Katwijk en PKN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 06 jun 2004 01:24

Optimatus schreef:"Wie zonder zonden is..."

Ik vind jouw oordeel over onze PKN ietwat nogal tamelijk heel erg overtrokken. Dat één Kuitert dergelijke zaken uitkraamt, betekent niet dat onze gehele PKN niet deugt. Ik ben blij dat onze PKN niet direct allerhande mensen de kerk uitsmijt omdat zij zaken verkondigen die niet in lijn van onze PKN zijn.

Wij hebben geen ban of inquisitie nodig om Christus te volgen, maar alleen Christus Zelf. En dat vind ik een heel geruststellende gedachte.

En Kuitert? Plat gezegd: laat maar wauwelen.

Hier wil ik ff op reageren.

@Optimatus:Die Kuitert, ik ken m niet, maar heeft ie een functie binnen de Pkn?Zoja dan vertolkt hij wel het algemene gedachtengoed waar de pkn voor staat.Je zegt ook nog dat de Pkn niet DIRECT allerhande mensen de kerk uitsmijt die dingen verkondigen die niet aan het pkn criterium voldoen.Idd niet.Ze doen het op een sluwere manier, indirect dus.Dat is nog veel beroerder.

Ben zelf ook jarenlang bij de Nh kerk gegaan, maar bij de pkn zien ze mij niet.Ze willen alles doen wat de wereld ook doet.Doe ik zelf ook graag btw, maar slecht voorbeeld doet slecht volgen.

Een losgeslagen zooitje is het.Alles moet maar kunnen en mogen, want ja, ze hebben graag zoveel mogelijk kerkgangers ws, en dan is dit toch het handigste zo.Gewoon alles toestaan wat de bijbel juist verbied.Zo nodig pas je de bijbel aan aan je eigen criteria en dan kun je weer een aantal jaren vooruit.

In het einde der tijden zullen er veel valse profeten en wolven in schaapskleren zijn.

Das mij inmiddels wel duidelijk nu :wink:

Zal door de pkn ook wel veranderd worden misschien.

Dr staat ook ergens dat in de eindtijd de ware kerk het moeilijk zal krijgen.

Wie hebben er op veel plaatsen problemen om diensten te organiseren omdat hun kerken zijn afgenomen?

Mensen die het niet zomaar overal mee eens zijn, omdat dat niet kan en mag, die krijgen het het moeilijkst.

Het lijkt mij duidelijk genoeg welke kant dat is..

Miss C.
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Miss C. » 07 jun 2004 00:37

jappio schreef: Aldus het ND.

De krant heeft het wel meer verkeerd.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 00:57

Markie schreef:Dr staat ook ergens dat in de eindtijd de ware kerk het moeilijk zal krijgen.

Je wilde toch niet gaan zeggen dat de HNHK de ware kerk is?

Het lijkt mij dat daarmee niet een specifiek verband bedoeld wordt, maar de zgn. Kerk met een hoofdletter..

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 13:14

Aragorn schreef:
Markie schreef:Dr staat ook ergens dat in de eindtijd de ware kerk het moeilijk zal krijgen.

Het lijkt mij dat daarmee niet een specifiek verband bedoeld wordt, maar de zgn. Kerk met een hoofdletter..

Precies, en op dit moment gaat de discussie over het instituut kerk en niet over de Kerk als geheel...

Los daarvan, ik kan niet zeggen dat de PKN een losgeslagen zooitje. Het is een ontwikkeling op kerkelijk niveau, die fusie, en die kan ik alleen maar toejuichen. Ook het instituut kerk doet er namelijk goed aan om op zoek te gaan naar eenheid.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 15:19

Miss C. schreef:
jappio schreef: Aldus het ND.

De krant heeft het wel meer verkeerd.

HHHHHMMMPPFFFFFF.
Realiteit is moeilijk hoor. Ga zelf zondagmorgen maar kijken in Katwijk. Vraag het ze zelf maar. Maar klets aub niet zo dom.

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 07 jun 2004 15:37

Optimatus schreef:
Aragorn schreef:

Precies, en op dit moment gaat de discussie over het instituut kerk en niet over de Kerk als geheel...

Los daarvan, ik kan niet zeggen dat de PKN een losgeslagen zooitje. Het is een ontwikkeling op kerkelijk niveau, die fusie, en die kan ik alleen maar toejuichen. Ook het instituut kerk doet er namelijk goed aan om op zoek te gaan naar eenheid.

Ook het instituut doet er namelijk goed aan om op zoek te gaan naar eenheid????????????????????? Ze hebben net 70.000 broeders en zusters moedwillig van zich af laten drijven. Is dat zoeken naar eenheid????

