jij gaat niet meer dood! geloof je dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 04 jun 2004 20:27

surfer schreef:
Floefloe schreef:Keer het is om, is er bewijs dat er geen leven na de dood is?

Volgens mij niet, net zoals dat er geen hard bewijs is (aangenomen dat je de bijbel niet als hard bewijs ziet) voor een leven na de dood.

is er bewijs dat kabouters niet bestaan? Is er bewijs dat marsmannetjes niet bestaan? Nee. Dus is het volstrekt verstandig om daarin te geloven. Toch?

Ken je de grap van het restaurant, waarin boven een leeg aqarium een bordje hing met daarop:'verboden de onzichtbare vissen te voeren'?

Die kant ga je dan op. Beetje gevaarlijk voor je geestelijk welzijn.

Trouwens, niemand is ingegaan op mijn opmerking over 'leven na de dood' in het oude testament.

Inderdaad! dat bedoel ik dus! Ik geloof niet in God omdat het niet bestaan van God nooit bewezen is. Net zoals het vaag is als iemand die niet in God geloofd dat doet omdat er geen bewijs van God is.
Zo is het vaag als ik niet in kabouters zou geloven omdat nooit bewezen is dat ze bestaan, ik geloof niet in ze omdat ik nooit iets van kabouters gezien of ervaren heb.
Van God heb ik wel veel gezien en ervaren, heelveel zelfs.

En dat van het OT, daar zou ik me eerst in moeten verdiepen om er een antwoord op te geven. MOcht het zo zijn, vind ik het een zwak argument om te zeggen dat er geen leven na de dood is omdat het in het OT niet expleciet genoemd wordt. . Waar ging Elia dan heen toen hij opgenomen werd? Ergens in een wolk blijven hangen?
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 04 jun 2004 20:59

meschianza schreef:
surfer schreef:
Floefloe schreef:Keer het is om, is er bewijs dat er geen leven na de dood is?

Volgens mij niet, net zoals dat er geen hard bewijs is (aangenomen dat je de bijbel niet als hard bewijs ziet) voor een leven na de dood.

is er bewijs dat kabouters niet bestaan? Is er bewijs dat marsmannetjes niet bestaan? Nee. Dus is het volstrekt verstandig om daarin te geloven. Toch?

Ken je de grap van het restaurant, waarin boven een leeg aqarium een bordje hing met daarop:'verboden de onzichtbare vissen te voeren'?

Die kant ga je dan op. Beetje gevaarlijk voor je geestelijk welzijn.

Trouwens, niemand is ingegaan op mijn opmerking over 'leven na de dood' in het oude testament.

Inderdaad! dat bedoel ik dus! Ik geloof niet in God omdat het niet bestaan van God nooit bewezen is. Net zoals het vaag is als iemand die niet in God geloofd dat doet omdat er geen bewijs van God is.
Zo is het vaag als ik niet in kabouters zou geloven omdat nooit bewezen is dat ze bestaan, ik geloof niet in ze omdat ik nooit iets van kabouters gezien of ervaren heb.
Van God heb ik wel veel gezien en ervaren, heelveel zelfs.

En dat van het OT, daar zou ik me eerst in moeten verdiepen om er een antwoord op te geven. MOcht het zo zijn, vind ik het een zwak argument om te zeggen dat er geen leven na de dood is omdat het in het OT niet expleciet genoemd wordt. . Waar ging Elia dan heen toen hij opgenomen werd? Ergens in een wolk blijven hangen?
Er zijn dus ook mensen die wel degelijk het bestaan van kabouters ervaren. Het probleem is uiteindelijk, het zit voornamelijk in ons hoofd. Een mens heeft een enorme fantasie, daar ben ik zelf tot mijn schade en schande achergekomen.

Dat van die wolk vindt ik kinderachtig. Wie zegt uberhaupt dat Elia opgevaren is? De ellende is dat die ten hemelstijgingen heden ten dage helaas niet voorkomen. Dus we moeten het maar geloven dat het in het grijze verleden wel gebeurd is. Dat vindt ik teveel gevraagd. Als het leven na de dood zo belangrijk is, wat is er dan op tegen om dat wat zichtbaarder en controleerbaarder voor de daarvoor openstaande mens te maken?

