preekstoelnachtpitjes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

preekstoelnachtpitjes

Berichtdoor Bookman » 14 apr 2004 20:35

Ja jullie kennen ze vast wel! Het zijn predikanten die het ook niet meer weten, ergo die soms durven te zeggen dat ze het nog nooit gewten hebben. Da's erg! En wij vinden het prachtig als dominees dat zeggen. Dat zijn de echte. Vooral als ze gaan zeggen dat ze maar een nachtpitje zijn. Behalve als jij zegt dat je dat altijd al gevonden hebt. Dan is het ineens geen waar meer. Ja, ik weet het deze rede is hard. Maar de apostelen en de vaderen die hadden het niet over nachtpitjes. Ja die spiegel in een duistere rede dat weet ik. Staat er een keer. Maar verder lees ik dat het licht voor de rechtvaardigen gezaaid is. En voor de donkeren....
Maar de afvalligen wonen in het dorre. Laat je toch niet verleiden door zulke uitspraken, maar kijk en luister of je Christus hoort in hun prediking. En als dat Licht schijnt, is er geen nachtpitje meer te bekennen.
Heb eens preek gehoord van een oud Ger. dominee. Een oudjaarspreek. over Hij is de Rotssteen Wiens werk volkomen is. ik had van zo'n tekst een hoge verwachting, maar ging verslagen naar huis. Een hele dienst niets anders als over zijn ziekte van het afgelopn jaar, en telkens om de paar regels zei hij: Ja mensen dat staat er hoor, jaja. En weer maar datzelfde. Ach wat een armoede. En maar klagen dat de Heere er niet was. En dat ligt natuurlijk aan iedereen van de wereld, en ook nog wel een beetje aan degenen die kerks zijn. Maar het ligt nooit aan hunzelf. Nehemia leert wel iets anders: Ook ik en mijn vaders huis
Daarom let op. Doof de pitjes, en laat die ene Kandelaar branden. Die een Lamp is voor ons pad.
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.
Psalm 106:47

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 apr 2004 23:47

Dat was ds. Goudriaan zeker? :wink: (aangezien je in Terneuzen woont)

Je bent wel een beetje gefrustreerd of niet? Ik kan het me wel een beetje voorstellen, maar kvraag me ook af welk doel deze posting dient.

@mic
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor @mic » 14 apr 2004 23:52

kvind het mooi stuk, maar je het het beter in één van de topics van dogmatiek en kerkleer kunnen plaatsen, die gaan daar een beetje over
Afbeelding
@mic: amic.filternet.nl

egel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor egel » 12 mei 2004 08:04

Doof de pitjes, en laat die ene Kandelaar branden

dus als ik het moeilijk heb met mijn geloof dan kan ik er beter mee stoppen?

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 12 mei 2004 12:26

Nee... Maar als je het niet moeilijk hebt moet je niet je desondanks als een nachtpitje voordoen :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 12 mei 2004 13:27

egel schreef:

Nee, natuurlijk niet. Maar als een dominee op de preekstoel staat te verkondigen, dat hij, die een geestelijk leidsman moet zijn, het ook allemaal niet weet, hoe moet het dan?
Als de blinde de blinde leidt, vallen ze allebei in de gracht.

Daarbij komt dat zo'n dominee volgens mij de Geest uitblust, terwijl hij juist een "spreekbuis van de Geest" moet zijn, toch?

Bookman
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Bookman » 05 jun 2004 11:07

The Keimpe schreef:
Nee, natuurlijk niet. Maar als een dominee op de preekstoel staat te verkondigen, dat hij, die een geestelijk leidsman moet zijn, het ook allemaal niet weet, hoe moet het dan?
Als de blinde de blinde leidt, vallen ze allebei in de gracht.

Daarbij komt dat zo'n dominee volgens mij de Geest uitblust, terwijl hij juist een "spreekbuis van de Geest" moet zijn, toch?

Daarom vallen er ook zoveel in de gracht.................. :cry:
Verlos ons, HEERE, onze God! en verzamel ons uit de heidenen, opdat wij den Naam Uwer heiligheid loven, ons beroemende in Uw lof.

