Controle op Godsdienstonderwijs...

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Controle op Godsdienstonderwijs...

Berichtdoor meschianza » 17 dec 2002 09:28

Misschien is deze discussie al een keer geweest, mijn excuses in dat geval.

Maar wat vinden jullie ervan? Is dit nodig?
Alleen op islamitische scholen of ook op chr. scholen?

Heb zelf op een reformatorische school gezeten maar mij is nooit haatgevoelens of onwaarheden jegens een religie, levenswijze, natie, bevolkinggroep bijgebracht........ geloof ik......of is ook hier de kans dat het gebeurd?

En wat zijn de gevolgen op langer termijn wanneer de godsdienslesboeken of zelfs praktijklessen gecontroleerd gaan worden?
Ben benieuwd naar jullie reacties..
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 dec 2002 13:49

De christelijke partijen zijn tegen controle van godsdienstonderwijs vanwege het risico dat later ook christelijke scholen in the picture komen. En in onze staat is dat ook zo gek niet bedacht. Ik denk echter niet dat men daar bevreesd voor hoeft te zijn. Want ook al zou er gecontroleerd gaan worden op christelijke scholen, als je niets verkeerd doet wat heb je dan te verbergen? En de dreiging vanuit het islamitisch onderwijs is weldegelijk aanwezig zolang men gewoon ongecontroleerd hun gang kan gaan. Voordat mensen gaan roepen: welke dreiging is er dan? bewijs dat eens? Dat is dus net het probleem: over hetgeen je niet controleert kun je weinig zeggen...........
Credo ergo sum

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 17 dec 2002 17:04

ik ben er helemaal voor
want het zijn niet alleen de moslims die zo hier en daar aanzetten tot religieuse haat via godsdienstles

als hier mee het aanzeten tot religieuse haat in elke vorm kan worden uitgebannen of beperkt heeft het alleen maar positiefe kanten
leaver dea as slaaf

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 17 dec 2002 17:07

Ik vind dat christelijk godsdienstonderwijs hoort in de Nederlandse samenleving. Het bestaat ook al erg lang.

Islamitisch godsdienstonderwijs zou moeten worden verboden. Het brengt m.i. gevaren met zich mee (jullie weten waar ik op doel). Bovendien is de islam een duivelse religie die sowieso in ieder weldenkend westers land verboden zou moeten worden!

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 17 dec 2002 17:21

Cybercurse schreef:Ik vind dat christelijk godsdienstonderwijs hoort in de Nederlandse samenleving. Het bestaat ook al erg lang.

Islamitisch godsdienstonderwijs zou moeten worden verboden. Het brengt m.i. gevaren met zich mee (jullie weten waar ik op doel). Bovendien is de islam een duivelse religie die sowieso in ieder weldenkend westers land verboden zou moeten worden!

hmmm.....

artikel 1 van de grondwet nu al weer vergeten ?
en het aanzetten tot reigieuse haat is nog altijd strafbaar in nederland
dus het afschilderen van de islam als een "duivelse religie" is geen verstandige woordkeus !

in nederland hebben we gelukkig vrijheid van religie
en dat is in de wet gelukkig goed geregelt

als dit zoort dingen op een christelijke school tijdens godsdienstles word geleert aan de kinderen is het wel duidelijk dat er ook kontrole nodig is bij andere religies dan alleen de islam
leaver dea as slaaf

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 dec 2002 17:28

Eigenlijk zou het mijns inziens wel wat zijn om een godsdienst wet op te stellen. Ik pleit dan voor een hoge commisie vertegenwoordigd door zowel joden als christenen, de 2 geloven waarop de normen en waarden in dit land zijn gebouwd, die nieuwe religieuse bewegingen, of voor dit land nieuwe religieuse bewegingen, toets aan deze normen en waarden en een bindend advies geeft over het recht van dit geloof om gepraktiseerd te worden.
Credo ergo sum

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 17 dec 2002 18:00

wat een enge ideen hier...