De boodschap die uit het OT heel duidelijk oprijst is, je moet het in dit leven realiseren. Lees Spreuken en Prediker, of de Psalmen. Daar staat duidelijk: na de dood is er niets meer, alleen de levenden kunnen God loven.

Ik ben trouwens wel benieuwd wat de historische joodse visie over een leven na de dood was. Volgens mij is die vaag en zeker niet eenduidig. En dat is vreemd voor iets wat zo belangrijk is zou zijn.

Verder staat er in het NT relatief weinig over het leven na de dood vermeldt. Terwijl dat het echte leven zou zijn, en het aardse slechts een voorproefje!! Er wordt ook zelden over gepreekt.

Ook de meeste christenen verlangen beslist niet naar dit leven. Als ze zouden mogen kiezen, zouden ze liever hier op aarde blijven.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 05 jun 2004 00:32

De vergelijking met kabouters gaat niet echt op. Het is in principe bewijsbaar of er kabouters zijn, want het zijn dan tastbare wezens. Goed, ze kunnen zich altijd voor ons verstoppen, maar het valt binnen het door mensen onderzoekbare.

Dat is een principieel verschil met leven na de dood. Wij kunnen niet na de dood kijken en er is nog nooit iemand teruggekomen. Hierdoor kan er in wetenschappelijke zin nooit iets zinnigs gezegd worden over leven na de dood en wel over kabouters. Als nog nooit iemand die tegengekomen is, kun je namelijk op redelijke gronden aannemen dat ze er niet zijn.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 05 jun 2004 09:57

Aragorn schreef:De vergelijking met kabouters gaat niet echt op. Het is in principe bewijsbaar of er kabouters zijn, want het zijn dan tastbare wezens. Goed, ze kunnen zich altijd voor ons verstoppen, maar het valt binnen het door mensen onderzoekbare.

Dat is een principieel verschil met leven na de dood. Wij kunnen niet na de dood kijken en er is nog nooit iemand teruggekomen. Hierdoor kan er in wetenschappelijke zin nooit iets zinnigs gezegd worden over leven na de dood en wel over kabouters. Als nog nooit iemand die tegengekomen is, kun je namelijk op redelijke gronden aannemen dat ze er niet zijn.

Inderdaad dat is ook een argument. Ik vind het ook niet eerlijk om altijd maar te roepen, wat niet te verklaren is: dat is menselijke fantasie. Ik heb iets te veel meegemaakt wat alles behalve menselijke fantasie is. Het menselijk brein slaat informatie op. Maar zelfs het brein van alle wetenschappers die ooit geleeft hebben bij elkaar is beperkt. Daarbinnen valt bv het bestaan van kabouters. Maar alle informatie wat daarbuiten valt, wat niet te vatten is voor het menselijk brein, is dus niet bewezen. Maar ik vind het heel wat als je zegt dat als het, door de mensen niet bewezen is, het dus ook geen realiteit is.
Ik vind het prima als je niet in een God, een Schepper, een Intelligente MAcht achter ons bestaan geloofd, maar het ''niet bewezen''-verhaal vind ik gewoon onzin, die heb ik veel te vaak als dooddoener gehoord.

En ik vind mijn voorbeeld van Elia niet zo heel kinderachtig. Ik kan me niet voorstellen dat de beste man het hele heelal heeft doorkruist en uiteindelijk in de hemel is uitgekomen. Ik denk dat hij werd opgenomen in een andere dimensie. Behalve Jezus is hij, naar ik dacht de enige die levend is opgenomen. Daar zal wel een reden voor zijn geweest. Maar of je zo iets aannemelijk vind of niet, het ging er mij om dat God duidelijk een mens tot Zich nam. Dat bedoelde ik met ''in een wolk blijven hangen?'' WAarom zou God hem van de aarde genomen hebben om vervolgens in het niets te laten oplossen.
k zou me eerst in het OT moeten verdiepen om tre begrijpen wat je bedoeld. Maar goed, als je dat van Elia al kinderachtig en ongeloofwaardig vind, wat heeft het dan voor zin om andere argumenten uit het OT te zoeken, wanneer je het toch niet als waarheidsgetrouw beschouwt.