Ok, dan weet ik wat het instituut PKN inhoud. Daar moet je dus niet zijn!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 15:43

Speedy schreef:
Optimatus schreef:
Aragorn schreef:

Ook het instituut doet er namelijk goed aan om op zoek te gaan naar eenheid????????????????????? Ze hebben net 70.000 broeders en zusters moedwillig van zich af laten drijven. Is dat zoeken naar eenheid????

Als die 70.000 zusters en broeders niet mee willen gaan, dan moeten die 70.000 zusters en broeders dat zelf weten. Er is vrijheid van godsdienst in dit land.

Intussen zijn er 2 miljoen andere zusters en broeders die wel mee wilden gaan. Ik denk dat de vele SoW-gemeenten die er al waren misschien wel waren opgestapt als de minderheid de meerderheid had geblokkeerd.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 15:46

Optimatus schreef:
Speedy schreef:
Optimatus schreef:
Aragorn schreef:

Als die 70.000 zusters en broeders niet mee willen gaan, dan moeten die 70.000 zusters en broeders dat zelf weten. Er is vrijheid van godsdienst in dit land.

Intussen zijn er 2 miljoen andere zusters en broeders die wel mee wilden gaan. Ik denk dat de vele SoW-gemeenten die er al waren misschien wel waren opgestapt als de minderheid de meerderheid had geblokkeerd.

Ik denk niet dat er een hervormde gemeente zou zijn die opgestapt was!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 15:48

Nee, maar wel een hele reeks aan SoW-gemeenten, bijvoorbeeld Schoonhoven, Leiden, Rotterdam en Lekkerkerk.

Nogmaals, met de PKN is met overgrote meerderheid in de drie afzonderlijke synodes ingestemd. Wie niet mee wil, hoeft niet mee, maar die moeten dan de consequenties aanvaarden.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 15:55

Optimatus schreef:Nee, maar wel een hele reeks aan SoW-gemeenten, bijvoorbeeld Schoonhoven, Leiden, Rotterdam en Lekkerkerk.

Nogmaals, met de PKN is met overgrote meerderheid in de drie afzonderlijke synodes ingestemd. Wie niet mee wil, hoeft niet mee, maar die moeten dan de consequenties aanvaarden.

Jammer dat die consequenties liefdeloos zijn. Gelukkig ken ik een heeeeeleboel PKN'ers die de methode van de Synode veel te hard vinden. Zij zijn verantwoord bezig en hebben liefde tot de bezwaarden al delen ze hun argumenten niet.
Figuren die keihard bezig zijn om de bezwaarden onderuit te halen en ze alles af te nemen ken ik genoeg, en ze komen me de keel uit.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 16:00

Ik heb geen problemen met mensen die in dit opzicht een andere mening zijn toegedaan dan ik. Ik ben zelf een voorstander van onze PKN, ik hoop dat de Chr. Geref. Kerken hun overwegingen eveneens op termijn mee te gaan niet laten verwateren.

Liefdeloos? Ge hebt waarschijnlijk nooit met een gedeelde kerkenraad (Geref. Bond en Midden-Orthodox) te maken gehad. Dat werkt ook niet altijd even lekker, vooral niet omdat wij (Mid.Ort. en de grootste groep) wel vrouwen in het ambt hebben. De bonders zijn daar op tegen, terwijl zij ongeveer 1/4 van het gehele ledenbestand vormen. Dat noem ik pas liefdeloos.

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 07 jun 2004 16:08

Optimatus schreef:Ik heb geen problemen met mensen die in dit opzicht een andere mening zijn toegedaan dan ik. Ik ben zelf een voorstander van onze PKN, ik hoop dat de Chr. Geref. Kerken hun overwegingen eveneens op termijn mee te gaan niet laten verwateren.

Liefdeloos? Ge hebt waarschijnlijk nooit met een gedeelde kerkenraad (Geref. Bond en Midden-Orthodox) te maken gehad. Dat werkt ook niet altijd even lekker, vooral niet omdat wij (Mid.Ort. en de grootste groep) wel vrouwen in het ambt hebben. De bonders zijn daar op tegen, terwijl zij ongeveer 1/4 van het gehele ledenbestand vormen. Dat noem ik pas liefdeloos.

Ok, dat is de andere kant. Ik begrijp hun bezwaar wel tegen de vrouwen in de kerkenraad, ze vormen echter wel een groep en moeten zich aanpassen aan de meerderheid. Maar om het nu direkt liefdeloos te noemen?, ik ken wel dingen die veel verder gaan. Kijk bijv. naar de bezwaarden in Putten. Er is ruimte genoeg in 1 van de kerken om hun ter beschiking te stellen. Ze krijgen er geen. Ze willen het kerkelijk centrum huren, ze mogen het niet eens, terwijl iedere dorpeling er gewoon zijn eigen feest in mag vieren. De bzwaarden mogen het niet eens huren om hun diensten er in te houden. Onbegrijpelijk voor mij.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 jun 2004 16:42

Aragorn schreef:

Nee dat wil ik hiermee niet zeggen.Ik wil hiermee zeggen dat mensen die de oude waarheid vast willen houden, en dus niet met alle winden meewaaien en niet zonodig met de tijdsgeest mee hoeven te doen, het moeilijk krijgen.Dat is wel duidelijk.