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 dec 2002 18:05

't is eng... maar een enge maatschappij vraagt om enge maatregelen.
Credo ergo sum

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 17 dec 2002 21:23

RPGtB schreef:Eigenlijk zou het mijns inziens wel wat zijn om een godsdienst wet op te stellen. Ik pleit dan voor een hoge commisie vertegenwoordigd door zowel joden als christenen, de 2 geloven waarop de normen en waarden in dit land zijn gebouwd, die nieuwe religieuse bewegingen, of voor dit land nieuwe religieuse bewegingen, toets aan deze normen en waarden en een bindend advies geeft over het recht van dit geloof om gepraktiseerd te worden.

dus je bepleit het einde van de vrijheid van religie ?

weet je wel dat de reformatorische kerk volgens deze begrippen ook een nieuwe religie is ??

je kunt niet 2 religies boven de rest zetten om te oordelen over andere religies
je kunt nooit oordelen over een religie die je niet begrijpt omdat je eigen religieuse overtuiging je bevooroordeeld maakt !!!
leaver dea as slaaf

RPGtB
Mineur
Mineur

Berichtdoor RPGtB » 17 dec 2002 22:40

Ik realiseer me goed dat de reformatorische beweging hierin ook zou kunnren vallen, immers de ger. gem. bijvoorbeeld is pas in 1902 opgericht. Waar we de grens dus trekken is iets wat zorgvuldig moet gebeuren (Als we nu eens een eeuwgrens nemen, dan valt ger. gem. er precies binnen :lol: )

Het is overigens niet de bedoeling dat de hoge commissie die ik bepleit allerhande godsdiensten gaat afkeuren, het gaat alleen om religieuse bewegingen die niet stroken met de in onze oorsprong vastgellegde normen en waarden.

Een voorbeeld: Een liberale soenitische beweging bepleit integratie, houdt diensten in het Nederlands en benadrukt de positieve waarden en normen als niet doodslaan, stelen etc. Deze beweging wordt toegestaan

Voorbeeld 2: Een extremistische soenitische beweging beliet de jihad, roept op tot haat jegens Israel en Amerika en prijst zelfmoordterroristen. Deze bewging zal door de hoge commissie het recht worden ontnomen om hun geloof langer te praktiseren.
Credo ergo sum

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 17 dec 2002 22:43

RPGtB: Want ook al zou er gecontroleerd gaan worden op christelijke scholen, als je niets verkeerd doet wat heb je dan te verbergen?

Daar gaat het niet om. Als er gecontroleerd wordt is er ook een norm waarnaar men beoordeeld wordt. Zolang die norm de wet is is er niets aan de hand; daar moeten we ons allemaal aan houden. Het is echter erg waarschijnlijk dat ook andere normen aan het bijzonder onderwijs zullen worden opgelegd. Denk b.v. aan een verbod op het afkeuren van homofilie (ik noem maar wat). Een dergelijke conrole is het einde van de vrijheid die we nu zo koesteren.

Groet,
Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Koss
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Koss » 17 dec 2002 23:23

RPGtB schreef:Ik realiseer me goed dat de reformatorische beweging hierin ook zou kunnren vallen, immers de ger. gem. bijvoorbeeld is pas in 1902 opgericht. Waar we de grens dus trekken is iets wat zorgvuldig moet gebeuren (Als we nu eens een eeuwgrens nemen, dan valt ger. gem. er precies binnen :lol: )

hmmmm......
de uiterste grens zodat men zelf net binnen boord valt :-)
handig bedacht maar als je de normen en waarden wil baseren op oprechte inheemse waarden en normen kun je denk ik beter het jaar 0 nemen

Het is overigens niet de bedoeling dat de hoge commissie die ik bepleit allerhande godsdiensten gaat afkeuren, het gaat alleen om religieuse bewegingen die niet stroken met de in onze oorsprong vastgellegde normen en waarden.

als je echt onze eigen normen en waarden wil hanteren bij het beoordelen van andere religies zul je eerst moeten kijken wat "onze" waarden en normen eigelijks zijn
en dan kom ik toch op de normen en waarden van het oude heidendom uit
want zowel joden,christenen en moslims zijn geen religie's van hier
die komen uit het oosten
en voor 700 en nog wat was iedereen in west europa volgelingen van de asen en wanen
dus als je echt wil dan vanuit inheemse waarden en normen de nieuwe en/of buitenlandse religies worden beoordeeld krijg je dat de heidenen de christenen moeten gaan beoordelen
en ik denk niet dat dat het id is waar iedereen op zit te wachten
ik denk dat het beter is om toleranter te zijn en geen religie's boven de andere religies te zetten
geen religie heeft het recht om een andere religie te veroordelen

Een voorbeeld: Een liberale soenitische beweging bepleit integratie, houdt diensten in het Nederlands en benadrukt de positieve waarden en normen als niet doodslaan, stelen etc. Deze beweging wordt toegestaan

Voorbeeld 2: Een extremistische soenitische beweging beliet de jihad, roept op tot haat jegens Israel en Amerika en prijst zelfmoordterroristen. Deze bewging zal door de hoge commissie het recht worden ontnomen om hun geloof langer te praktiseren.