Verder staat er in het NT relatief weinig over het leven na de dood vermeldt. Terwijl dat het echte leven zou zijn, en het aardse slechts een voorproefje!! Er wordt ook zelden over gepreekt.

Ook de meeste christenen verlangen beslist niet naar dit leven. Als ze zouden mogen kiezen, zouden ze liever hier op aarde blijven.

De belofte van de Nieuwe hemel en de Nieuwe aarde zegt mij al genoeg, en de uitspraak van JEzus: houdt goede moed, Ik ga heen op uw plaats te bereiden. Ook het boek openbaringen is zeer stellig in wat er komen gaat. Hoe bedoel je het dan precies? Ik volg je niet, mijns inziends spreekt het NT inderdaad vooral over het leven hier op aarde, om de eenvoudige reden dat je hier op aarde de weg tot God terug kan vinden, en daar kwam Jezus voor naar de aarde, dus lijkt het mij meer dan logisch dat de bijbel een kompas is voor ons aardse bestaan. De hemel is de belofte, de terugkeer bij God. WAt heeft het voor zin om de halve bijbel over de hemel te laten gaan als je niet weet hoe je daar komt? Ik zou dat zelfs enigzinds gemeen vinden van God als dat zo geweest zou zijn.
Zou je mij de OT-tekst kunnen geven waar duidelijk staat dat er geen leven na de dood is? ik kan hem niet vinden.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jun 2004 17:45

Zou je mij de OT-tekst kunnen geven waar duidelijk staat dat er geen leven na de dood is? ik kan hem niet vinden.
waar staan de teksten dat er wel leven na de dood is? Dat is de juiste vraag, niet andersom.

Hier wat teksten die haaks staan op een glorieus leven na de dood.

Psalmen 6 6 Want in de dood is Uwer geen gedachtenis; wie zal U loven in het graf?

Psalmen 88 6 Afgezonderd onder de doden, gelijk de verslagenen, die in het graf liggen, die Gij niet meer gedenkt, en zij zijn afgesneden van Uw hand.

Prediker 9 5 Want de levenden weten, dat zij sterven zullen, maar de doden weten niet met al; zij hebben ook geen loon meer, maar hun gedachtenis is vergeten.

Prediker 9 10 Alles, wat uw hand vindt om te doen, doe [dat] met uw macht; want er is geen werk, noch verzinning, noch wetenschap, noch wijsheid in het graf, daar gij heengaat.

(Schaarse) teksten die wel lijken te spreken over een leven na de dood:

Genesis 5: 24 Henoch dan wandelde met God; en hij was niet [meer]; want God nam hem weg.

2 Koningen 2 1 Het geschiedde nu, als de HEERE Elia met een onweder ten hemel opnemen zou, dat Elia met Elisa ging van Gilgal.

Psalmen 49 16 Maar God zal mijn ziel van het geweld des grafs verlossen, want Hij zal mij opnemen. Sela.

Psalmen 73 24 Gij zult mij leiden door Uw raad; en daarna zult Gij mij [in] heerlijkheid opnemen.

Opvallend is dat onder alle beloften die God in het OT doet, er nooit (voor zover ik weet) de belofte van een leven na dit leven is.

In de zegeningen en vervloekingen in Deut. 28 (wat trouwens een merkwaardig hoofdstuk is) wordt ook niet gesproken over zaligheid of verdoemenis, maar uitsluitend over aardse voor- of tegenspoed.

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 jun 2004 18:14

8-9 Maar de HERE zal eeuwig leven en op Zijn rechterstoel de volken van deze aarde rechtvaardig oordelen.

6 Uw goedheid, liefde en trouw mag ik mijn hele leven ervaren; en daarna mag ik voor eeuwig bij U wonen in Uw huis. (psalm 23)

3 Het is net zo kostbaar als de dauw die van de berg Hermon neerstroomt op de bergen van Jeruzalem. Dat is de plaats waaraan de HERE Zijn zegen verbindt en het leven tot in eeuwigheid.(psalm 133)

8 Als iemand een hoge leeftijd bereikt, laat hij dan genieten van elke dag van zijn leven; maar laat hij er ook aan denken dat de eeuwigheid nog veel langer duurt en dat daarbij vergeleken, alles wat hier beneden gebeurt, zeer betrekkelijk is.

2 En velen die al dood en begraven zijn, zullen opstaan. Sommigen zullen eeuwig leven ontvangen, anderen zullen afgewezen worden en eeuwige schande ondervinden.(daniel 12)
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jun 2004 19:09

hm.. er lijken er toch wat meer te staan.

Een deel van de teksten die je aanhaalt gelden hebben echter een andere betekenis (bv. de eerste).

Ben je het met me eens dat het vreemd is dat er nauwelijks beloften van eeuwig leven door God zelf gedaan worden? Bijvoorbeeld in de boeken Numeri en Deuteronomium? (of je heb teksten die het tegendeel bewijzen?).

Ook niet aan Abraham, Izak en Jacob (voor zover ik weet).

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 06 jun 2004 19:21

surfer schreef:hm.. er lijken er toch wat meer te staan.

Een deel van de teksten die je aanhaalt gelden hebben echter een andere betekenis (bv. de eerste).

Ben je het met me eens dat het vreemd is dat er nauwelijks beloften van eeuwig leven door God zelf gedaan worden? Bijvoorbeeld in de boeken Numeri en Deuteronomium? (of je heb teksten die het tegendeel bewijzen?).

Ook niet aan Abraham, Izak en Jacob (voor zover ik weet).

sorry heb niet naar de context gekeken, heb gewoon ff gezocht op eeuwig leven.. deze combinate leverde deze teksten op.

ik heb me dr verder niet in verdiept hoor. Maar wou alleen ff laten zien dat er wel meer teksten in de bijbel staan die het tegendeel bewijzen.

maare.. ik wil er nog wel een keer naar op zoek gaan in bij numeri of deuternomium.
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 06 jun 2004 19:23

Ik heb iets te veel meegemaakt wat alles behalve menselijke fantasie is. Het menselijk brein slaat informatie op. ...''niet bewezen''-verhaal vind ik gewoon onzin, die heb ik veel te vaak als dooddoener gehoord.
als jij voor jezelf bewezen vindt, daar wil ik daar niets aan af doen. Maar voor en van mezelf weet ik hoe een mens zichzelf voor de gek kan houden.

Opvallend is de christelijke angst voor dingen die voor iedereen te controleren zijn.

Helemaal, als je nagaat dat ook de discipelen etc. pas geloofden nadat ze dingen zagen gebeuren, zoals de opstanding van Jezus etc. (los van het feit of het ook echt gebeurd is).

Dus de discipelen geloofden pas nadat ze het zagen, van de huidige christenen wordt echter gevraagd dat ze het aannemen op grond van wat anderen schrijven. Dat is een hele andere situatie.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 06 jun 2004 22:29

Ik vind het maar een idiote stelling dat er volgens de bijbel geen leven na de dood zou zijn.

De teksten die surfer aanhaalde zeggen alleen dat er geen roem in de dood is en dat het leven hier op aarde eindig is, maar helemaal niets over het leven hierna.

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 07 jun 2004 08:31

waar staan de teksten dat er wel leven na de dood is? Dat is de juiste vraag, niet andersom.

Omdat je behoorlijk overuigd beweerde dat er teksten zijn waarin duidelijk staat dat er gen leven na de dood is, was ik daar wel benieuwd nar: Lees Spreuken en Prediker, of de Psalmen. Daar staat duidelijk: na de dood is er niets meer, alleen de levenden kunnen God loven

surfer schreef:
Ik heb iets te veel meegemaakt wat alles behalve menselijke fantasie is. Het menselijk brein slaat informatie op. ...''niet bewezen''-verhaal vind ik gewoon onzin, die heb ik veel te vaak als dooddoener gehoord.
als jij voor jezelf bewezen vindt, daar wil ik daar niets aan af doen. Maar voor en van mezelf weet ik hoe een mens zichzelf voor de gek kan houden. .

Mijn opmerking op het niet-bewezen verhaal sloeg op wat ik in de postings hiervoor heb staan redeneren. Dat mens niet in God geloofd om dereden dat Hij niet bewezen is, dat vind ik dus absurd. Volgens mij heb jij nu het idee dat ik doel op dat God bewezen is aldus mij en dat ik daarom geloof. Juist niet, ik geloof niet omdat ik vind dat God bwezen is. Wat is een bewijs? De wetenschap kan bewijzen dat er geen kabouters bestaan of elfen, maar nog nooit heeft de wetenchap kunnen aantonen dat er geen God is. Zie vorige postings.

Opvallend is de christelijke angst voor dingen die voor iedereen te controleren zijn.
Helemaal, als je nagaat dat ook de discipelen etc. pas geloofden nadat ze dingen zagen gebeuren, zoals de opstanding van Jezus etc. (los van het feit of het ook echt gebeurd is).

Dus de discipelen geloofden pas nadat ze het zagen, van de huidige christenen wordt echter gevraagd dat ze het aannemen op grond van wat anderen schrijven. Dat is een hele andere situatie.

En daar was Jezus niet zo groots mee dat ze pas geloofden toen Hij de tekenen liet zien (zijn doorboorde handen ect) Hij zegt dat ook tegen Thomas: zalig zijn zij die niet gezien hebben maar toch geloofd. Ik geef toe dat tegen je menselijke gevoelen indruist om iets te geloven wat je niet ziet. (Hoewel je daar anderzijds niet aan ontkomt, ook al geloof je niet in Jezus of God.) God daalt dan ook niet met een wapperende baard van een laddertje naar de aarde en zegt: hallo, meschianza, ik ben God, aangenaam. Geloven is mogelijk, zonder bewijs. En daarom wordt dat ook God ervaren genoemd. Als de bijbel een dood sprookjes/geschiedenis boek is, kan ik me goed voorstellen dat je niet begijpt dat mensen kunnen geloven op basis van wat geschreven is. Maar als het een communicatie middel tussen jou en een persoonlijk God, kan iedereen hoog en laag springen dat het fantasie is, maar dan weet jij wel beter. God heeft iets voor de mensen achtergelaten: de bijbel en Zijn Geest. En daarom is het voor mij geen fantaseerwerk, God is een realiteit in mijn leven die ik zelf nooit had kunnen bednkeen.

[Aragron}
Ik vind het maar een idiote stelling dat er volgens de bijbel geen leven na de dood zou zijn.

De teksten die surfer aanhaalde zeggen alleen dat er geen roem in de dood is en dat het leven hier op aarde eindig is, maar helemaal niets over het leven hierna.

En wat ik ook een beetje raar vind is dat er wel degelijk over leven na de dood is geschreven danwel op gewezen in het OT, en helemaal veel in het NT, maar dat Surfer de frequentie niet aanstaat. Mijns inziends draait de hele bijbel om de kern: hoe komt je hier op aarde weer in het reine met God om eeuwig bij het terug te komen. En wat heb je dan aan hele verhandelingen hoe het in de hemel zou zijn? In de Koran staat wel meer over de hemel, dat je een hoop heerlijks te etenkrijgt, las ik een keer. De bijbel zegt alleen: je komt eeuwig bij God. En als je God liefhebt, is dat ook het enigste wat je wilt: Zijn aanwezigheid.

