Moderator: Moderafo's
Speedy schreef:Aragorn schreef:pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring.
Ik denk dat het eerder de manier waarop met die verschillen omgegaan wordt als de verschillen zelf zijn, waarom te huilen valt.
Hoe bedoel je dat?
Aragorn schreef:Speedy schreef:Aragorn schreef:pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring.
Ik denk dat het eerder de manier waarop met die verschillen omgegaan wordt als de verschillen zelf zijn, waarom te huilen valt.
Hoe bedoel je dat?
Ik bedoel dat verschillen an sich geen groot probleem hoeven vormen. Maar zo gauw mensen hun mening aan anderen op willen leggen, elkaar in verscheidenheid niet meer accepteren en ruzie gaan maken wordt het een probleem. Eens worden we het hier nooit, dat lijkt me duidelijk. Maar ook hier moet ik denken aan P.O.D.: We should agree to disagree...
Speedy schreef:Aragorn schreef:Speedy schreef:Aragorn schreef:pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring.
Hoe bedoel je dat?
Ik bedoel dat verschillen an sich geen groot probleem hoeven vormen. Maar zo gauw mensen hun mening aan anderen op willen leggen, elkaar in verscheidenheid niet meer accepteren en ruzie gaan maken wordt het een probleem. Eens worden we het hier nooit, dat lijkt me duidelijk. Maar ook hier moet ik denken aan P.O.D.: We should agree to disagree...
Maar de verschillen die er zijn beginnen aardig essentieel te worden waar je op een gegeven moment niet meer uit de de voeten mee kan. Bijvoorbeeld: de vrouw in het ambt, geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra), de zondagsheiliging, het toestaan van practiserende homofilie, ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen, ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen, veronderstelde wedergeboorte, en ga zo nog maar door ......... en door dit alles versta je elkaar niet meer. Maar moet je deze verscheidenheid accepteren?
de vrouw in het ambt,
geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra)
de zondagsheiliging,
het toestaan van practiserende homofilie,
ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen,
ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen,
veronderstelde wedergeboorte,
Speedy schreef:Aragorn schreef:Speedy schreef:Aragorn schreef:pugna schreef:De verschillen in de CGK zijn i.d.d. om te huilen. Ik verwacht binnen een jaar of tien een scheuring.
Hoe bedoel je dat?
Maar de verschillen die er zijn beginnen aardig essentieel te worden waar je op een gegeven moment niet meer uit de de voeten mee kan. Bijvoorbeeld: de vrouw in het ambt, geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra), de zondagsheiliging, het toestaan van practiserende homofilie, ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen, ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen, veronderstelde wedergeboorte, en ga zo nog maar door ......... en door dit alles versta je elkaar niet meer. Maar moet je deze verscheidenheid accepteren?
Motormuis schreef:japijo schreef:Er wordt door sommige dominees uit de CGK positief gereageerd op de HNHK. Het lijkt erop dat er straks CG kerken zullen zijn die zich willen voegen bij de HNHK. Ook zijn er enkele Gergem dominees die positief reageren tot samengaan met de HNHK. De HNHK gaat voort op de kerkorde van 1951. Ben benieuwd. Wie heeft een reactie?
Wie vindt dat zij samen verder moeten gaan?, Waarom?
Eens, laat die hele kliek maar samengaan, kunnen het best met elkaar vinden volgens mij. Dus:
CGK, Hersteld Hervormden, GG.
Christelijke Herstelde Gemeenten
Klaas schreef:Speedy:de vrouw in het ambt,
Kan iemand die de vrouw in het ambt accepteert niet jouw broeder in Christus zijn?
Speedy:geloofwaardigheid van de bijbel (geschriften van dr. Loonstra)
Kan iemand die deze geschriften onderschrijft niet jouw broeder in Christus zijn?
Speedy:de zondagsheiliging,
Kan iemand die de zondag op een andere manier invult niet jouw broeder in Christus zijn?
Speedy:het toestaan van practiserende homofilie,
Kan iemand die practiserende homofilie toestaat (of een praktiserende homofiel) niet jouw broeder in Christus zijn?
Speedy:ambtsdragers die maar 1x in de kerk komen,
Kan een ambtsdrager die maar 1x in de kerk komt (ik neem aan dat je per zondag bedoelt) niet jouw broeder in Christus zijn?
Speedy:ambtsdragers die weigeren de 3 formulieren van enigheid te ondertekenen,
Zijn er buiten de ondertekenaars van de 3 formulieren van enigheid geen broeders in Christus?