voorbeeld 3:vanuit het oogpunt van een gewoone irakeese man
america verheerlijkt de de beperking van je vrijheid
je land word onderdrukt door een sterk leger dat elke zucht of scheet zal aangrijpen om je de grond in te bombadeeren
elke wanhoopspoging om te vechten met de laatste middelen die je hebt word verdoemd onder het woord "terorisme"
"of je bent met ons of tegen ons" is het kredo
en ondertussen verhongert de gewone man omdat er geen werk meer is door de olieimbargo's
en dan is er ook nog een stel christenen en joden die je religie verbidien in de landen waar je laatste hoop ligt

wat ik hiermee wil zeggen is dat het oogpunt van waaruit je hier tegen aan kijkt bepaalend is voor wat je als goed en fout zult beoordelen

dat moet tog ook anders kunnen
als mensen nu eens konden respecteren dat er andere religies zijn
en dat zij daar niet boven staan maar ook niet onder......
als we dat nou eens allemaal zouden kunnen......
hoe zou de wereld er dan uitzien ?
leaver dea as slaaf

RieBo
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor RieBo » 18 dec 2002 09:47

Koss schreef:als mensen nu eens konden respecteren dat er andere religies zijn en dat zij daar niet boven staan maar ook niet onder......
als we dat nou eens allemaal zouden kunnen......
hoe zou de wereld er dan uitzien ?

Als christen moet je er wel mee leven dat er andere religies zijn. Dit doet echter niets af van het feit dat we volgens de bijbel: alle valse godsdiensten weren, niet met het zwaard zoals Karel de Grote, maar uit de liefde.
========================================

Doe wat je niet laten kan, en laat wat je niet doen kan.

========================================

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 18 dec 2002 12:55

Koss schreef:weet je wel dat de reformatorische kerk volgens deze begrippen ook een nieuwe religie is ??

Ik denk dat je niet bepaald op de hoogte bent van de kerkgeschiedenis.

[/quote]
je kunt niet 2 religies boven de rest zetten om te oordelen over andere religies
je kunt nooit oordelen over een religie die je niet begrijpt omdat je eigen religieuse overtuiging je bevooroordeeld maakt !!![/quote]

Ben ik het wel helemaal mee eens. Je moet respect hebben voor en vrijheid geven aan een andersdenkende, als persoon. Al zie je zijn levensstijl of religie als onwaar.

Het geval is dus dat op een paar islamitische scholen duidelijk aanwijzingen zijn gevonden voor het aanzetten tot haat naar ander religies of natie (amerika waarsch.) Op een christelijke school is dat nog niet voorgekomen. (tot nu toe)
Opzich best logisch dat ze verwachten dat wanneer het op een islamitische school gebeurd, het op een christelijke school ook kan voorkomen.

Er is hierboven ergens al opgemerkt dat je dan in een godsdienst les niet meer eerlijk kan behandelen wat de bijbel over homofelie zegt. Ook zal je als leraar misschien niet mogen zeggen dat Mohammed een valse profeet was ofzoiets. Ik vraag me af hoever dit gaat. Ik geloof niet dat op behoudende christelijke scholen aangezet wordt tot haat. Mijn ervaring is op mijn refomiddelbare school, betreft de behandeling van andere religies: het Jodendom werd uiteraard heel positief en intensief behandeld. Islam een stuk minder intensief, maar wel objectief en met respect, ook werden de raakvlakken met het christendom besproken. Natuurlijk werd er bij vermeld dat zij Jezus Christus niet als Gods Zoon zien dus blablabla. Dat lijkt me heel iets anders dan dat je als beinvloedbare leerling verteld wordt dat de Islam een duivels geloof is dat met geweld bestreden moet worden.

Wanneer zoiets ook voor zou komen op een christelijke school, dan ben ik misschien wel voor ingrijpen van de overheid. Maar ik vind het best eng, straks komen er ook mensen in de kerk meeluisteren of tijdens lezingen en samenkomsten.
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 18 dec 2002 17:01

Meschianza: Maar ik vind het best eng, straks komen er ook mensen in de kerk meeluisteren of tijdens lezingen en samenkomsten.

En terecht lijkt me. Als er redelijke vermoedens zijn dat er wetten overschreden worden kan ik me iets voorstellen bij controles, maar als enkel het aanhangen van een religie (welke dan ook) al reden is voor controle krijg ik ook de kriebels...

Groet,
Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”