moet gevormt worden door God. We moeten 1 zijn.

Is de bijbel er wel duidelijk over? God geeft geboden, de gemeente waar jij in zat (PKN) wou instemmen met het overtreden van deze geboden. Wat moet jij dan doen volgens God? er uitstappen of meegaan?

Je zegt dat Gods eer wordt aangetast, de vraag die bij mij naar boven rijst is: "zou je er dan niet wat aan gaan doen om die eer weer te herstellen?". Of moet je daar van God niks aan doen?
Het kan tegen je geweten ingaan... maar je geweten mag geen maatstaf Zijn. de wijsheid moet bij God vandaan komen. En jou keuze moet door God gewerkt worden.
En indien iemand van17) u wijsheid ontbreekt,18) dat hij ze van God begere, Die een iegelijk19) mildelijk geeft,20) en niet verwijt;21) en zij zal hem gegeven worden.22)

Ik zit zelf niet in het schuitje, en vindt het heel vervelend allemaal. Zo heeft God iig de eenheid (die verdeelheid) niet bedoelt. Ik zeg niet dat iemand voor het ene of voor het andere moet kiezen hoor. Heb er eigenlijk helemaal geen mening over. Maare.. wat wil God?

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 07 jun 2004 18:06

japijo schreef:Al zou je niets van God horen, is de Bijbel er wat mij betreft nog duidelijk genoeg over.

btw: gekke uitspraak. (God spreek namelijk in Zijn Woord)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 07 jun 2004 18:14

verkeerde topic. :oops:
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 18:21

hijwel schreef:10 Maar ik bid u,22) broeders, door den Naam23) van onzen Heere Jezus Christus, dat gij allen hetzelfde spreekt24), en dat onder u geen scheuringen zijn,25) maar dat gij samengevoegd zijt in een zelfden zin, en in27) een zelfde gevoelen.
je geweten moet gevormt worden door God. het geweten van iedereen moet gevormt worden door God. We moeten 1 zijn.

Je moet een zijn ja. Een in geest en waarheid. niet een zijn ten koste van de waarheid. Als Gods woord heel duidelijk niet meer het onvoorwaardelijke gezag heeft in die gecreeerde eenheid, is het geen eenheid in geest en waarheid.

Is de bijbel er wel duidelijk over? God geeft geboden, de gemeente waar jij in zat (PKN) wou instemmen met het overtreden van deze geboden. Wat moet jij dan doen volgens God? er uitstappen of meegaan?

Je zegt dat Gods eer wordt aangetast, de vraag die bij mij naar boven rijst is: "zou je er dan niet wat aan gaan doen om die eer weer te herstellen?". Of moet je daar van God niks aan doen?
Het kan tegen je geweten ingaan... maar je geweten mag geen maatstaf Zijn. de wijsheid moet bij God vandaan komen. En jou keuze moet door God gewerkt worden.

Voor mij is het heel duidelijk. Gods woord zegt er wat mij betreft genoeg over. Leden van de PKN interpreteren het op een andere manier. Ik veroordeel ze niet. Ik kan me er helaas niet in vinden. De weg die ik nu ga is begaanbaar, en is voor mij de weg door God gewezen. Ik laat me hierbij leidden door Zijn woord. Gods woord is een lamp voor mijn voet en een licht op mijn pad.
Ik zit zelf niet in het schuitje, en vindt het heel vervelend allemaal. Zo heeft God iig de eenheid (die verdeelheid) niet bedoelt. Ik zeg niet dat iemand voor het ene of voor het andere moet kiezen hoor. Heb er eigenlijk helemaal geen mening over. Maare.. wat wil God?

Wat God wil! Bij beide partijen zul je een ander antwoord vinden. Ik geef hier dus geen antwoord op. Ik respecteer de andere partij, en begrijp hun beweegredenen. Helaas zijn er ook mensen die uit pure frustatie schelden en spotten met alles wat bezwaard is. Ik ben dankbaar dat op dit forum die haat niet te vinden is. Laat ons, al is het in de kerk niet meer mogelijk, een zijn in God.

Ik begrijp je vragen. Ze gaan echter heel diep. Het is een persoonlijke zaak, die je in het gebed met God bespreekt.

Erna82

Berichtdoor Erna82 » 07 jun 2004 18:38

Ik ben meegegaan met de PKN in zijn vorm nu, daarvoor was ik lid van de Gereformeerde Kerk in Nederland (weet nog maar net dat het zo heette). Ik zat zowel bij m'n ouders (waar het samenwerken wat moeizaam gaa) als hier bij een kerk die sowieso al veel deed. Of de diensten, of het kerkblad of beiden.
Voor mijn gevoel is er niet zoveel veranderd, maar ik was al niet zo op de hoogte met wat voor belijdenissen/regels/dogmatiek er binnen een kerk werd aangehangen en dat weet ik ook nu niet. Eerlijk gezegd ben ik daar niet zo mee bezig. :oops:

sweap
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor sweap » 07 jun 2004 18:40

ik ben tegenwoordig ook een PKN-er (was hervormd), en ik weet 1 ding, dat ik er (nu in elk geval), nog helemaal NIKS van merk dat er iets veranderd is. echt niks, zou niet weten wat

Terug naar “Archief”