Speedy:veronderstelde wedergeboorte,
Kan iemand die uitgaat van veronderstelde wedergeboorte niet jouw broeder in Christus zijn?
Als je het mij vraagt houdt je zo weinig broeders over...
Klaas
Voor een deel zijn de voorbeelden die jij noemt zonden. En volhardende zondaars moeten uit de kerk worden gezet. Waarom zou dit niet gelden voor gemeenten die dit dergelijke zonden toelaten.
Klaas schreef:Voor een deel zijn de voorbeelden die jij noemt zonden. En volhardende zondaars moeten uit de kerk worden gezet. Waarom zou dit niet gelden voor gemeenten die dit dergelijke zonden toelaten.
Dit is een interessante stellingname. Allereerst moeten we vaststellen dat bepaalde dingen volgens jou zonden zijn. Ik ken van al de gegeven voorbeelden echter wel mensen die menen dat dat niet het geval is (en van een groot deel vind ik dat zelf ook niet). Deze mensen zijn in hun eigen geweten ten volle overtuigd. Ik zie hen dan ook eerder als broeders in Christus dan als volhardende zondaren. Uiteraard wordt het verhaal anders wanneer men er eigenlijk van overtuigd is dat iets niet goed is maar het toch blijft doen.
De tweede reden dat je stellingname interessant is is gelegen in het feit dat je spreekt over het feit dat zonden niet getolereerd mogen worden. Ik ben het met je eens dat een kerk idd zonden dient te weren. Dit kan ook zover gaan dat men aanhoudende zondaren na meerdere waarschuwingen / gesprekken e.d. uitsluit van de gemeenschap van de kerk. Dat is echter wat anders dan een kerkscheuring of een afscheiding. Daarbij meent men dat men beter geen deel kan hebben aan een zieke gemeenschap. Daar kan ik me absoluut niet in vinden.
Klaas
Deuteronomium 13
12 Wanneer gij van een uwer steden, die de HEERE, uw God, u geeft, om aldaar te wonen, zult horen zeggen:
13 Er zijn mannen, Belials-kinderen, uit het midden van u uitgegaan, en hebben de inwoners hunner stad aangedreven, zeggende: Laat ons gaan, en dienen andere goden, die gij niet gekend hebt;
14 Zo zult gij onderzoeken, en naspeuren, en wel navragen; en ziet, het is de waarheid, de zaak is zeker, zulk een gruwel is in het midden van u gedaan;
15 Zo zult gij de inwoners derzelver stad ganselijk slaan met de scherpte des zwaards, verbannende haar, en alles, wat daarin is, ook haar beesten, met de scherpte des zwaards.
16 En al haar roof zult gij verzamelen in het midden van haar straat, en den HEERE, uw God, die stad en al haar roof ganselijk met vuur verbranden; en zij zal een hoop zijn eeuwiglijk, zij zal niet weder gebouwd worden.
17 Ook zal er niets van het verbannene aan uw hand kleven, opdat de HEERE Zich wende van de hitte Zijns toorns, en u geve barmhartigheid, en Zich uwer erbarme, en u vermenigvuldige, gelijk als Hij uw vaderen gezworen heeft;
18 Wanneer gij de stem des HEEREN, uws Gods, zult gehoorzaam zijn, om te houden al Zijn geboden, die ik u heden gebiede, om te doen wat recht is in de ogen des HEEREN, uws Gods.
Waarom verschil maken? Een volhardende zondaar kan niet getolereerd worden in de gemeente.
Waarom een zou dan een gemeente die volhard in de zonde (of het toestaan van zonden) niet uit de kerk gezet worden?
Mag een gemeente meer dan een kerklid?
U is hervormed??
Is jullie inmiddels bekend dat er al predikanten binnen de Chr. Geref. Kerk hardop nadenken over toetreding tot de PKN binnen een jaar of tien?
Klaas schreef:Waarom verschil maken? Een volhardende zondaar kan niet getolereerd worden in de gemeente.
Waarom een zou dan een gemeente die volhard in de zonde (of het toestaan van zonden) niet uit de kerk gezet worden?
Mag een gemeente meer dan een kerklid?
Ik maak in die zin geen onderscheid. Een dwalende gemeente mag wat mij betreft ook onder een bepaalde vorm van censuur gesteld worden (al weet ik niet of dat kerkrechtelijk gezien mogelijk is). Ik maak echter wel onderscheid tussen afstoten (afgestoten worden) en afscheiden. Afgescheiden kerken zijn over het algemeen niet afgestoten maar kiezen er zelf voor zich af te scheiden (van de dwalende hoofdmoot). Daarvoor zie ik geen ruimte.
...
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten