fusie Hersteld Hervormd - Christelijk Gereformeerd?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 03 jun 2004 14:21

Tja ik ben dan lid van een lichtere CGK. Maar ik heb nooit problemen ondervonden nog door het kerkverband. Dus als de plaatselijke kerk er goed mee omgaat is het denk ik geen probleem. Ik denk dat Aragorn dat bedoeld.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 03 jun 2004 14:27

Speedy schreef:
Aragorn schreef:
pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring. :(

Ik denk dat het eerder de manier waarop met die verschillen omgegaan wordt als de verschillen zelf zijn, waarom te huilen valt.

Hoe bedoel je dat?

Ik bedoel dat verschillen an sich geen groot probleem hoeven vormen. Maar zo gauw mensen hun mening aan anderen op willen leggen, elkaar in verscheidenheid niet meer accepteren en ruzie gaan maken wordt het een probleem. Eens worden we het hier nooit, dat lijkt me duidelijk. Maar ook hier moet ik denken aan P.O.D.: We should agree to disagree...

Speedy
Majoor
Majoor

Berichtdoor Speedy » 03 jun 2004 17:44

Aragorn schreef:
Speedy schreef:
Aragorn schreef:
pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring. :(

Ik denk dat het eerder de manier waarop met die verschillen omgegaan wordt als de verschillen zelf zijn, waarom te huilen valt.

Hoe bedoel je dat?

Ik bedoel dat verschillen an sich geen groot probleem hoeven vormen. Maar zo gauw mensen hun mening aan anderen op willen leggen, elkaar in verscheidenheid niet meer accepteren en ruzie gaan maken wordt het een probleem. Eens worden we het hier nooit, dat lijkt me duidelijk. Maar ook hier moet ik denken aan P.O.D.: We should agree to disagree...

Maar de verschillen die er zijn beginnen aardig essentieel te worden waar je op een gegeven moment niet meer uit de de voeten mee kan. Bijvoorbeeld: de vrouw in het ambt, geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra), de zondagsheiliging, het toestaan van practiserende homofilie, ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen, ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen, veronderstelde wedergeboorte, en ga zo nog maar door ......... en door dit alles versta je elkaar niet meer. Maar moet je deze verscheidenheid accepteren?

japijo
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor japijo » 03 jun 2004 17:46

Speedy schreef:
Aragorn schreef:
Speedy schreef:
Aragorn schreef:

Hoe bedoel je dat?

Maar de verschillen die er zijn beginnen aardig essentieel te worden waar je op een gegeven moment niet meer uit de de voeten mee kan. Bijvoorbeeld: de vrouw in het ambt, geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra), de zondagsheiliging, het toestaan van practiserende homofilie, ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen, ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen, veronderstelde wedergeboorte, en ga zo nog maar door ......... en door dit alles versta je elkaar niet meer. Maar moet je deze verscheidenheid accepteren?

Ik denk het niet. Ga heel concreet kijken. Spreekt de Bijbel het tegen? dan moeten we het niet doen!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jun 2004 23:04

Speedy:
de vrouw in het ambt,

Kan iemand die de vrouw in het ambt accepteert niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra)

Kan iemand die deze geschriften onderschrijft niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
de zondagsheiliging,

Kan iemand die de zondag op een andere manier invult niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
het toestaan van practiserende homofilie,

Kan iemand die practiserende homofilie toestaat (of een praktiserende homofiel) niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen,

Kan een ambtsdrager die maar 1x in de kerk komt (ik neem aan dat je per zondag bedoelt) niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen,

Zijn er buiten de ondertekenaars van de 3 formulieren van enigheid geen broeders in Christus?

Speedy:
veronderstelde wedergeboorte,

Kan iemand die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet jouw broeder in Christus zijn?

Als je het mij vraagt houdt je zo weinig broeders over...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 04 jun 2004 00:37

Speedy schreef:
Aragorn schreef:
Speedy schreef:
Aragorn schreef:

Hoe bedoel je dat?

Je zegt het zelf ook al: het zijn de mensen die een probleem maken van de verscheidenheid. Niet de verscheidenheid zelf is de oorzaak.

En Klaas zei het al terecht: kun je op die manier geen broeders meer zijn?
Stel dat er een splitsing komt, dan zit je weer lekker met mensen die het met elkaar eens zijn in de kerk. Maar ondertussen zegt elke dominee wel dat er in de andere kerk evengoed christenen en broeders in het geloof zitten (hoop ik dan). En dan vraag ik me af waarom je dan zonodig in een ander gebouw moet zitten..

pugna
Mineur
Mineur

Re: fusie Hersteld Hervormd - Christelijk Gereformeerd?

