Frost schreef:Aragorn schreef:Maar dan is het dus niet Gods wil dat er kinderen verkracht worden, dat is dan een vervelend gevolg van het feit dat Hij mensen een vrije wil gegeven heeft om te doen zowel het goede als het kwade.
En hoe zit het dan met kinderen die omkomen door een enge ziekte of door een natuurramp of door een gevaarlijk beest? Die dingen zijn niet het gevolg van een vrije wil.
Dus behalve dat hij vrije wil belangrijker vindt dan het niet laten verkrachten van kinderen (voorkomen van moreel kwaad), is er ook iets dat hij belangrijker vindt dan het verhinderen van natuurlijk kwaad. Wat is dat?
sommige dingen wel en sommige dingen niet.
maar indirect is de mens daar wel de schuld van de mens, en de duivel.
Allereerst omdat de mens de duivel heeft toegelaten in zijn leven. I.p.v. een goede God die het beste voor had met ons leven, hebben we de duivel binnen gelaten. Hij is nu de machthebber op deze wereld. Met zo'n machthebber, en zoveel aanhangers is het niet gek dat het zo'n zooitje is op de wereld. Door onze keuze voor de duivel de machthebber is ons leven, totdat je gaat vertrouwen op Jezus die de satan heeft overwonnen zoals Hij belooft had om te doen.
In Joh. 8:30-59 is Jezus in gesprek met Joden en hij zegt in vers 44:
Gij hebt de duivel tot vader en wilt de begeerten van uw vader doen. Die was een mensenmoordenaar van den beginne en staat niet in de waarheid, want er is in hem geen waarheid. Wanneer hij de leugen spreekt, spreekt hij naar zijn aard, want hij is een leugenaar en de vader der leugen.
zolang je God niet koning over je hart is geworden, ben je een aanhanger van de duivel en heeft de duivel macht over je.
Op je vraag hoe zit dat dan met natuurrampen.
kan ik moeilijk een antwoord geven, this 1 van de vragen die ik ook nog wel eens stel. Alleerst wil ik zeggen dat het onze schuld is, het is fout gegaan toe wij op iemand anders gingen vertrouwen dan op God. Op de duivel en zijn leugenen.
Of natuurrampen veroorzaakt worden door de duivel of door God weet ik niet. God heeft de macht om de natuur te veranderen, hij laat de natuur groeien. Hij heeft ons alleen de verantwoordelijkheid gegeven over zijn scheping, en ja.. dat gaat fout als je Vader een Vader der leugenen is, en een mensen moorder van de beginne af. Ik denk dat God natuurrampen kan voorkomen, als wij als rentmeesters van de aarde bidden of Hij het niet wil laten gebeuren. Wij zijn tenslotte verwantwoordelijk.
this puur een brainstorm hoor.. maar je zegt maar als je er anders overdenkt.