Psalm 106:47

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jun 2004 08:37

Maar als een dominee op de preekstoel staat te verkondigen, dat hij, die een geestelijk leidsman moet zijn, het ook allemaal niet weet, hoe moet het dan?

Van de andere kant moeten we ook niet menen dat een dominee alles moet weten. Ik begrijp wat Bookman bedoelt, maar ik vind een voorganger die toe durft te geven moeite te hebben met bepaalde zaken o.i.d wel aanspreken.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 08:56

Ja, dat vind ik ook wel. Ik vind een dominee geloofwaardiger overkomen als hij soms gewoon toegeeft het ook niet te weten.

@tlantis
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Re: preekstoelnachtpitjes

Berichtdoor @tlantis » 07 jun 2004 09:17

Bookman schreef:En weer maar datzelfde. Ach wat een armoede. En maar klagen dat de Heere er niet was. En dat ligt natuurlijk aan iedereen van de wereld, en ook nog wel een beetje aan degenen die kerks zijn. Maar het ligt nooit aan hunzelf. Nehemia leert wel iets anders: Ook ik en mijn vaders huis
Daarom let op. Doof de pitjes, en laat die ene Kandelaar branden. Die een Lamp is voor ons pad.
Ik kan over die preek natuurlijk nix zeggen (ik was er niet bij), maar ik wordt wel erg moe van mensen die klagen over dat de Heere niet werkt omdat de wereld zo donker is. Die redenering is overigens niet alleen voorbehouden aan rechts reformatorisch, ook in sommige evangelische kringen wordt dit nog al eens geroepen... En dat gaat volgens mij dus helemaal nergens over.

Natuurlijk heeft de ellende in de wereld (en in dit land), alles te maken met de zonde. Je citeerd zelf Nehemia en die riep in dat zelfde gedeelte ook al zoiets al "wij hebben het helemaal bij U verbruikt" (o.i.d.) en hij citeerd zelf een profetie van Mozes waarin duidelijk wordt dat de balingschap en de ellende in Jeruzalem alles te maken heeft met de zonde van het volk.

Alleen om dan te gaan roepen dat God niet meer werkt... dat is volgens mij nou precies niet waar. Ik denk dat God juist in die ellende werkt. Kijk maar gewoon eens naar de inhoudsopgave van de bijbel, bijna alle boeken zijn geschreven in tijden van ellende. Pak bijvoorbeeld het boek "Richteren", alleen als er weer een of ander volk binnen komt vallen of een hongersnood is wordt er weer stuk bij geschreven (m.a.w. laat God van Zich horen)...

In het nieuwe verbond is het vaak net zo... Juist als een gemeente in de verdrukking zit is God heel dichtbij. Juist als men ten midden van duisternis leeft openbaard de Geest zich op velen wonderlijk manieren (vandaag de dag bijvoorbeeld in de gemeenten in China).

Jezus zegt: "gij zijt het licht der wereld en het zout der aarde". Niet: "jullie kunnen het worden". Als de christenen niet de wereld in gaan om het licht in de duisternis te brengen blijft het licht uit. Dan kan je aan God blijven vragen waarom het buiten zo duister is... ik denk dat Jezus op die vraag al antwoorde toen Hij zei dat een kaars op een kandelaar hoort en niet onder een stolp. Een kaars een stolp verspreid geen licht en dooft op den duur ook nog... Een christen die opgesloten gaat zitten in kerk brengt niets van God's heerlijkheid in de wereld...

En terwijl ik dit intik besef ik me ook weer eens hoe miserabel ik zelf met deze opdracht omga... :(

Goed dan maar asluiten met de woorden van Nehemia (heb het nu even opgezocht)...

Neh1:11a "Och, HEERE, laat toch Uw oor opmerkende zijn op het gebed Uws knechts, en op het gebed Uwer knechten, die lust hebben Uw Naam te vrezen; en doe het toch Uw knecht heden wel gelukken, en geef hem barmhartigheid voor het aangezicht dezes mans."
MACDONALDUS SENEX FUNDUM HABET

joepie

Berichtdoor joepie » 07 jun 2004 09:31

egel schreef:

Misschien een kerk zoeken waar de lamp niet onder een korenmaat wordt gezet?

Terug naar “Archief”