(owja, nog ff over Elia en zijn opname. Ik las gisterenavond in Openbaringen en blijkbaar staan er op dat gebied nog intressante gebeurtenissen op het programma. Wie weet, maken we het nog mee en merken we dat de opname van Elia niet eens zo onwaarschijnlijk is. Maar misschien niet en dan zullen we hier op aarde nooit weten of Elia en Jezus echt ten hemel zijn gevaren of dat het een verzinsel is. :wink: )

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jun 2004 16:32

Hier een aardig, kort citaat uit een interview met Martin Ros:

En dat, terwijl het joodse geloof nauwelijks een hiernamaals kent. Een jood zet zich voort in zijn kinderen, niet zozeer in een leven na de dood. Daar is het christendom, met zijn leven na de dood, bijna een schrale troost bij. Het jodendom is zo'n solide, het hele leven doortrekkende godsdienst, die eigenlijk geen enkel perspectief biedt dan een vraagteken. Maar het leven leven volgens de joodse regels, en je kinderen ter wereld brengen, dat is de eeuwigheid in de joodse gedachtengang.'

dat bedoelde ik dus ongeveer.

het hele interview (van de hak op tak :-)) staat op:
http://www.wapenveldonline.nl/interviews/wpv954ros.htm
Laatst gewijzigd door surfer op 07 jun 2004 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jun 2004 16:35

de bijbel een dood sprookjes/geschiedenis boek is, kan ik me goed voorstellen dat je niet begijpt dat mensen kunnen geloven op basis van wat geschreven is. Maar als het een communicatie middel tussen jou en een persoonlijk God, kan iedereen hoog en laag springen dat het fantasie is, maar dan weet jij wel beter. God heeft iets voor de mensen achtergelaten: de bijbel en Zijn Geest. En daarom is het voor mij geen fantaseerwerk, God is een realiteit in mijn leven die ik zelf nooit had kunnen bednkeen.
maar het aardige is dat een gelovige moslim precies hetzelfde zou kunnen zeggen (en ook zegt, maar dan in andere bewoordingen waarschijnlijk) over zijn geloof in Allah en de Koran. En dat geldt ook voor een Hindoe, etc. Dit als antwoord op je vraag in een ander topic dat christenen en moslims niet zover bij elkaar vandaan liggen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 07 jun 2004 16:43

Aragorn schreef:Ik vind het maar een idiote stelling dat er volgens de bijbel geen leven na de dood zou zijn.

kun je het met me eens zijn, dat de belofte van een eeuwig leven na dit leven voor Abraham en zijn nageslacht (en de bijbelschrijvers van het OT) nog waardevoller geweest zou zijn dan zegen tijdens het aardse leven? Toch staat hier niets over vermeldt, terwijl het toch tot een hoofdzaak in de christelijke leer gemaakt is (voor zover ik weet niet in de joodse).

Waarom doet de Prediker zo treurig als het aardse leven een tijdelijke en voorbijgaande zaak is, gevolgd door een veel mooier, eeuwig leven? En Job?

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 07 jun 2004 20:16

surfer schreef:
Aragorn schreef:Ik vind het maar een idiote stelling dat er volgens de bijbel geen leven na de dood zou zijn.

kun je het met me eens zijn, dat de belofte van een eeuwig leven na dit leven voor Abraham en zijn nageslacht (en de bijbelschrijvers van het OT) nog waardevoller geweest zou zijn dan zegen tijdens het aardse leven? Toch staat hier niets over vermeldt, terwijl het toch tot een hoofdzaak in de christelijke leer gemaakt is (voor zover ik weet niet in de joodse).

Waarom doet de Prediker zo treurig als het aardse leven een tijdelijke en voorbijgaande zaak is, gevolgd door een veel mooier, eeuwig leven? En Job?

Tja, ik kan natuurlijk niet bepalen wat voor Abram waardevoller zou zijn. Eeuwig leven lag misschien sowieso al vast, en een groot nageslacht was in Abram's geval nogal onzeker (ouderdom). Terwijl dat wel heel erg belangrijk was in zijn cultuur.

Waarom Prediker zo treurig doet? Omdat het hier niet mooi IS. Juist in het perspectief van eeuwige volmaaktheid is het hier vergankelijk en tijdelijk. Als er geen notie van eeuwigheid zou zijn zou je daar ook minder oog voor hebben denk ik zo.

Terug naar “Archief”