Tegenwoordig wil men God en de wereld dienen en dat kan niet.Homohuwelijken in de kerk?Vrouwelijke voorgangsters?Zag je het een eeuw geleden al voor je?Ik noem maar wat.De Nh kerk heeft honderden jaren een eigen identiteit gehad en geloof verkondigd.Dat wordt nu in enkele tientallen jaren tot de grond toe afgebroken en veruïneerd.Alles wordt prijsgegeven om toch maar een beetje een stevige positie te kunnen houden.Dan heb je echt geweldige principes ja :?

Niet dus.Wat is volgens jou, Aragorn, dan de ware kerk?Zijn dat degene die homo's trouwen in de kerk etc.?Geef jou definitie daar is van.
Mensen die bij de ware Kerk behoren onderschrijven zeker niet het gedachtengoed van de Pkn, das een ding wat zeker is.En niet beginnen over Jezus at ook met tollenaren en hoeren enzo.Dat is een totaal ander verhaal :wink:

Optimatus schreef:Precies, en op dit moment gaat de discussie over het instituut kerk en niet over de Kerk als geheel...

"

Wat bedoel je hier precies mee?Beetje onduidelijk.

Jij bent dus van mening dat je om eenheid te scheppen je je principes maar moet laten varen?Wat houd voor jou je geloof dan in?Of heb je geen principes en kies je gewoon de gemakkelijkste weg, de grote horde maar volgen, en je als een mak schaap naar de slachting laten leiden?

En kom nou niet met zo'n kletsverhaal aan van we moeten mee, want misschien kunnen we nog wat doen binnen de Pkn en zo een eigen groep vormen.Bij ons trouwen dan geen homo's in de kerk en gaan geen vrouwen voor etc.

Als je met de Pkn meegaat onderschrijf je hun standpunten.Doe je dat niet dan ga je ook niet mee.Punt.

Cathy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Cathy » 07 jun 2004 17:30

Markie schreef:Nee dat wil ik hiermee niet zeggen.Ik wil hiermee zeggen dat mensen die de oude waarheid vast willen houden, en dus niet met alle winden meewaaien en niet zonodig met de tijdsgeest mee hoeven te doen, het moeilijk krijgen.Dat is wel duidelijk.

Misschien maken ze het zichzelf moeilijk??

Jij bent dus van mening dat je om eenheid te scheppen je je principes maar moet laten varen?Wat houd voor jou je geloof dan in?Of heb je geen principes en kies je gewoon de gemakkelijkste weg, de grote horde maar volgen, en je als een mak schaap naar de slachting laten leiden?

Wat houd het geloof in? Weten dat Yeshua voor mijn zonden is gestorven, dat iedereen die dat gelooft de inwoning van de Heilige Geest krijgt en daardoor niet meer naar de letter maar naar de geest gaat leven.
Dan pas ontstaat ruimte voor de liefde tot G.d èn de naaste.
Dat is de moeilijkste weg. Jezelf verloochenen, op Hem vertrouwen.
De 1 zal zich verplicht voelen om met de PKN mee te gaan en de ander om dat niet te doen.
So what?
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 07 jun 2004 17:34

Cathy schreef:
Markie schreef:Nee dat wil ik hiermee niet zeggen.Ik wil hiermee zeggen dat mensen die de oude waarheid vast willen houden, en dus niet met alle winden meewaaien en niet zonodig met de tijdsgeest mee hoeven te doen, het moeilijk krijgen.Dat is wel duidelijk.

Misschien maken ze het zichzelf moeilijk??

Wat houd het geloof in? Weten dat Yeshua voor mijn zonden is gestorven, dat iedereen die dat gelooft de inwoning van de Heilige Geest krijgt en daardoor niet meer naar de letter maar naar de geest gaat leven.
Dan pas ontstaat ruimte voor de liefde tot G.d èn de naaste.
Dat is de moeilijkste weg. Jezelf verloochenen, op Hem vertrouwen.
De 1 zal zich verplicht voelen om met de PKN mee te gaan en de ander om dat niet te doen.
So what?

Hmm, makkelijk om zo te denken.

Ik geloof dus dan is het goed en kom ik in de hemel.Waarom zijn er sowieso kerken dan?

Wilde dat ik t ook kon geloven :wink:

Terug naar “Archief”