Berichtdoor pugna » 04 jun 2004 18:55

Motormuis schreef:
japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?
Wie vindt dat zij samen verder moeten gaan?, Waarom?

Eens, laat die hele kliek maar samengaan, kunnen het best met elkaar vinden volgens mij. Dus:
CGK, Hersteld Hervormden, GG.

Christelijke Herstelde Gemeenten

Herstelde gemeenten, waren we ziek of zo??

Ik stel voor Christelijke Gereformeerde Gemeenten.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 04 jun 2004 19:04

Klaas schreef:Speedy:
de vrouw in het ambt,

Kan iemand die de vrouw in het ambt accepteert niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra)

Kan iemand die deze geschriften onderschrijft niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
de zondagsheiliging,

Kan iemand die de zondag op een andere manier invult niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
het toestaan van practiserende homofilie,

Kan iemand die practiserende homofilie toestaat (of een praktiserende homofiel) niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen,

Kan een ambtsdrager die maar 1x in de kerk komt (ik neem aan dat je per zondag bedoelt) niet jouw broeder in Christus zijn?

Speedy:
ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen,

Zijn er buiten de ondertekenaars van de 3 formulieren van enigheid geen broeders in Christus?

Speedy:
veronderstelde wedergeboorte,

Kan iemand die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet jouw broeder in Christus zijn?

Als je het mij vraagt houdt je zo weinig broeders over...

Klaas

Voor een deel zijn de voorbeelden die jij noemt zonden. En volhardende zondaars moeten uit de kerk worden gezet. Waarom zou dit niet gelden voor gemeenten die dit dergelijke zonden toelaten.
Zo is het dan niet desgenen, die wil, noch desgenen, die loopt, maar des ontfermenden Gods. (Rom 9:16)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jun 2004 21:50

Voor een deel zijn de voorbeelden die jij noemt zonden. En volhardende zondaars moeten uit de kerk worden gezet. Waarom zou dit niet gelden voor gemeenten die dit dergelijke zonden toelaten.

Dit is een interessante stellingname. Allereerst moeten we vaststellen dat bepaalde dingen volgens jou zonden zijn. Ik ken van al de gegeven voorbeelden echter wel mensen die menen dat dat niet het geval is (en van een groot deel vind ik dat zelf ook niet). Deze mensen zijn in hun eigen geweten ten volle overtuigd. Ik zie hen dan ook eerder als broeders in Christus dan als volhardende zondaren. Uiteraard wordt het verhaal anders wanneer men er eigenlijk van overtuigd is dat iets niet goed is maar het toch blijft doen.

De tweede reden dat je stellingname interessant is is gelegen in het feit dat je spreekt over het feit dat zonden niet getolereerd mogen worden. Ik ben het met je eens dat een kerk idd zonden dient te weren. Dit kan ook zover gaan dat men aanhoudende zondaren na meerdere waarschuwingen / gesprekken e.d. uitsluit van de gemeenschap van de kerk. Dat is echter wat anders dan een kerkscheuring of een afscheiding. Daarbij meent men dat men beter geen deel kan hebben aan een zieke gemeenschap. Daar kan ik me absoluut niet in vinden.

Klaas

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 05 jun 2004 11:01

Klaas schreef:

Dit is een interessante stellingname. Allereerst moeten we vaststellen dat bepaalde dingen volgens jou zonden zijn. Ik ken van al de gegeven voorbeelden echter wel mensen die menen dat dat niet het geval is (en van een groot deel vind ik dat zelf ook niet). Deze mensen zijn in hun eigen geweten ten volle overtuigd. Ik zie hen dan ook eerder als broeders in Christus dan als volhardende zondaren. Uiteraard wordt het verhaal anders wanneer men er eigenlijk van overtuigd is dat iets niet goed is maar het toch blijft doen.

Ik zei voor een deel.

De tweede reden dat je stellingname interessant is is gelegen in het feit dat je spreekt over het feit dat zonden niet getolereerd mogen worden. Ik ben het met je eens dat een kerk idd zonden dient te weren. Dit kan ook zover gaan dat men aanhoudende zondaren na meerdere waarschuwingen / gesprekken e.d. uitsluit van de gemeenschap van de kerk. Dat is echter wat anders dan een kerkscheuring of een afscheiding. Daarbij meent men dat men beter geen deel kan hebben aan een zieke gemeenschap. Daar kan ik me absoluut niet in vinden.

