RPGtB schreef:Ik realiseer me goed dat de reformatorische beweging hierin ook zou kunnren vallen, immers de ger. gem. bijvoorbeeld is pas in 1902 opgericht. Waar we de grens dus trekken is iets wat zorgvuldig moet gebeuren (Als we nu eens een eeuwgrens nemen, dan valt ger. gem. er precies binnen

)
hmmmm......
de uiterste grens zodat men zelf net binnen boord valt

handig bedacht maar als je de normen en waarden wil baseren op oprechte inheemse waarden en normen kun je denk ik beter het jaar 0 nemen
Het is overigens niet de bedoeling dat de hoge commissie die ik bepleit allerhande godsdiensten gaat afkeuren, het gaat alleen om religieuse bewegingen die niet stroken met de in onze oorsprong vastgellegde normen en waarden.
als je echt onze eigen normen en waarden wil hanteren bij het beoordelen van andere religies zul je eerst moeten kijken wat "onze" waarden en normen eigelijks zijn
en dan kom ik toch op de normen en waarden van het oude heidendom uit
want zowel joden,christenen en moslims zijn geen religie's van hier
die komen uit het oosten
en voor 700 en nog wat was iedereen in west europa volgelingen van de asen en wanen
dus als je echt wil dan vanuit inheemse waarden en normen de nieuwe en/of buitenlandse religies worden beoordeeld krijg je dat de heidenen de christenen moeten gaan beoordelen
en ik denk niet dat dat het id is waar iedereen op zit te wachten
ik denk dat het beter is om toleranter te zijn en geen religie's boven de andere religies te zetten
geen religie heeft het recht om een andere religie te veroordelen
Een voorbeeld: Een liberale soenitische beweging bepleit integratie, houdt diensten in het Nederlands en benadrukt de positieve waarden en normen als niet doodslaan, stelen etc. Deze beweging wordt toegestaan
Voorbeeld 2: Een extremistische soenitische beweging beliet de jihad, roept op tot haat jegens Israel en Amerika en prijst zelfmoordterroristen. Deze bewging zal door de hoge commissie het recht worden ontnomen om hun geloof langer te praktiseren.
voorbeeld 3:vanuit het oogpunt van een gewoone irakeese man
america verheerlijkt de de beperking van je vrijheid
je land word onderdrukt door een sterk leger dat elke zucht of scheet zal aangrijpen om je de grond in te bombadeeren
elke wanhoopspoging om te vechten met de laatste middelen die je hebt word verdoemd onder het woord "terorisme"
"of je bent met ons of tegen ons" is het kredo
en ondertussen verhongert de gewone man omdat er geen werk meer is door de olieimbargo's
en dan is er ook nog een stel christenen en joden die je religie verbidien in de landen waar je laatste hoop ligt
wat ik hiermee wil zeggen is dat het oogpunt van waaruit je hier tegen aan kijkt bepaalend is voor wat je als goed en fout zult beoordelen
dat moet tog ook anders kunnen
als mensen nu eens konden respecteren dat er andere religies zijn
en dat zij daar niet boven staan maar ook niet onder......
als we dat nou eens allemaal zouden kunnen......
hoe zou de wereld er dan uitzien ?