Ja jullie kennen ze vast wel! Het zijn predikanten die het ook niet meer weten, ergo die soms durven te zeggen dat ze het nog nooit gewten hebben. Da's erg! En wij vinden het prachtig als dominees dat zeggen. Dat zijn de echte. Vooral als ze gaan zeggen dat ze maar een nachtpitje zijn. Behalve als jij zegt dat je dat altijd al gevonden hebt. Dan is het ineens geen waar meer. Ja, ik weet het deze rede is hard. Maar de apostelen en de vaderen die hadden het niet over nachtpitjes. Ja die spiegel in een duistere rede dat weet ik. Staat er een keer. Maar verder lees ik dat het licht voor de rechtvaardigen gezaaid is. En voor de donkeren....
Maar de afvalligen wonen in het dorre. Laat je toch niet verleiden door zulke uitspraken, maar kijk en luister of je Christus hoort in hun prediking. En als dat Licht schijnt, is er geen nachtpitje meer te bekennen.
Heb eens preek gehoord van een oud Ger. dominee. Een oudjaarspreek. over Hij is de Rotssteen Wiens werk volkomen is. ik had van zo'n tekst een hoge verwachting, maar ging verslagen naar huis. Een hele dienst niets anders als over zijn ziekte van het afgelopn jaar, en telkens om de paar regels zei hij: Ja mensen dat staat er hoor, jaja. En weer maar datzelfde. Ach wat een armoede. En maar klagen dat de Heere er niet was. En dat ligt natuurlijk aan iedereen van de wereld, en ook nog wel een beetje aan degenen die kerks zijn. Maar het ligt nooit aan hunzelf. Nehemia leert wel iets anders: Ook ik en mijn vaders huis
Daarom let op. Doof de pitjes, en laat die ene Kandelaar branden. Die een Lamp is voor ons pad.