Klaas

Waarom verschil maken?
Een volhardende zondaar kan niet getolereerd worden in de gemeente.
Waarom een zou dan een gemeente die volhard in de zonde (of het toestaan van zonden) niet uit de kerk gezet worden?
Mag een gemeente meer dan een kerklid?

Deuteronomium 13
12 Wanneer gij van een uwer steden, die de HEERE, uw God, u geeft, om aldaar te wonen, zult horen zeggen:
13 Er zijn mannen, Belials-kinderen, uit het midden van u uitgegaan, en hebben de inwoners hunner stad aangedreven, zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt;
14 Zo zult gij onderzoeken, en naspeuren, en wel navragen; en ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker, zulk een gruwel is in het midden van u gedaan;
15 Zo zult gij de inwoners derzelver stad ganselijk slaan met de scherpte des zwaards, verbannende haar, en alles, wat daarin is, ook haar beesten, met de scherpte des zwaards.
16 En al haar roof zult gij verzamelen in het midden van haar straat, en den HEERE, uw God, die stad en al haar roof ganselijk met vuur verbranden; en zij zal een hoop zijn eeuwiglijk, zij zal niet weder gebouwd worden.
17 Ook zal er niets van het verbannene aan uw hand kleven, opdat de HEERE Zich wende van de hitte Zijns toorns, en u geve barmhartigheid, en Zich uwer erbarme, en u vermenigvuldige, gelijk als Hij uw vaderen gezworen heeft;
18 Wanneer gij de stem des HEEREN, uws Gods, zult gehoorzaam zijn, om te houden al Zijn geboden, die ik u heden gebiede, om te doen wat recht is in de ogen des HEEREN, uws Gods.

Een stad is het plaatselijke deel van het volk.
De gemeente is het plaatselijke deel van het kerkverband.

'zieke gemeenschap'
:-k
U is hervormed??

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2004 08:34

Waarom verschil maken? Een volhardende zondaar kan niet getolereerd worden in de gemeente.
Waarom een zou dan een gemeente die volhard in de zonde (of het toestaan van zonden) niet uit de kerk gezet worden?

Ik maak in die zin geen onderscheid. Een dwalende gemeente mag wat mij betreft ook onder een bepaalde vorm van censuur gesteld worden (al weet ik niet of dat kerkrechtelijk gezien mogelijk is). Ik maak echter wel onderscheid tussen afstoten (afgestoten worden) en afscheiden. Afgescheiden kerken zijn over het algemeen niet afgestoten maar kiezen er zelf voor zich af te scheiden (van de dwalende hoofdmoot). Daarvoor zie ik geen ruimte.

U is hervormed??

Alleen in mijn denken ;-)

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 13:02

Is jullie inmiddels bekend dat er al predikanten binnen de Chr. Geref. Kerk hardop nadenken over toetreding tot de PKN binnen een jaar of tien?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2004 13:06

Is jullie inmiddels bekend dat er al predikanten binnen de Chr. Geref. Kerk hardop nadenken over toetreding tot de PKN binnen een jaar of tien?

Zijn de verschilpunten die de reden voor de afscheiding van de CGK waren dan opgelost door veranderingen in de moederkerk of is men in de CGK zelf opgeschoven?

Klaas

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 07 jun 2004 13:11

Dat weet ik niet, zover heb ik me er niet in verdiept, ik las het echter in de krant. Daar stond een interview met een aantal Chr. Geref. predikanten die de fusie wel zagen zitten. Ik zou zeggen: kom er bij.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

pugna
Mineur
Mineur

Berichtdoor pugna » 07 jun 2004 18:22

Klaas schreef:
Waarom verschil maken? Een volhardende zondaar kan niet getolereerd worden in de gemeente.

Ik maak in die zin geen onderscheid. Een dwalende gemeente mag wat mij betreft ook onder een bepaalde vorm van censuur gesteld worden (al weet ik niet of dat kerkrechtelijk gezien mogelijk is). Ik maak echter wel onderscheid tussen afstoten (afgestoten worden) en afscheiden. Afgescheiden kerken zijn over het algemeen niet afgestoten maar kiezen er zelf voor zich af te scheiden (van de dwalende hoofdmoot). Daarvoor zie ik geen ruimte.

...

Ik zie geen principieel verschil. Zonde kan niet gedoogd worden in de kerk. Ook niet als de 'hoofdmoot' daar anders over denkt.

Bij afstoten wordt de minderheid uit de kerk gezet.
Bij afscheiden de meerderheid.

Terug naar “Archief”